Siirry suoraan sisältöön

Digitaalisten palvelujen käyttäjäkeskeinen suunnitteluLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: A9162

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

11.09.2024 - 05.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, tiko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
  • Outi Loikkanen
Vastuuopettaja

Outi Loikkanen

Ryhmät
  • TON224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Toteutustapa

Tämä on AMK-tason päivätason toteutus. Huomaathan, että tarjonnassa on samanniminen erillinen YAMK-tason toteutus, tämä ei ole YAMK-tason opetusta.

Opetus/ohjaus pääasiassa päiväsaikaan Tikkurilan kampuksella.

Käyttäjälähtöisellä suunnittelulla tarkoitetaan prosessia, jolla pyritään saavuttamaan haluttu kayttäjäkokemus. Opintojakso painottuu käyttäjäkokemuksen suunnittelun alkuvaiheeseen, jossa korostuu käyttäjien tarpeiden ymmärtäminen sekä ratkaisujen ideointi. Teorian opiskelun lisäksi opiskelijat kartoittavat käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyödyntämällä digitaalisen palvelun käyttäjätarpeet ja ideoivat tarpeisiin ratkaisun. Kehittämisprosessi kuvataan UX-portfolioon. Tämä kehittämisosuus tehdään ryhmissä.

Opintojaksolla hyödynnetään myös englanninkielistä opintomateriaalia, joten.opiskelu edellyttää hyvää englanninkielentaitoa puheen ja tekstin ymmärtämisen osalta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelun tueksi suositellaan seuraavia oppikirjoja.

Ritter, M. & Winterbottom, C. (2017). UX for the web: Build websites for user experience and usability. Packt Publishing Ltd. Luvut 1-5 ja 10-11.

Goodman, E., Kuniavsky, M., Kuniavsky, Mike, M.. (2012). Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research. Morgan Kaufman. Luvut 4-10, 15, 17-18.

Kumpikin oppikirja on luettavissa digitaalisesssa muodossa EBook Central -palvelussa Laurean lisenssillä. Lisäksi Laurean kirjastossa on muutamia painettuja kappaleita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Kehittämistehtävä eli käyttäjätarpeiden kartoitus ja ratkaisujen ideointi -tehtävä on mahdollista toteuttaa omalle työantajalle tai mahdollisesti (tilauskannasta riippuen) Laurean yrityskumppanille.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

18.09.2024 09.00 - 11.30 Kurssin esittely ja käyttäjäkeskeisen suunnittelun perusteet, ml saavutettavuus
25.09.2024 09.00 - 11.30 Ryhmätyötehtävän esittely ja ryhmien muodostaminen
02.10.2024 09.00 - 11.30 Käyttäjätutkimus ja erilaiset tutkimusmenetelmät, tutkimussuunnitelman tekeminen
09.10.2024 09.00 - 11.30 Käyttäjätutkimuksen tulosten dokumentointi portfolioksi, portfoliotyökalut
23.10.2024 09.00 - 11.30 Käyttäjän tarpeiden ymmärtäminen ja määrittäminen
30.10.2024 12.30 - 15.00 Ratkaisujen ideointi ja valmistautuminen loppuesityksiin
05.11.2024 09.00 - 11.30 Ryhmätöiden esitykset

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuksella ei ole kansainvälisiä yhteistyötahoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste (op) vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus jakautuu arviolta seuraavasti:

Luennot ja opintomateriaaliin tutustuminen 3 op.
Kehittämistehtävä 2 op (ryhmätyö)


Tämä on opettajan alustava arvio opintojakson kuormittavuudesta. Yksittäisen opiskelijan kohdalla työtavat, lähtötiedot ja tavoitetaso vaikuttavat kuormitukseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Kurssin jälkeen opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolta opiskelija saa arvosanan 1-5. Arvosana muodostuu pienistä yksilötehtävistä sekä UX-portofilioprojektista, joka tehdään ryhmätyönä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Urkundia käytetetään kirjallisten tehtävien tarkistuksen yhteydessä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
  • Katja Henttonen
Vastuuopettaja

Katja Henttonen

Ryhmät
  • TON224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opiskelijat tekevät tehtäviä itsenäisesti verkossa ohjeiden mukaan. Lisäksi tarjotaan muutamia vapaaehtoisia luentoja etänä. Kaikki opetusmateriaali on englanninkielistä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelun tueksi suositellaan seuraavia oppikirjoja.

Ritter, M. & Winterbottom, C. (2017). UX for the web: Build websites for user experience and usability. Packt Publishing Ltd. Luvut 1-5 ja 10-11.

Goodman, E., Kuniavsky, M., Kuniavsky, Mike, M.. (2012). Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research. Morgan Kaufman. Luvut 4-10, 15, 17-18.

Kumpikin oppikirja on luettavissa digitaalisesssa muodossa EBook Central -palvelussa Laurean lisenssillä. Lisäksi Laurean kirjastossa on muutamia painettuja kappaleita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

UX-tutkimusprojekti on mahdollista toteuttaa omalle työantajalle tai mahdollisesti (tilauskannasta riippuen) Laurean yrityskumppanille.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Opiskelijan tulee tehdä ensimmäinen ethtävä kahden viikon sisällä opintojakson alkamisesta pitääkseen paikkansa kurssilla. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli tehtävää ei tehdä määräajassa. Opiskelijan tilalle voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Läsnäolo aloituskerralla on vapaaehtoista mutta suositeltavaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste (op) vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus jakautuu arviolta seuraavasti:

Kirjallinen materiaali ja monivalintatehtävät 1,5 op
UX-tutkimus- ja ideointiprojekti 3 op (ryhmätyö)
Henkilökohtainen portfolio 0,5 op

Tämä on opettajan alustava arvio opintojakson kuormittavuudesta. Yksittäisen opiskelijan kohdalla työtavat, lähtötiedot ja tavoitetaso vaikuttavat merkittävästi kuormitukseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiin ja opitaan soveltamaan niitä digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Opiskelijat oppivat toteuttamaan käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti ja kertomaan sen tuloksista. Lisäksi tutustutaan saavutettavuuteen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolta opiskelija saa arvosanan 1-5. Arvosana muodostuu pienistä yksilötehtävistä sekä UX-portofilioprojektista, joka tehdään ryhmätyönä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Urkundia käytetetään kirjallisten tehtävien tarkistuksen yhteydessä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

27.12.2023 - 11.02.2024

Ajoitus

22.04.2024 - 02.06.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
  • Katja Henttonen
Vastuuopettaja

Katja Henttonen

Ryhmät
  • TON223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opiskelijat tekevät tehtäviä itsenäisesti verkossa ohjeiden mukaan. Lisäksi tarjotaan muutamia vapaaehtoisia luentoja etänä. Kaikki opetusmateriaali on englanninkielistä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelun tueksi suositellaan seuraavia oppikirjoja.

Ritter, M. & Winterbottom, C. (2017). UX for the web: Build websites for user experience and usability. Packt Publishing Ltd. Luvut 1-5 ja 10-11.

Goodman, E., Kuniavsky, M., Kuniavsky, Mike, M.. (2012). Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research. Morgan Kaufman. Luvut 4-10, 15, 17-18.

Kumpikin oppikirja on luettavissa digitaalisesssa muodossa EBook Central -palvelussa Laurean lisenssillä. Lisäksi Laurean kirjastossa on muutamia painettuja kappaleita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

UX-tutkimusprojekti on mahdollista toteuttaa omalle työantajalle tai mahdollisesti (tilauskannasta riippuen) Laurean yrityskumppanille.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Opiskelijan tulee tehdä ensimmäinen ethtävä kahden viikon sisällä opintojakson alkamisesta pitääkseen paikkansa kurssilla. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli tehtävää ei tehdä määräajassa. Opiskelijan tilalle voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Läsnäolo aloituskerralla on vapaaehtoista mutta suositeltavaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste (op) vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus jakautuu arviolta seuraavasti:

Kirjallinen materiaali ja monivalintatehtävät 1,5 op
UX-tutkimus- ja ideointiprojekti 3 op (ryhmätyö)
Henkilökohtainen portfolio 0,5 op

Tämä on opettajan alustava arvio opintojakson kuormittavuudesta. Yksittäisen opiskelijan kohdalla työtavat, lähtötiedot ja tavoitetaso vaikuttavat merkittävästi kuormitukseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiin ja opitaan soveltamaan niitä digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Opiskelijat oppivat toteuttamaan käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti ja kertomaan sen tuloksista. Lisäksi tutustutaan saavutettavuuteen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolta opiskelija saa arvosanan 1-5. Arvosana muodostuu pienistä yksilötehtävistä sekä UX-portofilioprojektista, joka tehdään ryhmätyönä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Urkundia käytetetään kirjallisten tehtävien tarkistuksen yhteydessä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

25.09.2023 - 10.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
  • Katja Henttonen
Vastuuopettaja

Katja Henttonen

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • TON223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Pienryhmät
  • Avoin AMK 1
  • Tutkinto-opiskelija tai polkuopiskelija

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opiskelijat tekevät tehtäviä itsenäisesti verkossa ohjeiden mukaan. Lisäksi tarjotaan muutamia vapaaehtoisia ohjaustapaamisia etänä. Kaikki opetusmateriaali on englanninkielistä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelun tueksi suositellaan seuraavia oppikirjoja.

Ritter, M. & Winterbottom, C. (2017). UX for the web: Build websites for user experience and usability. Packt Publishing Ltd. Luvut 1-5 ja 10-11.

Goodman, E., Kuniavsky, M., Kuniavsky, Mike, M.. (2012). Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research. Morgan Kaufman. Luvut 4-10, 15, 17-18.

Kumpikin oppikirja on luettavissa digitaalisesssa muodossa EBook Central -palvelussa Laurean lisenssillä. Lisäksi Laurean kirjastossa on muutamia painettuja kappaleita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

UX-tutkimusprojekti on mahdollista toteuttaa omalle työantajalle tai mahdollisesti (tilauskannasta riippuen) Laurean yrityskumppanille.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Opiskelijan tulee tehdä ensimmäinen ethtävä kahden viikon sisällä opintojakson alkamisesta pitääkseen paikkansa kurssilla. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli tehtävää ei tehdä määräajassa. Opiskelijan tilalle voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Läsnäolo aloituskerralla on vapaaehtoista mutta suositeltavaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste (op) vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus jakautuu arviolta seuraavasti:

Kirjallinen materiaali ja monivalintatehtävät 1,5 op
UX-tutkimus- ja ideointiprojekti 3 op (ryhmätyö)
Henkilökohtainen portfolio 0,5 op

Tämä on opettajan alustava arvio opintojakson kuormittavuudesta. Yksittäisen opiskelijan kohdalla työtavat, lähtötiedot ja tavoitetaso vaikuttavat merkittävästi kuormitukseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiin ja opitaan soveltamaan niitä digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Opiskelijat oppivat toteuttamaan käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti ja kertomaan sen tuloksista. Lisäksi tutustutaan saavutettavuuteen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolta opiskelija saa arvosanan 1-5. Arvosana muodostuu pienistä yksilötehtävistä sekä UX-portofilioprojektista, joka tehdään ryhmätyönä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Urkundia käytetetään kirjallisten tehtävien tarkistuksen yhteydessä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 06.08.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 10.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, tiko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
  • Outi Loikkanen
Vastuuopettaja

Outi Loikkanen

Ryhmät
  • TON223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Toteutustapa

Tämä on päivätoteutus. Opetus/ohjaus pääasiassa päiväsaikaan Tikkurilan kampuksella. Käyttäjälähtöisellä suunnittelulla tarkoitetaan prosessia, jolla pyritään saavuttamaan haluttu kayttäjäkokemus. Opintojakso painottuu käyttäjäkokemuksen suunnittelun alkuvaiheeseen, jossa korostuu käyttäjien tarpeiden ymmärtäminen sekä ratkaisujen ideointi. Teorian opiskelun lisäksi opiskelijat kartoittavat käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyödyntämällä digitaalisen palvelun käyttäjätarpeet ja ideoivat tarpeisiin ratkaisun. Tämä kehittämisosuus tehdään ryhmissä.

Opintojaksolla hyödynnetään myös englanninkielistä opintomateriaalia, joten.opiskelu edellyttää hyvää englanninkielentaitoa puheen ja tekstin ymmärtämisen osalta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelun tueksi suositellaan seuraavia oppikirjoja.

Ritter, M. & Winterbottom, C. (2017). UX for the web: Build websites for user experience and usability. Packt Publishing Ltd. Luvut 1-5 ja 10-11.

Goodman, E., Kuniavsky, M., Kuniavsky, Mike, M.. (2012). Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research. Morgan Kaufman. Luvut 4-10, 15, 17-18.

Kumpikin oppikirja on luettavissa digitaalisesssa muodossa EBook Central -palvelussa Laurean lisenssillä. Lisäksi Laurean kirjastossa on muutamia painettuja kappaleita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Kehittämistehtävä eli käyttäjätarpeiden kartoitus ja ratkaisujen ideointi -tehtävä on mahdollista toteuttaa omalle työantajalle tai mahdollisesti (tilauskannasta riippuen) Laurean yrityskumppanille.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Opiskelijan tulee tehdä orientaatiotehtävä viikon sisällä opintojakson alkamisesta pitääkseen paikkansa kurssilla. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli tehtävää ei tehdä määräajassa. Opiskelijan tilalle voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuksella ei ole kansainvälisiä yhteistyötahoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste (op) vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus jakautuu arviolta seuraavasti:

Luennot ja opintomateriaaliin tutustuminen 3 op.
Kehittämistehtävä 2 op (ryhmätyö)


Tämä on opettajan alustava arvio opintojakson kuormittavuudesta. Yksittäisen opiskelijan kohdalla työtavat, lähtötiedot ja tavoitetaso vaikuttavat kuormitukseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Kurssin jälkeen opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolta opiskelija saa arvosanan 1-5. Arvosana muodostuu pienistä yksilötehtävistä sekä UX-portofilioprojektista, joka tehdään ryhmätyönä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Urkundia käytetetään kirjallisten tehtävien tarkistuksen yhteydessä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta

Ilmoittautumisaika

06.02.2023 - 12.02.2023

Ajoitus

01.03.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
  • Katja Henttonen
Vastuuopettaja

Katja Henttonen

Ryhmät
  • TON222SY
    Laurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opiskelijat tekevät tehtäviä itsenäisesti verkossa ohjeiden mukaan. Lisäksi tarjotaan muutamia vapaaehtoisia ohjaustapaamisia etänä. Kaikki opetusmateriaali on englanninkielistä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelun tueksi suositellaan seuraavia oppikirjoja.

Ritter, M. & Winterbottom, C. (2017). UX for the web: Build websites for user experience and usability. Packt Publishing Ltd. Luvut 1-5 ja 10-11.

Goodman, E., Kuniavsky, M., Kuniavsky, Mike, M.. (2012). Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research. Morgan Kaufman. Luvut 4-10, 15, 17-18.

Kumpikin oppikirja on luettavissa digitaalisesssa muodossa EBook Central -palvelussa Laurean lisenssillä. Lisäksi Laurean kirjastossa on muutamia painettuja kappaleita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

UX-tutkimusprojekti on mahdollista toteuttaa omalle työantajalle tai mahdollisesti (tilauskannasta riippuen) Laurean yrityskumppanille.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Opiskelijan tulee tehdä ensimmäinen ethtävä kahden viikon sisällä opintojakson alkamisesta pitääkseen paikkansa kurssilla. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli tehtävää ei tehdä määräajassa. Opiskelijan tilalle voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Läsnäolo aloituskerralla on vapaaehtoista mutta suositeltavaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste (op) vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus jakautuu arviolta seuraavasti:

Kirjallinen materiaali ja monivalintatehtävät 1,5 op
UX-tutkimus- ja ideointiprojekti 3 op (ryhmätyö)
Henkilökohtainen portfolio 0,5 op

Tämä on opettajan alustava arvio opintojakson kuormittavuudesta. Yksittäisen opiskelijan kohdalla työtavat, lähtötiedot ja tavoitetaso vaikuttavat merkittävästi kuormitukseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiin ja opitaan soveltamaan niitä digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Opiskelijat oppivat toteuttamaan käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti ja kertomaan sen tuloksista. Lisäksi tutustutaan saavutettavuuteen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolta opiskelija saa arvosanan 1-5. Arvosana muodostuu pienistä yksilötehtävistä sekä UX-portofilioprojektista, joka tehdään ryhmätyönä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Urkundia käytetetään kirjallisten tehtävien tarkistuksen yhteydessä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

25.01.2023 - 28.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, tiko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Vastuuopettaja

Outi Loikkanen

Ryhmät
  • TON222SY
    Laurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Toteutustapa

Tämä on päivätoteutus. Opetus/ohjaus pääasiassa päiväsaikaan Tikkurilan kampuksella. Käyttäjälähtöisellä suunnittelulla tarkoitetaan prosessia, jolla pyritään saavuttamaan haluttu kayttäjäkokemus. Opintojakso painottuu käyttäjäkokemuksen suunnittelun alkuvaiheeseen, jossa korostuu käyttäjien tarpeiden ymmärtäminen sekä ratkaisujen ideointi. Teorian opiskelun lisäksi opiskelijat kartoittavat käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyödyntämällä digitaalisen palvelun käyttäjätarpeet ja ideoivat tarpeisiin ratkaisun. Tämä kehittämisosuus tehdään ryhmissä.

Opintojaksolla hyödynnetään myös englanninkielistä opintomateriaalia, joten.opiskelu edellyttää hyvää englanninkielentaitoa puheen ja tekstin ymmärtämisen osalta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelun tueksi suositellaan seuraavia oppikirjoja.

Ritter, M. & Winterbottom, C. (2017). UX for the web: Build websites for user experience and usability. Packt Publishing Ltd. Luvut 1-5 ja 10-11.

Goodman, E., Kuniavsky, M., Kuniavsky, Mike, M.. (2012). Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research. Morgan Kaufman. Luvut 4-10, 15, 17-18.

Kumpikin oppikirja on luettavissa digitaalisesssa muodossa EBook Central -palvelussa Laurean lisenssillä. Lisäksi Laurean kirjastossa on muutamia painettuja kappaleita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Kehittämistehtävä eli käyttäjätarpeiden kartoitus ja ratkaisujen ideointi -tehtävä on mahdollista toteuttaa omalle työantajalle tai mahdollisesti (tilauskannasta riippuen) Laurean yrityskumppanille.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Opiskelijan tulee tehdä orientaatiotehtävä viikon sisällä opintojakson alkamisesta pitääkseen paikkansa kurssilla. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli tehtävää ei tehdä määräajassa. Opiskelijan tilalle voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuksella ei ole kansainvälisiä yhteistyötahoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste (op) vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus jakautuu arviolta seuraavasti:

Luennot ja opintomateriaaliin tutustuminen 3 op.
Kehittämistehtävä 2 op (ryhmätyö)


Tämä on opettajan alustava arvio opintojakson kuormittavuudesta. Yksittäisen opiskelijan kohdalla työtavat, lähtötiedot ja tavoitetaso vaikuttavat kuormitukseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiin ja opitaan soveltamaan niitä digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Opiskelijat oppivat myös toteuttamaan käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolta opiskelija saa arvosanan 1-5. Arvosana muodostuu pienistä yksilötehtävistä sekä UX-portofilioprojektista, joka tehdään ryhmätyönä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Urkundia käytetetään kirjallisten tehtävien tarkistuksen yhteydessä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

13.09.2022 - 12.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
  • Katja Henttonen
Vastuuopettaja

Katja Henttonen

Ryhmät
  • TON222SY
    Laurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opiskelijat tekevät tehtäviä itsenäisesti ohjeiden mukaan. Lisäksi tarjotaan muutamia vapaaehtoisia ohjaustapaamisia etänä.

Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielistä verkkototeutusta, joka on osa laajempaa "Google UX Design Professional Certificate" -opintokokonaisuutta. Opiskelu edellyttää hyvää englanninkielentaitoa puheen ja tekstin ymmärtämisen osalta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelun tueksi suositellaan seuraavia oppikirjoja.

Ritter, M. & Winterbottom, C. (2017). UX for the web: Build websites for user experience and usability. Packt Publishing Ltd. Luvut 1-5 ja 10-11.

Goodman, E., Kuniavsky, M., Kuniavsky, Mike, M.. (2012). Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research. Morgan Kaufman. Luvut 4-10, 15, 17-18.

Kumpikin oppikirja on luettavissa digitaalisesssa muodossa EBook Central -palvelussa Laurean lisenssillä. Lisäksi Laurean kirjastossa on muutamia painettuja kappaleita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

UX-portfolioprojekti on mahdollista toteuttaa omalle työantajalle tai mahdollisesti (tilauskannasta riippuen) Laurean yrityskumppanille.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Opiskelijan tulee vastata pieneen sähköiseen kyselyyn viikon sisällä opintojakson alkamisesta pitääkseen paikkansa kurssilla. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli kyselyyn ei vastata määräajassa. Opiskelijan tilalle voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Läsnäolo aloituskerralla on vapaaehtoista mutta suositeltavaa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Osa opintojaksosta suoritetaan kansainvälisessä Coursera-palvelussa, johon vaaditaan rekisteröityminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste (op) vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus jakautuu arviolta seuraavasti:

Courseran UX-kurssi 1 op
Canvasin verkkomateriaaliin tutustuminen 1 op
UX-portfolioprojekti 2 op (ryhmätyö)
Pienet yksilötehtävät 1 op

Tämä on opettajan alustava arvio opintojakson kuormittavuudesta. Yksittäisen opiskelijan kohdalla työtavat, lähtötiedot ja tavoitetaso vaikuttavat merkittävästi kuormitukseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiin ja opitaan soveltamaan niitä digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Opiskelijat oppivat toteuttamaan käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti ja kertomaan sen tuloksista. Lisäksi tutustutaan saavutettavuuteen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolta opiskelija saa arvosanan 1-5. Arvosana muodostuu pienistä yksilötehtävistä sekä UX-portofilioprojektista, joka tehdään ryhmätyönä. Lisäksi opintojakson aikana tulee suorittaa Coursera-palvelussa kurssi, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Urkundia käytetetään kirjallisten tehtävien tarkistuksen yhteydessä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 08.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, tiko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
  • Outi Loikkanen
Vastuuopettaja

Outi Loikkanen

Ryhmät
  • TON222SY
    Laurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Toteutustapa

Tämä on päivätoteutus. Opetus/ohjaus pääasiassa päiväsaikaan Tikkurilan kampuksella. Käyttäjälähtöisellä suunnittelulla tarkoitetaan prosessia, jolla pyritään saavuttamaan haluttu kayttäjäkokemus. Opintojakso painottuu käyttäjäkokemuksen suunnittelun alkuvaiheeseen, jossa korostuu käyttäjien tarpeiden ymmärtäminen sekä ratkaisujen ideointi. Teorian opiskelun lisäksi opiskelijat kartoittavat käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä hyödyntämällä digitaalisen palvelun käyttäjätarpeet ja ideoivat tarpeisiin ratkaisun. Tämä kehittämisosuus tehdään ryhmissä.

Opintojaksolla hyödynnetään myös englanninkielistä opintomateriaalia, joten.opiskelu edellyttää hyvää englanninkielentaitoa puheen ja tekstin ymmärtämisen osalta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelun tueksi suositellaan seuraavia oppikirjoja.

Ritter, M. & Winterbottom, C. (2017). UX for the web: Build websites for user experience and usability. Packt Publishing Ltd. Luvut 1-5 ja 10-11.

Goodman, E., Kuniavsky, M., Kuniavsky, Mike, M.. (2012). Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research. Morgan Kaufman. Luvut 4-10, 15, 17-18.

Kumpikin oppikirja on luettavissa digitaalisesssa muodossa EBook Central -palvelussa Laurean lisenssillä. Lisäksi Laurean kirjastossa on muutamia painettuja kappaleita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Kehittämistehtävä eli käyttäjätarpeiden kartoitus ja ratkaisujen ideointi -tehtävä on mahdollista toteuttaa omalle työantajalle tai mahdollisesti (tilauskannasta riippuen) Laurean yrityskumppanille.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Opiskelijan tulee tehdä orientaatiotehtävä viikon sisällä opintojakson alkamisesta pitääkseen paikkansa kurssilla. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli tehtävää ei tehdä määräajassa. Opiskelijan tilalle voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuksella ei ole kansainvälisiä yhteistyötahoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste (op) vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus jakautuu arviolta seuraavasti:

Luennot ja opintomateriaaliin tutustuminen 3 op.
Kehittämistehtävä 2 op (ryhmätyö)


Tämä on opettajan alustava arvio opintojakson kuormittavuudesta. Yksittäisen opiskelijan kohdalla työtavat, lähtötiedot ja tavoitetaso vaikuttavat kuormitukseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiin ja opitaan soveltamaan niitä digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Opiskelijat oppivat myös toteuttamaan käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolta opiskelija saa arvosanan 1-5. Arvosana muodostuu pienistä yksilötehtävistä sekä UX-portofilioprojektista, joka tehdään ryhmätyönä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Urkundia käytetetään kirjallisten tehtävien tarkistuksen yhteydessä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

07.02.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, tiko

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 68

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TON2), Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)
Opettaja
  • Outi Loikkanen
  • Katja Henttonen
Vastuuopettaja

Katja Henttonen

Ryhmät
  • TON221SY
    Laurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Tietojenkäsittely ja tietoliikenne (ICT)

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita ja menetelmiä digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- arvioida käyttäjäkeskeisen suunnittelu- ja tuotantoprosessin mahdollisuudet digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- toteuttaa käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opiskelijat tekevät tehtäviä itsenäisesti ohjeiden mukaan. Lisäksi tarjotaan muutamia vapaaehtoisia ohjaustapaamisia etänä.

Käyttäjälähtöisellä suunnittelulla tarkoitetaan prosessia, jolla pyritään saavuttamaan haluttu kayttäjäkokemus. Opintojakso painottuu käyttäjäkokemuksen suunnittelun alkuvaiheeseen, jossa korostuu käyttäjien tarpeiden ymmärtäminen sekä ratkaisujen ideointi.

Opintojaksolla hyödynnetään englanninkielistä verkkototeutusta, joka on osa laajempaa "Google UX Design Professional Certificate" -opintokokonaisuutta. Opiskelu edellyttää hyvää englanninkielentaitoa puheen ja tekstin ymmärtämisen osalta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelun tueksi suositellaan seuraavia oppikirjoja.

Ritter, M. & Winterbottom, C. (2017). UX for the web: Build websites for user experience and usability. Packt Publishing Ltd. Luvut 1-5 ja 10-11.

Goodman, E., Kuniavsky, M., Kuniavsky, Mike, M.. (2012). Observing the User Experience: A Practitioner's Guide to User Research. Morgan Kaufman. Luvut 4-10, 15, 17-18.

Kumpikin oppikirja on luettavissa digitaalisesssa muodossa EBook Central -palvelussa Laurean lisenssillä. Lisäksi Laurean kirjastossa on muutamia painettuja kappaleita.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

UX-portfolioprojekti on mahdollista toteuttaa omalle työantajalle tai mahdollisesti (tilauskannasta riippuen) Laurean yrityskumppanille.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tehtävien palautuspäivät ilmoitetaan Canvas-työtilassa.

Opiskelijan tulee vastata pieneen sähköiseen kyselyyn viikon sisällä opintojakson alkamisesta pitääkseen paikkansa kurssilla. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli kyselyyn ei vastata määräajassa. Opiskelijan tilalle voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Läsnäolo aloituskerralla on vapaaehtoista mutta suositeltavaa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Osa opintojaksosta suoritetaan kansainvälisessä Coursera-palvelussa, johon vaaditaan rekisteröityminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste (op) vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormitus jakautuu arviolta seuraavasti:

Courseran UX-kurssi 1 op
Canvasin verkkomateriaaliin tutustuminen 1 op
UX-portfolioprojekti 2 op (ryhmätyö)
Pienet yksilötehtävät 1 op

Tämä on opettajan alustava arvio opintojakson kuormittavuudesta. Yksittäisen opiskelijan kohdalla työtavat, lähtötiedot ja tavoitetaso vaikuttavat merkittävästi kuormitukseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla tutustutaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun menetelmiin ja opitaan soveltamaan niitä digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Opiskelijat oppivat toteuttamaan käyttäjätutkimuksen alan eettisten normien mukaisesti ja kertomaan sen tuloksista. Lisäksi tutustutaan saavutettavuuteen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolta opiskelija saa arvosanan 1-5. Arvosana muodostuu pienistä yksilötehtävistä sekä UX-portofilioprojektista, joka tehdään ryhmätyönä. Lisäksi opintojakson aikana tulee suorittaa Coursera-palvelussa kurssi, joka arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Urkundia käytetetään kirjallisten tehtävien tarkistuksen yhteydessä.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin