Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöiset palvelutLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: A9125

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
- esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
- tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
- ideoida, suunnitella ja kehittää asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

13.09.2022 - 12.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Heidi Vähänikkilä
Vastuuopettaja

Heidi Vähänikkilä

Ryhmät
  • MSA222SN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
- esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
- tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
- ideoida, suunnitella ja kehittää asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen

Toteutustapa

Tällä opintojaksolla luodaan pohjaa asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisen maailmaan. Kyseessä ei ole asiakaspalvelukurssi. Opintojakso toteutetaan pääosin lähiopetuksena, opetuskielenä suomi.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:

• Tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
• Esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
• Tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
• Ideoida ja suunnitella asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen

Huomioithan ystävällisesti, että opiskelijan osaamisen kertyminen vaatii opiskelijalta itseltään myös aktiivista roolia ja osallistumista opintojaksolle.

Aika ja paikka

Läsnäopetus Leppävaarassa (huom! huomioiden Laurean mahdolliset poikkeavat opetusta koskevat ohjeet, voidaan opetukseen tehdä muutoksia)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Perusteoksina opintojaksolla Yrityksen asiakasmarkkinointi (Seija Bergström, Arja Leppänen) sekä Palvelujen johtaminen ja markkinointi (Christian Grönroos). Kummatkin teokset löytyvät myös e-kirjoina. Opiskelijoita kannustetaan etsimään itsenäisesti laajalti aihealueeseen liittyvää lähdemateriaalia (suomi & englanti).

Lisäksi opintojakson aikana materiaalissa hyödynnetään kulloinkin ajankohtaista materiaalia, joka tukee opiskelijoiden oppimista. Opiskelijoita kannustetaan myös seuraamaan aktiivisesti alan uutisia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosessin kautta. Tarvittaessa otathan yhteyden opintojakson vetäjään heidi.vahanikkila@laurea.fi

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tutustutaan oppimistehtävän kautta palvelualan yritykseen. Jos tilanne sallii, toteutetaan mahdollisesti myös 1-2 yritysvierailua alan yrityksiin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolle osallistumisen vahvistamista edellytetään Lauren ohjeistusten mukaan. Tämän jälkeen yksittäisistä poissaoloista (esim. sairasloma) ei tarvitse ilmoittaa, opiskelijalla on vapaus ja vastuu huolehtia oman oppimisen edellytysten parhaimmasta mahdollisesta hyödyntämisestä.

Huomioithan ystävällisesti, että opintojaksolla annetaan ohjausta myös kontaktitunneilla joustavasti läpi opintojakson. Opiskelijan tulee poissa ollessaan kommunikoida aktiivisesti oman ryhmänsä kanssa ja sopia poissaolon korvaamisesta tiimilleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 134 tuntia, sisältäen opetustunnit sekä tehtävät.

Opintojakson kokonaisarvosana koostuu kahdesta eri osasta:
1) Book review -tehtävä (henkilökohtainen), allokoitu työaika 35h
2) projektityö (ryhmätyönä), allokoitu työaika 75h + esityksen valmistelu 4h

Arviointikriteerit ja tehtävien sisältö käydään läpi opintojakson alussa, ne löytyvät opintojakson alkaessa myös opintojakson Canvas-työtilasta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson opetus on suunniteltu toteutettavaksi lähiopetuksena läpi kevään. Oikeus muutoksiin pidätetään, opiskelijoille ilmoitetaan mahdollisista poikkeuksista Canvas-viestien kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä, vaativuustaso 1.

Opintojakson kokonaisarviointi koostuu tehtävistä (arviointi käydään tarkemmin läpi opintojakson alussa).

1) Book review -tehtävä (henkilökohtainen), hyväksytty/täydennettävä
2) Projektityö (ryhmätyönä), arvosana 1-5

Projektityössä osana arviointia vertaisarviointi, tämän vaikutuksesta on mahdollista ettei jokainen ryhmän jäsen saa samaa arvosanaa.

Arviointi annetaan tehtäväpalautuksen jälkeen Laurean tutkintosäännön mukaisessa aikataulussa. Huomioithan ystävällisesti, että vain aikataulun mukaisesti palautetut työt kommentoidaan.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle määriteltyjä oppimistavoitteita. Oppimistehtävien palauttamatta jättäminen annetun aikataulun mukaisesti ilman eri sopimusta poikkeavasta aikataulusta voi olla syynä hylätylle arvioinnille.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan osaaminen on tyydyttävällä tasolla, kun hän pystyy todentamaan ymmärtämyksensä opintojakson osaamistavoitteiden osalta suppeasti. Tyydyttävällä tasolla opiskelija ei pysty kriittisesti käsittelemään aiheita ja ammattitermistön käytössä on suuria puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan osaaminen on hyvällä tasolla, kun hän pystyy todentamaan ymmärtämyksensä opintojakson osaamistavoitteiden osalta laajasti. Hyvällä tasolla opiskelija on muodostanut eheän, laajan ymmärtämyksen opintojakson aiheista ja hän osaa käyttää oikein ammattiterminologiaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan osaaminen on erinomaisella tasolla, kun hän pystyy todentamaan ymmärtämyksensä opintojakson osaamistavoitteiden osalta erittäin laajasti. Kiitettävällä tasolla opiskelija on muodostanut laajan ymmärtämyksen opintojakson aiheista, hän osaa käyttää oikein ammattiterminologiaa ja käsitellä aiheita monipuolisesti eri näkökulmat huomioiden ja esittää myös perusteltua kritiikkiä.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

12.09.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Petri Miinalainen
  • Heidi Vähänikkilä
Vastuuopettaja

Heidi Vähänikkilä

Ajoitusryhmät
  • Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • MLA222SAM
    Palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, S22, Leppävaara
Pienryhmät
  • Avoin AMK

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
- esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
- tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
- ideoida, suunnitella ja kehittää asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen

Toteutustapa

Opintojakso tutustuttaa opiskelijan asiakaslähtöisten palveluiden tuottamisen ja kehittämisen maailmaan. Kyseessä ei ole asiakaspalvelukurssi.

Opintojakso toteutetaan pääosin verkossa, opiskelija pystyy työskentelemään joustavasti oman aikataulunsa mukaisesti. Opintojaksoon sisältyy tapaamiset ryhmän kampuspäivillä aikataulun mukaisesti (tapaamisiin voi osallistua myös verkon kautta esim. jos opiskelija asuu kauempana) ja lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus live-Zoom -ohjauksiin aikataulun mukaisesti.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:

• Tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
• Esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
• Tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
• Ideoida ja suunnitella asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Perusteoksina opintojaksolla Yrityksen asiakasmarkkinointi (Seija Bergström, Arja Leppänen) sekä Palvelujen johtaminen ja markkinointi (Christian Grönroos). Opiskelijoita kannustetaan etsimään itsenäisesti laajalti aihealueeseen liittyvää lähdemateriaalia (suomi & englanti). Lisäksi opintojakson aikana tehtävissä hyödynnetään kulloinkin ajankohtaista materiaalia, joka tukee opiskelijoiden oppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen prosessin mukaisesti. Tarvittaessa ota yhteys ennen opintojakson alkua: heidi.vahanikkila@laurea.fi

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana toteutettavat tehtävät ovat työelämälähtöisiä, opiskelijat pystyvät näihin hyödyntämään joko omaa työpaikkaansa tai vaihtoehtoisesti tehtäviin voi myös etsiä ulkopuolisen yrityksen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 134 tuntia. Huomattava osa opiskelusta ja oppimisesta tapahtuu itsenäisesti yhteistyössä ryhmäläisten kanssa - oman ajan hallinta tärkeää.

Tehtävät opintojaksolla:

1) Book review -tehtävä, tehdään itsenäisesti, noin 35h, arviointi hyväksytty/täydennettävä
2) Asiakaslähtöistä palvelua etsimässä -ryhmätyö, noin 75h, arviointi 1-5

Ryhmätyössä hyödynnetään vertaiskommentointia, tästä johtuen koko ryhmä ei välttämättä saa samaa arvosanaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

Hylätty (0)

katso yllä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

katso yllä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

katso yllä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

katso yllä

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

18.01.2022 - 03.06.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Heidi Vähänikkilä
Vastuuopettaja

Heidi Vähänikkilä

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • MSA222KN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, K22, Leppävaara
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
- esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
- tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
- ideoida, suunnitella ja kehittää asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen

Toteutustapa

Tällä opintojaksolla luodaan pohjaa asiakaslähtöisten palveluiden kehittämisen maailmaan. Kyseessä ei ole asiakaspalveluopintojakso. Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, opetuskielenä suomi.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:

• Tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
• Esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
• Tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
• Ideoida ja suunnitella asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun
menetelmiä käyttäen

Aika ja paikka

Lähiopetus Leppävaarassa (huom! huomioiden Laurean mahdolliset poikkeavat opetusta koskevat ohjeet, voi opetus siirtyä myös osittain/kokonaan verkkoon).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Perusteoksina opintojaksolla Yrityksen asiakasmarkkinointi (Seija Bergström, Arja Leppänen) sekä Palvelujen johtaminen ja markkinointi (Christian Grönroos). Opiskelijoita kannustetaan etsimään itsenäisesti laajalti aihealueeseen liittyvää lähdemateriaalia (suomi & englanti). Kummatkin teokset löytyvät myös e-kirjoina.

Lisäksi opintojakson aikana materiaalissa hyödynnetään kulloinkin ajankohtaista materiaalia, joka tukee opiskelijoiden oppimista. Opiskelijoita kannustetaan seuraamaan aktiivisesti alan uutisia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOT-prosessin mukaisesti. Tarvittaessa otathan yhteyden opintojakson vetäjään heidi.vahanikkila@laurea.fi

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tutustutaan oppimistehtävän kautta palvelualan yritykseen. Jos tilanne sallii, toteutetaan mahdollisesti myös yritysvierailu alan yritykseen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ensimmäisellä kerralla osallistumista edellytetään Lauren ohjeistusten mukaan. Tämän jälkeen poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa, opiskelijalla on vapaus ja vastuu huolehtia oman oppimisen edellytysten parhaimmasta mahdollisesta hyödyntämisestä.

Huomioithan ystävällisesti, että opintojaksolla annetaan ohjausta myös kontaktitunneilla joustavasti läpi opintojakson - opiskelijan tulee poissaollessaan kommunikoida aktiivisesti oman ryhmänsä kanssa ja sopia poissaolon korvaamisesta tiimilleen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 134 tuntia, sisältäen opetustunnit sekä tehtävät.

Arviointikriteerit ja tehtävien sisältö käydään läpi opintojakson alussa, ne löytyvät opintojakson alkaessa myös opintojakson Canvas-työtilasta.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson opetus on suunniteltu toteutettavaksi pääsääntöisesti kerran kahdessa viikossa, tarkempi ajoitus opiskelijan nähtävillä kalenterissa. Oikeus muutoksiin pidätetään, opiskelijoille ilmoitetaan mahdollisista poikkeuksista Canvas-viestien kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä, vaativuustaso 1.

Opintojakson kokonaisarvosana koostuu tehtävistä erikseen painotetusti (arviointi käydään tarkemmin läpi opintojakson alussa), hyväksytty arvosana 1-5.

Arvioinnin painotus:

1) Book review -tehtävä (henkilökohtainen), täydennettävä/hyväksytty, painoarvo 20%, noin 32h
2) Virtuaalikeskustelu, arviointi hyväksytty/täydennettävä, painoarvo 20%, noin 3h
3) Projektityö (ryhmätyönä), arviointi 1-5 painoarvo 60%, noin 75h

Projektityössä osana arviointia vertaisarviointi, tämän vaikutuksesta on mahdollisuus ettei jokainen ryhmän jäsen saa samaa arvosanaa.

Hylätty (0)

Opiskelija ei ole saavuttanut opintojaksolle määriteltyjä oppimistavoitteita. Oppimistehtävien palauttamatta jättäminen annetun aikataulun mukaisesti ilman eri sopimusta poikkeavasta aikataulusta voi olla syynä hylätylle arvioinnille. Arviointi tarkistetaan tehtäväpalautuksen jälkeen Laurean tutkintosäännön mukaisessa aikataulussa. Huomioithan ystävällisesti, että myöhässä tulleita palautuksia ei kommentoida erikseen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan osaaminen on tyydyttävällä tasolla, kun hän pystyy todentamaan ymmärtämyksensä opintojakson osaamistavoitteiden osalta suppeasti. Tyydyttävällä tasolla opiskelija ei pysty kriittisesti käsittelemään aiheita ja ammattitermistön käytössä on suuria puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan osaaminen on hyvällä tasolla, kun hän pystyy todentamaan ymmärtämyksensä opintojakson osaamistavoitteiden osalta laajasti. Hyvällä tasolla opiskelija on muodostanut eheän, laajan ymmärtämyksen opintojakson aiheista ja hän osaa käyttää oikein ammattiterminologiaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan osaaminen on erinomaisella tasolla, kun hän pystyy todentamaan ymmärtämyksensä opintojakson osaamistavoitteiden osalta erittäin laajasti. Kiitettävällä tasolla opiskelija on muodostanut laajan ymmärtämyksen opintojakson aiheista, hän osaa käyttää oikein ammattiterminologiaa ja käsitellä aiheita monipuolisesti eri näkökulmat huomioiden ja esittää myös perusteltua kritiikkiä.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

14.01.2022 - 24.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 25

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Anne Turunen
  • Heidi Vähänikkilä
Vastuuopettaja

Heidi Vähänikkilä

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
  • MLA222KA
    Palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, K22, Leppävaara
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
- esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
- tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
- ideoida, suunnitella ja kehittää asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun menetelmiä käyttäen

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkossa, opiskelija pystyy työskentelemään joustavasti oman aikataulunsa mukaisesti (ei kiinteitä luentoaikoja). Opintojaksoon sisältyy tapaamiset ryhmän kampuspäivillä aikataulun mukaisesti (tapaamisiin voi osallistua myös verkon kautta esim. jos opiskelija asuu kauempana) ja lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus live-Zoom -ohjauksiin aikataulun mukaisesti.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:

• Tunnistaa asiakkaiden tarpeita ja soveltaa asiakaskäyttäytymiseen liittyvää tietoa
• Esitellä erilaisia palveluita ja palvelumalleja
• Tunnistaa ja kuvata palveluprosesseja
• Ideoida ja suunnitella asiakaslähtöisiä palvelutuotteita ja palvelukonsepteja palvelumuotoilun
menetelmiä käyttäen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Perusteoksina opintojaksolla Yrityksen asiakasmarkkinointi (Seija Bergström, Arja Leppänen) sekä Palvelujen johtaminen ja markkinointi (Christian Grönroos). Opiskelijoita kannustetaan etsimään itsenäisesti laajalti aihealueeseen liittyvää lähdemateriaalia (suomi & englanti). Lisäksi opintojakson aikana tehtävissä hyödynnetään kulloinkin ajankohtaista materiaalia, joka tukee opiskelijoiden oppimista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOT / TOPI-prosessin mukaan, tarvittaessa ota yhteys: heidi.vahanikkila@laurea.fi

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana toteutettavat tehtävät ovat työelämälähtöisiä, opiskelijat pystyvät näihin hyödyntämään joko omaa työpaikkaansa tai vaihtoehtoisesti tehtäviin voi myös etsiä ulkopuolisen yrityksen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 134 tuntia. Huomattava osa opiskelusta ja oppimisesta tapahtuu itsenäisesti yhteistyössä ryhmäläisten kanssa - oman ajan hallinta tärkeää.

Tehtävät opintojaksolla:

1) Book review -tehtävä, tehdään itsenäisesti, noin 35h, arviointi hyväksytty/täydennettävä
2) Asiakaslähtöistä palvelua etsimässä -ryhmätyö, noin 75h, arviointi 1-5

Ryhmätyössä hyödynnetään vertaispalautetta, tästä johtuen koko ryhmä ei välttämättä saa samaa arvosanaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.