Clinical Reasoning in PhysiotherapyLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: G8357
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
The student is able to:
- apply in a client-centred manner the information gained in the examination and assessment of the client’s functional capasity in clinical reasoning in physiotherapy
- draw up a physiotherapy diagnosis for the client
- apply creative problem solution when preparing the objectives and the plan for the physiotherapy process
- assess the client’s physiotherapy process and the decisions made by themselves in a critical manner
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
27.08.2024 - 30.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Mikko Harju
- Riikka Saukkola
Vastuuopettaja
Mikko Harju
Ryhmät
-
SFG223SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S23, Otaniemi
Osaamistavoitteet
The student is able to:
- apply in a client-centred manner the information gained in the examination and assessment of the client’s functional capasity in clinical reasoning in physiotherapy
- draw up a physiotherapy diagnosis for the client
- apply creative problem solution when preparing the objectives and the plan for the physiotherapy process
- assess the client’s physiotherapy process and the decisions made by themselves in a critical manner
Toteutustapa
Opintojaksolla työskennellään pääsääntöisesti työpajoissa harjoitellen käytännössä fysioterapeuttista tukimista ja kliinisen päättelyn prosessin muodostumista. Työpajoissa edellytetään 100% läsnäoloa. Poissaolot korvataan käytännön osaamisen näytöllä. Lisäksi opintojaksolla on hyvä varata riittävästi aikaa itsenäiseeen opiskeluun.
Numeerisesti arvioitavina osuuksina opintojaksolla ovat tentti ja seminaarityö. Tenttimateriaali jaetaan opintojakson orientaatiokerralla. Seminaarityö toteutetaan ryhmätyönä.
Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Hankkia asiakaslähtöistä tutkimustietoa hänen toimintakyvyn tilanteesta ja voimavaroista fysioterapian kliinisessä päättelyssä
- Muodostaa fysioterapeuttisen diagnoosin asiakkaan tilanteesta
- Toteuttaa ongelmanratkaisua koskien asiakkaan toimintakykyä fysioterapiaprosessin yhteydessä
- Arvoioida kriittisesti asiakkaan fysioterapiaprosessia ja tekemiään johtopäätöksi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Higgs & Jones , 2008 "Clinical reasoning in Physiotherapy"
Cook, G., 2010 "Functional Movement Systems"
Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. VK-kustannus.
Lisäksi muu opintojakson materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään mahdollisesti yhteistyötä koripalloseura Tapiolan Hongan kanssa - yhteistyöstä sovitaan opintojakson alkuun mennessä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Mahdollisesti toteutuva työelämäyhteistyö Tapiolan Hongan kanssa sisältää iltapainotteista työskentyä (1-2 iltaa/ opiskelija).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia, joka sisältää työpajaopiskelun, itsenäisen opiskelun työpajoja ja tenttiä varten, asiakkaan/työelämäkumppanin FMS-mittaukset sekä lopputehtävän työstämisen ryhmän kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson arvoitavat osa-alueet:
-Työpajatyöskentely HYV/HYL
- Tentti 1-5
- Seminaarityö 1-5
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia yhden kerran. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.) Jos opiskelija on enemmän kuin 2 työpajaa pois, suoritus täydennetään opettajan määrämällä toteutuksella.
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ajoitus
15.01.2024 - 31.03.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 41
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Mikko Harju
- Riikka Saukkola
Vastuuopettaja
Mikko Harju
Ryhmät
-
SFG223KAFysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi
Osaamistavoitteet
The student is able to:
- apply in a client-centred manner the information gained in the examination and assessment of the client’s functional capasity in clinical reasoning in physiotherapy
- draw up a physiotherapy diagnosis for the client
- apply creative problem solution when preparing the objectives and the plan for the physiotherapy process
- assess the client’s physiotherapy process and the decisions made by themselves in a critical manner
Toteutustapa
Opintojaksolla työskennellään pääsääntöisesti työpajoissa harjoitellen käytännössä fysioterapeuttista tukimista ja kliinisen päättelyn prosessin muodostumista. Työpajoissa edellytetään 100% läsnäoloa. Poissaolojen korvaamisesta sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa. Lisäksi opintojaksolla on hyvä varata riittävästi aikaa itsenäiseeen opiskeluun.
Numeerisesti arvioitavina osuuksina opintojaksolla ovat tentti ja seminaarityö. Tenttimateriaali jaetaan opintojakson orientaatiokerralla. Seminaarityö toteutetaan ryhmätyönä.
Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Hankkia asiakaslähtöistä tutkimustietoa hänen toimintakyvyn tilanteesta ja voimavaroista fysioterapian kliinisessä päättelyssä
- Muodostaa fysioterapeuttisen diagnoosin asiakkaan tilanteesta
- Toteuttaa ongelmanratkaisua koskien asiakkaan toimintakykyä fysioterapiaprosessin yhteydessä
- Arvoioida kriittisesti asiakkaan fysioterapiaprosessia ja tekemiään johtopäätöksi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Higgs & Jones , 2008 "Clinical reasoning in Physiotherapy"
Cook, G., 2010 "Functional Movement Systems"
Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. VK-kustannus.
Lisäksi muu opintojakson materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään mahdollisesti yhteistyötä koripalloseura Tapiolan Hongan kanssa - yhteistyöstä sovitaan opintojakson alkuun mennessä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Mahdollisesti toteutuva työelämäyhteistyö Tapiolan Hongan kanssa sisältää iltapainotteista työskentyä (1-2 iltaa/ opiskelija).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia, joka sisältää työpajaopiskelun, itsenäisen opiskelun työpajoja ja tenttiä varten, asiakkaan/työelämäkumppanin FMS-mittaukset sekä lopputehtävän työstämisen ryhmän kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson arvoitavat osa-alueet:
-Työpajatyöskentely HYV/HYL
- Tentti 1-5
- Seminaarityö 1-5
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Ilmoittautumisaika
06.02.2023 - 12.02.2023
Ajoitus
10.03.2023 - 31.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
35 - 50
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Kaisa Porkka-Toivonen
- Mikko Harju
- Riikka Saukkola
Vastuuopettaja
Riikka Saukkola
Ryhmät
-
SFG222SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S22, Otaniemi
Osaamistavoitteet
The student is able to:
- apply in a client-centred manner the information gained in the examination and assessment of the client’s functional capasity in clinical reasoning in physiotherapy
- draw up a physiotherapy diagnosis for the client
- apply creative problem solution when preparing the objectives and the plan for the physiotherapy process
- assess the client’s physiotherapy process and the decisions made by themselves in a critical manner
Toteutustapa
Opintojaksolla työskennellään pääsääntöisesti työpajoissa harjoitellen käytännössä fysioterapeuttista tukimista ja kliinisen päättelyn prosessin muodostumista. Työpajoissa edellytetään 100% läsnäoloa. Poissaolojen korvaamisesta sovitaan erikseen ohjaavan opettajan kanssa. Lisäksi opintojaksolla on hyvä varata riittävästi aikaa itsenäiseeen opiskeluun.
Numeerisesti arvioitavina osuuksina opintojaksolla ovat tentti ja seminaarityö. Tenttimateriaali jaetaan opintojakson orientaatiokerralla. Seminaarityö toteutetaan ryhmätyönä.
Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Hankkia asiakaslähtöistä tutkimustietoa hänen toimintakyvyn tilanteesta ja voimavaroista fysioterapian kliinisessä päättelyssä
- Muodostaa fysioterapeuttisen diagnoosin asiakkaan tilanteesta
- Toteuttaa ongelmanratkaisua koskien asiakkaan toimintakykyä fysioterapiaprosessin yhteydessä
- Arvoioida kriittisesti asiakkaan fysioterapiaprosessia ja tekemiään johtopäätöksi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Higgs & Jones , 2008 "Clinical reasoning in Physiotherapy"
Cook, G., 2010 "Functional Movement Systems"
Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. VK-kustannus.
Lisäksi muu opintojakson materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä koripalloseura Tapiolan Hongan kanssa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toukokuun ensimmäisellä viikolla tapahtuva työelämäyhteistyö Tapiolan Hongan kanssa sisältää iltapainotteista työskentyä (1-2 iltaa/ opiskelija).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia, joka sisältää työpajaopiskelun, itsenäisen opiskelun työpajoja ja tenttiä varten, koripalloilijoiden FMS-mittaukset sekä lopputehtävän työstämisen ryhmän kanssa.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opintojakson arvoitavat osa-alueet:
-Työpajatyöskentely HYV/HYL
- Tentti 1-5
- Seminaarityö 1-5
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
20.09.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Mikko Harju
- Riikka Saukkola
Vastuuopettaja
Riikka Saukkola
Ryhmät
-
SFG222KAFysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K22, Otaniemi
Osaamistavoitteet
The student is able to:
- apply in a client-centred manner the information gained in the examination and assessment of the client’s functional capasity in clinical reasoning in physiotherapy
- draw up a physiotherapy diagnosis for the client
- apply creative problem solution when preparing the objectives and the plan for the physiotherapy process
- assess the client’s physiotherapy process and the decisions made by themselves in a critical manner
Toteutustapa
Opintojaksolla työskennellään pääsääntöisesti työpajoissa harjoitellen käytännössä fysioterapeuttista tukimista ja kliinisen päättelyn prosessin muodostumista. Työpajoissa edellytetään 100% läsnäoloa. Lisäksi opintojaksolla on hyvä varata riittävästi aikaa itsenäiseeen opiskeluun.
Numeerisesti arvioitavina osuuksina opintojaksolla ovat tentti ja seminaarityö. Tenttimateriaali jaetaan opintojakson orientaatiokerralla. Seminaarityö toteutetaan ryhmätyönä.
Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Hankkia asiakaslähtöistä tutkimustietoa hänen toimintakyvyn tilanteesta ja voimavaroista fysioterapian kliinisessä päättelyssä
- Muodostaa fysioterapeuttisen diagnoosin asiakkaan tilanteesta
- Toteuttaa ongelmanratkaisua koskien asiakkaan toimintakykyä fysioterapiaprosessin yhteydessä
- Arvoioida kriittisesti asiakkaan fysioterapiaprosessia ja tekemiään johtopäätöksi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Higgs & Jones , 2008 "Clinical reasoning in Physiotherapy"
Cook, G., 2010 "Functional Movement Systems"
Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. VK-kustannus.
Lisäksi muu opintojakson materiaali.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Työpajaharjoitukset sisältävät käytännönläheisyytensä vuoksi 100%:n läsnäoloa. Toteutuksen aikataulu näkyy Pakissa toteutuksen varauksina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on kokonaisuudessaan viisi (5) opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tällä opintojaksolla opiskelijat työmääräksi on siis arvioitu noin 135 tuntia, joka sisältää työpaja-opiskelun, itsenäisen opiskelun työpajoja ja tenttiä varten sekä lopputehtävän työstämisen ryhmän kanssa.
Sisältö ja sen jaksotus
Työpajat
Tentti
Arvioitava seminaariesitys
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opintojaksolla toteutetaan jatkuvaa arviointia työpajoissa, jotka arvioidaan asteikolla hyväksytty/ hylätty. Työpajojen hyväksytty suoritus vaatii 100% läsnäoloa tai opettajan kanssa erikseen sovittujen korvaavien tehtävien/ osaamisen näytön hyväksyttyä suoritusta määraikaan mennessä.
Numeerisesti arvioitavia kohteita opintojaksolla ovat opintojakson tentti sekä opintojakson lopussa seminaarityö, joka toteutetaan suullisena esityksenä pienryhmissä.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
18.03.2022 - 30.06.2022
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Pauliina Louhiala
- Riikka Saukkola
- Laura Kaarna
Vastuuopettaja
Riikka Saukkola
Ryhmät
-
SFG221SNFysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S21, Otaniemi
Osaamistavoitteet
The student is able to:
- apply in a client-centred manner the information gained in the examination and assessment of the client’s functional capasity in clinical reasoning in physiotherapy
- draw up a physiotherapy diagnosis for the client
- apply creative problem solution when preparing the objectives and the plan for the physiotherapy process
- assess the client’s physiotherapy process and the decisions made by themselves in a critical manner
Toteutustapa
Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- Hankkia asiakaslähtöistä tutkimustietoa hänen toimintakyvyn tilanteesta ja voimavaroista fysioterapian kliinisessä päättelyssä
- Muodostaa fysioterapeuttisen diagnoosin asiakkaan tilanteesta
- Toteuttaa ongelmanratkaisua koskien asiakkaan toimintakykyä fysioterapiaprosessin yhteydessä
- Arvoioida kriittisesti asiakkaan fysioterapiaprosessia ja tekemiään johtopäätöksi
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Higgs & Jones , 2008 "Clinical reasoning in Physiotherapy"
Cook, G., 2010 "Functional Movement Systems"
Comerford, M. & Mottram S., 2013 "Kinetic control"
Luomajoki, H. 2018. Liikkeen ja liikekontrollin häiriöt. VK-kustannus.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojakso tarjotaan myös kansainvälisessa vaihdossa oleville opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi toteutetaan jatkuvana arviointina työpajoissa. Lisäksi opintojaksoon kuuluu kirjallinen tehtävä ja tentti, jotka arvioidaan numeerisesti.