Johtaminen ja esimiestyöLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: R0215
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esihenkilönä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
27.09.2022 - 08.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, tiko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus (NTV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Johanna Lahti
- Taru Maamies
Vastuuopettaja
Johanna Lahti
Ryhmät
-
NTV221SNTietojenkäsittelyn koulutus, päivätoteutus, S21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esihenkilönä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia
Toteutustapa
Ensimmäiseen opetuskertaan osallistuminen on pakollinen, kuten myös muille pakollisiksi merkityille kerroille. Opintojaksolla eteneminen, aikataulu, tehtävät ja arviointi käydään läpi ensimmäisellä kerralla. Silloin suoritetaan myös tiimien muodostaminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus:
Riitta Viitala: Henkilöstöjohtaminen - Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit, 2021 - Teos löytyy Laurean sähköisistä kirjoista.
Jaana Paanetoja: Työoikeus tutuksi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ensimmäinen kontaktikertaan osallistuminen on välttämätöntä.
Muut opintojakson tärkeät päivämäärät käydään läpi ensimmäisellä kerralla.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnossa käsitellään johtamista, painotetusti IT-alaa koskien sekä asiantuntijatyön henkilöjohtamiseen painottuen. Erillisenä osakokonaisuutena on työlainsäädännön tehtävä.
Opinto koostuu kolmesta modulista, jotka ovat:
1. Itsensä johtaminen
2. Esihenkilötyö ja henkilöstökäytänteet
3. Työsuhteen oikeudellinen elinkaari
Moduleihin liittyvät taustamateriaalit ja tehtävät löytyvät opinnon Canvas-oppimisympäristöstä.
Opinnon suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia.
Keskeinen sisältö:
Opintojaksossa perehdytään johtamisen ja esimiestyön kokonaisuuteen.
Opintojaksolla tarkastellaan johtamista ja esimiestyötä mm. seuraavista näkökulmista:
- Johtaminen, johtajuus ja esimiestyö, ryhmien ja tiimien johtaminen,
- Omien esimiesominaisuuksien ja -taitojen tunnistaminen ja kehittäminen, itsensä johtaminen
- Yrityksen strategia ja sen vaikutus esimiestyöhön ja henkilöstökäytäntöihin
- Osaamisen johtaminen ja kehittäminen
- Suorituksen johtaminen
- Esimies työhyvinvoinnin johtajana, työhyvinvointitoiminnan kehittämisen keinot
- Työlainsäädännön peruskysymykset
Opinnon tavoitteissa ja toteutussuunnitelmassa kuvataan opiskelijan oppimiselle asetettuja tavoitteita. Opettajat tukevat näiden tavoitteiden saavuttamista ohjauksen ja palautteen avulla. Ohjausta annetaan opinnon eri vaiheissa ja sitä voi pyytää tarvittaessa.
Opiskelua ohjaavat opintojaksoille laaditut oppimistehtävät, niihin annettu ohjaus ja niistä saatu palaute. Ohjaus tapahtuu yksilö- tai ryhmäohjauksena joko lähiopetuksessa tai erikseen sovittuna ajankohtana. Ohjausta annetaan myös Canvasin ja sähköpostin välityksellä. Ohjaukseen voidaan osoittaa erillisiä pakollisia tai vapaaehtoisia ohjausaikoja.
Tehtävissä opiskelijoiden tulee käyttää Laurean dokumenttipohjia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen tason arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin vaativuustasolla 1.
Opintojakso osat , arvostelu ja painotus:
1. Itsensä johtaminen arvostelu hyv/hyl
2. Esihenkilötyö ja henkilöstökäytänteet hyl / 1-5
3. Työsuhteen oikeudellinen elinkaari hyv/hyl
Koko opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä läpäisemistä.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson työskentelyyn tai ei ole suorittanut hyväksyttävästi opintojakson arvioitavia tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
05.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, tiko
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus (NTA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Seppo Koponen
- Outi Lappi
Vastuuopettaja
Seppo Koponen
Ryhmät
-
NTA221SATietojenkäsittelyn koulutus, monimuotototeutus, S21, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esihenkilönä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia
Toteutustapa
Toteutustapa on osin verkkopainotteinen monimuoto. Opintojakso toteutetaan verkossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali julkaistaan opintojakson Canvas-työtilassa opintojakson alussa.
Sisältö ja sen jaksotus
Toteutuksen tehtävät voi suorittaa opintojakson aikataulun mukaisessa järjestyksessä tai sitä nopeammin. Tehtävien arviointi tapahtuu työtilassa julkaistavassa aikataulussa. Myöhästyneitä tai ei-hyväksyttyjä tehtäviä on mahdollista palauttaa opintojakson päättymisen jälkeen työtilassa julkaistavan aikataulun mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opintojaksolla kahteen tehtävään, joista toinen tehdään ryhmässä ja toinen yksin. Aktiivinen osallistuminen keskusteluihin luennoilla otetaan huomioon loppuarvioinnissa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saanut yhdestä tai useammasta osatehtävästä hyväksyttävää arviointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saanut osatehtävistä keskimäärin tyydyttävän arvioinnin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saanut osatehtävistä keskimäärin hyvän arvioinnin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saanut osatehtävistä keskimäärin kiitettävän arvioinnin. Opiskelja on saanut osatehtävistä hyvän arvioinnin sekä osallistunut aktiivisesti luennoilla keskusteluihin.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.03.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, liko
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Katriina Reponen
- Marjaana Marmo
Vastuuopettaja
Katriina Reponen
Ryhmät
-
HLG221SALiiketalouden koulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esihenkilönä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia
Toteutustapa
Suomeksi
Verkkototeutus Canvas -työtilassa.
Opintojaksossa perehdytään johtamisen kokonaisuuteen. ja se koostuu palautettavista tehtävistä.
1. Itsensä johtaminen (1op. painoarvo 20%),
2. Esimiestyön perusteet (3op. painoarvo 60%)
3. Työsuhteen oikeudellinen elinkaari (1op. painoarvo 20%)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suomeksi
Oheislukemisto (esim.)
•Hyppänen, Riitta: Esimiesosaaminen - liiketoiminnan menestystekijä, Edita, 2013
•Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen johtaminen, 2010 tai uudempi (myös verkkoversiona)
•Paanetoja, Jaana: Työoikeus tutuksi- käsikirja, Edita, 2019 (myös 2017 käy.)
•Niiranen, V. - Seppänen-Järvelä, R - Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen sosiaalialalla.
Canvasin työtilaan mahdollisesti lisättävät lukuvinkit
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ma maalis 7, 2022 Zoom-luento 12.00 - 13.00
Su maalis 27, 2022 Tehtävä 1.1: Minä työyhteisössä palautuksen suosituspäivämäärä
Su huhti 17, 2022 Tehtävä 2.1: Käsitteet ja haastattelu palautus suosituspäivämäärä
Su huhti 24, 2022 Tehtävä 3.1: Työoikeus palautuksen suosituspäivämäärä
Palauta kaikki tehtävät Canvasiin viimeistään su 24.4.(klo 23.59). Jos tehtävä arvioidaan hylätyksi, voit täydentää sitä. Palauta täydennetty tehtävä viimeistään 23.5.2022.
Sisältö ja sen jaksotus
Verkkototeutus Canvas -työtilassa.
Opintojaksossa perehdytään johtamisen kokonaisuuteen.
Opintojakso sisältää seuraaviin teemoihin liittyviä tehtäviä.
Suositusaikataulu ja teemojen opettajat
1. Itsensä johtaminen - tehtävän palautus / Katriina Reponen
2. Esimiestyön johtaminen - tehtävän palautus / Katriina Reponen
3. Työsuhteen oikeudellinen elinkaari - tehtävän palautus / Marjaana Marmo
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin tasolla 1.
Arviointi perustuu tehtävien arvosanan painotettuun keskiarvoon. Hyväksytty suoritus edellyttää kunkin tehtävän hyväksyttyä suoritusta. Jos arviointi tehdään Hyväksytty/Hylätty -asteikolla, vaaditaan hyväksytty suoritus muttei se vaikuta muuten keskiarvoon.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suomeksi
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suomeksi
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
07.02.2022 - 10.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, liko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Marjaana Marmo
- Anne Martola
Vastuuopettaja
Anne Martola
Ryhmät
-
HLA221SNLiiketalouden koulutus, päivätoteutus, S21, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esihenkilönä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia
Toteutustapa
Toteutus: Lähiopetus Leppävaaran kampuksella (kaksi helmikuussa pidettävää kertaa ovat zoomissa)
Opintojaksossa perehdytään johtamisen kokonaisuuteen.
Opintojakso sisältää seuraaviin teemoihin liittyviä tehtäviä: .
•itsensä johtaminen - yksilötehtävä
•johtajahaastattelu - tiimityö
Opintojakso sisältää myös yksilötehtävän liittyen työoikeuteen.
Harjoituksia lähiopetuksen yhteydessä.
Läsnäolo 80%, eli yhdeltä kerralta voi olla poissa
Aika ja paikka
Orientaation ajankohta ilmoitetaan myöhemmin
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oheislukemisto (esim.)
•Hyppänen, Riitta: Esimiesosaaminen - liiketoiminnan menestystekijä, Edita, 2013
•Kauhanen, Juhani: Henkilöstövoimavarojen johtaminen, 2010 tai uudempi (myös verkkoversiona)
•Paanetoja, Jaana: Työoikeus tutuksi- käsikirja, Edita, 2019 (myös 2017 käy).
•Niiranen, V. - Seppänen-Järvelä, R - Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen sosiaalialalla.
Optiman työtilassa lisää lähdemateriaalia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
1-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Suomeksi
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 02.01.2022
Ajoitus
01.02.2022 - 03.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, tiko
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus (NTV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Elina Wainio
- Taru Maamies
Vastuuopettaja
Elina Wainio
Ryhmät
-
NTV221KATietojenkäsittelyn koulutus, monimuotototeutus, K21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esihenkilönä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia
Toteutustapa
Opinto suotitetaan monimuotototeutuksena, johon kuuluu sekä on sekä lähi- että verkkotapaamisia.
Ensimmäinen opetuskerta on 1.2 Tikkurilan kampuksella. Siihen osallistuminen on edellytys opintojakson onnistuneelle suorittamiselle. Myös ryhmätehtävään kuuluva tulosten esittely ja toisten esitysten kommentointi tapahtuu kampuksella.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla käytettävä kirjallisuus:
Riitta Viitala: Henkilöstöjohtaminen - Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit, 2021 - Teos löytyy Laurean sähköisistä kirjoista.
Jaana Paanetoja: Työoikeus tutuksi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ensimmäinen kontaktikerta on Tikkurilan kampuksella 1.2.2022 Osallistuminen tälle kerralle paikan päällä on välttämätöntä.
Henkilöstökäytänteet -tiimitehtävän palautusaika on 20.4.2022.
Tiimitehtävän esitysten päivämäärät: 26.4.2022 ja 3.5.2022 - Myös nämä kerrat kampuksella. Oman ryhmätyön esittäminen ja vähintään yhden vertaisryhmän paikan päällä tapahtuva arviointi on edellytyksenä kurssin suorittamiselle.
Työlainsäädännö työpaja 12.4 - verkkototeutus. Osallistuminen välttämätöntä.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnossa käsitellään johtamista, painotetusti IT-alaa koskien sekä asiantuntijatyön henkilöjohtamiseen painottuen. Erillisenä osakokonaisuutena on työlainsäädännön tehtävä.
Opinto koostuu kolmesta modulista, jotka ovat:
1. Itsensä johtaminen
2. Esihenkilötyö ja henkilöstökäytänteet
3. Työsuhteen oikeudellinen elinkaari
Moduleihin liittyvät taustamateriaalit ja tehtävät löytyvät opinnon Canvas-oppimisympäristöstä.
Opinnon suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia.
Keskeinen sisältö:
Opintojaksossa perehdytään johtamisen ja esimiestyön kokonaisuuteen.
Opintojaksolla tarkastellaan johtamista ja esimiestyötä mm. seuraavista näkökulmista:
- Johtaminen, johtajuus ja esimiestyö, ryhmien ja tiimien johtaminen,
- Omien esimiesominaisuuksien ja -taitojen tunnistaminen ja kehittäminen, itsensä johtaminen
- Yrityksen strategia ja sen vaikutus esimiestyöhön ja henkilöstökäytäntöihin
- Osaamisen johtaminen ja kehittäminen
- Suorituksen johtaminen
- Esimies työhyvinvoinnin johtajana, työhyvinvointitoiminnan kehittämisen keinot
- Työlainsäädännön peruskysymykset
Opinnon tavoitteissa ja toteutussuunnitelmassa kuvataan opiskelijan oppimiselle asetettuja tavoitteita. Opettajat tukevat näiden tavoitteiden saavuttamista ohjauksen ja palautteen avulla. Ohjausta annetaan opinnon eri vaiheissa ja sitä voi pyytää tarvittaessa.
Opiskelua ohjaavat opintojaksoille laaditut oppimistehtävät, niihin annettu ohjaus ja niistä saatu palaute. Ohjaus tapahtuu yksilö- tai ryhmäohjauksena joko lähiopetuksessa tai erikseen sovittuna ajankohtana. Ohjausta annetaan myös Canvasin ja sähköpostin välityksellä. Ohjaukseen voidaan osoittaa erillisiä pakollisia tai vapaaehtoisia ohjausaikoja.
Tehtävissä opiskelijoiden tulee käyttää Laurean dokumenttipohjia.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen tason arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin vaativuustasolla 1.
Opintojakso osat , arvostelu ja painotus:
1. Itsensä johtaminen arvostelu hyv/hyl
2. Esihenkilötyö ja henkilöstökäytänteet hyl / 1-5
3. Työsuhteen oikeudellinen elinkaari hyv/hyl
Koko opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien tehtävien hyväksyttyä läpäisemistä.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole osallistunut opintojakson työskentelyyn tai ei ole suorittanut hyväksyttävästi opintojakson arvioitavia tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
13.01.2022 - 16.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, tiko
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus (NTA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Seppo Koponen
- Juha Tontti
- Outi Lappi
Vastuuopettaja
Seppo Koponen
Ryhmät
-
NTA221KNTietojenkäsittelyn koulutus, päivätoteutus, K21, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esihenkilönä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia
Toteutustapa
Toteutustapa on osin verkkopainotteinen monimuoto. Opintojakson aloitustapaaminen on kampuksella. Luennot ja keskusteluista järjestään verkossa. Opintojakson tehtävät tehdään verkossa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimateriaali julkaistaan opintojakson Optima-työtilassa.
Sisältö ja sen jaksotus
Toteutuksen tehtävät voi suorittaa opintojakson aikataulun mukaisessa järjestyksessä tai sitä nopeammin. Tehtävien arviointi tapahtuu työtilassa julkaistavassa aikataulussa. Myöhästyneitä tai ei-hyväksyttyjä tehtäviä on mahdollista palauttaa opintojakson päättymisen jälkeen työtilassa julkaistavan aikataulun mukaisesti.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu opintojaksolla kahteen tehtävään, joista toinen tehdään ryhmässä ja toinen yksin. Aktiivinen osallistuminen keskusteluihin luennoilla otetaan huomioon loppuarvioinnissa.
Hylätty (0)
Opiskelija ei ole saanut yhdestä tai useammasta osatehtävästä hyväksyttävää arviointia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on saanut osatehtävistä keskimäärin tyydyttävän arvioinnin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on saanut osatehtävistä keskimäärin hyvän arvioinnin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on saanut osatehtävistä keskimäärin kiitettävän arvioinnin. Opiskelja on saanut osatehtävistä hyvän arvioinnin sekä osallistunut aktiivisesti luennoilla keskusteluihin.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 120
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Tarmo Pallari
- Annemari Kantanen
Vastuuopettaja
Tarmo Pallari
Ryhmät
-
SSD220SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S20, Verkkokampus
-
HLD221SALiiketalouden koulutus, verkko-opinnot, S21, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esihenkilönä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa ja siihen kuuluu pakollinen, verkkoläsnäoloa vaativa aloituskerta, sekä tehtäviä, jotka palautetaan canvakseen ja verkkoläsnäoloa vaativa tenttikerta. Aikataulut on ilmoitettu erillisinä ja pyydämme opiskelijaa hoitamaan muut aikataulunsa siten, että tämän jakson suorittaminen on mahdollista.
Kaikki tehtävät tehdään verkossa.
Kurssiin kuuluu myös kertaava tentti, jossa niinikään osoitetaan osaamista. Tenttiin osallistuminen on välttämätöntä ja ellei kurssin viimeiseksi kerraksi sovittu tenttiajankohta (28.3) mitenkään sovi, tentti on mahdollista uusia kahtena erikseen ilmoitettavana uusintatenttikertana. Uusintakerrat ovat huhtikuussa ja toukokuussa
Aika ja paikka
Jakso on verkkototeutus. Opiskelijoita pyydetään varautumaan verkkoläsnäoloon kontaktikerroilla. Verkkoluentoja ei nauhoiteta.
Ensimmäisellä tapaamiskerralla on oltava läsnä, mikäli aikoo opintojakson suorittaa. Tentin voi tehdä nk. varsinaisella tenttikerralla, eli aikatauluun merkityllä viimeisellä tapaamiskerralla tai erikseen ilmoitetuilla kahdella uusintatenttikerralla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alkupuolella.
Suositeltava kirjallisuus (todennäköinen tenttikirjallisuus):
Riitta Viitala: Johtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit (2019)
Jaana Paanetoja: Työoikeus tutuksi, käsikirja (2019 painos)
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson tehtävät pyritään tekemään työelämäyhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitusinfo on torstaina 13.1.2022 klo 17-18:30.
Tentti on 28.03.2022 klo 17-19. Varsinainen tentti pidetään verkkotenttinä.
Uusintatentti pidetään 21.4 klo 16-18. Uusintatentti pidetään verkkotenttinä.
II Uusintatentti pidetään 19.5 klo 14-16. Uusintatentti pidetään verkkotenttinä.
Opintojaksolla on tämän lisäksi kolme erillistä tehtävää, jotka palautetaan kurssin kuluessa. Näihin on syytä varata riittävästi tekemisaikaa ja määräaikoja on syytä noudattaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
Sisältö ja sen jaksotus
Toimiminen työyhteisön jäsenenä ja kyky analysoida ja kehittää omaa toimintaa
Työlainsäädännön ja TESien soveltaminen käytäntöön
Esihenkilötyön perusteet ja työhyvinvoinnin edistäminen
Lisätietoja opiskelijoille
Edellytämme, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PD, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera. Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytämme, että jos opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa kuva- ja puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen luentoon.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolle kuuluvat tehtävät arvioidaan.
Itsensä johtaminen: hyväksytty/hyvätty
Tehtävät II ja III asteikolla 0-5 (kumpikin tehtävä 30 % jakson arvosanasta)
Tentti asteikolla 0-5 (40 % jakson arvosanasta)
Hylätty (0)
Ks. Laurean osaamistaso I:n vaatimukset.
Mikäli osaamistaso I:n vaatimukset eivät täyty, on suoritus hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 21.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, liko
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Antti Keskitalo
- Taina Lackman
Vastuuopettaja
Antti Keskitalo
Ryhmät
-
HLF221SALiiketalouden koulutus, monimuotototeutus, S21, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esihenkilönä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia
Toteutustapa
Jakso toteutetaan verkossa ja siihen kuuluu pakollinen, verkkoläsnäoloa vaativa aloituskerta, neljä vapaaehtoista luentotapaamista (mahdolliset vierailijaluennot pakollisia) verkossa sekä tehtäviä, jotka palautetaan canvakseen ja verkkoläsnäoloa vaativa tenttikerta.
Aikataulut on ilmoitettu erillisinä ja pyydämme opiskelijaa hoitamaan muut aikataulunsa siten, että tämän jakson suorittaminen on mahdollista.
Kontaktikertojen tavoitteena on antaa opiskelijoille aiheeseen liittyvää tietopohjaa ja vinkkejä tehtävien tekemiseen ja osaamisen vahvistamiseen.
Luennot ovat interaktiivisia, eikä niitä tallenneta.
Luennoille osallistuminen on vapaaehtoista, lukuunottamatta aloituskertaa, vierailijaluentoja ja tenttikertaa.
Kurssilla voi olla yksilötehtäviä ja ryhmätehtäviä (max 3-4 hlöä/ryhmä). Kaikki tehtävät tehdään verkossa.
Kurssiin kuuluu myös kertaava tentti, jossa niinikään osoitetaan osaamista.
Tenttiin osallistuminen on välttämätöntä ja ellei kurssin viimeiseksi kerraksi sovittu tenttiajankohta mitenkään sovi, tentti on mahdollista uusia kahtena erikseen ilmoitettavana uusintatenttikertana (yksilötentti).
Aika ja paikka
Jakso on verkkototeutus. Opiskelijoita pyydetään varautumaan verkkoläsnäoloon kontaktikerroilla, pakollista se ei kuitenkaan ole.
Verkkoluentoja ei nauhoiteta.
Ensimmäisellä tapaamiskerralla on oltava läsnä, mikäli aikoo opintojakson suorittaa. Tentin voi tehdä nk. varsinaisella tenttikerralla, eli aikatauluun merkityllä viimeisellä tapaamiskerralla tai erikseen ilmoitetuilla kahdella uusintatenttikerralla.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alkupuolella.
Suositeltava kirjallisuus (todennäköinen tenttikirjallisuus):
Riitta Viitala: Johtaminen: keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit (2019)
Jaana Paanetoja: Työoikeus tutuksi, käsikirja (2019 painos)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Muut toteutukset samasta jaksosta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson tehtävät pyritään tekemään työelämäyhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ks. Peppi/Pakki
Tentti 25.3.2022. Uusinnat toukokuussa ja syyskuussa.
Varsinainen tentti pidetään verkkotenttinä ja osa tentistä on ryhmätenttiä.
Opintojaksolla on tämän lisäksi kolme erillistä tehtävää, joista yksi palautetaan heti kurssin alussa ja kaksi muuta kurssin kuluessa.
Näihin on syytä varata riittävästi tekemisaikaa ja määräaikoja on syytä noudattaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 130 tuntia
Sisältö ja sen jaksotus
Toimiminen työyhteisön jäsenenä ja kyky analysoida ja kehittää omaa toimintaa
Työlainsäädännön ja TESien soveltaminen käytäntöön
Työyhteisön analysointi ja työhyvinvoinnin edistäminen
Lisätietoja opiskelijoille
Edellytämme, että opiskelijalla on käytettävissään tietokone tai PD, jossa on hyvä mikrofoni ja kamera.
Edellytämme Zoomin perusosaamista ja Canvas verkkoalustan perusosaamista.
Edellytämme, että jos opiskelija osallistuu luentotapaamiseen, hän saa kuva- ja puheyhteyden auki eli pystyy osallistumaan interaktiiviseen luentoon.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolle kuuluvat tehtävät arvioidaan.
Orientaatiotehtävä: hyväksytty/hylätty
Tehtävät I ja II asteikolla 0-5 (kumpikin tehtävä 25 % jakson arvosanasta)
Tentti asteikolla 0-5 (50 % jakson arvosanasta)
Hylätty (0)
Ks. Laurean osaamistaso I:n vaatimukset.
Mikäli osaamistaso I:n vaatimukset eivät täyty, on suoritus hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 55
Koulutus
- Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Lasse Kivinen
- Sini Setälä
Vastuuopettaja
Lasse Kivinen
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
HTA221SNTurvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, päivätoteutus, S21, Leppävaara
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esihenkilönä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia
Toteutustapa
Lähiopetusta ja mahdollisesti ZOOM-etäopetusta korona-tilanteen mukaan. Opintojakso sisältää tiimityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä ja arvioitavia/ ei arvioitavia tehtäviä. Opintojakso sisältää henkilökohtaista ja ryhmätyöskentelyä opetuspäivien välissä. Toteutuksen osat täsmentyvät ensimmäisenä lähiopetuspäivänä.
Jo olemassa oleva osaaminen voidaan huomioida tutkinnossa osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta. Tämä voi tulla kyseeseen mikäli oletat, että olet hankkinut opintojakson sisältöä vastaavan osaamisen muualla (esim työelämä, opinnot muualla). Perehdy siinä tapauksessa Laurea LINK- sivustoilla olevaan HOT-prosessiin. Mikäli haluat HOT- prosessiin niin ilmoita tästä viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla opintojakson lehtoreille.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/opintojensuunnittelu/aiemmanosaamisenhyvaksyminenahot/Sivut/default.aspx
Aika ja paikka
Leppävaara. Ensimmäisenä lähiopetuspäivänä 07.03.2022 12.30 - 15.00 on pakollinen läsnäolo.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oheislukemisto (esim.):
Hyppänen, Riitta: Esimiesosaaminen - liiketoiminnan menestystekijä, Edita, 2013
Lukupiiritehtävän lukumateriaali julkaistaan Canvas-työtilassa kurssin alkaessa. Opintojaksolle osallistujat muodostavat 4-5 hengen ryhmiä, joissa työskennellään. Ryhmien kokoonpanoja kannattaa pohtia etukäteen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Lähipäivät ovat opiskelijan oppimisen kannalta tärkeitä.
Opintojakson ja tehtävien tarkempi aikataulu julkaistaan Canvas-työtilassa ennen jakson aloitusta. Opintojakso muodostuu lähiopetustunneista, kirjallisuuteen ym. lähdemateriaaliin tutustumisesta, ryhmätöistä ja -esityksistä. Aloituspäivänä läsnäolopakko jolla opiskelija varmistaa kurssipaikkansa.
Tarkempi ohjelma sekä käytänteet esitellään aloituspäivänä ja julkaistaan myös Canvas-työtilassa. Muutokset alustavaan ohjelmaan ovat mahdollisia. Muutoksista pyritään ilmoittamaan ajoissa opiskelijoille mm. Canvaksen tai tuntiperuutusviestien kautta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia.
Keskeinen sisältö:
Opintojaksossa perehdytään johtamisen ja esimiestyön kokonaisuuteen.
Opintojaksolla tarkastellaan johtamista ja esimiestyötä mm. seuraavista näkökulmista:
Johtaminen, johtajuus ja esimiestyö
Itsensä johtaminen
Esimies strategian jalkauttajana
Ryhmien ja tiimien johtaminen
Motivaatio, motivointi
Esimies työhyvinvoinnin johtajana
Työhyvinvointitoiminnan kehittämisen keinot
Omien esimiesominaisuuksien ja -taitojen tunnistaminen ja kehittäminen
Opintojakson viestintä tapahtuu Canvasin kautta.
Opintojakson tavoitteissa ja toteutussuunnitelmassa kuvataan opiskelijan oppimiselle asetettuja tavoitteita. Opettajat tukevat näiden tavoitteiden saavuttamista ohjauksen ja palautteen avulla. Ohjausta annetaan opintojakson eri vaiheissa ja sitä voi pyytää tarvittaessa.
Opiskelua ohjaavat opintojaksoille laaditut oppimistehtävät, niihin annettu ohjaus ja niistä saatu palaute. Ohjaus tapahtuu yksilö- tai ryhmäohjauksena joko lähiopetuksessa tai erikseen sovittuna ajankohtana. Ohjausta annetaan myös Canvasin ja sähköpostin välityksellä. Ohjaukseen voidaan osoittaa erillisiä pakollisia tai vapaaehtoisia ohjausaikoja.
Tehtävissä opiskelijoiden tulee käyttää Laurean dokumenttipohjia.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Noudatetaan Laurean yleisiä ohjeistusta arvioinnista.
Opintojakso arvioidaan asteikolla K5-T1, hylätty. Loppuarvosanan saaminen edellyttää, että kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti ja jätetty arvioitavaksi aikataulun mukaisesti.
Läsnäolo ja aktiivisuus jaksolla sekä annetussa aikataulussa pysyminen vaikuttavat opiskelijan loppuarvosaan. Lisäksi lehtorit antavat tarkemmat arviointiohjeet omista tehtäväkokonaisuuksistaan.
KIITETTÄVÄ
arvosana 5
Opiskelija osaa:
• Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
• Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
• Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
• Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
• Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
• Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti.
• Edistää ryhmän toimintaa.
• Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
HYVÄ
arvosana 3
Opiskelija osaa:
• Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
• Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan.
• Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
• Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
• Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
• Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
• Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
• Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
TYYDYTTÄVÄ,
arvosana 1
Opiskelija osaa:
• Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
• Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä
• Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla.
• Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
• Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
• Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
• Toimia ryhmän jäsenenä.
• Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Noudatetaan Laurean yleisiä ohjeistusta arvioinnista.
Opintojakso arvioidaan asteikolla K5-T1, hylätty. Loppuarvosanan saaminen edellyttää, että kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti ja jätetty arvioitavaksi aikataulun mukaisesti.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Leppävaara, palvelu
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Degree Programme in Safety, Security and Risk Management (HRA), Laurea Leppävaara
Opettaja
- Lasse Kivinen
- Sini Setälä
Vastuuopettaja
Lasse Kivinen
Ryhmät
-
HRA221SADegree Programme in Safety, Security and Risk Management, blended learning, S21, Leppävaara
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esihenkilönä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia
Toteutustapa
The study unit will start on-line according to the latest (7.1.2022) he corona-guidelines. Also the second contact lesson 17.02.2022 16.00 - 18.30 will be online. See Pakki for the schedule.. Students are informed of any changes in implementation as soon as possible.
Aika ja paikka
The study unit will start 21.01.2022 12.30 - 15.00 on-line according to the corona-guidelines. See Pakki for the schedule.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Teachers will provide relevant materials. All required reading will be either distributed via Canvas, available freely on the internet, or available in Finna as ebooks. In addition, legislation is available in the Finlex-service; the exam will test knowledge and application of specifically indicated sections of e.g. labour legislation. Materials created by teachers (copyright holders) and only to be used for the purposes of this study unit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Recognition of Prior Learning
- Work-based Learning
Read more about both processes in Link.
If you are consider either option, please be in touch with teachers as soon as possible after enrollment.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Assignments require reflection on students' current or past work experience. Assignments and study unit content aim to develop students' understanding of requirements of current working life.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Contact sessions are directly visible in Pakki and not repeated here.
According to the degree regulations (section 18): students must be present at the first contact session (which is 21.01.2022 12.30 - 15.00) or notify their teacher in charge if they cannot attend. If they fail to notify the teacher of their absence in the first contact session, their enrollment will be rejected.
After the first contact day no new students are accepted on the course.
Kansainvälisyys toteutuksella
The study unit is suitable for exchange students.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
The workload is approximately 135 hours total.
Sisältö ja sen jaksotus
Topics to be covered on the study unit:
Understand the fundamental aspects of managing and leading organizations
Understand leadership as an influence process in organizations
Distinguish between leadership and management
Distinguish the trait, behavioral, and contingency theories of leadership
Introduction to management and leadership
Definition of Leadership and management
Interpersonal Effectiveness
Attributes of a Leader/ manager
Differences between management skills and leadership skills
Being a Leader, being a manager
Discuss some alternative views of leadership
Analyze the effects of self-managing teams on leadership
Lisätietoja opiskelijoille
Communication will be handled via Canvas workspace message boards. Private messages to teachers should be handled via email.
Tutoring:
Tutoring is available on beforehand set days and upon request. Personal discussion times should be pre-agreed with teacher.
Communication:
Zoom or Teams- application will be used for tutoring and general information sharing.
Canvas is used for formal information, material sharing and storing, returning assignments, etc.
If necessary, other means of communication will be agreed by the learning community commonly in the beginning of the study unit. Changes to preliminary program are possible, but the students will be notified if necessary
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
In this study unit the assessing of the competences will be done by using the criteria set for requirement level I.
Hylätty (0)
Study unit is rejected if
- all given assignments are not completed
- assignments do not fulfill the criteria of Satisfactory (1-2), below.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
To achieve grade 1 the student must be able to
- use essential professional concepts when explaining various work practices and situations
- search for information in different sources
- report their work
- work under guidance using the skills and methods learned
- receive guidance
- work as a member of a team
- plan the progress of his/her work and use of time under guidance
- work safely and in accordance with the professional code of conduct
- follow the provided instructions and rules
To achieve grade 2, all previous criteria are achieved, and in addition part of criteria of Good (3-4) are achieved.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
To achieve grade 3 student must be able to
- use professional concepts in a consistent manner when explaining various work practices and situations
- gather information and use his/her knowledge basis
- report in the agreed manner
- work using the skills and methods learned
- take part in guidance and utilise it
- engage in goal-oriented work in a team
- plan and manage the progress of his/her work and use of time
- detect safety-related risks
- justify his/her actions in accordance with the professional code of conduct
To achieve grade 4, all previous criteria are achieved, and in addition part of criteria of Excellent (5) are achieved.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
To achieve grade 5 student must be able to
- use professional concepts extensively
- compare and choose relevant information
- report and communicate in a professional manner
- work independently, using the skills and methods learned
- anticipate his/her need for guidance
- promote the team’s work and team spirit
- manage his/her time appropriately, completing the agreed tasks at the required quality level
- work responsibly, applying the skills and methods learned
- plan and evaluate their work, taking safety and/or ethical aspects into consideration