Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja johtajuusLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: HL00BU65

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 80

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
  • Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen (HLBV), Laurea yhteinen
Opettaja
  • Taru Tallgren
  • Pyry Airaksinen
  • Aapo Hollanti
  • Teppo Leppälahti
  • Mervi Talonen
  • Piia Haavisto
  • Tero Uusitalo
Vastuuopettaja

Maija Huhta

Ryhmät
  • HLB225KA
    Liiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, K25, Hyvinkää
  • HLB225KA2
    Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, monimuotototeutus, K25, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Tämä toteutus on tarkoitettu suoritettavaksi Hyvinkään projektiopintojen Asialähtöisen liiketoiminnan projektin yhteydessä.

Ilmoittaudu tähän toteutukseen, mikäli projektin toteutussuunnitelmassa näin ohjeistetaan. Tällöin tämän opinnon mukainen osaaminen on tarkoitus hankkia kyseisen projektin aikana. Tähän toteutukseen ei voi siis osallistua ilman osallistumista projektiin.
Projektin toteutustapa on kuvattu projektin toteutussuunnitelmassa.

Johtaminen ja johtajuus -opintoon kuuluu kaksi moduulia
Moduuli 1: Tietoperusta Johtaminen ja työhyvinvointi osana Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projektia
Moduuli 2: Työsuhteen oikeudellinen elinkaari (itsenäistä opiskelua työoikeuteen liittyen)

Molempien moduulien suorittaminen on ohjeistettu tarkemmin Johtaminen ja johtajuus canvas-työtilassa https://canvas.laurea.fi/courses/10124

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan projektissa erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Johtaminen ja työhyvinvointi sekä Työsuhteen oikeudellinen elinkaari -osioiden osalta lähdeaineisto esitellään tarkemmin canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.

Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Englanniksi

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yhteistyökumppani tulee Asikaslähtöisen liiketoiminnan projektin kautta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava läsnä infotilaisuudessa tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Projektin sisältö ja sen jaksotus on kuvattu sen projektin yhteydessä, jossa osaamista kartutetaan.

Tietoperusta Johtaminen ja työhyvinvointi suoritetaan osana Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projektia ohjaajan ohjeistuksen ja sovitun aikataulun mukaisesti.
Työsuhteen oikeudellinen elinkaari suoritetaan itsenäisenä opiskeluna canvasin ohjeistuksen ja aikataulun mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Toteutuksen laatua on arvioitu. Katso lisää projektin toteutussuunnitelmasta ja Teamsistä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaativuustasoa I, jotka on kuvattu alla. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.

Arviointikriteerit


Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida


Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan tulee tarvittaessa täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. (Tutkintosääntö 2024.)

Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä ohjaaja kertoo erikseen.
Englanniksi

Arviointiasteikko H-5

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Elina Wainio
  • Anu Peltola
Vastuuopettaja

Tiina Turku

Ryhmät
  • HLV225KN
    Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, päivätoteutus, K25, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

11.03.2025 - 06.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Elina Wainio
  • Anu Peltola
Vastuuopettaja

Elina Wainio

Ryhmät
  • HLV224SN
    Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, päivätoteutus, S24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Päiväopetus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

[Merkitse tähän tiedot käytettävistä kirjoista tai artikkeleista. Voit palata täyttämään tiedon lähempänä toteutuksen aloitusajankohtaa.

Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.]

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. .... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Keskustele valinnaisesta suoritustavasta ensin opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla kumppanina on Tikkurilan Rotary Club.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opinto ei sisällä varsinaista kansainvälistä yhteistyötä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen perusteella.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnon sisältö koostuu johtamisen ja johtajuuden peruskäsitteistä, henkilöstöprosesseista ja esihenkilötyöstä työsuhteen eri vaiheissa. Myös tyoikeuden peruskysymyksiä käydään läpi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintokohtaiset erillisett arviointikriteerit käydään läpii ensimmäisellä lähikerralla.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu arvosanataulukossa.

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Laurean yleiset arviointiperusteet tasolla 1.

Hylätty (0)

Opintojakson kokonaissuoritus sekä yksittäiset osasuoritukset on hylätty (HYL) mikäli ne eivät täytä arvosanoille (HYV) 1-5 määriteltyjä kriteerejä.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 1-2 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 1-2 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 1-2 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 3 -4 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 3-4 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 3-4 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
  • Taru Tallgren
  • Aapo Hollanti
  • Irina Pelz
  • Anu Peltola
  • Mervi Talonen
  • Teppo Leppälahti
  • Piia Haavisto
  • Tero Uusitalo
Vastuuopettaja

Irina Pelz

Ryhmät
  • HLB224SA
    Liiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, S24, Hyvinkää
  • HLB224SA2
    Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, monimuotototeutus, S24, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Tämä toteutus on tarkoitettu suoritettavaksi Hyvinkään projektiopintojen Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projektin yhteydessä.

Ilmoittaudu tähän toteutukseen, mikäli projektin toteutussuunnitelmassa näin ohjeistetaan. Tällöin tämän opinnon mukainen osaaminen on tarkoitus hankkia kyseisen projektin aikana. Tähän toteutukseen ei voi siis osallistua ilman osallistumista projektiin.
Projektin toteutustapa on kuvattu projektin toteutussuunnitelmassa.

Johtaminen ja johtajuus -opintoon kuuluu kaksi moduulia
Moduuli 1: Tietoperusta Johtaminen ja työhyvinvointi osana Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projektia
Moduuli 2: Työsuhteen oikeudellinen elinkaari (itsenäistä opiskelua työoikeuteen liittyen)

Molempien moduulien suorittaminen on ohjeistettu tarkemmin Johtaminen ja johtajuus canvas-työtilassa [linkki tähän]

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan projektissa erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Johtaminen ja työhyvinvointi sekä Työsuhteen oikeudellinen elinkaari -osioiden osalta lähdeaineisto esitellään tarkemmin canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yhteistyökumppani tulee Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projektin kautta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava läsnä infotilaisuudessa tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Infotilaisuus on [lisää ajankohta tähän] teamsissa, teams-linkki täydentyy Pakin kalenterivaraukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Projektin sisältö ja sen jaksotus on kuvattu sen projektin yhteydessä, jossa osaamista kartutetaan.

Tietoperusta Johtaminen ja työhyvinvointi suoritetaan osana Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projektia ohjaajan ohjeistuksen ja sovitun aikataulun mukaisesti.

Työsuhteen oikeudellinen elinkaari suoritetaan itsenäisenä opiskeluna canvasin ohjeistuksen ja aikataulun mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Toteutuksen laatua on arvioitu. Katso lisää projektin toteutussuunnitelmasta ja Teamsistä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaativuustasoa I, jotka on kuvattu alla. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.

Arviointikriteerit


Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida


Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan tulee tarvittaessa täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. (Tutkintosääntö 2024.)

Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä ohjaaja kertoo erikseen.
Englanniksi

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

16.10.2024 - 27.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Elina Wainio
  • Tiina Turku
Vastuuopettaja

Elina Wainio

Ryhmät
  • HLV224KN
    Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, päivätoteutus, K24, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Opinnon lähikerrat pidetään Laurean Tikkurilan kampuksella.
Opintoon sisältyy mm. luentoja, työpajoja ja opitun esittämistä.

Läsnäolovelvoite koskee aloitus-, työpaja- ja esityskertoja.
Aikataulu Pakissa/Tuudossa.
Yksityiskohtaisempi aikataulu sisältöineen käydään läpi aloituskerralla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varsinainen oppikirja:
Viitala, Riitta: Henkilöstöjohtaminen -Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit

Työlainsäädännön tehtävän tueksi:
Paanetoja Jaana: Työoikeus tutuksi

Mediakatsausaineisto: Johtamis- ja HRM-aiheiset artikkelit ja tutkimukset, webinaarit, videotallenteet jne.

Muita oppimista tukevia teoksia:
Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen johtaminen
Viitala, Riitta & Jylhä, Eila: Johtaminen –Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Projektin voi suorittaa relevantin hankitun osaamisen näytöllä, josta tulee sopia vastuuopettajan kanssa ennen opintojakson alkua tai ensimmäisellä lähikerralla.
Lisätietoja näytöstä löytyy opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Yksityiskohtainen aikataulu ja tärkeät ajankohdat käydään läpi aloituskerralla, jolla on ehdoton läsnäolovelvoite tutkintosäännön mukaisesti.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnon sisältönä ovat johtaminen ja esihenkilötyö sekä henkilöstöjohtaminen ja -prosessit, joista muodostetaan kokonaisvaltainen käsitys teoriaa ja kokemusperäistä tietoa yhdistäen.
Projekti etenee aikataulun mukaisesti oppimiskerrasta toiseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteena on:
Johtamisen, esihenkilötyön ja henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön perusteiden sisäistäminen
Ryhmätyöskentely- ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laurean yleiset arviointiperusteet tasolla 1.
Opintojakson yksityiskohtaiset arviointikriteerit ja -menetelmät käydään läpi aloituskerralla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Laurean yleiset arviointiperusteet tasolla 1.

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 31.08.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 13.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
  • Nina Weckman
  • Maija Huhta
  • Taru Tallgren
  • Pyry Airaksinen
  • Aapo Hollanti
  • Teppo Leppälahti
  • Mervi Talonen
  • Piia Haavisto
  • Milla Welling
  • Tero Uusitalo
Vastuuopettaja

Maija Huhta

Ryhmät
  • HLB224KA
    Liiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
  • HLB224KA2
    Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Tämä toteutus on tarkoitettu suoritettavaksi Hyvinkään projektiopintojen Asialähtöisen liiketoiminnan projektin yhteydessä.

Ilmoittaudu tähän toteutukseen, mikäli projektin toteutussuunnitelmassa näin ohjeistetaan. Tällöin tämän opinnon mukainen osaaminen on tarkoitus hankkia kyseisen projektin aikana. Tähän toteutukseen ei voi siis osallistua ilman osallistumista projektiin.
Projektin toteutustapa on kuvattu projektin toteutussuunnitelmassa.

Johtaminen ja johtajuus -opintoon kuuluu kaksi moduulia
Moduuli 1: Tietoperusta Johtaminen ja työhyvinvointi osana Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projektia
Moduuli 2: Työsuhteen oikeudellinen elinkaari (itsenäistä opiskelua työoikeuteen liittyen)

Molempien moduulien suorittaminen on ohjeistettu tarkemmin Johtaminen ja johtajuus canvas-työtilassa https://canvas.laurea.fi/courses/10124

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan projektissa erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.
Johtaminen ja työhyvinvointi sekä Työsuhteen oikeudellinen elinkaari -osioiden osalta lähdeaineisto esitellään tarkemmin canvas-työtilassa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yhteistyökumppani tulee Asikaslähtöisen liiketoiminnan projektin kautta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava läsnä infotilaisuudessa tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Infotilaisuus on ti 10.9. klo 15.30-16.00 teamsissa, teams-linkki täydentyy Pakin kalenterivaraukseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Projektin sisältö ja sen jaksotus on kuvattu sen projektin yhteydessä, jossa osaamista kartutetaan.

Tietoperusta Johtaminen ja työhyvinvointi suoritetaan osana Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projektia ohjaajan ohjeistuksen ja sovitun aikataulun mukaisesti.
Työsuhteen oikeudellinen elinkaari suoritetaan itsenäisenä opiskeluna canvasin ohjeistuksen ja aikataulun mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Toteutuksen laatua on arvioitu. Katso lisää projektin toteutussuunnitelmasta ja Teamsistä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaativuustasoa I, jotka on kuvattu alla. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.

Arviointikriteerit


Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida


Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan tulee tarvittaessa täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. (Tutkintosääntö 2024.)

Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä ohjaaja kertoo erikseen.

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ilmoittautumisaika

05.02.2024 - 11.02.2024

Ajoitus

07.03.2024 - 16.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Elina Wainio
  • Tiina Turku
Vastuuopettaja

Elina Wainio

Ryhmät
  • HLV223SN
    Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, päivätoteutus, S23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Opinnon lähikerrat pidetään Laurean Tikkurilan kampuksella.
Opintoon sisältyy mm. luentoja, työpajoja ja opitun esittämistä.

Läsnäolovelvoite koskee aloitus-, työpaja- ja esityskertoja.
Aikataulu Pakissa/Tuudossa.
Yksityiskohtaisempi aikataulu sisältöineen käydään läpi aloituskerralla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varsinainen oppikirja:
Viitala, Riitta: Henkilöstöjohtaminen -Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit

Työlainsäädännön tehtävän tueksi:
Paanetoja Jaana: Työoikeus tutuksi

Mediakatsausaineisto: Johtamis- ja HRM-aiheiset artikkelit ja tutkimukset, webinaarit, videotallenteet jne.

Muita oppimista tukevia teoksia:
Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen johtaminen
Viitala, Riitta & Jylhä, Eila: Johtaminen –Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Projektin voi suorittaa relevantin hankitun osaamisen näytöllä, josta tulee sopia vastuuopettajan kanssa ennen opintojakson alkua tai ensimmäisellä lähikerralla.
Lisätietoja näytöstä löytyy opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Yksityiskohtainen aikataulu ja tärkeät ajankohdat käydään läpi aloituskerralla, jolla on ehdoton läsnäolovelvoite tutkintosäännön mukaisesti.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnon sisältönä ovat johtaminen ja esihenkilötyö sekä henkilöstöjohtaminen ja -prosessit, joista muodostetaan kokonaisvaltainen käsitys teoriaa ja kokemusperäistä tietoa yhdistäen.
Projekti etenee aikataulun mukaisesti oppimiskerrasta toiseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteena on:
Johtamisen, esihenkilötyön ja henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön perusteiden sisäistäminen
Ryhmätyöskentely- ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laurean yleiset arviointiperusteet tasolla 1.
Opintojakson yksityiskohtaiset arviointikriteerit ja -menetelmät käydään läpi aloituskerralla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Laurean yleiset arviointiperusteet tasolla 1.

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 10.01.2024

Ajoitus

15.01.2024 - 17.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
  • Nina Weckman
  • Maija Huhta
  • Taru Tallgren
  • Pyry Airaksinen
  • Aapo Hollanti
  • Jaana Juntunen
  • Teppo Leppälahti
  • Piia Haavisto
  • Mervi Talonen
  • Tero Uusitalo
Vastuuopettaja

Maija Huhta

Ryhmät
  • HLB223SA
    Liiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää
  • HLB223SA2
    Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, monimuotototeutus, S23, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Tämä opintojakso "Johtaminen ja johtajuus" - suoritaan osana "Asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja yrittäjyyden kehittäminen (LK) projektia.

LUE tarkemmat suoritusohjeet ko. opintojakson CANVAS-työtilasta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Käytettävä kirjallisuus esitellään opintojakson Canvas-työtilassa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yhteistyökumppani tulee Asikaslähtöisen liiketoiminnan ja yrittäjyyden projektin kautta

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Sovitaan Asikaslähtöisen liiketoiminnan ja yrittäjyyden projektissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Johtaminen, johtajuus, työhyvinvointi, työoikeus

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson arvioitavat suoritukset esitellään tarkemmin Canvas-työtilassa

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä ohjaajat kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

21.09.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Tiina Turku
  • Taru Maamies
Vastuuopettaja

Taru Maamies

Ryhmät
  • HLV223KN
    Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, päivätoteutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Opetus suoritetaan lähiopetuksena. Opinto koostuu luennoista, työoikeuden workshopista sekä itsenäisesti- ja ryhmässä suoritettavista tehtävistä, joiden tarkemmat ohjeet löytyvät opinnon oppimisalustalta.

Ensimmäinen opetuskerta on Tikkurilan kampuksella. Siihen osallistuminen on edellytys opintojakson suorittamiselle.
Keskeisenä osana opinnon suorttamista on johtamisen ja esihenkilökäytänteiden ryhmätehtävä sekä muiden ryhmien tehtävän vertaisarviointi. Osallistuminen ryhmätöiden palautukseen ja vertasiarviointeihin on välttämätöntö opinnon suorittamiselle. Samoin osallistuminen työoikeuden Workshoppiin on pakollista.

Aika ja paikka

Aikataulu Pakissa/Tuudossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus:

Riitta Viitala: Henkilöstöjohtaminen - Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit, 2021
Riitta Hyppänen: Esimiesosaaminen - Liiketoiminnana menestystekijä, 2023
Jaana Paanetoja: Työoikeus tutuksi, - käsikirja, 2023

teokset löytyvät Laurean kirjastosta sähköisinä e-kirjoina.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ensimmäinen opetuskerta on 21.9 Tikkurilan kampuksella. Osallistuminen on edellytys opintojakson suorittamiselle.

Työoikeuden workshop 2.11 - Osallistuminen vältämätön

Johtamisen ja esihenkilökäytänteiden ryhmätehtävän purku sekä muiden ryhmien tehtävän vertaisarviointi 23.11 ja 30.11 - Osallistuminen välttämätöntä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinto koostuu kolmesta modulista, jotka ovat:
1. Itsensä johtaminen
2. Johtaminen ja esihenkilötyö
3. Työoikeuden perusteet


Opinnon suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi Laurean yleisen arviointikriteeristön mukaisesti tasolla I.
Tarkemmat opintokohtaiset kriteerit ilmoitetaan 1. opetuskerralla.

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
  • Nina Weckman
  • Maija Huhta
  • Taru Tallgren
  • Pyry Airaksinen
  • Aapo Hollanti
  • Piia Haavisto
  • Teppo Leppälahti
  • Mervi Talonen
  • Milla Welling
  • Tero Uusitalo
Vastuuopettaja

Maija Huhta

Ryhmät
  • HLB223KN
    Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, päivätoteutus, K23, Hyvinkää
  • HLB223KA
    Liiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, K23, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Tämä opintojakso "Johtaminen ja johtajuus" - suoritaan osana "Asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja yrittäjyyden kehittäminen (LK) projektia.

LUE tarkemmat suoritusohjeet ko. opintojakson CANVAS-työtilasta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Käytettävä kirjallisuus esitellään opintojakson Canvas-työtilassa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yhteistyökumppani tulee Asikaslähtöisen liiketoiminnan ja yrittäjyyden projektin kautta

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Sovitaan Asikaslähtöisen liiketoiminnan ja yrittäjyyden projektissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Johtaminen, johtajuus, työhyvinvointi, työoikeus

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson arvioitavat suoritukset esitellään tarkemmin Canvas-työtilassa

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä ohjaajat kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

14.02.2023 - 13.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Elina Wainio
Vastuuopettaja

Elina Wainio

Ryhmät
  • HLV222SN
    Liiketalouden koulutus, päivätoteutus, S22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Opinnon lähikerrat pidetään Laurean Tikkurilan kampuksella.
Opintoon sisältyy mm. luentoja, mediakatsauksia, työpajoja ja opitun esittämistä.

Ehdoton läsnäolovelvoite koskee aloitus-, mediakatsaus, työpaja- ja esityskertoja.
Aikataulu Pakissa/Tuudossa.
Yksityiskohtaisempi aikataulu sisältöineen käydään läpi aloituskerralla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varsinainen oppikirja:
Viitala, Riitta: Henkilöstöjohtaminen -Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit

Työlainsäädännön tehtävän tueksi:
Paanetoja Jaana: Työoikeus tutuksi

Mediakatsausaineisto: Johtamis- ja HRM-aiheiset artikkelit ja tutkimukset, webinaarit, videotallenteet jne.

Muita oppimista tukevia teoksia:
Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen johtaminen
Viitala, Riitta & Jylhä, Eila: Johtaminen –Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Projektin voi suorittaa relevantin hankitun osaamisen näytöllä, josta tulee sopia vastuuopettajan kanssa ennen opintojakson alkua tai ensimmäisellä lähikerralla.
Lisätietoja näytöstä löytyy opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Yksityiskohtainen aikataulu ja tärkeät ajankohdat käydään läpi aloituskerralla, jolla on ehdoton läsnäolovelvoite.

Sisältö ja sen jaksotus

Projektin sisältönä ovat johtaminen ja esihenkilötyö sekä henkilöstöjohtaminen ja -prosessit, joista muodostetaan kokonaisvaltainen käsitys teoriaa ja kokemusperäistä tietoa yhdistäen.
Projekti etenee aikataulun mukaisesti oppimiskerrasta toiseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteena on:
Johtamisen, esihenkilötyön ja henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön perusteiden sisäistäminen
Ryhmätyöskentely- ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laurean yleiset arviointiperusteet tasolla 1.
Opintojakson yksityiskohtaiset arviointikriteerit ja -menetelmät käydään läpi aloituskerralla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Laurean yleiset arviointiperusteet tasolla 1.

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
  • Nina Weckman
  • Maija Huhta
  • Taru Tallgren
  • Pyry Airaksinen
  • Aapo Hollanti
  • Piia Haavisto
  • Mervi Talonen
  • Teppo Leppälahti
  • Tero Uusitalo
Vastuuopettaja

Vesa Anttila

Ryhmät
  • HLB222SA
    Liiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
  • HLB222SN
    Liiketalouden koulutus, päivätoteutus, S22, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Tämä opintojakso "Johtaminen ja johtajuus" - suoritaan osana "Asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja yrittäjyyden kehittäminen (LK) projektia.

LUE tarkemmat suoritusohjeet ko. opintojakson CANVAS-työtilasta

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Käytettävä kirjallisuus esitellään opintojakson Canvas-työtilassa

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yhteistyökumppani tulee Asikaslähtöisen liiketoiminnan ja yrittäjyyden projektin kautta

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Sovitaan Asikaslähtöisen liiketoiminnan ja yrittäjyyden projektissa

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Johtaminen, johtajuus, työhyvinvointi, työoikeus

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson arvioitavat suoritukset esitellään tarkemmin Canvas-työtilassa

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä ohjaajat kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

27.09.2022 - 22.11.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, liko

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Elina Wainio
Vastuuopettaja

Elina Wainio

Ryhmät
  • HLBV22SN
    Liiketalouden ydinosaamisen P2P-projektit
  • HLV222KN
    Liiketalouden koulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Opinnon lähikerrat pidetään Laurean Tikkurilan kampuksella.
Opintoon sisältyy mm. luentoja, mediakatsauksia, työpajoja ja opitun esittämistä.

Ehdoton läsnäolovelvoite koskee aloitus-, mediakatsaus, työpaja- ja esityskertoja.
Aikataulu Pakissa/Tuudossa.
Yksityiskohtaisempi aikataulu sisältöineen käydään läpi aloituskerralla.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Varsinainen oppikirja:
Viitala, Riitta: Henkilöstöjohtaminen -Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit

Työlainsäädännön tehtävän tueksi:
Paanetoja Jaana: Työoikeus tutuksi

Mediakatsausaineisto: Johtamis- ja HRM-aiheiset artikkelit ja tutkimukset

Muita oppimista tukevia teoksia:
Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen johtaminen
Viitala, Riitta & Jylhä, Eila: Johtaminen –Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Projektin voi suorittaa relevantin hankitun osaamisen näytöllä, josta tulee sopia vastuuopettajan kanssa ennen opintojakson alkua tai ensimmäisellä lähikerralla.
Lisätietoja näytöstä löytyy opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Yksityiskohtainen aikataulu ja tärkeät ajankohdat käydään läpi aloituskerralla, jolla on ehdoton läsnäolovelvoite.

Sisältö ja sen jaksotus

Projektin sisältönä ovat johtaminen ja esihenkilötyö sekä henkilöstöjohtaminen ja -prosessit, joista muodostetaan kokonaisvaltainen käsitys teoriaa ja kokemusperäistä tietoa yhdistäen.
Projekti etenee aikataulun mukaisesti oppimiskerrasta toiseen.

Lisätietoja opiskelijoille

Tavoitteena on:
Johtamisen, esihenkilötyön ja henkilöstöjohtamisen ja esimiestyön perusteiden sisäistäminen
Ryhmätyöskentely- ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laurean yleiset arviointiperusteet tasolla 1.
Opintojakson yksityiskohtaiset arviointikriteerit ja -menetelmät käydään läpi aloituskerralla.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Laurean yleiset arviointiperusteet tasolla 1.

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, liko

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
  • Maija Huhta
  • Taru Tallgren
  • Pyry Airaksinen
  • Aapo Hollanti
  • Marja Isokangas
  • Vesa Anttila
  • Kati Tuppuri
  • Teppo Leppälahti
  • Mervi Talonen
  • Tero Uusitalo
Vastuuopettaja

Nina Weckman

Ryhmät
  • HLB222KA
    Liiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, K22, Hyvinkää
  • HLB222KN
    Liiketalouden koulutus, päivätoteutus, K22, Hyvinkää
  • HLB222SA
    Liiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, S22, Hyvinkää
  • HLB222SN
    Liiketalouden koulutus, päivätoteutus, S22, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osa
- analysoida, kehittää ja johtaa omaa ja organisaation toimintaa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Ilmoittaudu tähän toteutukseen, mikäli projektin toteutussuunnitelmassa näin ohjeistetaan. Tällöin tämän opinnon mukainen osaaminen on tarkoitus hankkia kyseisen projektin aikana. Tähän toteutukseen ei voi siis osallistua ilman osallistumista projektiin.

Projektin toteutustapa on kuvattu projektin toteutussuunnitelmassa.

Aika ja paikka

-

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan projektissa erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op=26,7 h

Sisältö ja sen jaksotus

Projektin sisältö ja sen jaksotus on kuvattu sen projektin yhteydessä, jossa osaamista kartutetaan.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Toteutuksen laatua on arvioitu. Katso lisää projektin toteutussuunnitelmasta ja Teamsistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa I. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:


Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida


Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. ” (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Lisätiedot

Projektissa syntyy vastaavaa osaamista kuin opintojaksot R0215 Johtaminen ja esimiestyö ja HLBT0079 Johtaminen ja johtajuus, joten näistä opinnoista tutkintoon voi sisällyttää vain yhden.