Siirry suoraan sisältöön

Liikkeen ja liikkumisen lähtökohdatLaajuus (7 op)

Opinnon tunnus: SF00BZ72

Laajuus

7 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- nimetä ihmisen keskus- ja ääreishermoston rakenteet ja kuvata toiminnan periaatteet
- määritellä lihassupistuksen keskeiset piirteet ja lihastyötavat
- selittää ja kuvata voimantuottoon vaikuttavat rakenteelliset ja hermostolliset tekijät
- selittää tasapainon säätelyyn vaikuttavat keskeiset aistit ja elinjärjestelmät
- määritellä nivelrakenteiden kuormitukseen vaikuttavia tekijöitä
- arvioida eri biopsykososiaalisten tekijöiden vaikutuksia liikkumisen kehittymiseen eri ikäkausina
- soveltaa liikuntataitojen ohjauksessa motorisen oppimisen perusperiaatteita.

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Joni Heikkilä
  • Laura Kaarna
Vastuuopettaja

Joni Heikkilä

Ryhmät
  • SFG224SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S24, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- nimetä ihmisen keskus- ja ääreishermoston rakenteet ja kuvata toiminnan periaatteet
- määritellä lihassupistuksen keskeiset piirteet ja lihastyötavat
- selittää ja kuvata voimantuottoon vaikuttavat rakenteelliset ja hermostolliset tekijät
- selittää tasapainon säätelyyn vaikuttavat keskeiset aistit ja elinjärjestelmät
- määritellä nivelrakenteiden kuormitukseen vaikuttavia tekijöitä
- arvioida eri biopsykososiaalisten tekijöiden vaikutuksia liikkumisen kehittymiseen eri ikäkausina
- soveltaa liikuntataitojen ohjauksessa motorisen oppimisen perusperiaatteita.

Toteutustapa

Lähiopetus

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Risto, T. 2023. Ihmisen fysiologia -perusteista pidemmälle. VK-kustannus. Soveltuvin osin
Kauranen, K. Nurkka, N. Biomekaniikkaa likkunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. LTS. Soveltuvin osin
Kalaja, S & Kalaja, T. Kehonhallinta -liikuntataitojen oppiminen ja harjoittelu. VK-Kustannus. Soveltuvin osin
Jaakkola, T. Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Opetus 2000. Soveltuvin osin
Luennoilla, työpajoissa ja kurssialustalla esitettävä materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opintojakson orientaatio:

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Neurofysiologian perusteet 2 op
Biomekaniikan perusteet 2 op
Biomekaniikan työapajat 1 op
Motorinen oppiminen 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Suositeltavaa kerrata/opiskella lukion biologiasta: Ihmisen biologia esim. opetus.tv

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Neurofysiologian perusteet 2 op, tentti (H-5)
Biomekaniikan perusteet 2 op, tentti (H-5)
Biomekaniikan työapajat 1 op, osallistuminen työpajoihin (HYV-HYL)
Motorinen oppiminen 2 op, oppimistehtävät (H-5)

Toteutuksen kokonaisarvosana muodostuu H-5 arvioitavien kokonaisuuksien keskiarvosta.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arvoitavat suoritukset (jos HYL) saa uusia yhden kerran toteutuksen aikana opettajien määrittämänä uusintapäivänä.

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tietoperustasta vähintään 50% tietoja tai ei osallistu työpajoihin aktiivisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija saavuttaa tietoperustasta vähintään 50% ja enintään 64% tiedot ja osallistuu työpajoihin aktiivisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija saavuttaa tietoperustasta 65% ja enintään 84% tiedot ja osallistuu työpajoihin aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija saavuttaa tietoperustasta yli 85% tiedot ja osallistuu työpajoihin aktiivisesti.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

29.02.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Joni Heikkilä
  • Kaisa Porkka-Toivonen
  • Tapani Risto
Vastuuopettaja

Tapani Risto

Ryhmät
  • SFG224KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K24, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- nimetä ihmisen keskus- ja ääreishermoston rakenteet ja kuvata toiminnan periaatteet
- määritellä lihassupistuksen keskeiset piirteet ja lihastyötavat
- selittää ja kuvata voimantuottoon vaikuttavat rakenteelliset ja hermostolliset tekijät
- selittää tasapainon säätelyyn vaikuttavat keskeiset aistit ja elinjärjestelmät
- määritellä nivelrakenteiden kuormitukseen vaikuttavia tekijöitä
- arvioida eri biopsykososiaalisten tekijöiden vaikutuksia liikkumisen kehittymiseen eri ikäkausina
- soveltaa liikuntataitojen ohjauksessa motorisen oppimisen perusperiaatteita.

Toteutustapa

Kontaktiopetus, itseopiskelu ja työpajat.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Risto, T. 2023. Ihmisen fysiologia -perusteista pidemmälle. VK-kustannus soveltuvin osin
Kauranen, K. Nurkka, N. Biomekaniikkaa likkunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. LTS soveltuvin osin

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

15.02.2024 Orientaatio ja aloitusluento
Tentit määritellää tarkemmin kevään aikataulujen tarkentuessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 7 op. joka vastaa noin 180 h opiskelijan työmäärää.

Opintoihin kuuluu kontaktiopetusta ja työpajoja, sekä itseopiskelua.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnoissa luento-opetus kattaa hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet, hermoston ja lihasten toiminnan yhteydet ja periaatteet, sekä tuki- ja liiikutaelimistön biomekaniikan perusteet.

Motorinen oppiminen työpajoissa.

Biomekaniikaan littyvien ilmiöiden mittaaminen työpajoissa.

Lisätietoja opiskelijoille

Tule-anatomian perustietojen ja käsitteiden hallinta välttämätöntä.

Fysiikan osalta hyödyllistä tietoa: Voiman ja liikkeen linkki: https://opetus.tv/lukio-ops2016/fysiikka/fy4/

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Luento-osuudet arvioidaan tenteillä.

Työpajoissa edellytetään aktiivista osallistumista.

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tietoperustasta vähintään 50% tietoja tai ei osallistu työpajoihin aktiivisesti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija saavuttaa tietoperustasta vähintään 50% ja enintään 64% tiedot ja osallistuu työpajoihin aktiivisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija saavuttaa tietoperustasta 65% ja enintään 84% tiedot ja osallistuu työpajoihin aktiivisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija saavuttaa tietoperustasta yli 85% tiedot ja osallistuu työpajoihin aktiivisesti.