Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminenLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: R0037
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyötä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveydenhoitajatyötä
- analysoida ja kehittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näyttöön perustuvia työmenetelmiä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveydenedistäjänä
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0037 Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT15 Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluympäristöissä 5 op.
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 21.08.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Anne Suvitie
- Anne Hiller-Ikonen
Vastuuopettaja
Anne Hiller-Ikonen
Ryhmät
-
STV221KNTerveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyötä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveydenhoitajatyötä
- analysoida ja kehittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näyttöön perustuvia työmenetelmiä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveydenedistäjänä
Toteutustapa
Huom! toteutukseen/aikatauluun voi vielä tulla muutoksia ja päivityksiä.
Opintojakson osat::
Osa.1. Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen toteutuu kontaktitunteina sekä verkko-tehtävinä toteutuksen Canvas -työtilassa. Työskentely verkkoympäristössä sekä itsenäisesti että ryhmässä. Orientaatiotunti toteutuu Zoomissa tai kampuksella riippuen päivän muusta opetuksesta. Opettaja Anne Hiller-Ikonen. Orientaatiotunnilla mukana alumni Ida Paunio-Kylätie.
Orientaatiotunnilla läsnäolovelvollisuus.
Osa.2. Seksuaaliterveyden edistäminen 2 op.
Työskentely verkkoympäristössä ja osallistuminen lähiopetukseen Tikkurilan kampuksella . Opettaja: Anne Suvitie, vierailevat asiantuntijat
Vastuuopettaja:
Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi) osa 1. Kouluterveydenhuolto
Anne Suvitie( anne.suvitie@laurea.fi) osa 2.Seksuaaliterveyden edistäminen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Osoitettu Canvas-oppimisympäristössä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Seksuaaliterveyden edistäminen: ILO -intercultural learning online
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osa.1. Orintaatiotunti ja kontaktitunnit ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa. Verkkotehtävien ajankohdat ilmoitetaan toteutuksen Canvas -työtilassa.
Työtila avautuu ja esitellään orientaatiotunnilla,
Osa 2. Lähiopetus kts. aikataulut PAKKI.
Läsnäolovelvollisuus orientaatiotunnilla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Osa.1. 3 op = 81 h Kontaktiopetus 24 h ja työskentely verkossa 57 h
Osa 2. 2op x 27h opiskelijan työtä, josta lähiopetus 16h.
Sisältö ja sen jaksotus
Osa.1.:
• Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työ ja terveystarkastukset
• Koululaisen ja nuoren sekä perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Koululaisen, nuoren ja hänen perheensä huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
• Opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Kouluterveydenhoitaja kouluyhteisön ja -ympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä
Osa.2:
•Lapsen ja nuoren seksuaalisuus
•Seksuaalisuuden portaat
•Seksuaalioikeudet
•Seksuaalisuus terveydenhoitajan työssä
•Seksuaalisuus monikulttuurisesti ja monimuotoisesti
•Työkaluja seksuaaliterveyden edistämiseen
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle voi osallistua ainoastaan terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelijat.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Osa 1. KTH verkkokurssi 3 op : Verkkototeutus: blogikirjoitus ja kirjalliset tehtävät. T1--K5. Kirjallisiin tehtäviin ja blogikirjoitukseen on olemassa tarkennetut arviointikriteerit Canvasin KTH -työtilassa.
Osa 2. Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyjä verkkotehtäviä sekä aktiivista osallistumista lähiopetukseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0037 Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT15 Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluympäristöissä 5 op.
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
15.08.2022 - 30.11.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Sari Haapa
- Joni Heikkilä
- Tiina Putkuri
Vastuuopettaja
Tiina Putkuri
Ryhmät
-
STG220SATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S20, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyötä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveydenhoitajatyötä
- analysoida ja kehittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näyttöön perustuvia työmenetelmiä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveydenedistäjänä
Toteutustapa
[Kirjaa tähän keskeinen tieto opintojakson toteutustavasta, oppimisympäristöstä sekä ohjaus- ja viestintäkäytänteistä.]
Opintojakson oppimisalustana toimii Canvas. Tarkempi tieto opintojaksosta löytyy Canvas-tilasta, joka aukeaa opiskelijoille syksyllä 2022.
Opintojakso koostuu Zoom-tapaamisista, tapaamisista Otaniemen kampuksella ja itsenäisestä työskentelystä.
Opintojakson vastuulehtori on Tiina Putkuri (tiina.putkuri@laurea.fi).
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kunttu, K., Komulainen, A., Kosola, S., Seilo, N., Väyrynen, T., Aalto-Setälä, R. & Ripatti-Toledo, T. (2021). Opiskeluterveys (2., uudistettu painos.). Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.292744
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, 1287/2013
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287
Piha, J. (2020). Seksuaalilääketiede. Duodecim.
https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.11330000000001641
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2021. NEUKO-tietokanta
https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko
Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta, 338/2011. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338
Muu opintojaksolla esitelty kirjallisuus
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämän edustajia pyritään saamaan vierailijoiksi opintojaksolle.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
[Kuvaa opinnon sisältö tiiviisti työelämän kielellä. Esim. jos opetat ohjelmoinnin perusteita, kerro myös mitä ohjelmointikieltä opetetaan. Tästä kentästä pitäisi löytyä samoja sanoja, kuin työpaikkailmoituksista. Kenttä toimii tekoälyä käyttävän palvelun perusteena jatkossa opintojen, työpaikkojen ja henkilökohtaisen osaamisen vertailussa.]
Osa 1 Koulu-ja opiskeluterveydenhuolto:
• Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työ ja terveystarkastukset
• Koululaisen, opiskelijan ja perheen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen
• Koululaisen, opiskelijan ja perheen terveyteen ja hyvinvointiin liittyvien riskien ja ongelmien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
• Terveydenhoitaja kouluyhteisön ja opsikeluympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä.
Osa 2 Seksuaaliterveys:
• Seksuaaliterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
• Aikuisväestön seksuaaliterveyden edistäminen ja erityisryhmien huomioiminen
• Seksuaaliterveyden edistäminen neuvola- ja perhetyössä
• Seksuaaliterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa sekä nuorten kanssa tehtävässä työssä
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
[Kirjaa tähän keskeiset tiedot arvioinnista, kuten arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta.]
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]
Hylätty (0)
Suoritus hylätään jos tyydyttävän tason arviointikriteerit eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TIETOPERUSTA; -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
TOIMINTA JA TKI; - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
TIETOPERUSTA; - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
TOIMINTA ja TKI; - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TIETOPERUSTA;
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita
tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
TOIMINTA ja TKI : - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS; - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0037 Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT15 Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluympäristöissä 5 op.
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 08.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Joni Heikkilä
- Sari Haapa
- Heidi Jokinen
Vastuuopettaja
Heidi Jokinen
Ryhmät
-
STG220KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida kouluikäisen ja nuoren terveydenhoitajatyötä
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveydenhoitajatyötä
- analysoida ja kehittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näyttöön perustuvia työmenetelmiä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- osaa toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja ympäristön terveydenedistäjänä
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan monimuotokurssina (kampuksella työskentelyä sekä itsenäistä keskustelua ja ryhmätyötä verkossa)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kivimäki, S. ym. 2020. Tietopaketti alakouluikäisten kouluterveydenhuollosta. e-Pooki. OAMK.
Kunttu, K. ym. 2011. Opiskeluterveys. Duodecim.
Sekä muut verkko-opetustilassa päivitetyt materaalit ja linkit.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Täysin itsenäinen työskentely (oppimispäiväkirja ja tehtävät)
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Käytännön esimerkit työelämästä
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osa.1. Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto 3 op:
Työskentelyä kampuksella ja verkkoympäristössä (Zoom ja Canvas) sekä itsenäisesti että ryhmässä.
11.01.2022 klo 08.30 - 11.45 Orientaatiotunti (koulu-ja opiskeluterveys sekä seksuaaliterveys) Otaniemi 217 Heidi Jokinen ja Sari Haapa, (pakollinen)
19.1.2022 klo 12.30-15.45 Terveystarkastus-ryhmätyötehtävän tekoa, ohjausta Zoomissa (yhteinen aloitus) Heidi Jokinen
31.1. klo 8.30-15.45 Asiantuntijaluentopäivä Otaniemi 218 Heidi Jokinen ja Sari Haapa
15.2.2022 klo 13.30-15.30 Otaniemi 217 Terveystarkastukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa Heidi
16.2.2022 Ryhmätehtävän tekoa, vapaaehtoista ohjausta saatavilla klo 8.30-10 Zoomissa Heidi
22.2.2022 Terveystarkastus-ryhmätehtävien esitykset klo 8.30 - 11.45 Zoom Heidi (osallistuminen vahvasti suositeltavaa)
14.03.2022 klo 09.30 - 11.30 Vapaaehtoista ohjausta saatavilla blogitehtävien tekoon Zoomissa Heidi
Ryhdintarkastukset Otaniemessä (pvämäärä lähempänä)
7.3.2022 klo 8.30-15.45 Otaniemi 327 Seminaari (blogien esittäminen) Heidi Jokinen ja Sari Haapa (osallistuminen vahvasti suositeltavaa)
15.03.2022 klo 10.15 - 15.45 Simulaatiopäivä Otaniemi (Heidi ja Sari)
Osa.2. Seksuaaliterveyden edistäminen 2 op. Sari Haapa
-itsenäistä työskentelyä Canvasissa (verkko-opintoina), verkkoluentoja, oppimispäiväkirja
-arviointi HYV-HYL (täydennettävä)
Osa 2 seksuaaliterveyden osuus täysin itsenäisesti verkko-opintoina Canvasissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto:
3op = 3 x 27h = 81h opiskelijan työtä
Seksuaaliterveys:
2op = 2 x 27h = 54h opiskelijan työtä
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1 Koulu-ja opiskeluterveydenhuolto:
• Koulu- ja opiskeluterveydenhoitajan työ ja terveystarkastukset
• Koululaisen ja nuoren sekä perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Koululaisen, nuoren ja hänen perheensä huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
• Opiskelijan terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Kouluterveydenhoitaja kouluyhteisön ja -ympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä
Osa 2 Seksuaaliterveys:
• Seksuaaliterveyden edistäminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
• Aikuisväestön seksuaaliterveyden edistäminen ja erityisryhmien huomioiminen
• Seksuaaliterveyden edistäminen neuvola- ja perhetyössä
• Seksuaaliterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa sekä nuorten kanssa tehtävässä työssä
Lisätietoja opiskelijoille
Vastuuopettaja Heidi Jokinen (heidi.jokinen@laurea.fi)
-Perusopinnot oltava suoritettuna
-Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto on osa terveydenhoitotyön syventäviä opintoja
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osa 1 3 op : Verkkokeskustelua, terveystarkastus- ja ammatillinen blogikirjoitus-ryhmätehtävät sekä niiden esittäminen. T1--K5. Kouluterveydenhuollon opintoihin on omat arviointikriteerit, jotka ovat nähtävillä KTH verkko-työtilassa (Canvas).
Osa 2. Hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää hyväksyttyjä verkkotehtäviä.
Hylätty (0)
Suoritus hylätään jos tyydyttävän tason arviointikriteerit eivät täyty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TIETOPERUSTA; -käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
TOIMINTA JA TKI; - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
TIETOPERUSTA; - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
TOIMINTA ja TKI; - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS;
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TIETOPERUSTA;
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita
tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
TOIMINTA ja TKI : - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS; - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Lisätiedot
Syksyllä 2021 otettiin käyttöön uusi opetussuunnitelma. Opintojakso R0037 Kouluikäisen ja opiskelijan terveyden edistäminen 5 op korvautuu opintojaksolla ST00BT15 Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluympäristöissä 5 op.