Päivystyspotilaan hoitotyö ja hoitoympäristöLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: R0402
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä ensiarvion päivystyspotilaasta
- suunnitella ja ehdottaa päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä potilaslähtöisesti ja huomioiden keskeisten erityisryhmien tarpeet (vanhukset, sisätautipotilaan, neurologiset potilaat, kirurgiset potilaat, lapsipotilaat, psyykkiset potilaat)
- arvioida ja ennakoida päivystyspotilaan elintoimintoja ja mahdollisia muutoksia elintoiminnoissa
- dokumentoida ja raportoida päivystyspotilaan tilanteesta ja hoidosta
- suunnitella ja soveltaa päivystyspotilaan ja hänen läheisensä ohjauksen ja psyykkisen tuen menetelmiä
- soveltaa puhelinohjauksen keskeisiä periaatteita päivystyshoitotyössä
- soveltaa päivystystyön ympäristössä keskeisiä vuorovaikutuksen ja konsultaation menetelmiä
- kuvata ja suunnitella moniammatillista verkostoyhteistyötä päivystyshoitotyön ympäristöissä
- kuvata päivystyspotilaan hoito- ja palvelupolun kehittämistarpeita ja suunnitella näyttöön perustuvia toimenpiteitä päivystyspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan ja toimintavalmiuttaan päivystyspotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti päivystystyön ympäristössä
Ilmoittautumisaika
06.02.2023 - 12.02.2023
Ajoitus
01.03.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Johannes Koskinen
- Tanja Hakkarainen
Vastuuopettaja
Tanja Hakkarainen
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä ensiarvion päivystyspotilaasta
- suunnitella ja ehdottaa päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä potilaslähtöisesti ja huomioiden keskeisten erityisryhmien tarpeet (vanhukset, sisätautipotilaan, neurologiset potilaat, kirurgiset potilaat, lapsipotilaat, psyykkiset potilaat)
- arvioida ja ennakoida päivystyspotilaan elintoimintoja ja mahdollisia muutoksia elintoiminnoissa
- dokumentoida ja raportoida päivystyspotilaan tilanteesta ja hoidosta
- suunnitella ja soveltaa päivystyspotilaan ja hänen läheisensä ohjauksen ja psyykkisen tuen menetelmiä
- soveltaa puhelinohjauksen keskeisiä periaatteita päivystyshoitotyössä
- soveltaa päivystystyön ympäristössä keskeisiä vuorovaikutuksen ja konsultaation menetelmiä
- kuvata ja suunnitella moniammatillista verkostoyhteistyötä päivystyshoitotyön ympäristöissä
- kuvata päivystyspotilaan hoito- ja palvelupolun kehittämistarpeita ja suunnitella näyttöön perustuvia toimenpiteitä päivystyspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan ja toimintavalmiuttaan päivystyspotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti päivystystyön ympäristössä
Toteutustapa
Opintojakso sisältää;
- Asiantuntijaluennot
- Learning-Cafe
- Työpajat
- Simulaatiot
- Oppimispäiväkirja
- Ryhmä-/yksilötentti
Opintojakson lehtorit Tanja Hakkarainen ja Johannes Koskinen
Aika ja paikka
Opintojakson luennot, simulaatiot sekä tentti toteutetaanTikkurilan kampuksella (Ratatie 22,01300 Vantaa). Tarkemmat ajankohdat näkyvät Pakissa. Opintojakso ajoittuu välille 23.3-27.4. 2023.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelu- ja tenttimateriaali annetaan työpajojen ja luentojen yhteydessä. Opiskelja velvoitetaan olemaan oma-aloitteinen tiedon hakija.
•Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan oman oppimisen tueksi luentojen /opetuksen yhteydessä ja oppimispäiväkirjasta voi tarkentaa myös tenttiä varten ydinasioita, joita on käsitelty opintojakson aikana.
•Kaikki opetusmateriaali ei tule sellaisenaan Canvas-työtilaan, koska opetus tapahtuu pääasiassa työpajoissa.
Canvas-työtilaan lisätään opintojakson aikana aiheeseen liittyviä artikkeleita, joita opinnoissa hyödynnetään.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritustapa on ryhmätentti tai yksilötentti.
Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/simulaatioihin osallistumista.
Mikäli opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/ simulaatioihin, tentti suoritetaan yksilötenttinä.
Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan.
Simulaatiopäivä on läsnäolovelvoitteinen.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Asiantuntijaluennoitsijat ja Laurean alumnit työelämästä.
Learning cafe -menetelmä päivystyshoitotyön toimintaympäristön kehittämisen näkökulmasta.
LbD ja simulaatiointegraatio.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aikataulu on esitetty Pakissa. Aikataulua ja opintojakson sisältöä tarkennetaan opintojakson infossa.
Opintojakson ensimmäinen tentti suoritetaan Tikkurilan kampuksella ja kaksi opintojaksoon kuuluvaa uusintatenttiä (yksilötentti) voi tehdä kaikilla Laurean kampuksilla. Uusintatenttien kaksi ajankohtaa ovat tentin jälkeiset kaksi seuraavaa uusintatenttitpäivää.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus (5op = 135h) esitetään opintojakson alkaessa.
Sisältö ja sen jaksotus
-Turvallinen hoitoympäristö päivystysolosuhteissa
Luento tai työpaja, osassa ulkopuoliset luennoitsijat:
-Lapset päivystyspoliklinikalla: Lasten hoidon tarpeen arviointi
-Hoidon tarve kohtaiset aihealueet & potilaan tutkiminen
-Lääkehoito päivystyspoliklinikalla
-Kirjaaminen päivystyspoliklinikalla
-Akuutissa kriisissä olevan potilaan/omaisen kohtaaminen
-Hoidon tarpeen arviointi puhelimitse
-Ensihoidon toiminta päivystyspotilaan hoidossa ennen poliklinikalle saapumista. Saumaton hoitopolku
Learning cafe/ käsiteltävät aiheet:
Turvapaikanhakijat ja pakolaiset, lainsäädäntö, päivystyspotilaan hoitopolun haasteet, päivystyspotilaan hoidon laadun kehittäminen, sairaala -triage, turvallisuuden kehittäminen (potilas) & turvallisuuden kehittäminen (henkilökunta)
Simulaatiosairaala:
Jokainen osallistuu vain yhteen päivään. Päivät varataan myöhemmin lähetettävän Doodlen linkin kautta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on aikaisemmin suoritettu R0403 akuuttihoitotyön erityispiirteet 5op opintojakso.
Ennen opintojakson alkua kertaa Akuuttihoitotyön erityispiirteet opintojakson R 0403 sisältö sekä anatomian ja fysiologian perusteet.
Moduulien I-III opinnot tulee olla suoritettuna sekä opiskelijan on hallittava Akuuttihoitotyön erityispiirteet opintojakson sisältö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
•Opintojaksolla hyödynnetään jatkuvan arvioinnin menetelmää, jossa aktiivinen osallistuminen työpajoissa ja luennoilla, sekä oppimispäiväkirjan tuottaminen reflektiivisesti. Ammatillinen vuorovaikutus voi osaltaan korottaa arvosanaa
•Opintojakso arvioidaan EQF-6 tason mukaisesti (Laurean arviointikriteerit)
Opintojakson Laurean mukainen arviointitaso on II
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
•Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
•Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
•Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla.
•Toimia ammatillisesti ja vastuullisesti ennakoimattomissa asiakas- ja ongelmatilanteissa.
•Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti sekä ymmärtää asiakastarpeita.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
•Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
•Huolehtia omasta ja työyhteisönsä työturvallisuudesta sekä havait- see kehittämiskohteita.
•Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
•Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa mo- nimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmäl- listä, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Priorisoida ja ylläpitää asiakkuuksia/asiakassuhteita.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia.
•Kehittää toimintaympäristönsä työturvallisuutta.
•Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitse- malla tutkittua tietoa.
•Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista.
•Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
•Toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa sekä ym- märtää asiakkuuden merkityksen kokonaisuuden kannalta.
•Kehittää ja uudistaa monialaisen/-ammatillisen ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.
Ilmoittautumisaika
07.02.2022 - 13.02.2022
Ajoitus
01.03.2022 - 22.04.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Makkonen
- Tanja Hakkarainen
Vastuuopettaja
Tanja Hakkarainen
Ryhmät
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tehdä ensiarvion päivystyspotilaasta
- suunnitella ja ehdottaa päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä potilaslähtöisesti ja huomioiden keskeisten erityisryhmien tarpeet (vanhukset, sisätautipotilaan, neurologiset potilaat, kirurgiset potilaat, lapsipotilaat, psyykkiset potilaat)
- arvioida ja ennakoida päivystyspotilaan elintoimintoja ja mahdollisia muutoksia elintoiminnoissa
- dokumentoida ja raportoida päivystyspotilaan tilanteesta ja hoidosta
- suunnitella ja soveltaa päivystyspotilaan ja hänen läheisensä ohjauksen ja psyykkisen tuen menetelmiä
- soveltaa puhelinohjauksen keskeisiä periaatteita päivystyshoitotyössä
- soveltaa päivystystyön ympäristössä keskeisiä vuorovaikutuksen ja konsultaation menetelmiä
- kuvata ja suunnitella moniammatillista verkostoyhteistyötä päivystyshoitotyön ympäristöissä
- kuvata päivystyspotilaan hoito- ja palvelupolun kehittämistarpeita ja suunnitella näyttöön perustuvia toimenpiteitä päivystyspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan ja toimintavalmiuttaan päivystyspotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti päivystystyön ympäristössä
Toteutustapa
Opintojakso sisältää;
- Asiantuntijaluennot
- Learning-Cafe
- Työpajat
- Simulaatiot
- Oppimispäiväkirja
- Ryhmä-/yksilötentti
Opintojakson lehtorit Tanja Hakkarainen ja Anne Makkonen
Aika ja paikka
Opintojakson luennot, simulaatiot sekä tentti toteutetaanTikkurilan kampuksella (Ratatie 22,01300 Vantaa). Tarkemmat ajankohdat näkyvät Pakissa. Opintojakso ajoittuu välille 23.3-27.4. 2022.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opiskelu- ja tenttimateriaali annetaan työpajojen ja luentojen yhteydessä. Opiskelja velvoitetaan olemaan oma-aloitteinen tiedon hakija.
•Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan oman oppimisen tueksi luentojen /opetuksen yhteydessä ja oppimispäiväkirjasta voi tarkentaa myös tenttiä varten ydinasioita, joita on käsitelty opintojakson aikana.
•Kaikki opetusmateriaali ei tule sellaisenaan Canvas-työtilaan, koska opetus tapahtuu pääasiassa työpajoissa.
Canvas-työtilaan lisätään opintojakson aikana aiheeseen liittyviä artikkeleita, joita opinnoissa hyödynnetään.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Suoritustapa on ryhmätentti tai yksilötentti.
Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/simulaatioihin osallistumista.
Mikäli opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/ simulaatioihin, tentti suoritetaan yksilötenttinä.
Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan.
Simulaatiopäivä on läsnäolovelvoitteinen.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Asiantuntijaluennoitsijat ja Laurean alumnit työelämästä.
Learning cafe -menetelmä päivystyshoitotyön toimintaympäristön kehittämisen näkökulmasta.
LbD ja simulaatiointegraatio.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aikataulu on esitetty Pakissa. Aikataulua ja opintojakson sisältöä tarkennetaan opintojakson infossa.
Opintojakson ensimmäinen tentti suoritetaan Tikkurilan kampuksella ja kaksi opintojaksoon kuuluvaa uusintatenttiä (yksilötentti) voi tehdä kaikilla Laurean kampuksilla. Uusintatenttien kaksi ajankohtaa ovat tentin jälkeiset kaksi seuraavaa uusintatenttitpäivää.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kuormitus (5op = 135h) esitetään opintojakson alkaessa.
Sisältö ja sen jaksotus
-Turvallinen hoitoympäristö päivystysolosuhteissa
Luento tai työpaja, osassa ulkopuoliset luennoitsijat:
-Lapset päivystyspoliklinikalla: Lasten hoidon tarpeen arviointi
-Hoidon tarve kohtaiset aihealueet & potilaan tutkiminen
-Lääkehoito päivystyspoliklinikalla
-Kirjaaminen päivystyspoliklinikalla
-Akuutissa kriisissä olevan potilaan/omaisen kohtaaminen
-Hoidon tarpeen arviointi puhelimitse
-Ensihoidon toiminta päivystyspotilaan hoidossa ennen poliklinikalle saapumista. Saumaton hoitopolku
Learning cafe/ käsiteltävät aiheet:
Turvapaikanhakijat ja pakolaiset, lainsäädäntö, päivystyspotilaan hoitopolun haasteet, päivystyspotilaan hoidon laadun kehittäminen, sairaala -triage, turvallisuuden kehittäminen (potilas) & turvallisuuden kehittäminen (henkilökunta)
Simulaatiosairaala:
Jokainen osallistuu vain yhteen päivään. Päivät varataan myöhemmin lähetettävän Doodlen linkin kautta.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolle osallistumisen edellytyksenä on aikaisemmin suoritettu R0403 akuuttihoitotyön erityispiirteet 5op opintojakso.
Ennen opintojakson alkua kertaa Akuuttihoitotyön erityispiirteet opintojakson R 0403 sisältö sekä anatomian ja fysiologian perusteet.
Moduulien I-III opinnot tulee olla suoritettuna sekä opiskelijan on hallittava Akuuttihoitotyön erityispiirteet opintojakson sisältö.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
•Opintojaksolla hyödynnetään jatkuvan arvioinnin menetelmää, jossa aktiivinen osallistuminen työpajoissa ja luennoilla, sekä oppimispäiväkirjan tuottaminen reflektiivisesti. Ammatillinen vuorovaikutus voi osaltaan korottaa arvosanaa
•Opintojakso arvioidaan EQF-6 tason mukaisesti (Laurean arviointikriteerit)
Opintojakson Laurean mukainen arviointitaso on II
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
•Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
•Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
•Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla.
•Toimia ammatillisesti ja vastuullisesti ennakoimattomissa asiakas- ja ongelmatilanteissa.
•Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti sekä ymmärtää asiakastarpeita.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
•Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
•Huolehtia omasta ja työyhteisönsä työturvallisuudesta sekä havait- see kehittämiskohteita.
•Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
•Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa mo- nimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmäl- listä, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Priorisoida ja ylläpitää asiakkuuksia/asiakassuhteita.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia.
•Kehittää toimintaympäristönsä työturvallisuutta.
•Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitse- malla tutkittua tietoa.
•Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista.
•Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
•Toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa sekä ym- märtää asiakkuuden merkityksen kokonaisuuden kannalta.
•Kehittää ja uudistaa monialaisen/-ammatillisen ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.