Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminenLaajuus (10 op)
Opinnon tunnus: R0204
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella, toimia ja toteuttaa terveydenhoitotyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä monialaisissa haasteellisissa asiakastilanteissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0204 Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 10 op korvautuu opintojaksoilla ST00BT23 Uudistava monialainen terveyden edistäminen 3 op ja ST00BT24 Terveydenhoitajatyön kehittäminen 5 op sekä osittain opintojaksolla SH00BT07 Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö 5 op.
Huomio, että opintopistemäärä on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen, mikäli sinulla on tarve korvata alkuperäinen opintojakso uusilla.
Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ajoitus
26.05.2023 - 30.11.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Mia Poikolainen
- Sanna Kuivalainen
- Ulla Jauhiainen
Vastuuopettaja
Anne Suvitie
Ryhmät
-
STV221KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella, toimia ja toteuttaa terveydenhoitotyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä monialaisissa haasteellisissa asiakastilanteissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Toteutustapa
Opintojaksoon sisältyy kolme osaa:
Osa 1. Terveyden edistäminen, uudistuva sosiaali- ja terveysala sekä yrittäjyys terveydenhuollossa 3op
- Terveyden edistämisen mallit, Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA), Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys
Toteutus koostuu: Orientaatio, TKI-yhteistyö, luennot ja verkko-luennot (Zoom), itsenäiset verkko-opinnot
Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.
Viestintä: Canvas, sovitaan yhdessä
Osa 2. Ennaltaehkäisevien terveyspalvelujen kehittäminen, palvelumuotoilu ja yhteiskehittäminen; Terveyden edistämisen projekti/kehittämistehtävä 5op
- Orientaatio
- Tiedonhaku / Monika Cseh
- Palvelumuotoilu, yhteiskehittäminen
- Terveydenhoitajakoulutuksen kehittämistehtävä hankeyhteistyössä ja/ tai Avainkumppaneiden kanssa tehtävässä yhteistyössä opiskelijatiimeissä (n.4 opiskelijaa)
Viestintä: Sähköposti, Canvas ja erikseen sovittavat yhteistyö- ja ohjaustapaamiset (Zoom).
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen (2op)
- Simulaatiopedagogiikkaan tutustuminen
- Case pohjainen ohjausmalli
- Työpajatyöskentelyä
- Kliinisen osaamisen vahvistaminen simulaatio-oppimisympäristössä
- Vaativien lääkelaskujen osaamisen vahvistaminen (työpaja+ arvioitava tentti Hyv/Hyl. /100% oikein)
4. MAPA-kertaus/
Aika ja paikka
Aikataulut ja tilat löydät lukujärjestyksestä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Osa 1. THL: https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen. STM: https://stm.fi/terveyden-edistaminen.Tunneilla ja Canvasissa osoitettu materiaali.
Osa 2. Ojasalo, Katri ym. 2014. Kehittämistyön menetelmät : uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Tunneilla osoitettu materiaali.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson infossa.
Oppiportti:Varfariinihoidon toteutus ja laskuharjoitukset -Duodecim verkkokurssi
Osa 4. MAPA-kertaus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osat 1 ja 2. Voit hakea osaamisen tunnistamista ja/tai hyväksilukua, mikäli sinulla on aikaisempia tai opintojen aikana suoritettuja vastaavia korkeakoulutasoisia opintoja ja suoritus vastaavasta terveyden edistämiseen liittyvästä kehittämisprojektista.
Suoritus on terveydenhoitajakoulutuksen kehittämistehtävä ja aikaisempi osaaminen tulee osoittaa näytöllä esimerkiksi seminaari- tai näyttöpäivänä. Tarvittaessa suoritusta tulee täydentää terveydenhoitajatyön näkökulmalla.
Hyväksiluku ja osaamisen tunnustaminen:
Ohjausta hyväksilukuun saat opintojakson opettajilta ja tutkintovastaavalta (irene.latva-korpela@laurea.fi).
Osa 3. Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op. Toteutuksella ei ole tällä hetkellä valinnaisia suoritustapoja.
Osa 4. MAPA-kertaus.- ei valinnaista suoritustapaa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
TKI -yhteys toteutuu yritysyhteistyössä ja mahdollisessa hankeyhteistyössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osa 1: Terveyden edistämisen mallit, arviointi ja vaikuttavuus. Yrittäjyys. Orientaatiossa, opetuksessa ja ohjaustapaamisissa suositellaan läsnäoloa.Myös zoom- luennoilla suositellaan läsnäoloa.
Osa 2: palvelumuotoilu ja yhteiskehittäminen terveydenhuollossa, terveydenhoitajaopiskelijoilla kehittämistehtävä. Seminaarissa läsnäolovelvollisuus ja vähintään yhdessä ohjaustapaamisessa läsnäolovelvollisuus.
Osa 3: Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Läsnäoloa edellytetään lähiopetuspäivinä, työpajoissa ja simulaatioharjoituksissa ja lääkelaskujen tenteissä.
Osa 4: MAPA-kertaus kahdessa ryhmässä ryhmä A ja Ryhmä B, läsnäolovelvollisuus.
Kansainvälisyys toteutuksella
Osat 1-2. Kansainvälisyys opinnoissa toteutuu kansainvälisenä materiaalina opintojaksolla esim.
WHO: https://www.who.int/healthpromotion/en/
WHO Europe: http://www.euro.who.int/en/home
Kansainväliset tieteelliset artikkelit.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Tässä opintojakson osassa ei ole KV -yhteyttä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Osa 1. Terveyden edistäminen, uudistuva sosiaali- ja terveysala sekä yrittäjyys 3op
Osa 2. Palvelujen kehittäminen; Terveyden edistämisen projekti/kehittämistehtävä 5op
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Osa 4. Mapa-kertaus 16h
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella, toimia ja toteuttaa terveydenhoitotyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Osa 2
Opintojakson osaamistavoiteet
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä monialaisissa haasteellisissa asiakastilanteissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op (54h)
Opiskelijan osaamiskuvaukset:
-Suunnitella, toteuttaa ja arvioida vakavasti sairaan potilaan hoitotyötä integroiden laaja-alaisesti osaamistaan sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset huomioiden
- Analysoida ja jäsentää potilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompeksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haastaita
-Analysoida, johtaa ja priorisoida omaa kliinistä hoitotyötään potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti
Osa 4 MAPA
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Tällä toteutuksella edellytetaan myös aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).”
Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnin kohteet:
Terveyden edistäminen:Verkkotehtävät HYV/HYL .
Yrittäjyys: Osalistuminen seminaariin Hyv. Testi T1-K5
Kehittämistehtävä T1-K5.
Kliinisen osaamisen vahvistaminen ja lääkelaskut HYV/HYL
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla hyväksytty/ hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen ja simulaatiopäivään. Opintojaksoon sisältyvät vaativat lääkelaskut ja lääkelaskutentti, joka tulee suorittaa hyväksytysti (100% oikein).
Arviointikriteerit käydään tarkemmin läpi opintojakson aloituksessa.
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0204 Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 10 op korvautuu opintojaksoilla ST00BT23 Uudistava monialainen terveyden edistäminen 3 op ja ST00BT24 Terveydenhoitajatyön kehittäminen 5 op sekä osittain opintojaksolla SH00BT07 Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö 5 op.
Huomio, että opintopistemäärä on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen, mikäli sinulla on tarve korvata alkuperäinen opintojakso uusilla.
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Sari Haapa
- Miska Mustonen
- Heidi Jokinen
- Anne Kokko
- Päivi Ylinen
- Pia Lahtinen
- Kirsi Leinonen
- Kaija Marttila
Vastuuopettaja
Kirsi Leinonen
Ryhmät
-
STG220SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S20, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella, toimia ja toteuttaa terveydenhoitotyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä monialaisissa haasteellisissa asiakastilanteissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Toteutustapa
Toteutus koostuu: Orientaatio, verkko-luennot (Zoom), itsenäiset verkko-opinnot Canvasissa, seminaarit (Zoomi) sekä simulaatiot ja työpajat kampuksella. Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus, osasta luennoista tulee tallenne Canvasiin, seminaareissa vahva läsnäolosuositus.
Opintojakson osat:
Osa 1. Terveyden edistäminen ja uudistuva sosiaali- ja terveysala 3op:
- Terveyden edistämisen mallit
- Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA)
- Sotemuutoksen vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin
- Monialaiset terveyden edistämisen simulaatiot
Arviointi HYV-HYL/täydennettävä. Kirsi Leinonen
Osa 2. Terveyden edistämisen palvelujen kehittäminen ja yrittäjyys terveydenhuollossa 5op
- Terveyden edistämisen interventio (projekti) tehdään opiskelijatiimeissä (3-4 opiskelijaa) palvelumuotoilua hyödyntäen
- Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys
Arviointi T1-K5. Kirsi Leinonen
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2op
- Hoitoelvytyksen ja akuuttihoitotyön työpaja
- Kliinisen osaamisen vahvistaminen simulaatio-oppimisympäristössä
- Vaativien lääkelaskujen osaamisen vahvistaminen (työpaja+ arvioitava tentti Hyv/Hyl. /100% oikein)
Vastuulehtori Kaija Marttila
4. MAPA-kertaus: yksi päivä jossa teoriaa ja käytännön harjoittelun kertausta. Minna Nikula ja Miska Mustonen
5. YleSH 180 op tietotesti, Kaija Marttila
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Muutos ja mahdollisuus. Terveyden edistämisen tutkimuksen arviointi. 2003. Sosiaali - ja terveysministeriön julkaisuja. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224252
Muita suositeltavia:
THL:n asiantuntijatyöryhmä (toim.) 2020. Väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen : Toimenpide-ehdotukset päättäjille. THL
Parikka, S. ym. 2021. Aikuisväestön hyvinvointi, terveys ja palvelut – FinSote 2020 : Aikuisten palvelukokemuksissa ja hyvinvoinnissa alueellisia eroja. THL. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731871
Jokela ym. 2021. Terveyden eriarvoisuus Suomessa: ehdotus seurantajärjestelmän kehittämiseen. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-656-5
Tiedä & Toimi. 2021. Kohti hyvinvoinnin ja terveyden tasa-arvoa kuntapäätöksillä. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3
Maijlander ym. 2021. Terveyden seuranta ja terveyserojen kaventaminen Suomessa: havaintoja terveyseroista ja käytännön toimista. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö ja TKI-yhteistyöhön järjestetään terveyden edistämisen projektin osalta, jossa palvelumuotoilu vahvana taustalla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osat 1 ja 2
9.1.2023 Opintojakson orientaatio, yritysidea-tehtävänanto, projektitehtävän esittely ja ryhmien jakaantuminen (läsnäolo pakollinen) (Zoom) Kirsi Leinonen
23.1.2023 Palvelumuotoilu kehittämisen menetelmänä (Zoom) Kirsi Leinonen
20.2.2023 Terveyden edistämisen luento (Zoom) Kirsi Leinonen
27.2. Terveyden edistämisen mallit sekä vaikuttavuuden arviointi (Zoom) Kirsi Leinonen
6.3. Tiimikohtaista valmentavaa ohjausta (Zoom) Kirsi Leinonen
Monialaiset terveyden edistämisen simulaatiot (kampuksella) 9.3.2023, 10.3.2023, 13.3..2023 Kirsi Leinonen, Sari Haapa
20.3.2023 Päätösseminaari (Zoom) Kirsi Leinonen
Osa 3
Kliinisen osaamisen vahvistaminen, SH kertaavat työpajat koululla, pakollinen läsnäolo
Tarkista päivämäärät Pakissa /Canvaksen työtilassa
9.1.2023 klo 12.30-13.15 Info Zoomissa /Kaija Marttila
16.1.2023 Sairaalaelvytys-akuuttihoitotyö ryhmä A / Kaija Marttila, Anne Kokko ja Pia Lahtinen
17.1.2023 Sairaalaelvytys-akuuttihoitotyö ryhmä B /Kaija Marttila, Anne Kokko ja Pia Lahtinen
24.1.2023 Laaja-alaiset simulaatiot/ Itsenäistä työskentelyä ryhmät A/B /Kaija Marttila, Anne Kokko ja Pia Lahtinen
13.2.2023 Vaativa lääke- ja nestehoitotyö koko ryhmä Kaija Marttila ja Päivi Ylinen
21.3.3023 Valtakunnallinen 180op. koe/ Kaija Marttila
Uusinnat 20.4.2023 ja 11.5.2023
Mapa-kertaus: 14.2.2023
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Osa 1. Terveyden edistäminen ja uudistuva sosiaali- ja terveysala 3op: 80,1 h työskentelyä
Osa 2. Terveyden edistämisen palvelujen kehittäminen ja yrittäjyys terveydenhuollossa 5op: 133 h työskentelyä
Osa 3. Kliinisen osaamisen vahvistaminen, SH-kertaavat työpajat 2op. =53,4h työskentelyä
Mapa 8 h.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissä.
MAPA-kertaus (8h) -harjoituspäivässä pakollinen läsnäolo.
Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi:
Terveyden edistämisen projekti ja itsenäiset tehtävät: T1-K5
Muut osiot HYV-HYL (täydennettävä)
MAPAssa hyväksytty suoritus edellyttää 8h kertauspäivään osallistumista.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0204 Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 10 op korvautuu opintojaksoilla ST00BT23 Uudistava monialainen terveyden edistäminen 3 op ja ST00BT24 Terveydenhoitajatyön kehittäminen 5 op sekä osittain opintojaksolla SH00BT07 Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö 5 op.
Huomio, että opintopistemäärä on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen, mikäli sinulla on tarve korvata alkuperäinen opintojakso uusilla.
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
16.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Anne Maijala
- Sari Haapa
- Heidi Jokinen
- Anne Kokko
- Pia Lahtinen
- Päivi Ylinen
- Kaija Marttila
Vastuuopettaja
Heidi Jokinen
Ryhmät
-
STG220KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella, toimia ja toteuttaa terveydenhoitotyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä monialaisissa haasteellisissa asiakastilanteissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Toteutustapa
Opintojaksoon sisältyy neljä osaa:
Osa 1. Terveyden edistäminen, uudistuva sosiaali- ja terveysala sekä yrittäjyys terveydenhuollossa 3op:
- Terveyden edistämisen mallit, Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA), Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys (yritysidea sote-alalle), sotemuutoksen vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin. Arviointi HYV-HYL (täydennettävä). Opettaja Anne Maijala
Osa 2. Terveyden edistämisen projekti ja palvelumuotoilu 5op
- Palvelumuotoilu (sis.projektiin)
- Terveyden edistämisen interventio (projekti) tehdään opiskelijatiimeissä (3-4 opiskelijaa)
Arviointi T1-K5. Opettaja Anne Maijala
Toteutus koostuu: Orientaatio, verkko-luennot (Zoom), itsenäiset verkko-opinnot Canvasissa, seminaarit (Zoomissa ja kampuksella). Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus, osasta luennoista tulee tallenne Canvasiin, seminaareissa vahva läsnäolosuositus.
Rokote-epäröinnin kohtaaminen - koulutus (Eduvac-hanke) 29.11 8.30-11.45 Pia Vuolanto
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen (2op) (vastuulehtori Kaija Marttila)
- Hoitoelvytyksen ja akuuttihoitotyön työpaja
- Kliinisen osaamisen vahvistaminen simulaatio-oppimisympäristössä
- Vaativien lääkelaskujen osaamisen vahvistaminen (työpaja+ arvioitava tentti Hyv/Hyl. /100% oikein)
4. MAPA-kertaus (yksi päivä jossa teoriaa ja käytännön harjoittelun kertausta)
5. YleSH 180 tentti (Kaija Marttila)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Muutos ja mahdollisuus. Terveyden edistämisen tutkimuksen arviointi. 2003. Sosiaali - ja terveysministeriön julkaisuja. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224252
Muita suositeltavia:
THL:n asiantuntijatyöryhmä (toim.) 2020. Väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen : Toimenpide-ehdotukset päättäjille. THL
Parikka, S. ym. 2021. Aikuisväestön hyvinvointi, terveys ja palvelut – FinSote 2020 : Aikuisten palvelukokemuksissa ja hyvinvoinnissa alueellisia eroja. THL. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731871
Jokela ym. 2021. Terveyden eriarvoisuus Suomessa: ehdotus seurantajärjestelmän kehittämiseen. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-656-5
Tiedä & Toimi. 2021. Kohti hyvinvoinnin ja terveyden tasa-arvoa kuntapäätöksillä. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3
Maijlander ym. 2021. Terveyden seuranta ja terveyserojen kaventaminen Suomessa: havaintoja terveyseroista ja käytännön toimista. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö ja TKI-yhteistyöhön järjestetään terveyden edistämisen projektin osalta, jossa palvelumuotoilu vahvana taustalla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osat 1 ja 2 (Terveyden edistäminen):
Opintojakson orientaatio (läsnäolo pakollinen) Zoom Anne Maijala
Terveyden edistämisen luento (kampuksella) Anne Maijala
Terveyden edistämisen mallit ja yritysideaesitykset (Zoom) Anne Maijala
Valmentava ohjaus - vapaaehtoinen(kampuksella) Anne Maijala
Projektiseminaari (Zoom) Anne Maijala
Rokote epäröinnin kohtaaminen - koulutus
SH kertaavat työpajat:
Sairaalaelvytys-akuuttihoitotyö
Ryhmä A: 22.8.2022
Ryhmä B: 23.8.2022
Laaja-alaiset simulaatiot
Koko ryhmä 12.9.2022
Vaativa lääke- ja nestehoitotyö
Koko ryhmä 15.11.2022
Valtakunnallinen 180op. koe
Koko ryhmälle 28.11.2022 Otaniemen kampuksella ATK luokassa
Uusinnat joulukuun -22 ja tammikuun -23 uusintapäivinä
Mapa-kertaus: (Otaniemi 324/325)
A-ryhmä
B-ryhmä
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
SH-kertaavat työpajat 2op. =53,4h työskentelyä
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissä.
MAPA-kertaus (8h) -harjoituspäivässä pakollinen läsnäolo.
Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi:
Terveyden edistämisen projekti ja itsenäiset tehtävät: T1-K5
Muut osiot HYV-HYL (täydennettävä)
MAPAssa hyväksytty suoritus edellyttää 8h kertauspäivään osallistumista.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0204 Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 10 op korvautuu opintojaksoilla ST00BT23 Uudistava monialainen terveyden edistäminen 3 op ja ST00BT24 Terveydenhoitajatyön kehittäminen 5 op sekä osittain opintojaksolla SH00BT07 Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö 5 op.
Huomio, että opintopistemäärä on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen, mikäli sinulla on tarve korvata alkuperäinen opintojakso uusilla.
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 08.08.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Annika Kallio
- Mia Poikolainen
- Sanna Kuivalainen
- Milla Ylitalo
- Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Anne Suvitie
Ryhmät
-
STV220KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K20, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella, toimia ja toteuttaa terveydenhoitotyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä monialaisissa haasteellisissa asiakastilanteissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Toteutustapa
Opintojaksoon sisältyy kolme osaa:
Osa 1. Terveyden edistäminen, uudistuva sosiaali- ja terveysala sekä yrittäjyys terveydenhuollossa 3op
- Terveyden edistämisen mallit, Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA), Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys
Toteutus koostuu: Orientaatio, TKI-yhteistyö, luennot ja verkko-luennot (Zoom), itsenäiset verkko-opinnot
Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus.
Viestintä: Canvas, sovitaan yhdessä
Osa 2. Ennaltaehkäisevien terveyspalvelujen kehittäminen, palvelumuotoilu ja yhteiskehittäminen; Terveyden edistämisen projekti/kehittämistehtävä 5op
- Orientaatio
- Tiedonhaku / Monika Cseh
- Palvelumuotoilu, yhteiskehittäminen
- Terveydenhoitajakoulutuksen kehittämistehtävä hankeyhteistyössä opiskelijatiimeissä (3-4 opiskelijaa)
Viestintä: Sähköposti, Canvas ja erikseen sovittavat yhteistyö- ja ohjaustapaamiset (Zoom).
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen (2op)
- Simulaatiopedagogiikkaan tutustuminen
- Case pohjainen ohjausmalli
- Työpajatyöskentelyä
- Kliinisen osaamisen vahvistaminen simulaatio-oppimisympäristössä
- Vaativien lääkelaskujen osaamisen vahvistaminen (työpaja+ arvioitava tentti Hyv/Hyl. /100% oikein)
4. MAPA-kertaus/ Milla Ylitalo
Aika ja paikka
Aikataulut ja tilat löydät lukujärjestyksestä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Osa 1. THL: https://thl.fi/fi/web/hyvinvoinnin-ja-terveyden-edistamisen-johtaminen. STM: https://stm.fi/terveyden-edistaminen.Tunneilla ja Canvasissa osoitettu materiaali.
Osa 2. Ojasalo, Katri ym. 2014. Kehittämistyön menetelmät : uudenlaista osaamista liiketoimintaan.
Tunneilla ja Canvasissa osoitettu materiaali.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson infossa.
Osa 4. MAPA-kertaus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osat 1 ja 2. Voit hakea osaamisen tunnistamista ja/tai hyväksilukua, mikäli sinulla on aikaisempia tai opintojen aikana suoritettuja vastaavia korkeakoulutasoisia opintoja ja suoritus vastaavasta terveyden edistämiseen liittyvästä kehittämisprojektista.
Suoritus on terveydenhoitajakoulutuksen kehittämistehtävä ja aikaisempi osaaminen tulee osoittaa näytöllä esimerkiksi seminaari- tai näyttöpäivänä. Tarvittaessa suoritusta tulee täydentää terveydenhoitajatyön näkökulmalla.
Hyväksiluku ja osaamisen tunnustaminen:
Ohjausta hyväksilukuun saat opintojakson opettajilta ja tutkintovastaavalta (irene.latva-korpela@laurea.fi).
Osa 3. Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op. Toteutuksella ei ole tällä hetkellä valinnaisia suoritustapoja.
Osa 4. MAPA-kertaus.- ei valinnaista suoritustapaa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
TKI -yhteys toteutuu yritysyhteistyössä ja Hankeyhteistyössä.
Yritykset: Coutsi ja Hyvinpitely
Hankkeet: "Eloisa" ja "Tukea yksinyrittäjille"
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osa 1: Terveyden edistämisen mallit, arviointi ja vaikuttavuus. Yrittäjyys, palvelumuotoilu terveydenhuollossa. Orientaatiossa, opetuksessa (HUOM! Zoom) ja ohjaustapaamisissa suositellaan läsnäoloa.
Osa 2: Terveyden edistämisen projektityö / terveydenhoitajaopiskelijoilla kehittämistehtävä
Osa 3: Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Tärkemmat päivämäärät ovat nähtävissä Lukkarikoneessa. Läsnäoloa edellytetään lähiopetuspäivinä, työpajoissa ja simulaatioharjoituksissa.
Osa 4: MAPA-kertaus kahdessa ryhmässä ryhmä A ja Ryhmä B.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kansainvälisyys toteutuksella
Osat 1-2. Kansainvälisyys opinnoissa toteutuu kansainvälisenä materiaalina opintojaksolla esim.
WHO: https://www.who.int/healthpromotion/en/
WHO Europe: http://www.euro.who.int/en/home
Kansainväliset tieteelliset artikkelit.
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Tässä opintojakson osassa ei ole KV yhteyttä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Osa 1. Terveyden edistäminen, uudistuva sosiaali- ja terveysala sekä yrittäjyys 3op
Osa 2. Palvelujen kehittäminen; Terveyden edistämisen projekti/kehittämistehtävä 5op
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Osa 4. Mapa-kertaus 16h
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op (54h)
Opiskelijan osaamiskuvaukset:
-Suunnitella, toteuttaa ja arvioida vakavasti sairaan potilaan hoitotyötä integroiden laaja-alaisesti osaamistaan sairaanhoitajan kansalliset osaamisvaatimukset huomioiden
- Analysoida ja jäsentää potilaan fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista tarpeista sekä ennakoimattomasta ja kompeksisesta työympäristöstä nousevia päätöksenteon haastaita
-Analysoida, johtaa ja priorisoida omaa kliinistä hoitotyötään potilaan ja toimintaympäristön tarpeiden mukaisesti
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle voi osallistua ainoastaan terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelijat.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinnin kohteet:
Verkkotehtävät HYV/HYL ja projekti/kehittämistehtävä T1-K5. Tarkemmat arviointikriteerit kuvattu Canvasissa.
Kliinisen osaamisen vahvistaminen ja lääkelaskut HYV/HYL
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2 op
Opintojakso arvioidaan arviointiasteikolla hyväksytty/ hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen ja simulaatiopäivään. Opintojaksoon sisältyvät vaativat lääkelaskut ja lääkelaskutentti, joka tulee suorittaa hyväksytysti (100% oikein). Arviointikriteerit käydään tarkemmin läpi jakson alussa.
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0204 Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 10 op korvautuu opintojaksoilla ST00BT23 Uudistava monialainen terveyden edistäminen 3 op ja ST00BT24 Terveydenhoitajatyön kehittäminen 5 op sekä osittain opintojaksolla SH00BT07 Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö 5 op.
Huomio, että opintopistemäärä on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen, mikäli sinulla on tarve korvata alkuperäinen opintojakso uusilla.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Sari Haapa
- Heidi Jokinen
- Anne Kokko
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Minna Nikula
- Tarja Rounamo
- Hanna Vatanen
- Pia Lahtinen
- Päivi Ylinen
- Kaija Marttila
Vastuuopettaja
Heidi Jokinen
Ryhmät
-
STG219SNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, S19, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella, toimia ja toteuttaa terveydenhoitotyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä monialaisissa haasteellisissa asiakastilanteissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Toteutustapa
Opintojaksoon sisältyy neljä osaa:
Osa 1. Terveyden edistäminen, uudistuva sosiaali- ja terveysala sekä yrittäjyys terveydenhuollossa 3op:
- Terveyden edistämisen mallit, Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA), Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys (yritysidea sote-alalle), sotemuutoksen vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin. Arviointi HYV-HYL (täydennettävä). Opettaja Heidi Jokinen
Osa 2. Terveyden edistämisen projekti ja palvelumuotoilu 5op
- Palvelumuotoilu (sis.projektiin)
- Terveyden edistämisen interventio (projekti) tehdään opiskelijatiimeissä (3-4 opiskelijaa)
Arviointi T1-K5. Opettaja Heidi Jokinen
Toteutus koostuu: Orientaatio, verkko-luennot (Zoom), itsenäiset verkko-opinnot Canvasissa, seminaarit (Zoomissa ja kampuksella). Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus, osasta luennoista tulee tallenne Canvasiin, seminaareissa vahva läsnäolosuositus.
Moniammatilliset simulaatiopäivät (Anna-Kaisa Hankaniemi ja Sari Haapa)
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen (2op)
- Työpajatyöskentelyä
- Kliinisen osaamisen vahvistaminen simulaatio-oppimisympäristössä
- Vaativien lääkelaskujen osaamisen vahvistaminen (työpaja+ arvioitava tentti Hyv/Hyl. /100% oikein)
4. MAPA-kertaus/ Minna Nikula (yksi päivä jossa teoriaa ja käytännön harjoittelun kertausta)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Muutos ja mahdollisuus. Terveyden edistämisen tutkimuksen arviointi. 2003. Sosiaali - ja terveysministeriön julkaisuja. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224252
Muita suositeltavia:
THL:n asiantuntijatyöryhmä (toim.) 2020. Väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen : Toimenpide-ehdotukset päättäjille. THL
Parikka, S. ym. 2021. Aikuisväestön hyvinvointi, terveys ja palvelut – FinSote 2020 : Aikuisten palvelukokemuksissa ja hyvinvoinnissa alueellisia eroja. THL. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731871
Jokela ym. 2021. Terveyden eriarvoisuus Suomessa: ehdotus seurantajärjestelmän kehittämiseen. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-656-5
Tiedä & Toimi. 2021. Kohti hyvinvoinnin ja terveyden tasa-arvoa kuntapäätöksillä. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3
Maijlander ym. 2021. Terveyden seuranta ja terveyserojen kaventaminen Suomessa: havaintoja terveyseroista ja käytännön toimista. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö ja TKI-yhteistyöhön järjestetään terveyden edistämisen projektin osalta, jossa palvelumuotoilu vahvana taustalla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osat 1 ja 2 (Terveyden edistäminen):
10.1.2022 klo 12.30-14.30 Opintojakson orientaatio, Yritysidea-tehtävänanto, projektiryhmien jakaantuminen (läsnäolo pakollinen) Zoom Heidi Jokinen
1.2.2022 12.30 - 14.30 Terveyden edistäminen (Zoom) Heidi Jokinen ja Miska Mustonen
1.3.2022 12.30 - 15.45 Terveyden edistämisen mallit ja valmentava ohjaus (Otaniemi 324) Heidi Jokinen
8.3.2022 08.30 - 15.45 Yritysidea seminaari (Zoom) Heidi Jokinen
14.3.2022 12.30 - 15.45 Projektien ohjausta (Zoom) Heidi Jokinen ja Miska Mustonen
29.3.2021 klo 8.30 - 15.45 Projektiseminaari (STG219SA) (Zoom) Heidi Jokinen ja Miska Mustonen
31.3.2021 klo 8.30 - 15.45 Projektiseminaari (STG219SN) (Otaniemi 118) Heidi Jokinen ja Miska Mustonen
7.2., 8.2., 9.2.2022 klo 8.30-15.45 Monialaiset simulaatiopäivät (Anna-Kaisa Hankaniemi) Otaniemi (pienryhmät jaetaan erikseen)
SH kertaavat työpajat:
Sairaalaelvytys-akuuttihoitotyö
Ryhmä A: 19.1.2022: 8.30-12.30
Ryhmä B: 26.1.2022: 8.30-12.30
Vaativa lääke- ja nestehoitotyö
Ryhmä A+B: 25.3.2022: 8.30-15.30
Valtakunnallinen 180op. koe
Koko ryhmälle 30.3.2022: 8.30-12.00 Otaniemen kampuksella ATK luokassa
Mapa-kertaus: 21.1.2022 klo 8.30-15.45 (Otaniemi 324/325)
A-ryhmä Minna Nikula
B-ryhmä Sari Haapa
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
SH-kertaavat työpajat 2op. =53,4h työskentelyä
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
MAPA-kertaus (8h) -harjoituspäivässä pakollinen läsnäolo.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi:
Terveyden edistämisen projekti ja itsenäiset tehtävät: T1-K5
Muut osiot HYV-HYL (täydennettävä)
MAPAssa hyväksytty suoritus edellyttää 8h kertauspäivään osallistumista.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0204 Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 10 op korvautuu opintojaksoilla ST00BT23 Uudistava monialainen terveyden edistäminen 3 op ja ST00BT24 Terveydenhoitajatyön kehittäminen 5 op sekä osittain opintojaksolla SH00BT07 Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö 5 op.
Huomio, että opintopistemäärä on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen, mikäli sinulla on tarve korvata alkuperäinen opintojakso uusilla.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 10.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen
Opettaja
- Sari Haapa
- Heidi Jokinen
- Anne Kokko
- Anna-Kaisa Hankaniemi
- Pia Lahtinen
- Hanna Vatanen
- Kaija Marttila
Vastuuopettaja
Heidi Jokinen
Ryhmät
-
STG219SATerveydenhoitajakoulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, S19, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella, toimia ja toteuttaa terveydenhoitotyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä monialaisissa haasteellisissa asiakastilanteissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Toteutustapa
Opintojaksoon sisältyy neljä osaa:
Osa 1. Terveyden edistäminen, uudistuva sosiaali- ja terveysala sekä yrittäjyys terveydenhuollossa 3 op:
- Terveyden edistämisen mallit, Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA), Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys (yritysidea sote-alalle), sotemuutoksen vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin. Arviointi HYV-HYL (täydennettävä). Opettaja Heidi Jokinen
Osa 2. Terveyden edistämisen projekti ja palvelumuotoilu 5 op
- Palvelumuotoilu (sis.projektiin)
- Terveyden edistämisen interventio (projekti) tehdään opiskelijatiimeissä (3-4 opiskelijaa)
Arviointi T1-K5. Opettaja Heidi Jokinen
Toteutus koostuu: Orientaatio, verkko-luennot (Zoom), itsenäiset verkko-opinnot Canvasissa, seminaarit (Zoomissa ja kampuksella). Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus, osasta luennoista tulee tallenne Canvasiin, seminaareissa vahva läsnäolosuositus.
Moniammatilliset simulaatiopäivät Otaniemessä (Anna-Kaisa Hankaniemi ja Sari Haapa)
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen (2op)
- Työpajatyöskentelyä
- Kliinisen osaamisen vahvistaminen simulaatio-oppimisympäristössä
- Vaativien lääkelaskujen osaamisen vahvistaminen (työpaja+ arvioitava tentti Hyv/Hyl. /100% oikein)
Osa 4 MAPA-kertaus/ Heidi Jokinen (yksi päivä jossa teoriaa ja käytännön harjoittelun kertausta)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Muutos ja mahdollisuus. Terveyden edistämisen tutkimuksen arviointi. 2003. Sosiaali - ja terveysministeriön julkaisuja. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224252
Muita suositeltavia:
THL:n asiantuntijatyöryhmä (toim.) 2020. Väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen : Toimenpide-ehdotukset päättäjille. THL
Parikka, S. ym. 2021. Aikuisväestön hyvinvointi, terveys ja palvelut – FinSote 2020 : Aikuisten palvelukokemuksissa ja hyvinvoinnissa alueellisia eroja. THL. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731871
Jokela ym. 2021. Terveyden eriarvoisuus Suomessa: ehdotus seurantajärjestelmän kehittämiseen. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-656-5
Tiedä & Toimi. 2021. Kohti hyvinvoinnin ja terveyden tasa-arvoa kuntapäätöksillä. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3
Maijlander ym. 2021. Terveyden seuranta ja terveyserojen kaventaminen Suomessa: havaintoja terveyseroista ja käytännön toimista. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö ja TKI-yhteistyöhön järjestetään terveyden edistämisen projektin osalta, jossa palvelumuotoilu vahvana taustalla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Moduulit 1 ja 2 (Terveyden edistäminen):
10.1.2022 klo 12.30-14.30 Opintojakson orientaatio, Yritysidea-tehtävänanto, projektiryhmien jakaantuminen (läsnäolo pakollinen) Zoom Heidi Jokinen
1.2.2022 12.30 - 14.30 Terveyden edistäminen (Zoom) Heidi Jokinen ja Miska Mustonen
1.3.2022 12.30 - 15.45 Terveyden edistämisen mallit ja valmentava ohjaus (Otaniemi 324) Heidi Jokinen
8.3.2022 08.30 - 15.45 Yritysidea seminaari (Zoom) Heidi Jokinen
14.3.2022 12.30 - 15.45 Projektien ohjausta (Zoom) Heidi Jokinen ja Miska Mustonen
29.3.2021 klo 8.30 - 15.45 Projektiseminaari (STG219SA) (Zoom) Heidi Jokinen ja Miska Mustonen
31.3.2021 klo 8.30 - 15.45 Projektiseminaari (STG219SN) (Otaniemi 118) Heidi Jokinen ja Miska Mustonen
7.2., 8.2., 9.2.2022 klo 8.30-15.45 Monialaiset simulaatiopäivät (Anna-Kaisa Hankaniemi) Otaniemi (pienryhmät jaetaan erikseen)
SH kertaavat työpajat:
sairaalaelvytys-akuuttihoitotyön työpaja:
A-ryhmä: 14.2.2022: 8.30-12.30
B-ryhmä: 15.2. 2022: 8.30-12.30
vaativa lääke ja nestehoito:
A+B-ryhmä: 22.3.2022: 8.30-15.30
Valtakunnallinen 180op koe
Koko ryhmälle: 30.3.2022: 8.30-12.00 Otaniemen kampuksella ATK luokassa
Mapa-kertaus: 18.1.2022 klo 8.30-15.45 (Otaniemi 324/325)
A-ryhmä Minna Nikula
B-ryhmä Heidi Jokinen
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
SH-kertaavat työpajat 2op. =53,4h työskentelyä
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
MAPA-kertaus (8h) -harjoituspäivässä pakollinen läsnäolo.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Arviointi:
Terveyden edistämisen projekti ja itsenäiset tehtävät: T1-K5
Muut osiot HYV-HYL (täydennettävä)
MAPAssa hyväksytty suoritus edellyttää 8h kertauspäivään osallistumista.
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Aiempi opintojakso R0204 Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen 10 op korvautuu opintojaksoilla ST00BT23 Uudistava monialainen terveyden edistäminen 3 op ja ST00BT24 Terveydenhoitajatyön kehittäminen 5 op sekä osittain opintojaksolla SH00BT07 Vakavasti sairaan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö 5 op.
Huomio, että opintopistemäärä on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen, mikäli sinulla on tarve korvata alkuperäinen opintojakso uusilla.