Siirry suoraan sisältöön

PalvelujärjestelmätLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: SR00BO24

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- ohjata asiakasta palveluihin ja sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti
- toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä
- arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

07.04.2025 - 30.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Eeva Soikkeli
Vastuuopettaja

Eeva Soikkeli

Ryhmät
  • SRV225KA
    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K25, Tikkurila
  • SRV225KAM
    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K25, Tikkurila, ryhmä 2

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- ohjata asiakasta palveluihin ja sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti
- toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä
- arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta kampuksella. Opinnossa on pari- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään vertaispalautteenantoa. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä oppimistehtävien hyväksyttyä toteutusta.

Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- määritellä sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- ohjata asiakasta palveluihin ja sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti
- toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä
- arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti

Opintojakson osasuoritukset:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen 1 op
Case-tehtävä 3 op (T1-K5)
Lopputentti 1 op (hyväksytty-hylätty; hyväksytty suoritus edellyttää vähintään H3-tasoa).

Aika ja paikka

Lähiopetuspäivät Tikkurilan kampuksella tai niitä korvaavat tehtävät. Lisäksi itsenäistä työskentelyä case-tehtävän parissa ja lopputenttiin valmistautumista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812

Sosiaalihuoltolaki
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141301

Sosiaalihuoltolain soveltamisopas 2024
https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/165650/STM_2024_13.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Muu materiaali ilmoitetaan Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Case-työskentelyssä tarkastellaan eri asiakasryhmien palvelutarpeita ja sosiaaliturvajärjestelmän mahdollisuuksia vastata niihin. Tarkastelun kautta nostetaan esiin havaintoja kehittämistarpeista ja -mahdollisuuksista.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ks. lukujärjestys /Pakki.

Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa tai korvaavien tehtävien tekemistä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opiskelijakohtaisesti sovittavissa vastuuopettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson osasuoritukset:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen /korvaavat tehtävät 1 op
Case-tehtävä 3 op
Lopputentti 1 op

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Lähiopetuspäivät kahdessa jaksossa, niiden välillä itsenäinen työskentely case-tehtävän parissa sekä lopputenttiin valmistautuminen.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Poissaolot lähiopetuksesta korvataan erillisillä tehtävillä.
Case-tehtävä arvioidaan asteikolla T1-K5.
Lopputentti arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty (hyväksytty suoritus edellyttää vähintään H3-tasoa).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnintunnistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

22.04.2024 - 31.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Eeva Soikkeli
Vastuuopettaja

Eeva Soikkeli

Ryhmät
  • SRV224KAM
    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K24, Tikkurila, ryhmä 2
  • SRV224KA
    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K24, Tikkurila, ryhmä 1

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- ohjata asiakasta palveluihin ja sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti
- toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä
- arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta kampuksella. Opinnossa on pari- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään vertaispalautteenantoa. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen sekä oppimistehtävien hyväksyttyä toteutusta.

Opintojakson tavoitteet:

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- ohjata asiakasta palveluihin ja sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti
- toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä
- arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti

Opintojakson osasuoritukset:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen 1 op
Case-tehtävä 3 op (T1-K5)
Lopputentti 1 op (hyväksytty-hylätty; hyväksytty suoritus edellyttää vähintään H3-tasoa).

Aika ja paikka

Lähiopetuspäivät Tikkurilan kampuksella. Lisäksi itsenäistä työskentelyä case-tehtävän parissa ja lopputenttiin valmistautumista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812

Sosiaalihuoltolaki
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2014/20141301

Muu materiaali ilmoitetaan Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Case-työskentelyssä tarkastellaan eri asiakasryhmien palvelutarpeita ja sosiaaliturvajärjestelmän mahdollisuuksia vastata niihin. Tarkastelun kautta nostetaan esiin havaintoja kehittämistarpeista ja -mahdollisuuksista.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ks. lukujärjestys /Pakki.

Opintojakson suorittaminen edellyttää läsnäoloa lähiopetuksessa tai korvaavien tehtävien tekemistä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opiskelijakohtaisesti sovittavissa vastuuopettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson osasuoritukset:
Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen /korvaavat tehtävät 1 op
Case-tehtävä 3 op
Lopputentti 1 op

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Lähiopetuspäivät kahdessa jaksossa, niiden välillä itsenäinen työskentely case-tehtävän parissa sekä lopputenttiin valmistautuminen. Viimeinen case-tehtävän palautuspäivä 31.5.2024.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Poissaolot lähiopetuksesta korvataan erillisillä tehtävillä.
Case-tehtävä arvioidaan asteikolla T1-K5.
Lopputentti arvioidaan asteikolla hyväksytty-hylätty (hyväksytty suoritus edellyttää vähintään H3-tasoa).

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

24.04.2023 - 31.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Eeva Soikkeli
Vastuuopettaja

Eeva Soikkeli

Ryhmät
  • SRV223KA
    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- ohjata asiakasta palveluihin ja sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti
- toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä
- arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Opintojakson tavoitteet:

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- ohjata asiakasta palveluihin ja sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti
- toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä
- arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, oppimistehtävien hyväksytty toteutus.

Aika ja paikka

Neljä lähiopetuspäivää Tikkurilan kampuksella. Lisäksi itsenäistä työskentelyä ja opintojakson tehtävien tekemistä Canvasissa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Sosiaalihuoltolain soveltamisopas
http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/80391/05_17_Sosiaalihuoltolain%20soveltamisopas.pdf

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2000/20000812

Muu materiaali ilmoitetaan Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Case-työskentelyssä tarkastellaan eri asiakasryhmien palvelutarpeita ja sosiaaliturvajärjestelmän mahdollisuuksia vastata niihin. Tarkastelun kautta nostetaan esiin havaintoja kehittämistarpeista ja -mahdollisuuksista.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ks. lukujärjestys /Pakki.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opiskelijakohtaisesti sovittavissa vastuuopettajan kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuspäivät 1 op, itsenäinen työskentely oppimistehtävien parissa 4 op.

Sisältö ja sen jaksotus

Lähiopetuspäivät 1 op, itsenäinen työskentely 4 op.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Poissaolot lähiopetuksesta korvataan erillisillä tehtävillä.
Oppimistehtävät arvioidaan asteikolla T1-K5.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä (AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI).

Hylätty (0)

Arvosanan T1-taso ei täyty, opiskelija ei ole palauttanut tehtäviään tai korvannut erillisillä tehtävillä poissaolojaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

14.03.2022 - 15.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala (SRV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Anu Pellinen
Vastuuopettaja

Eeva Soikkeli

Ryhmät
  • SRV222KA
    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala, monimuotototeutus, K22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- määritellä sosiaaliturvan ja hyvinvointipalvelujärjestelmät julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla
- ohjata asiakasta palveluihin ja sovittaa yhteen palveluita tarvelähtöisesti
- toimia aktiivisena sosiaalialan asiantuntijana moniammatillisessa yhteistyössä
- arvioida asiakastyötä ja dokumentoida sitä asiakaslähtöisesti

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina. Opiskelija katsoo verkkoluennot ja suorittaa luentoihin liittyvät tehtävät, osallistuu ryhmätehtävien tekoon sekä tekee muut opintojakson tehtävät Canvas-työtilassa olevien materiaalien pohjalta. Opintojaksoon liittyvää viestintää käydään Canvas-työtilassa. Opiskelijoille tarjotaan ohjausta opintojakson tehtävien suorittamiseksi.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson oppimateriaali on löydettävissä Canvas-työtilasta

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opiskelijan tulee osoittaa osallistumisensa verkko-opetukseen suorittamalla ensimmäisen verkkoluennon tehtävät viikon sisällä opintojakson alkamisesta eli 20.3.2022 mennessä.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö:
- Sosiaalipalvelujärjestelmät
- Palvelujärjestelmän eri sektorit
- Palveluohjaus ja moniammatillinen yhteistyö
- Dokumentointi ja kirjaaminen
- Sosiaaliturva

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojaksossa arviointi kohdistuu verkkoluentoihin liittyvään yksilötehtävään (50%) ja ryhmässä tehtävään tehtävään (50%). Arvionnissa käytetään tehtävään kohdistuvaa arviointitaulukkoa, joka on esitelty tehtävän yhteydessä Canvas-työtilassa. Tehtävät arvioidaan opintojakson lopussa.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]