Siirry suoraan sisältöön

Kipuasiakkaan kuntoutusLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: SF00BQ96

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa kivun biopsykososiaalista mallia kipuasiakkaan kuntoutuksessa. 
- arvioida asiakkaan kipua ja sen vaikutusta toimintakykyyn näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä käyttäen. 
- toteuttaa yksilökeskeisesti näyttöön perustuvia menetelmiä kipukäyttäytymisen ohjaamisessa.

Lisätiedot

Opintojakso soveltuu kaikille terveysalan opiskelijoille, mutta tarjotaan ensisijaisesti fysioterapeuttiopiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 21.04.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.08.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea-ammattikorkeakoulu

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Joni Heikkilä
  • Elina Jääskeläinen
  • Pauliina Louhiala
Vastuuopettaja

Pauliina Louhiala

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa kivun biopsykososiaalista mallia kipuasiakkaan kuntoutuksessa. 
- arvioida asiakkaan kipua ja sen vaikutusta toimintakykyyn näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä käyttäen. 
- toteuttaa yksilökeskeisesti näyttöön perustuvia menetelmiä kipukäyttäytymisen ohjaamisessa.

Toteutustapa

Opintojaksolla perehdytään kipuasiakkaan kohtaamiseen ja ohjaamiseen mm. kivun biopsykososiaalisen lähestymistavan avulla. Opintojaksolla opit arvioimaan asiakkaan kipua laaja-alaisesti ja arvioimaan kivun vaikutusta asiakkaan toimintakykyyn näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä käyttäen. Lisäksi osaamisesi kehittyy asiakkaan kipukäyttäytymisen ohjaamisessa lääkkeettömän kivunhallinnan keinoin. Tulet oppimaan myös perusteet kivun fysiologiasta.

Opintojakso perustuu opiskelijan omiin tavoitteisiin kehittää omaa osaamistaan kipuasiakkaan kohtaamisesta, toimintakyvyn arvioinnista ja kivun hallinnasta oman ammattialan asiantuntijuutta hyödyntäen.

Opintojaksolla opiskelija perehtyy ensin itsenäisesti annettuihin materiaaleihin ja tulee valmistautuneena yhteisiin tapaamisiin. Materiaalien herättämien ajatusten, asiantuntijapuheenvuorojen ja tehtävien alustamana käydään yhdessä kyseistä teemaa läpi. Keskustelulla on suuri merkitys oppimisessa. Kontaktitapaamiset pohjautuvat opiskelijan omaan aktiivisuuteen ja perehtyneisyyteen teemasta. Mitä enemmän jaksat varata aikaa itsenäiseen materiaalien lukemiseen, sitä enemmän tulet saamaan opintojaksosta irti.

Opintojaksolla on asiantuntijapuheenvuoroja, jotka antavat näkökulmaa sekä asiakkaan että terveysalan asiantuntijan kokemuksista kipuasiakkaan kohtaamisesta ja ohjaamisessa.Tapaamisissa hyödynnetään keskustelua esimerkiksi pienryhmissä

Opinnot sisältävät itsenäisiä tehtäviä sekä opetusta verkossa ja Otaniemen kampuksella. Valmistautudut verkkotapaamisiin ennakkotehtävillä. Verkkotapaamisissa on 100% läsnäolo. Opintojen tehtävät ja materiaalit ovat Canvasissa.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan osittain verkko-opintojaksona Canvasissa. Loppuseminaari pidetään elokuussa Otaniemen kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkkimateriaalia:

- VK-Kustannus. 2022. Ammattilaisen Kipukirja
- Sluka, KA. (ed). 2016. Pain Mechanisms and Management of Pain for Physical Therapists. IASP Press/Wolters-Kluwer. E-kirja.
- Butler, D & Moseley, L. 2003 Explain pain. Noigroup Publications.
- Kalso, E, Haanpää, N, Hamunen, K, Kontinen, V & Vainio, A. 2018. Kipu. 4. painos. Duodecim. E-kirja.
- Kipu. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Anestesiologiyhdistyksen ja Suomen Yleislääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2015. www.kaypahoito.fi
- Kipuviesti-lehti: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.138442
- Miranda, H. 2016. Ota kipu haltuun. Otava.
- Oppiportti-verkkokurssi: Kivun hoito. https://www.oppiportti.fi
- TOIMIA-tietokanta. https://www.terveysportti.fi/dtk/tmi/koti
- To-Mi. https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toimintakyvyn%20mittarit.pdf
- Kivuntutkimusyhdistys: https://www.skty.org/materiaalit/
- Louhiala, P. Plasebon arvoitus. 2020. Kustannus Oy Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintojaksosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämän ja kokemusasiantuntijapuheenvuorot

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on vuorovaikutteisia webinaareja, joihin on 100% läsnäolovelvoite. Tapaamiset löytyvät Pakista opintojakson aikataulusta ja ne sijoittuvat toukokuulle ja kesäkuun alkuun. Päätösseminaari on elokuussa Otaniemen kampuksella.

Opetuskertojen aikataulu:

To 2.5 klo 9-12 (Otaniemen kampus)
Pe 10.5 klo 9-12 (Zoom)
Pe 17.5 klo 8.30-15.30 (Zoom) Kivun hoidon etäkoulutuspäivä, Suomen Kivuntutkimusyhdistys
Ti 21.5 klo 9-12 (Zoom)
Ti 4.6 klo 9-12 (Zoom)
Ma 19.8. klo 10-15 (Otaniemen kampus)

Opintojakson päätösseminaari on elokuun puolenvälin jälkeen Otaniemen kampuksella.

Tehtävien palautuspäivämärät löytyvät Canvas-työtilasta, joka aukeaa opintojakson alkaessa.

Opintojakson osasuorituksilla ei ole erillistä arvosanan korotusmahdollisuutta.
Tehtäville määritellään opintojakson alkaessa yksi uusintapalautusmahdollisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää itsenäistä ennakkomateriaaliin perehtymistä ja tehtävien tekemistä ennen webinaaritapaamisia. Lisäksi opintojaksoon kuuluu yksi isompi aihepiiriin liittyvä seminaaritehtävä, joka esitellään loppuseminaariss elokuussa.

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaa siten riittävästi aikaa opintojakson materiaaleihin perehtymiseen ja tehtävien tekemiseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson teemat ovat:
Teema 1: Mitä kipu on? Mitä tapahtuu kivun pitkittyessä? Kipukokemus?
Teema 2: Kivun ja kipukokemuksen arviointi
Teema 3: Kivun hallintakeinot

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Arvioinnissa osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty -asteikolla, osa numeerisesti (1-5). Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan tason 3 osaaminen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

Lisätiedot

Opintojakso soveltuu kaikille terveysalan opiskelijoille, mutta tarjotaan ensisijaisesti fysioterapeuttiopiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

03.04.2023 - 09.04.2023

Ajoitus

01.05.2023 - 31.08.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

35 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Joni Heikkilä
  • Pauliina Louhiala
Vastuuopettaja

Pauliina Louhiala

Ryhmät
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa kivun biopsykososiaalista mallia kipuasiakkaan kuntoutuksessa. 
- arvioida asiakkaan kipua ja sen vaikutusta toimintakykyyn näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä käyttäen. 
- toteuttaa yksilökeskeisesti näyttöön perustuvia menetelmiä kipukäyttäytymisen ohjaamisessa.

Toteutustapa

Opintojaksolla perehdytään kipuasiakkaan kohtaamiseen ja ohjaamiseen mm. kivun biopsykososiaalisen lähestymistavan avulla. Opintojaksolla opit arvioimaan asiakkaan kipua laaja-alaisesti ja arvioimaan kivun vaikutusta asiakkaan toimintakykyyn näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä käyttäen. Lisäksi osaamisesi kehittyy asiakkaan kipukäyttäytymisen ohjaamisessa lääkkeettömän kivunhallinnan keinoin. Tulet oppimaan myös perusteet kivun fysiologiasta.

Opintojakso perustuu opiskelijan omiin tavoitteisiin kehittää omaa osaamistaan kipuasiakkaan kohtaamisesta, toimintakyvyn arvioinnista ja kivun hallinnasta oman ammattialan asiantuntijuutta hyödyntäen.

Opintojaksolla opiskelija perehtyy ensin itsenäisesti annettuihin materiaaleihin ja tulee valmistautuneena yhteisiin tapaamisiin. Materiaalien herättämien ajatusten, asiantuntijapuheenvuorojen ja tehtävien alustamana käydään yhdessä kyseistä teemaa läpi. Keskustelulla on suuri merkitys oppimisessa. Kontaktitapaamiset pohjautuvat opiskelijan omaan aktiivisuuteen ja perehtyneisyyteen teemasta. Mitä enemmän jaksat varata aikaa itsenäiseen materiaalien lukemiseen, sitä enemmän tulet saamaan opintojaksosta irti.

Opintojaksolla on asiantuntijapuheenvuoroja, jotka antavat näkökulmaa sekä asiakkaan että terveysalan asiantuntijan kokemuksista kipuasiakkaan kohtaamisesta ja ohjaamisessa.Tapaamisissa hyödynnetään keskustelua esimerkiksi pienryhmissä

Opinnot sisältävät itsenäisiä tehtäviä sekä verkko-tapaamisia (Zoom). Valmistautudut verkkotapaamisiin ennakkotehtävillä. Verkkotapaamisissa on 100% läsnäolo. Opintojen tehtävät ja materiaalit ovat Canvasissa.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan osittain verkko-opintojaksona Canvasissa. Webinaarit toteutetaan Zoom:ssa. Loppuseminaari pidetään elokuussa Otaniemen kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Esimerkkimateriaalia:

- VK-Kustannus. 202. Ammattilaisen Kipukirja
- Sluka, KA. (ed). 2016. Pain Mechanisms and Management of Pain for Physical Therapists. IASP Press/Wolters-Kluwer. E-kirja.
- Butler, D & Moseley, L. 2003 Explain pain. Noigroup Publications.
- Kalso, E, Haanpää, N, Hamunen, K, Kontinen, V & Vainio, A. 2018. Kipu. 4. painos. Duodecim. E-kirja.
- Kipu. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Anestesiologiyhdistyksen ja Suomen Yleislääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2015. www.kaypahoito.fi
- Kipuviesti-lehti: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.138442
- Miranda, H. 2016. Ota kipu haltuun. Otava.
- Oppiportti-verkkokurssi: Kivun hoito. https://www.oppiportti.fi
- TOIMIA-tietokanta. https://www.terveysportti.fi/dtk/tmi/koti
- To-Mi. https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toimintakyvyn%20mittarit.pdf
- Kivuntutkimusyhdistys: https://www.skty.org/materiaalit/
- Louhiala, P. Plasebon arvoitus. 2020. Kustannus Oy Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintojaksosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämän ja kokemusasiantuntijapuheenvuorot

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on vuorovaikutteisia webinaareja, joihin on 100% läsnäolovelvoite. Tapaamiset löytyvät Pakista opintojakson aikataulusta ja ne sijoittuvat toukokuulle ja kesäkuun alkuun. Päätösseminaari on elokuussa Otaniemen kampuksella.

Tehtävien palautuspäivämärät löytyvät Canvas-työtilasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää itsenäistä ennakkomateriaaliin perehtymistä ja tehtävien tekemistä ennen webinaaritapaamisia. Lisäksi opintojaksoon kuuluu yksi isompi aihepiiriin liittyvä seminaaritehtävä, joka esitellään loppuseminaariss elokuussa.

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaa siten riittävästi aikaa opintojakson materiaaleihin perehtymiseen ja tehtävien tekemiseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson teemat ovat:
Teema 1: Mitä kipu on? Mitä tapahtuu kivun pitkittyessä? Kipukokemus?
Teema 2: Kivun ja kipukokemuksen arviointi
Teema 3: Kivun hallintakeinot

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Arvioinnissa osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty -asteikolla, osa numeerisesti (1-5). Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan tason 3 osaaminen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

Lisätiedot

Opintojakso soveltuu kaikille terveysalan opiskelijoille, mutta tarjotaan ensisijaisesti fysioterapeuttiopiskelijoille.

Ilmoittautumisaika

04.04.2022 - 10.04.2022

Ajoitus

01.05.2022 - 31.08.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Joni Heikkilä
  • Pauliina Louhiala
Vastuuopettaja

Pauliina Louhiala

Ryhmät
  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa kivun biopsykososiaalista mallia kipuasiakkaan kuntoutuksessa. 
- arvioida asiakkaan kipua ja sen vaikutusta toimintakykyyn näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä käyttäen. 
- toteuttaa yksilökeskeisesti näyttöön perustuvia menetelmiä kipukäyttäytymisen ohjaamisessa.

Toteutustapa

Opintojaksolla perehdytään kipuasiakkaan kohtaamiseen ja ohjaamiseen mm. kivun biopsykososiaalisen lähestymistavan avulla. Opintojaksolla opit arvioimaan asiakkaan kipua laaja-alaisesti ja arvioimaan kivun vaikutusta asiakkaan toimintakykyyn näyttöön perustuvia arviointimenetelmiä käyttäen. Lisäksi osaamisesi kehittyy asiakkaan kipukäyttäytymisen ohjaamisessa lääkkeettömän kivunhallinnan keinoin. Tulet oppimaan myös perusteet kivun fysiologiasta.

Opintojakso perustuu opiskelijan omiin tavoitteisiin kehittää omaa osaamistaan kipuasiakkaan kohtaamisesta, toimintakyvyn arvioinnista ja kivun hallinnasta oman ammattialan asiantuntijuutta hyödyntäen.

Opintojaksolla opiskelija perehtyy ensin itsenäisesti annettuihin materiaaleihin ja tulee valmistautuneena yhteisiin tapaamisiin. Materiaalien herättämien ajatusten, asiantuntijapuheenvuorojen ja tehtävien alustamana käydään yhdessä kyseistä teemaa läpi. Keskustelulla on suuri merkitys oppimisessa. Kontaktitapaamiset pohjautuvat opiskelijan omaan aktiivisuuteen ja perehtyneisyyteen teemasta. Mitä enemmän jaksat varata aikaa itsenäiseen materiaalien lukemiseen, sitä enemmän tulet saamaan opintojaksosta irti.

Opintojaksolla on asiantuntijapuheenvuoroja, jotka antavat näkökulmaa sekä asiakkaan että terveysalan asiantuntijan kokemuksista kipuasiakkaan kohtaamisesta ja ohjaamisessa.Tapaamisissa hyödynnetään keskustelua esimerkiksi pienryhmissä

Opinnot sisältävät itsenäisiä tehtäviä sekä verkko-tapaamisia (Zoom). Valmistautudut verkkotapaamisiin ennakkotehtävillä. Verkkotapaamisissa on 100% läsnäolo. Opintojen tehtävät ja materiaalit ovat Canvasissa.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan verkko-opintojaksona Canvasissa. Webinaarit toteutetaan Zoom:ssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Butler, D & Moseley, L. 2003 Explain pain. Noigroup Publications.
- Kalso, E, Haanpää, N, Hamunen, K, Kontinen, V & Vainio, A. 2018. Kipu. 4. painos. Duodecim. E-kirja.
- Kipu. Käypä hoito -suositus. Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Anestesiologiyhdistyksen ja Suomen Yleislääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim, 2015. www.kaypahoito.fi
- Kipuviesti-lehti: https://laurea.finna.fi/Record/3amk.138442
- Miranda, H. 2016. Ota kipu haltuun. Otava.
- Oppiportti-verkkokurssi: Kivun hoito. https://www.oppiportti.fi
- TOIMIA-tietokanta. https://www.terveysportti.fi/dtk/tmi/koti
- To-Mi. https://hoito-ohjeet.fi/OhjepankkiVSSHP/Toimintakyvyn%20mittarit.pdf
- Sluka, KA. (ed). 2016. Pain Mechanisms and Management of Pain for Physical Therapists. IASP Press/Wolters-Kluwer. E-kirja.
- Kivuntutkimusyhdistys: https://www.skty.org/materiaalit/

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintojaksosta vastaava opettaja. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämän ja kokemusasiantuntijapuheenvuorot

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on vuorovaikutteisia webinaareja, joihin on 100% läsnäolovelvoite. Tapaamiset löytyvät Pakista opintojakson aikataulusta ja ne sijoittuvat toukokuulle ja kesäkuun alkuun 2022. Päätösseminaari on elokuun puolenvälin jälkeen.

Tehtävien palautuspäivämärät löytyvät Canvas-työtilasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso sisältää itsenäistä ennakkomateriaaliin perehtymistä ja tehtävien tekemistä ennen webinaaritapaamisia. Lisäksi laadit tehtävän sinua kiinnostavasta teemasta. Tehtävät esitellään loppuseminaarissa.

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Varaa siten riittävästi aikaa opintojakson materiaaleihin perehtymiseen ja tehtävien tekemiseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson teemat ovat:
Teema 1: Mitä kipu on? Mitä tapahtuu kivun pitkittyessä? Kipukokemus?
Teema 2: Kivun ja kipukokemuksen arviointi
Teema 3: Kivun hallintakeinot

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Arvioinnissa osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty / hylätty -asteikolla, osa numeerisesti (1-5). Hyväksyttyyn suoritukseen vaaditaan tason 3 osaaminen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

Hylätty (0)

Opintojakso tulee hyllätyksi, jos opiskelija:
- ei osallistu yhteisiin webinaareihin
- ei suorita sovittuja tehtäviä ajallaan

Lisätiedot

Opintojakso soveltuu kaikille terveysalan opiskelijoille, mutta tarjotaan ensisijaisesti fysioterapeuttiopiskelijoille.