Projektijohtamisen projektiLaajuus (15 op)
Opinnon tunnus: TP00BL38
Laajuus
15 op
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 18.08.2022
Ajoitus
01.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
15 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
47 % Lähiopetus, 53 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Lohja, liko
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
7 - 7
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettaja
- Antti Keskitalo
- Sini Seppä-Kortelainen
Vastuuopettaja
Antti Keskitalo
Ryhmät
-
CCH222SYComplementary competence (bachelor’s studies), S22, Business, administration and law
-
TOH222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Toteutustapa
HALUATKO MUKAAN KEHITTÄMÄÄN MUUNTAUTUVAA KAUPPAKESKUSTA?
PERUSTIEDOT:
Tehtävä/sisältö: Kauppakeskus Lohen johtoryhmätyöskentely on 15 opintopisteen projektijohtamisen opintojakso.
Syksyn 2022 teema: 'Muuntuva kauppakeskus', jota tarkastelemme strategista palvelumuotoilua hyödyntämällä.
Keskeisenä sisältönä on aktiivinen johtoryhmätyöskentelyyn osallistuminen ja Kauppakeskus Lohen toiminnan ja kaupallisuuden kehittäminen syyslukukaudella 2022.
Projektitoteutus: Yhteistyökumppani Laurean avainkumppani SSO Kauppakeskus Lohi, Lohja.
Edellytykset: Kauppakeskus Lohen johtoryhmätyöskentely edellyttää vähintään 60 op ydinopintoja suoritettuna ennen johtoryhmän aloitusta. Opintojakso edellyttää sitoutumista johtoryhmän työskentelyyn, aktiivista osallistumista tapaamisiin sekä sovitun teeman mukaisen projektin toteuttamista.
Paikkoja: max 7 opiskelijaa
MITÄ OPIT?
Opinnon aikana saat arvokasta kokemusta ja osaamista monipuolisesti johtoryhmätyöskentelystä sekä toiminnan ja kaupallisuuden kehittämisestä.
Osaamistavoitteet:
-strateginen palvelumuotoilu
-johtoryhmätyöskentely
-strateginen johtaminen,
-liiketoiminnallinen ajattelu,
-verkostojohtaminen,
-ihmisten ja oman työn johtaminen sekä
-kokoustaidot
Osaamistavoitteita täsmennetään tavoitteidesi mukaisesti.
MISTÄ ON KYSE?
Laurean ja SSO:n kauppakeskus Lohen avainkumppaniyhteistyössä toimii opiskelijajohtoryhmä.
Johtoryhmä on opiskelijaprojekti, jonka tarkoituksena on olla mukana kehittämässä kauppakeskus Lohen toimintaa.ja kaupallisuutta.
Johtoryhmätyöskentelyssä opiskelijat pääsevät mukaan työskentelemään käytännönläheisesti sekä toimeksiantajaa palvelevalla tavalla.
Opiskelijat saavat kokemusta kauppakeskuksen johtoryhmätyöskentelystä, sekä pääsevät syventämään osaamistaan viestinnästä ja toimimisesta eri sidosryhmien kanssa. Opiskelijatiimiä ohjaavat lehtorit, joiden kanssa opiskelijajohtoryhmä kokoontuu viikoittain koko syksyn ajan.
Syksyllä 2021 Kauppakeskus Lohelle myönnettiin kunniamaininta Vuoden kauppakeskusteko –kilpailussa. Kunniamaininta myönnettiin Laurea-ammattikorkeakoulun kanssa käynnistetystä yhteistyöstä, jossa Laurean opiskelijat ovat mukana Kauppakeskus Lohen johtoryhmässä.
Lisätietoa: https://www.laurea.fi/ajankohtaista/uutiset/opiskelijat-mukana-johtoryhmassa---kauppakeskus-lohelle-kunniamaininta-vuoden-kauppakeskusteko--kilpailussa/
HUOMIOITAVAA:
Lopullisista ohjausajoista, ETÄ- ja LÄHityöskentelystä sekä viestintäkäytänteistä sovitaan yhdessä johtoryhmätyöskentelyn alkaessa.
Sopii myös monimuoto-opiskelijoille.
Projektiin osallistuminen vaatii joustavuutta ajankäytön suhteen..
Huomioitava muun muassa Kauppakeskus Lohen johtoryhmätyöskentelyn aikataulut (noin kerran kuukaudessa), johon fyysinen osallistuminen kauppakeskuksessa on keskeinen osa johtoryhmätyöskentelyä. Johtoryhmäkokousten aikataulut sovitaan projektin alkaessa.
Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Johtoryhmätyöskentelyn aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto, valitaan erikseen johtoryhmätyöskentelyn käynnistyessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Projektin toimeksiantaja: Kauppakeskus Lohi, Lohja. Suur-Seudun Osuuskauppa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
1. Projektin aloitus: 1.9.2022 klo 10.00-11.30. Lohjan kampuksella (pakollinen)
2. Projekti päättyy: 8.12.2022.
3. Ohjaukset viikottain joka to klo 10.00-11.30 erikseen sovitusti joko ETÄ tai LÄHItapaamisina.
(Erikseen sovitusti voidaan ohjauksia ja tiimitapaamisia pitää etänä, kun projektityöskentely sen mahdollistaa.)
4. Lisäksi projektitiimi sopii aloitusbriiffin jälkeen oman viikottaisen ajankohdan projektin työstämiseksi.
5. Kauppakeskuksen johtoryhmän kokousaikataulu, joka edellyttää fyysistä osallistumista (kokousajankohdat sovitaan opinnon alkaessa):
Projektia ohjataan viikoittain. Opiskelijana voit vertailla Lukkarikoneessa ohjausaikoja ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin.
Mikäli opinnolla edellytetään pakollista läsnäoloa, on se kirjattava ja perusteltava opinnon toteutussuunnitelmassa (Laurean tutkintosääntö 18 §).
HUOM! Ohjaajat lähettävät projektiin hyväksytyille vielä erikseen noin viikkoa ennen aloitusibriiffiä kutsun ja ohjeistusta aloitukseen ja opinnon suorittamiseen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelija käyttää projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa.
Sisältö ja sen jaksotus
Projektin keskeinen sisältö: Johtoryhmätyöskentelyä Kauppakeskus LOHESSA
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa.
Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. ”
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Projektin arvioinnissa noudatetaan Laurean arviointikriteereiden vaatimustasoa II. Arviointiin perehdytään projektin alkaessa. Arviointikriteerit löytyvät myös opiskelijaintrasta > Opintosuoritukset ja arviointi > Arviointi.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan tulee tarvittaessa ”täydentää projektin osaamistavoitteista puuttuvaa osaamista, kunnes osaaminen voidaan arvioida hyväksytyllä tasolla. ” (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei muuta ole ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.