Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja esihenkilötyöLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: SF00BU00

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esihenkilönä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- arvioida työyhteisöä ja työhyvinvointia

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 08.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3.5 op

Toteutustapa

30 % Lähiopetus, 70 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 30

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Valpuri Seikkula
  • Mikko Harju
Vastuuopettaja

Mikko Harju

Ryhmät
  • SFG222KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K22, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esihenkilönä
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- arvioida työyhteisöä ja työhyvinvointia

Toteutustapa

Opintojaksossa perehdytään johtamisen kokonaisuuteen ja se koostuu lähiopetuksesta, tuntitehtävistä sekä erikseen palautettavista tehtävistä.

1. Itsensä johtaminen (1 op)
2. Esimiestyön perusteet (3 op)
3. Työlainsäädäntö ja työehtosopimukset sote-alalla (1 op)

Aika ja paikka

Opintojakso sisältää lähiopetusta Otaniemen kampuksella sekä itsenäistä opiskelua verkkotehtävien muodossa. Varaathan riittävästi aikaa itsenäiseen työskentelyyn.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Suomeksi
Oheislukemisto (esim.)

- Laaksonen & Ollila. 2016. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa
- Niiranen, V. - Seppänen-Järvelä, R - Sinkkonen, M. & Vartiainen, P. 2010. Johtaminen sosiaalialalla.
- Hyppänen, Riitta.2013. Esimiesosaaminen - liiketoiminnan menestystekijä, Edita,
- Kauhanen, Juhani. 2010. Henkilöstövoimavarojen johtaminen.
- Paanetoja, Jaana. 2019. Työoikeus tutuksi- käsikirja, Edita.

Canvas- työtilassa lisää lähdemateriaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähiopetuksen lisäksi opintojakso sisältää myös itsenäisiä tehtäviä, joten varaathan riittävästi aikaa myös itsenäiseen opiskeluun.

Opintojakson orientaatio / Valpuri 27.8.2024 klo 13-16
- itsensä johtaminen
- johtaminen fysioterapia-alalla
- opintojakson tehtävät ja kulku

Itsenäistä työskentelyä
- Orientaatiotehtävän DL 28.8.2024
- Kotitehtävä DL 22.9.2024 (cv:n päivitys)
- Tehtävä 1.1 ja tehtävä 1.2 DL 23.9.2024

Lähiesihenkilön työskentely / mikko 23.9.2024 klo 13-16
- suorituksen johtaminen

Lähiesihenkilön työskentely / mikko 24.9.2024 klo 13-16
- osaamisen johtaminen

Itsenäistä työskentelyä
- Tehtävä 2.1 palautus 1.12.2024 mennessä
- Tehtävä 3.1 DL 8.12.2024 mennessä

Työsuhdeasiat ja työaikalainsäädäntö /Juhani Saarinen Kuntoutusyrittäjät ry:n lakimies 2.12.2024 klo 9-16
- Esihenkilöiden haastatteluiden purku
- Opintojakson päätös

Sisältö ja sen jaksotus

1. Itsensä johtaminen (1 op)
2. Esihenkilötyön perusteet (3 op)
3. Työlainsäädäntö (1 op)

Opintojakson suoritettuasi osaat:
- analysoida ja kehittää omaa toimintaasi työyhteisön jäsenenä ja lähijohtajana
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida työyhteisöä ja edistää työhyvinvointia.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosääntö 19 §

Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle
opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla
opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen
alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa
toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon
toteutussuunnitelmassa.
Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan
opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan
toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan
opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen
opiskelija.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin tasolla 1.
Arviointi perustuu tehtävien arvosanan painotettuun keskiarvoon. Hyväksytty suoritus edellyttää kunkin tehtävän hyväksyttyä suoritusta. Jos arviointi tehdään Hyväksytty/Hylätty -asteikolla, vaaditaan hyväksytty suoritus muttei se vaikuta muuten keskiarvoon.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden