Siirry suoraan sisältöön

Palveluyrityksen toimintaympäristöLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: A9129

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

25.10.2023 - 22.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • MSA222SN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

Toteutustapa

Opintojaksolla on 5 lähiopetuskertaa ja 2 tiimityöskentelykertaa kampuksella
Opintojakson tehtäviä työstetään tiimissä ja yksilötyönä lähiopetuskertojen välillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tässä esimerkkejä opiskelumateriaalista:

Hiltunen, E. 2020. Matkailun tulevaisuus-raportti. Helsongin matkailusäätiö.

Marski, L. 2021. Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. TEM Toimialaraportit 2021:1. Työ- ja elinkeinoministeriö. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.

Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. https://doria.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3

Viitala R. ja Jylhä E. 2013. Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta. Porvoo: Bookwell. Myös e-kirjana!

Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle hyödynäten Palveluyrityksen lliketoiminta - markkinointin-opintojaksolla tuotettua liiketoimintasuunnitelmaa. Raportti kirjoitetaan tutkimuksellisen kirjoittamisen osaamista syventämällä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ja työtilan perustiedot Canvasissa avautuvat ke 25.10.
Lähiopetus- ja tiimityöskentelykerrat ovat Tuudossa

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei koske tätä opintojaksoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja raportin kirjoittaminen 105 h
Itse- ja vertaisarviointi 10 h
Osallistuminen lähikerroille ja tiimitapaamisiin 20 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä
Opintojakson muita käsiteitä:
- työlainsäädäntö, elintarvikelainsäädäntö, alkoholilainsäädäntö, ympäristölainsäädäntö ym.
- arvoketjut- ja verkostot

Lisätietoja opiskelijoille

HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI OPINTOJAKSOLLA OSALLISTUMALLA ENSIMMÄISELLE LÄHIOPETUSKERRALLE KE 25.10. - ILMOITA SÄHKÖPOSTILLA OHJAAJILLE ETUKÄTEEN, JOS ET PÄÄSE OSALLISTUMAAN.
TIIMIEN MUODOSTAMINEN ALOITETAAN 1. LÄHIOPETUSKERRALLA.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät:

1) PESTEL- raportti, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
2) Itse- ja vertaisarviointitehtävä hyv/hyl

Arviointikriteerit ovat Laurean yhteiset, yleiset vaatimustason I kriteerit. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti asteikolla H-5. Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 15.10.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • MSA222SN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

Toteutustapa

Opintojaksolla on 5 lähiopetuskertaa ja 2 tiimityöskentelykertaa kampuksella
Opintojakson tehtäviä työstetään tiimissä ja yksilötyönä lähiopetuskertojen välillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tässä esimerkkejä opiskelumateriaalista:

Hiltunen, E. 2020. Matkailun tulevaisuus-raportti. Helsongin matkailusäätiö.

Marski, L. 2021. Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. TEM Toimialaraportit 2021:1. Työ- ja elinkeinoministeriö. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.

Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. https://doria.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3

Viitala R. ja Jylhä E. 2013. Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta. Porvoo: Bookwell. Myös e-kirjana!

Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle hyödynäten Palveluyrityksen lliketoiminta - markkinointin-opintojaksolla tuotettua liiketoimintasuunnitelmaa. Raportti kirjoitetaan tutkimuksellisen kirjoittamisen osaamista syventämällä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ja työtilan perustiedot Canvasissa avautuvat ma 14.8.
Lähiopetus- ja tiimityöskentelykerrat ovat Tuudossa

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei koske tätä opintojaksoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja raportin kirjoittaminen 105 h
Itse- ja vertaisarviointi 10 h
Osallistuminen lähikerroille ja tiimitapaamisiin 20 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä
Opintojakson muita käsiteitä:
- työlainsäädäntö, elintarvikelainsäädäntö, alkoholilainsäädäntö, ympäristölainsäädäntö ym.
- arvoketjut- ja verkostot

Lisätietoja opiskelijoille

HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI OPINTOJAKSOLLA OSALLISTUMALLA ENSIMMÄISELLE LÄHIOPETUSKERRALLE MA 14.8. - ILMOITA SÄHKÖPOSTILLA OHJAAJILLE ETUKÄTEEN, JOS ET PÄÄSE OSALLISTUMAAN.
TIIMIEN MUODOSTAMINEN ALOITETAAN 1. LÄHIOPETUSKERRALLA.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät:

1) PESTEL- raportti, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
2) Itse- ja vertaisarviointitehtävä hyv/hyl

Arviointikriteerit ovat Laurean yhteiset, yleiset vaatimustason I kriteerit. Opintojakso arvioidaan numeraalisesti asteikolla H-5. Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.

Ilmoittautumisaika

06.02.2023 - 12.02.2023

Ajoitus

27.03.2023 - 19.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • MSA222KN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, K22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

23.01.2023 - 19.03.2023

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • MSA222KN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, K22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

Toteutustapa

Opintojaksolla on 5 lähiopetuskertaa ja 2 tiimityöskentelykertaa kampuksella
Opintojakson tehtäviä työstetään tiimissä ja yksilötyönä lähiopetuskertojen välillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tässä esimerkkejä opiskelumateriaalista:

Hiltunen, E. 2020. Matkailun tulevaisuus-raportti. Helsongin matkailusäätiö.

Marski, L. 2021. Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. TEM Toimialaraportit 2021:1. Työ- ja elinkeinoministeriö. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.

Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. https://doria.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3

Viitala R. ja Jylhä E. 2013. Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta. Porvoo: Bookwell. Myös e-kirjana!

Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle hyödynäten Palveluyrityksen lliketoiminta - markkinointin-opintojaksolla tuotettua liiketoimintasuunnitelmaa. Raportti kirjoitetaan tutkimuksellisen kirjoittamisen osaamista syventämällä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ja työtilan perustiedot Canvasissa avautuvat ma 27.3.
Lähiopetus- ja tiimityöskentekerrat ovat Tuudossa

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei koske tätä opintojaksoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja raportin kirjoittaminen 105 h
Itse- ja vertaisarviointi 10 h
Osallistuminen lähikerroille ja tiimitapaamisiin 20 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä
Opintojakson muita käsiteitä:
- työlainsäädäntö, elintarvikelainsäädäntö, alkoholilainsäädäntö, ympäristölainsäädäntö ym.
- arvoketjut- ja verkostot

Lisätietoja opiskelijoille

HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI OPINTOJAKSOLLA OSALLISTUMALLA ENSIMMÄISELLE LÄHIOPETUSKERRALLE MA 27.3. - ILMOITA SÄHKÖPOSTILLA OHJAAJILLE ETUKÄTEEN, JOS ET PÄÄSE OSALLISTUMAAN.
TIIMIEN MUODOSTAMINEN ALOITETAAN 1. LÄHIOPETUSKERRALLA.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät:

1) PESTEL- raportti, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
2) Itse- ja vertaisarviointitehtävä hyv/hyl

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävät arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

13.01.2023 - 22.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • MLA222SAM
    Palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, S22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

Toteutustapa

Toteutus on virtuaalitoteutus muuten, paitsi Leppävaarassa kampuksella on yksi lähiopetuskerta pe 13.1. 9.30 - 12.00, jolloin käydään läpi mm. opintojakson tavoitteet, toteutus, tehtävät ja aikataulu sekä aloitetaan tiimiytyminen Pestel-analyysiin ja raportin kirjoittamiseen
.
Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja kaikki muu opiskeluun liittyvä materiaali on opintojakson Canvas- työtilassa.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu Canvasissa ja Zoom-tapaamisissa. Zoom-tapaamiset nauhoitetaan.

HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI TOTEUTUKSELLA OSALLISTUMALLA LÄHIOPETUSKERRALLE PE 13.1. TAI ILMOITTAMALLA ETUKÄTEEN POISSAOLOSTA LÄHIOPETUSKERRALTA LEILA JAAKKOLLE, leila.jaakkola@laurea.fi.

Tervetuloa opintojaksolle!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lindholm, T. & Kettunen, J. 2016. Globaali kansantalous. Keuruu: Otava. Kirjaa voi laina e-kirjana.
Marski, L. 2021. Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. TEM Toimialaraportit 2021:1. Työ- ja elinkeinoministeriö. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.
Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ.Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Tuotantotalouden osasto. https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Viitala, R. & Jylhä, E. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita. Kirjaa voi lainata ekirjana.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvaksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle.
Pieneryhmä valitsee itse kohdeyrityksen analyysille tehtäväohjeiden mukaan opintojaksototeutuksen alkuvaiheessa tammikuussa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutus alkaa 13.1. klo 9.30 - 12.00 lähiopetuskertana Leppävaaran kampuksella. Lähikertaa ei nauhoiteta.
Toteutus päättyy 22.5.
Zoom-verkkoapaamiset maanantai-iltapäivinä klo 15 - 16 Tuudossa olevan aikataulun mukaan. Zoom-tapaamiset nauhoitetaan.
Tehtävien palautuspäivät Canvasissa olevan aikataulun mukaan.
Opintojakson aikataulu ja perustiedot Canvasissa avautuvat 13.1..

MUUTOKSET ZOOM-TAPAAMISTEN TOTEUTUMISESSA OVAT MAHDOLLISIA JA NIISTÄ ILMOITETAAN TUUDOSSA JA CANVASISSA ETUKÄTEEN.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei ole tällä toteutuksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja -raportti 115 h
Itse- ja vertaisarviointitehtävä 10 h
Osallistuminen Zoom-tapaamisiin ja lähiopetuskertaan 10 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.
Tehtävien arviointi:
1. Pestel-analyysi ja raportti, tiimitehtävä, arviointi 1-5
2. Itse- ja vertaisarviointi, yksilötehtävä, HYV/HYL

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

26.10.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • MSA221SN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S21, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

Toteutustapa

Opintojaksolla on 5 lähiopetuskertaa ja 2 tiimityöskentelykertaa kampuksella
Opintojakson tehtäviä työstetään tiimissä ja yksilötyönä lähiopetuskertojen välillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tässä esimerkkejä opiskelumateriaalista:

Hiltunen, E. 2020. Matkailun tulevaisuus-raportti. Helsongin matkailusäätiö.

Marski, L. 2021. Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. TEM Toimialaraportit 2021:1. Työ- ja elinkeinoministeriö. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.

Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. https://doria.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3

Viitala R. ja Jylhä E. 2013. Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta. Porvoo: Bookwell. Myös e-kirjana!

Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle hyödynäten Palveluyrityksen lliketoiminta - markkinointin-opintojaksolla tuotettua liiketoimintasuunnitelmaa. Raportti kirjoitetaan tutkimuksellisen kirjoittamisen osaamista syventämällä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ja työtilan perustiedot Canvasissa avautuvat ke 26.10.
Lähiopetus- ja tiimityöskentekerrat ovat Tuudossa

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei koske tätä opintojaksoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja raportin kirjoittaminen 105 h
Itse- ja vertaisarviointi 10 h
Osallistuminen lähikerroille ja tiimitapaamisiin 20 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä
Opintojakson muita käsiteitä:
- työlainsäädäntö, elintarvikelainsäädäntö, alkoholilainsäädäntö, ympäristölainsäädäntö ym.
- arvoketjut- ja verkostot

Lisätietoja opiskelijoille

HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI OPINTOJAKSOLLA OSALLISTUMALLA ENSIMMÄISELLE LÄHIOPETUSKERRALLE KE 26.10. - ILMOITA SÄHKÖPOSTILLA OHJAAJILLE ETUKÄTEEN, JOS ET PÄÄSE OSALLISTUMAAN.
TIIMIEN MUODOSTAMINEN ALOITETAAN 1. LÄHIOPETUSKERRALLA.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät:

1) PESTEL- raportti, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
2) Itse- ja vertaisarviointitehtävä hyv/hyl

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävät arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

24.08.2022 - 16.10.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • MSA221SN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S21, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

Toteutustapa

Opintojaksolla on 5 lähiopetuskertaa ja 2 tiimityöskentelykertaa kampuksella
Opintojakson tehtäviä työstetään tiimissä ja yksilötyönä lähiopetuskertojen välillä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tässä esimerkkejä opiskelumateriaalista:

Hiltunen, E. 2020. Matkailun tulevaisuus-raportti. Helsongin matkailusäätiö.

Marski, L. 2021. Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. TEM Toimialaraportit 2021:1. Työ- ja elinkeinoministeriö. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.

Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. https://doria.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3

Viitala R. ja Jylhä E. 2013. Liiketoimintaosaaminen - Menestyvän yritystoiminnan perusta. Porvoo: Bookwell. Myös e-kirjana!

Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle hyödynäten Palveluyrityksen lliketoiminta - markkinointin-opintojaksolla tuotettua liiketoimintasuunnitelmaa. Raportti kirjoitetaan tutkimuksellisen kirjoittamisen osaamista syventämällä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ja työtilan perustiedot Canvasissa avautuvat ke 24.8.
Lähiopetus- ja tiimityöskentekerrat ovat Tuudossa

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei koske tätä opintojaksoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja raportin kirjoittaminen 105 h
Itse- ja vertaisarviointi 10 h
Osallistuminen lähikerroille ja tiimitapaamisiin 20 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä
Opintojakson muita käsiteitä:
- työlainsäädäntö, elintarvikelainsäädäntö, alkoholilainsäädäntö, ympäristölainsäädäntö ym.
- arvoketjut- ja verkostot

Lisätietoja opiskelijoille

HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI OPINTOJAKSOLLA OSALLISTUMALLA ENSIMMÄISELLE LÄHIOPETUSKERRALLE KE 24.8. - ILMOITA SÄHKÖPOSTILLA OHJAAJILLE ETUKÄTEEN, JOS ET PÄÄSE OSALLISTUMAAN.
TIIMIEN MUODOSTAMINEN ALOITETAAN 1. LÄHIOPETUSKERRALLA.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät:

1) PESTEL- raportti, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
2) Itse- ja vertaisarviointitehtävä hyv/hyl

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävät arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

23.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • MLA222KA
    Palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, K22, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

Toteutustapa

Toteutus on virtuaalitoteutus muuten, paitsi Leppävaarassa kampuksella on yksi lähiopetuskerta ti 23.8. 12.30 - 15.00, jolloin käydään läpi mm. opintojakson tavoitteet, toteutus, tehtävät ja aikataulu sekä aloitetaan tiimiytyminen Pestel-analyysiin ja raportin kirjoittamiseen
.
Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja kaikki muu opiskeluun liittyvä materiaali on opintojakson Canvas- työtilassa.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu Canvasissa ja Zoom-tapaamisissa. Zoom-tapaamiset nauhoitetaan.

HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI TOTEUTUKSELLA OSALLISTUMALLA LÄHIOPETUSKERRALLE TI 23.8. TAI ILMOITTAMALLA ETUKÄTEEN POISSAOLOSTA LÄHIOPETUSKERRALTA LEILA JAAKKOLALLE, leila.jaakkola@laurea.fi.

Tervetuloa opintojaksolle!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lindholm, T. & Kettunen, J. 2016. Globaali kansantalous. Keuruu: Otava. Kirjaa voi laina e-kirjana.
Marski, L. 2021. Matkailun suuntana kestävä ja turvallinen tulevaisuus. TEM Toimialaraportit 2021:1. Työ- ja elinkeinoministeriö. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.
Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ.Lappeenrannan teknillinen yliopisto. Tuotantotalouden osasto. https://lutpub.lut.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Viitala, R. & Jylhä, E. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita. Kirjaa voi lainata ekirjana.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvaksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle.
Pieneryhmä valitsee itse kohdeyrityksen analyysille tehtäväohjeiden mukaan opintojaksototeutuksen alkuvaiheessa tammikuussa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutus alkaa 23.8. klo 12.30 - 15.00 lähiopetuskertana Leppävaaran kampuksella. Lähikertaa ei nauhoiteta.
Toteutus päättyy 16.12.
Zoom-tapaamiset torstai-aamuina klo 8 - 9 Tuudossa olevan aikataulun mukaan. Zoom-tapaamiset nauhoitetaan.
Tehtävien palautuspäivät Canvasissa olevan aikataulun mukaan.
Opintojakson aikataulu ja perustiedot Canvasissa avautuvat 23.8..

MUUTOKSET ZOOM-TAPAAMISTEN TOTEUTUMISESSA OVAT MAHDOLLISIA JA NIISTÄ ILMOITETAAN TUUDOSSA JA CANVASISSA ETUKÄTEEN.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei ole tällä toteutuksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja -raportti 115 h
Itse- ja vertaisarviointitehtävä 10 h
Osallistuminen Zoom-tapaamisiin ja lähiopetuskertaan 10 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.
Tehtävien arviointi:
1. Pestel-analyysi ja raportti, tiimitehtävä, arviointi 1-5
2. Itse- ja vertaisarviointi, yksilötehtävä, HYV/HYL

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

23.03.2022 - 15.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • MSA221KN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, K21, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

Toteutustapa

Opintojaksolla on 5 lähiopetuskertaa ja 2 tiimityöskentelykertaa.
Opintojakson tehtäviä työstetään tiimissä ja yksilötyönä näiden kertojen välillä.

TÄRKEÄÄ:
VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI TOTEUTUKSELLA OSALLISTUMALLA ALOITUSKERRALLE KE 23.3. TAI ILMOITTAMALLA POISSAOLOSTA ALOITUSKERRALTA ETUKÄTEEN LEILA JAAKKOLALLE, leila.jaakkola@laurea.fi.
.
Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja kaikki muu opiskeluun liittyvä materiaali on opintojakson Canvas- työtilassa.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu lähiopetuskerroilla ja Canvasissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. https://doria.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3

Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle hyödynäten Palveluyrityksen lliketoiminta - markkinointin-opintojaksolla tuotettua liiketoimintasuunnitelmaa. Raportti kirjoitetaan tutkimuksellisen kirjoittamisen osaamista syventämällä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ja työtilan perustiedot Canvasissa avautuvat ke 23.3..
Opintojakso päättyy 15.5.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei koske tätä opintojaksoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja raportin kirjoittaminen 105 h
Itse- ja vertaisarviointi 10 h
Osallistuminen lähiopetuskerroilla ja tiimityöskentykertoihin 20 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä

Lisätietoja opiskelijoille

HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI OPINTOJAKSOLLA OSALLISTUMALLA ENSIMMÄISELLE OPETUSKERRALLE KE 23.3. - ILMOITATHAN, JOS ET VOI OSALLISTUA.
TIIMIEN MUODOSTAMINEN ALOITETAAN 1. OPETUSKERRALLA.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät:

1) PESTEL- raportti, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
2) itse- ja vertaisarviointitehtävä hyv/hyl

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävät arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

26.01.2022 - 20.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • MSA221KN
    Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, K21, Leppävaara

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

Toteutustapa

Opintojaksolla on 5 lähiopetuskertaa ja 2 tiimityöskentelykertaa.
Opintojakson tehtäviä työstetään tiimissä ja yksilötyönä näiden kertojen välillä.

TÄRKEÄÄ:
VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI TOTEUTUKSELLA OSALLISTUMALLA ALOITUSKERRALLE KE 26.1. TAI ILMOITTAMALLA POISSAOLOSTA ALOITUSKERRALTA ETUKÄTEEN LEILA JAAKKOLALLE, leila.jaakkola@laurea.fi.
.
Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja kaikki muu opiskeluun liittyvä materiaali on opintojakson Canvas- työtilassa.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu lähiopetuskerroilla ja Canvasissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Marttonen, S. & Parkko, J. 2009. Yrityksen ulkoisen toimintaympäristön arviointi. Kandidaatin työ. Lappeenrannan teknillinen yliopisto. https://doria.fi/bitstream/handle/10024/45022/nbnfi-fe200905071426.pdf?sequence=3

Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle hyödynäten Palveluyrityksen lliketoiminta - markkinointin-opintojaksolla tuotettua liiketoimintasuunnitelmaa. Raportti kirjoitetaan tutkimuksellisen kirjoittamisen osaamista syventämällä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ja työtilan perustiedot Canvasissa avautuvat ke 26.1..
Opintojakso päättyy 20.3.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei koske tätä opintojaksoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja raportin kirjoittaminen 105 h
Itse- ja vertaisarviointi 10 h
Osallistuminen lähiopetuskerroilla ja tiimityöskentykertoihin 20 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä

Lisätietoja opiskelijoille

HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI OPINTOJAKSOLLA OSALLISTUMALLA ENSIMMÄISELLE OPETUSKERRALLE KE 26.1. - ILMOITATHAN, JOS ET VOI OSALLISTUA.
TIIMIEN MUODOSTAMINEN ALOITETAAN 1. OPETUSKERRALLA.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät:

1) PESTEL- raportti, ryhmätehtävä, arviointi 1-5
2) itse- ja vertaisarviointitehtävä hyv/hyl

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojakson tehtävät arvioidaan numeerisesti tai hyväksytty/hylätty. Opintojaksolla käytetään myös itsearviointia ja vertaisarviointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

21.01.2022 - 08.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Opettaja
  • Leila Jaakkola
  • Mervi Niemelä
Vastuuopettaja

Leila Jaakkola

Ryhmät
  • MLA221KA2
    Palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, K21, Leppävaara, ryhmä 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tulkita matkailu- ja ravtsemisalaa toimintaympäristönä ja tunnistaa sen muutoksia
- esitellä arvoketjuja ja -verkostoja

Toteutustapa

Toteutus on virtuaalitoteutus muuten, paitsi Leppävaarassa kampuksella on yksi lähiopetuskerta pe 21.1. 9 - 11.30, jolloin käydään läpi mm. opintojakson tavoitteet, toteutus, tehtävät ja aikataulu sekä aloitetaan tiimiytyminen Pestel-analyysiin ja raportin kirjoittamiseen
.
Opintojakson tarkempi aikataulu, tehtävät ja kaikki muu opiskeluun liittyvä materiaali on opintojakson Canvas- työtilassa.
Ohjaus ja viestintä tapahtuu Canvasissa ja Zoom-tapaamisissa.

HUOMIO: VARMISTAT OPISKELUPAIKKASI TOTEUTUKSELLA OSALLISTUMALLA LÄHIOPETUSKERRALLE PE 21.1. TAI ILMOITTAMALLA ETUKÄTEEN POISSAOLOSTA LÄHIOPETUSKERRALTA LEILA JAAKKOLALLE, leila.jaakkola@laurea.fi.

Tervetuloa opintojaksolle!

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lindholm, T. & Kettunen, J. 2016. Globaali kansantalous. Keuruu: Otava. Kirjaa voi laina e-kirjana.
Viitala, R. & Jylhä, E. 2013. Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Helsinki: Edita. Kirjaa voi lainata ekirjana.
Muu oppimateriaali ilmoitetaan tehtävien yhteydessä opintojakson työtilassa Canvaksessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei koske tätä opintojaksoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään projektityö opiskelijoiden muodostamissa tiimeissä: Tuotoksena on PESTEL- analyysi ja -raportti MaRaVA-alan toimintaympäristöstä yritykselle.
Pieneryhmä valitsee itse kohdeyrityksen analyysille tehtäväohjeiden mukaan opintojaksototeutuksen alkuvaiheessa tammikuussa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutus alkaa 21.1. klo 9.00 - 11.30 lähiopetuskertana Leppävaaran kampuksella. Lähikertaa ei nauhoiteta.
Toteutus päättyy 8.5.
Zoom-tapaamiset maanantai-iltapäivisin klo 15-16 Tuudossa olevan aikataulun mukaan. Zoom-tapaamiset nauhoitetaan.
Tehtävien palautuspäivät Canvasissa olevan aikataulun mukaan.
Opintojakson aikataulu ja perustiedot Canvasissa avautuvat 21.1..

MUUTOKSET ZOOM-TAPAAMISTEN TOTEUTUMISESSA OVAT MAHDOLLISIA JA NIISTÄ ILMOITETAAN TUUDOSSA JA CANVASISSA ETUKÄTEEN.

Kansainvälisyys toteutuksella

Ei ole tällä toteutuksella.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Keskimääräinen työmäärä/opiskelija (h) tehtävää kohden:
PESTEL-analyysi ja -raportti 115 h
Opponointi-, itse- ja vertaisarviointitehtävä 10 h
Osallistuminen Zoom-tapaamisiin ja lähiopetuskertaan 10 h
Yhteensä 135 h
Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaa 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Näin ollen 5 op:n opintojaksolla opiskelijan työmäärä on noin 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

MaRaVa-alalla keskeistä sisältöä:
- yrityksen makroympäristö ja PESTEL-viitekehys: taloudellinen ympäristö, ekologinen ympäristö, sosiaalinen ympäristö, teknologinen ympäristö, poliittiinen ympäristö ja lainsäädännöllinen ympäristö
- toimialat ja niiden muutostekijät sekä muutostekijöiden ennakointi Pestel-viitekehyksessä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnissa käytetään amk-tutkintosaamisen opiskelijan arviointikehikkoa, vaativuustaso1. Opintojaksolla käytetään myös itse- ja vertaisarviointia.
Tehtävien arviointi:
1. Pestel-analyysi ja raportti, tiimitehtävä, arviointi 1-5
2. Opponointi-, itse- ja vertaisarviointi, yksilötehtävä, HYV/HYL

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Viimeinen toteutus syyslukukaudella 2023. Mikäli opinto on suorittamatta, ota yhteys Leila Jaakolaan tai Mervi Niemelään.