Siirry suoraan sisältöön

FysioterapiamenetelmätLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: G8358

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata keskeisimpiä asiakkaan toimintakykyä edistäviä fysioterapiamenetelmiä ja niiden perusteita (fysikaalisia hoitoja, pehmytosakudosten käsittelyä, nivelten mobilisointia ja stabilointia)
- valita ja käyttää fysioterapiamenetelmiä turvallisesti ja perustellusti
- arvioida menetelmien käytön tarkoituksenmukaisuutta ja tuloksellisuutta

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Kaisa Porkka-Toivonen
  • Laura Kaarna
Vastuuopettaja

Laura Kaarna

Ryhmät
  • SFG223SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S23, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata keskeisimpiä asiakkaan toimintakykyä edistäviä fysioterapiamenetelmiä ja niiden perusteita (fysikaalisia hoitoja, pehmytosakudosten käsittelyä, nivelten mobilisointia ja stabilointia)
- valita ja käyttää fysioterapiamenetelmiä turvallisesti ja perustellusti
- arvioida menetelmien käytön tarkoituksenmukaisuutta ja tuloksellisuutta

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opintojakson lähiopetuksessa ja työpajoissa on 100% läsnäolovaatimus. Opinnossa on itsenäistä työskentelyä sekä pari- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Petty, NJ. & Barnard, K., 2018. Principles of Musculoskeletal Treatment and Management.
- Petty, Nicola J. (& Barnard, K.) 2015, 2. (tai 2018, 3ed.) “Neuromusculoskeletal treatment and management.
- Saari M, Lumio M, Asmussen PD., Montag H-J. 2009. Käytännön lihashuolto. VK-Kustannus Oy.
- Pihlman & Luomala: Faskia – terapian ja liikkeen näkökulmasta. VK-kustannus Oy.
- Kaltenborn F. , 1985, 2010, 2012 Manual Mobilization of the joints vol 1: extremities /Raajojen nivelten manuaalinen mobilisaatio.
- Shacklock, M., 2005, "Clinical neurodynamics"

Opintojakson työpajojen materiaalit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Osaamisanalyysi tulee palauttaa opintojakson kaikille opettajille sähköpostitse viikon kuluessa ensimmäisestä opetuskerrasta. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on kokonaisuudessaan viisi (5) opintopistettä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia, joka sisältää työpaja-opiskelun, itsenäisen opiskelun työpajoja ja näyttöä varten sekä case-tehtävän työstämisen. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla harjoitellaan erilaisia fysioterapiamenetelmiä, kuten pehmytkudoskäsittelyä, nivelmobilisaatiota, neuraalikudoksen mobilisaatiota, fysikaalisia hoitomenetelmiä ja teippausta. Käytännön harjoittelu tapahtuu työpajoissa. Lisäksi aiheeseen syvennytään tarkemmin tehtävien ja kirjallisuuden kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakson arvioitavia osa-alueita ovat:
- Työpajat ja niihin liittyvät kirjalliset tehtävät (HYV/HYL)
- Näyttö (hyl, 1-5)
- Kirjallinen case-tehtävä (hyl, 1-5)

Työpajojen poissaoloista sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa. Korkeintaan 2 työpajaa voi korvata erillisellä näyttökokeella, jos työpajojen aiheet ovat olleet poissaolokertoina kehon eri osa-alueista (esim. niska ja selkä). Näytön poissaolosta opiskelijan on esitettävä sairauslomatodistus, jolloin näytön voi uusia yhden kerran 2.12. Myös hylätyn näytön voi uusia yhden kerran 2.12. Kirjalliset tehtävät voi uusia yhden kerran 2.12., tällöin case-tehtävässä arviointia alennetaan (hyl, 1-4).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Valpuri Seikkula
  • Kaisa Porkka-Toivonen
Vastuuopettaja

Kaisa Porkka-Toivonen

Ryhmät
  • SFG223KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata keskeisimpiä asiakkaan toimintakykyä edistäviä fysioterapiamenetelmiä ja niiden perusteita (fysikaalisia hoitoja, pehmytosakudosten käsittelyä, nivelten mobilisointia ja stabilointia)
- valita ja käyttää fysioterapiamenetelmiä turvallisesti ja perustellusti
- arvioida menetelmien käytön tarkoituksenmukaisuutta ja tuloksellisuutta

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opintojakson työpajoissa on 100% läsnäolovaatimus. Poissaoloista sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa ja korvataan erillisellä näyttökokeella. Opinnossa on pari- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Petty, NJ. & Barnard, K., 2018. Principles of Musculoskeletal Treatment and Management.
- Petty, Nicola J. (& Barnard, K.) 2015, 2. (tai 2018, 3ed.) “Neuromusculoskeletal treatment and management.
- Saari M, Lumio M, Asmussen PD., Montag H-J. 2009. Käytännön lihashuolto. VK-Kustannus Oy.
- Pihlman & Luomala: Faskia – terapian ja liikkeen näkökulmasta. VK-kustannus Oy.
- Kaltenborn F. , 1985, 2010, 2012 Manual Mobilization of the joints vol 1: extremities /Raajojen nivelten manuaalinen mobilisaatio.
- Shacklock, M., 2005, "Clinical neurodynamics"

Opintojakson työpajojen materiaalit.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on kokonaisuudessaan viisi (5) opintopistettä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia, joka sisältää työpaja-opiskelun, itsenäisen opiskelun työpajoja ja tenttiä varten sekä lopputehtävän työstämisen raportin muodossa.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojaksolla harjoitellaan erilaisia fysioterapiamenetelmiä, kuten pehmytkudoskäsittely, nivelmobilisaatio, neuraalikudoksen mobilisaatio, fysikaaliset hoitomenetelmät ja teippaus. Käytännön harjoittelu tapahtuu työpajoissa. Lisäksi aiheeseen syvennytään tarkemmin tehtävien ja kirjallisuuden kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojakson arvioitavia osa-alueita ovat:
- Työpajat (HYV/HYL)
- Tentti (1-5)
- Kirjallinen case-tehtävä (1-5)

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 03.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

35 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Joni Heikkilä
  • Valpuri Seikkula
  • Riikka Saukkola
Vastuuopettaja

Riikka Saukkola

Ryhmät
  • SFG222SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S22, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata keskeisimpiä asiakkaan toimintakykyä edistäviä fysioterapiamenetelmiä ja niiden perusteita (fysikaalisia hoitoja, pehmytosakudosten käsittelyä, nivelten mobilisointia ja stabilointia)
- valita ja käyttää fysioterapiamenetelmiä turvallisesti ja perustellusti
- arvioida menetelmien käytön tarkoituksenmukaisuutta ja tuloksellisuutta

Toteutustapa

Opintojaksolla työskennellään pääsääntöisesti työpajoissa harjoitellen käytännössä eri fysioterapiamenetelmiä (manuaaliset käsittelyt: mobilisointi, pehmytkudoskäsittely, fysikaaliset menetelmät). Työpajoissa edellytetään 100% läsnäoloa.
Numeerisesti arvioitavina osuuksina opintojaksolla ovat tentti ja näyttötehtävä. Tenttimateriaali jaetaan opintojakson orientaatiokerralla.

Opintojaksolla on hyvä varata myös riittävästi aikaa itsenäiseen opiskeluun.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Petty, NJ. & Barnard, K., 2018. Principles of Musculoskeletal Treatment and Management.
- Petty, Nicola J. (& Barnard, K.) 2015, 2. (tai 2018, 3ed.) “Neuromusculoskeletal treatment and management.
- Saari M, Lumio M, Asmussen PD., Montag H-J. 2009. Käytännön lihashuolto. VK-Kustannus Oy.
- Pihlman & Luomala: Faskia – terapian ja liikkeen näkökulmasta. VK-kustannus Oy.
- Kaltenborn F. , 1985, 2010, 2012 Manual Mobilization of the joints vol 1: extremities /Raajojen nivelten manuaalinen mobilisaatio.
- Shacklock, M., 2005, "Clinical neurodynamics"

Muu opintojaksolla jaettava materiaali.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Työpajaharjoitukset sisältävät käytännönläheisyytensä vuoksi 100%:n läsnäoloa. Toteutuksen aikataulu näkyy Pakissa toteutuksen varauksina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on kokonaisuudessaan viisi (5) opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia, joka sisältää työpaja-opiskelun, itsenäisen opiskelun työpajoja ja tenttiä varten sekä lopputehtävän työstämisen raportin muodossa.

Sisältö ja sen jaksotus

Työpajat
Itsenäinen opiskelu: tenttiin valmistautuminen, työpajojen ennakkotehtävät
Kirjallinen case-tehtävä

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

16.01.2023 - 06.04.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Joni Heikkilä
  • Valpuri Seikkula
  • Riikka Saukkola
Vastuuopettaja

Riikka Saukkola

Ryhmät
  • SFG222KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K22, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata keskeisimpiä asiakkaan toimintakykyä edistäviä fysioterapiamenetelmiä ja niiden perusteita (fysikaalisia hoitoja, pehmytosakudosten käsittelyä, nivelten mobilisointia ja stabilointia)
- valita ja käyttää fysioterapiamenetelmiä turvallisesti ja perustellusti
- arvioida menetelmien käytön tarkoituksenmukaisuutta ja tuloksellisuutta

Toteutustapa

Opintojaksolla työskennellään pääsääntöisesti työpajoissa harjoitellen käytännössä eri fysioterapiamenetelmiä (manuaaliset käsittelyt: mobilisointi, pehmytkudoskäsittely, fysikaaliset menetelmät). Työpajoissa edellytetään 100% läsnäoloa. Työpajojen poissaolot tulee suorittaa osaamisen näytöllä erikseen määriteltynä ajankohtana.

Numeerisesti arvioitavina osuuksina opintojaksolla ovat tentti ja fysioterapiaseloste. Tenttimateriaali jaetaan opintojakson orientaatiokerralla. Fysioterapiaseloste perustuu aitoon asiakkaan tutkimistilanteeseen (toteutetaan pareittain / pienryhmissä), jossa opiskelija pääsee pääsee harjoittelemaan tutkimis- ja menetelmäosaamistaan.
Opintojaksolla on hyvä varata myös riittävästi aikaa itsenäiseen opiskeluun.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Petty, NJ. & Barnard, K., 2018. Principles of Musculoskeletal Treatment and Management.
- Petty, Nicola J. (& Barnard, K.) 2015, 2. (tai 2018, 3ed.) “Neuromusculoskeletal treatment and management.
- Saari M, Lumio M, Asmussen PD., Montag H-J. 2009. Käytännön lihashuolto. VK-Kustannus Oy.
- Pihlman & Luomala: Faskia – terapian ja liikkeen näkökulmasta. VK-kustannus Oy.
- Kaltenborn F. , 1985, 2010, 2012 Manual Mobilization of the joints vol 1: extremities /Raajojen nivelten manuaalinen mobilisaatio.
- Shacklock, M., 2005, "Clinical neurodynamics"

- Muu opintojakson materiaali

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämän yhteistyökumppanina on Laurea Ammattikorkeakoulu, jonka henkilökunnasta opiskelijat saavat aitoja asiakkaita fysioterapian vastaanotolle.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia, joka sisältää työpaja-opiskelun, itsenäisen opiskelun työpajoja ja tenttiä varten sekä lopputehtävän työstämisen raportin muodossa

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Opintojaksolla toteutetaan jatkuvaa arviointia työpajoissa, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty. Työpajojen hyväksytty suoritus vaatii 100% läsnäoloa tai osaamisen näytön hyväksyttyä suoritusta.

Numeerisesti arvioitavia (1-5) kohteita opintojaksolla on opintojakson tentti sekä opintojakson lopussa kirjallinen fysioterapiaselostetehtävä, joka toteutetaan aidon asiakaskohtaamisen pohjalta.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

25.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

35 - 55

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Riikka Saukkola
  • Laura Kaarna
Vastuuopettaja

Riikka Saukkola

Ryhmät
  • SFG221SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata keskeisimpiä asiakkaan toimintakykyä edistäviä fysioterapiamenetelmiä ja niiden perusteita (fysikaalisia hoitoja, pehmytosakudosten käsittelyä, nivelten mobilisointia ja stabilointia)
- valita ja käyttää fysioterapiamenetelmiä turvallisesti ja perustellusti
- arvioida menetelmien käytön tarkoituksenmukaisuutta ja tuloksellisuutta

Toteutustapa

Opintojaksolla työskennellään pääsääntöisesti työpajoissa harjoitellen käytännössä eri fysioterapiamenetelmiä (manuaaliset käsittelyt: mobilisointi, pehmytkudoskäsittely, fysikaaliset menetelmät). Työpajoissa edellytetään 100% läsnäoloa.
Numeerisesti arvioitavina osuuksina opintojaksolla ovat tentti ja seminaarityö. Tenttimateriaali jaetaan opintojakson orientaatiokerralla. Seminaarityönä toteutetaan fysioterapiaseloste, joka perustuu aitoon asiakkaan tutkimistilanteeseen (toteutetaan pareittain / pienryhmissä), jossa opiskelija pääsee pääsee harjoittelemaan tutkimis- ja menetelmäosaamistaan.
Opintojaksolla on hyvä varata myös riittävästi aikaa itsenäiseen opiskeluun.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Petty, NJ. & Barnard, K., 2018. Principles of Musculoskeletal Treatment and Management.
- Petty, Nicola J. (& Barnard, K.) 2015, 2. (tai 2018, 3ed.) “Neuromusculoskeletal treatment and management.
- Saari M, Lumio M, Asmussen PD., Montag H-J. 2009. Käytännön lihashuolto. VK-Kustannus Oy.
- Pihlman & Luomala: Faskia – terapian ja liikkeen näkökulmasta. VK-kustannus Oy.
- Kaltenborn F. , 1985, 2010, 2012 Manual Mobilization of the joints vol 1: extremities /Raajojen nivelten manuaalinen mobilisaatio.
- Shacklock, M., 2005, "Clinical neurodynamics"

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämän yhteistyökumppanina on Laurea Ammattikorkeakoulu, jonka henkilökunnasta opiskelijat saavat aitoja asiakkaita fysioterapian vastaanotolle.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Työpajaharjoitukset sisältävät käytännönläheisyytensä vuoksi 100%:n läsnäoloa. Toteutuksen aikataulu näkyy Pakissa toteutuksen varauksina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on kokonaisuudessaan viisi (5) opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia, joka sisältää työpaja-opiskelun, itsenäisen opiskelun työpajoja ja tenttiä varten sekä lopputehtävän työstämisen raportin muodossa.

Sisältö ja sen jaksotus

Työpajat
Itsenäinen opiskelu: tenttiin valmistautuminen, työpajojen ennakkotehtävät
Kirjallinen fysioterapiaseloste

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opintojaksolla toteutetaan jatkuvaa arviointia työpajoissa, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty. Työpajojen hyväksytty suoritus vaatii 100% läsnäoloa tai opettajan kanssa erikseen sovittujen korvaavien tehtävien hyväksyttyä suoritusta määraikaan mennessä.

Numeerisesti arvioitavia kohteita opintojaksolla on opintojakson puolessä välissä oleva tentti sekä opintojakson lopussa kirjallinen fysioterapiaselostetehtävä, joka toteutetaan aidon asiakaskohtaamisen pohjalta.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

11.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Heidi Leinonen
  • Riikka Saukkola
Vastuuopettaja

Riikka Saukkola

Ryhmät
  • SFG221KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata keskeisimpiä asiakkaan toimintakykyä edistäviä fysioterapiamenetelmiä ja niiden perusteita (fysikaalisia hoitoja, pehmytosakudosten käsittelyä, nivelten mobilisointia ja stabilointia)
- valita ja käyttää fysioterapiamenetelmiä turvallisesti ja perustellusti
- arvioida menetelmien käytön tarkoituksenmukaisuutta ja tuloksellisuutta

Toteutustapa

Opintojaksolla työskennellään pääsääntöisesti työpajoissa harjoitellen käytännössä eri fysioterapiamenetelmiä (manuaaliset käsittelyt: mobilisointi, pehmytkudoskäsittely, fysikaaliset menetelmät). Työpajoissa edellytetään 100% läsnäoloa.
Numeerisesti arvioitavina osuuksina opintojaksolla ovat tentti ja seminaarityö. Tenttimateriaali jaetaan opintojakson orientaatiokerralla. Seminaarityönä toteutetaan fysioterapiaseloste, joka perustuu aitoon asiakkaan tutkimistilanteeseen (toteutetaan pareittain / pienryhmissä), jossa opiskelija pääsee pääsee harjoittelemaan tutkimis- ja menetelmäosaamistaan.
Opintojaksolla on hyvä varata myös riittävästi aikaa itsenäiseen opiskeluun.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Petty, NJ. & Barnard, K., 2018. Principles of Musculoskeletal Treatment and Management.
- Petty, Nicola J. (& Barnard, K.) 2015, 2. (tai 2018, 3ed.) “Neuromusculoskeletal treatment and management.
- Saari M, Lumio M, Asmussen PD., Montag H-J. 2009. Käytännön lihashuolto. VK-Kustannus Oy.
- Pihlman & Luomala: Faskia – terapian ja liikkeen näkökulmasta. VK-kustannus Oy.
- Kaltenborn F. , 1985, 2010, 2012 Manual Mobilization of the joints vol 1: extremities /Raajojen nivelten manuaalinen mobilisaatio.
- Shacklock, M., 2005, "Clinical neurodynamics"

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämän yhteistyökumppanina on Laurea Ammattikorkeakoulu, jonka henkilökunnasta opiskelijat saavat aitoja asiakkaita fysioterapian vastaanotolle.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Työpajaharjoitukset sisältävät käytännönläheisyytensä vuoksi 100%:n läsnäoloa. Toteutuksen aikataulu näkyy Pakissa toteutuksen varauksina.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on kokonaisuudessaan viisi (5) opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia, joka sisältää työpaja-opiskelun, itsenäisen opiskelun työpajoja ja tenttiä varten sekä lopputehtävän työstämisen raportin muodossa.

Sisältö ja sen jaksotus

Työpajat
Itsenäinen opiskelu: tenttiin valmistautuminen, työpajojen ennakkotehtävät
Kirjallinen fysioterapiaseloste

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opintojaksolla toteutetaan jatkuvaa arviointia työpajoissa, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty. Työpajojen hyväksytty suoritus vaatii 100% läsnäoloa tai opettajan kanssa erikseen sovittujen korvaavien tehtävien hyväksyttyä suoritusta määraikaan mennessä.

Numeerisesti arvioitavia kohteita opintojaksolla on opintojakson puolessä välissä oleva tentti sekä opintojakson lopussa kirjallinen fysioterapiaselostetehtävä, joka toteutetaan aidon asiakaskohtaamisen pohjalta.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden