Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyöLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: R0194

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
- selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
- selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
- tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
- suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Mikäli sinulla on opintojakso suorittamatta, se korvautuu opintojaksolla SH00BS88 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 6 op. Huomio, että opintopistemääräsi on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

18.01.2022 - 31.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Eija Söderlund
  • Milla Ylitalo
Vastuuopettaja

Eija Söderlund

Ryhmät
  • STV221KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
- selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
- selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
- tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
- suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

Toteutustapa

OSA 1. Mielenterveys-, kriisi- ja päihdetyö
OSA 2. YleSh -tietotesti
OSA 3. Psykiatria ja päihdetyö -osoita osaamisesi testi

Opettaja: Eija Söderlund eija.soderlund@laurea.fi

Aika ja paikka

OSA 1. Kampuksella (työpajat, ulkopuoliset luennoitsijat, simulaatiot) ja osa luennoista Zoomissa sekä materiaalit verkossa. Sisältää seminaari -tai projektityön, mikä tehdään pienryhmissä (sekä työelämäyhteistyökumppanin kanssa sovitulla tavalla, jos opiskelija tekee LbD -projektin).
OSA 2. Tikkurilan kampuksella (materiaalit verkossa ja itsenäisesti opiskellen)
OSA 3. Canvasissa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan Canvasissa. Samaa lähdemateriaalia käytetään opintojakson aikana opiskelun tukena ja se on myös materiaalina tietotestiin ja työpajoihin/simulaatioihin valmistautumisessa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksoon liittyy seminaari ja/tai LbD-projekti. Projektin sisältö ja aikataulu tarkentuu lopulliseen muotoonsa opintojakson alkaessa. Ohjeistus ja ryhmiinjakautuminen tapahtuu orientaatiokerralla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulut, sisältö ja suoritustavat läpikäydään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla sekä tehdään pienryhmäjaot. Osallistumalla luennolle opiskelija myös varmistaa osallistumisensa kurssille (ks. Laurean tutkintosääntö).

Kokeet/tehtävät:
- Canvasin "Osoita osaamisesi –testi" suoritettu
- YleSh valtakunnallinen tietotesti
- LbD -projekti/seminaarityö

Läsnäolovelvoite:
- orientaatiokerralla 18.1.2022
- case- ja työpajaharjoitukset 14.2.2022
- kokemusasiantuntijan ja alumnin luento 15.2.2022
- seminaari- ja projektiesitykset 10.3.2022
- simulaatiot/työpajat 14.3. (ryhmä 1), 7.3. (ryhmä 2) ja 14.3. (ryhmä 3)
- YleSh valtakunnallunen tietotesti valvotusti kampuksella 15.3.2022

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä

Luennot, työpajat, seminaarit ja simulaatiot 36h
Valtakunnallinen tietotesti 1,5h
Itsenäinen opiskelu 97,5h

Sisältö ja sen jaksotus

Keskeiset sisällöt:
- Mielenterveys käsitteenä
- Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
- Riippuvuus ilmiönä
- Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
- Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
- Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
- Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito
- Psykiatria ja päihdelääketiede

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1: Aktiivinen osallistuminen luennoille, työpajoihin ja simuaatioihin.
Seminaarityö tai LbD -projekti arvioidaan (K5-T1)
OSA 2: YleSh -tietotesti (K5-T1)
OSA 3: Canvasin "Osoita osaamisesi –testi" tehtynä. (HYV/HYL)

Kokonaisarvosana muodostuu YleSh -tietotestistä (50%) ja Seminaarityö/LbD -projektista (50%)

Kurssin arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä, vaatiivuustaso I: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Mikäli sinulla on opintojakso suorittamatta, se korvautuu opintojaksolla SH00BS88 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 6 op. Huomio, että opintopistemääräsi on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 09.01.2022

Ajoitus

17.01.2022 - 30.04.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettaja
  • Maija Aho
  • Salla Rinne
Vastuuopettaja

Maija Aho

Ryhmät
  • SHP221KN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
- selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
- selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
- tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
- suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

Toteutustapa

R0194 on osa moduulia R031 Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä. Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa oppimista, keskusteluluentoja sekä case-työskentelyä pienryhmissä.

Toteutuksella on käytössä valtakunnalliset osaamisen arvioinnin yhteiset työkalut. R0194 opintojaksolla kyseessä on tietotesti sekä videonäytöt. Tietotesti arvioidaan numeraalisesti, videonäytöt hyväksytty-hylätty -asteikolla. Pienryhmässä toteutettava LbD-tehtävä arvioidaan numeraalisesti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2019. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)


Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2018. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)


Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki: Bookwell Oy.


Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017 Psykiatria. Duodecim.


Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013. Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja tehneiden hoitotilanteissa.
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/110832/TOIMINTAOHJE%20%20liitteet.pdf?sequence=2&isAllowed=y


Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset
Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset
Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset


Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.


Työvälineenä käytämme Canvas-työtilaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojen yhteydessä tehdään opintojen aiheeseen liittyvä LbD-tehtävä (yhteistyökumppanina Porvoon Mielenterveyspalvelut ja Päihdeklinikka. LbD- tehtävä toimitetaan mahdollisesti työelämän yhteistyökumppanin käyttöön

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

YleSH-tietotestien uusinnat järjestetään virallisina uusintapäivinä.


Lisäksi opiskelijoilla on läsnäolovelvoite toteutuksen orientaatiossa, työpajapäivänä sekä seminaarissa. (kts. aikataulut)


Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Psykiatria 1op
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö: 2 op
LbD - huoneentaulu - 2 op

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson keskeinen sisältö:

•Mielenterveys käsitteenä
•Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
•Riippuvuus ilmiönä
•Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
•Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
•Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
•Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).

Lääkelaskut: Hyväksytty/Hylätty
Psykiatria ja Päihdetyö/ Osoita osaamisesi -testi: HYV/HYL
Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö: YleSh-tietotesti: H-5
LbD - huoneentaulu: H-5


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)


Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Mikäli sinulla on opintojakso suorittamatta, se korvautuu opintojaksolla SH00BS88 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 6 op. Huomio, että opintopistemääräsi on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

11.01.2022 - 31.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Eija Söderlund
  • Milla Ylitalo
Vastuuopettaja

Milla Ylitalo

Ryhmät
  • SHV221KN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
- selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
- selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
- tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
- suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

Toteutustapa

OSA 1. Psykiatria ja päihdetyö verkkokurssi
OSA 2. Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö
OSA 3. Yksilötehtävä

Opettaja: Milla Ylitalo, milla.ylitalo@laurea.fi

Aika ja paikka

OSA 1. Verkossa kokonaan
OSA 2. Tikkurilan kampuksella ja Zoomissa, itsenäisesti opiskellen
OSA 3. Itsenäisesti

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan Canvasissa. Samaa lähdemateriaalia käytetään opintojakson aikana opiskelun tukena ja se on myös materiaalina YleSh-tietotestiin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulut, sisältö ja suoritustavat läpikäydään tarkemmin ensimmäisellä luentokerralla sekä tehdään pienryhmäjaot. Osallistumalla luennolle opiskelija myös varmistaa osallistumisensa kurssille (ks. Laurean tutkintosääntö).

Kokeet/tehtävät:
- Canvasin "Osoita osaamisesi –testi" läpäisty
- YleSh valtakunnallinen tietotesti 16.3.2022
- Yksilötehtävä

Läsnäolovelvoite (HUOM! muutokset päivämäärissä ja sisällöissä mahdollisia):
- Orientaatiokerralla 11.1.2022
- Kokemusasiantuntijan luennolla 15.2.2022
- Työpajapäivä 21.2.2022
- Seminaaripäivä 24.2.2022
- Simulaatiot/työpajat 28.2. tai 1.3. (pienryhmän aikataulun mukaan
- YleSh valtakunnallunen tietotesti valvotusti kampuksella

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5op = 135h opiskelijan työtä

Luennot ja simulaatiot 36h
Valtakunnallinen tietotesti 2h
Itsenäinen opiskelu 97h

Sisältö ja sen jaksotus

Keskeiset sisällöt:
- Mielenterveys käsitteenä
- Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
- Riippuvuus ilmiönä
- Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
- Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
- Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
- Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito
- Psykiatria ja päihdelääketiede

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1: Canvasin "Osoita osaamisesi –testi" Hyv./hyl.
OSA 2: Kansallinen tietotesti T1-K5 (50% kurssin arvosanasta)
OSA 3: Yksilötehtävä T1-K5 (50% kurssin arvosanasta)

Kurssin arvioinnissa käytetään Laurean yleisiä arviointikriteerejä, vaatiivuustaso I: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Mikäli sinulla on opintojakso suorittamatta, se korvautuu opintojaksolla SH00BS88 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 6 op. Huomio, että opintopistemääräsi on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.05.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

4 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STY2), Laurea yhteinen
Opettaja
  • Hannamari Talasma
  • Pia Lahtinen
Vastuuopettaja

Hannamari Talasma

Ryhmät
  • SHG221KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
- selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
- selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
- tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
- suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

Toteutustapa

R0194 on osa moduulia R031 Päätöksenteko kliinisessä hoitotyössä.

Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Opintojaksolla R0194 opiskelijan tehtävänä on lisäksi suorittaa orientaatiotehtävä. Sen tekemällä opiskelija osoittaa olevansa opintojaksolla mukana.

Pieni osa tunneista taltioidaan, mutta käytämme tunneilla runsaasti osallistavia menetelmiä, emmekä nauhoita opiskelijoiden osuuksia,

Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, keskusteluluentoja, case-työskentelyä pienryhmissä sekä minisimulaatioita.

Opintojakson oppimistehtävä on kehittämispohjaisen oppimisen mallin mukainen ja se toteutetaan yhteistyössä aidon työelämäkumppanin kanssa.

R0194 opintojaksoon kuuluu YleSH kokeet. Kyseessä on tietotesti sekä videonäyttö. Tietotesti arvioidaan numeerisesti, videonäytöt hyväksytty-hylätty -asteikolla. Pienryhmässä toteutettava LbD-tehtävä arvioidaan numeerisesti. Tietotestiin opiskelija saa osallistua sen jälkeen, kun on hyväksytysti läpäissyt Canvasissa osoita osaamisesi -testin. Testi ei vaikuta opintojakson arviointiin, mutta se valmentaa YleSh-koketta varten.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Työvälineenä käytämme Canvaksen työtilaa.

Työtila on rakennettu perustuen vahvasti alla olevaan aineistoon. Samat lähteet ovat myös YleSh:n aineistoa.

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.

Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)

Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset
Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset
Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset

Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi sopia osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa. YleSh-kokeet kuuluvat kuitenkin jokaisen opiskelijan suoritukseen opintojaksolla.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla toteutetaan mielenterveyden edistämiseen ja mielen hyvinvointiin tai päihteisiin liittyvä oppimistehtävä pienryhmässä aidon työelämäkumppanin kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus: 20.1. 8.30-11.45 Otaniemen kampuksella
-opintojakson esittely
-arvioitavat tehtävät opintojaksolla
-mitä mielenterveys on?
-millaista on sairaanhoitajan työ mielenterveys- ja päihdehoitotyössä

Zoom-tunnit: 3.2. 8.30-15.45 Hoitosuhde mielenterveys-ja päihdehoitotyössä
-käsitteistöä ja periaatteita
-mielialahäiriöisen potilaan hoito
-pitkäaikaista psykoosisairautta sairastavan potilaan hoito

Eettiset erityiskysymykset ja lääkehoidossa huomioitavaa
-tahdosta riippumaton hoito ja eettinen päätöksenteko hoitotyössä

Zoom-tunnit: 10.2. Hoitosuhde päihdehoitotyössä
-luento huumeiden käytöstä
-hoitosuhteen erityispiirteitä päihdehoitotyössä

Zoom-tunnit: 2.3. Kriisihoitotyö ja lääkehoidin erityiskysymykset mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- lääkehoidossa huomioitavaa: klotsapiini, neuroleptisyndrooma. serotoniinoireyhtymä ja litiummyrkytys sekä korvaushoidon lääkitys

Orientaatiotehtävän palautus: 27.1. 2022 mennessä= keskustelualueella kysymyksiin vastaaminen, arviointi hyväksytty 1/hylätty 0

YleSh-koepäivä: 10.3. 8.30-15.45 kampuksella, aloitus iso auditorio

LbD-tehtävän eli Hoitosuhteessa huomioitavaa -tehtävän palautus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 5 op = 135 h.

Psykiatria ja päihdetyö -osiot (kapseli perässä) 1 op = n. 27 h: opiskelija voi opiskella asiasisällön itselleen parhaiten sopivana aikana ja parhaaksi kastomallaan tavalla. Tehtäviä voi mieluusti tehdä myös yhdessä.

Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö 4 op= 108 h: opiskelijoita osallistavat ja aktivoivat tunnit, itsenäinen opiskelu, kokeeseen valmistautuminen sekä Hoitosuhteessa huomioitavaa -posteri.

Sisältö ja sen jaksotus

Canvas-oppimisalustan sisältö sekä omaa oppimistasi tukevat tehtävät sekä muu opiskelu täydentävät toisiaan. Suosittelemme, että perehdyt ohjeiden mukaan ennen tunteja tiettyihin materiaaleihin. Se tukee oppimistasi ja kehittymistäsi ammatillisesti tällä hoitotyön osa-alueella.

Avaamme Canvas-työtilan opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille viimeistään 15.12. Voit aloittaa itsenäisten tehtävien tekemisen jo silloin. Esim. ne sivut, joiden otsikon perässä on kapselin kuva, on tarkoitettu itseopiskeltaviksi.

Muista tehdä myös orientaatiotehtävä heti opinnot aloittaessasi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson keskeinen sisältö:
•Mielenterveys käsitteenä
•Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
•Riippuvuus ilmiönä
•Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
•Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
•Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
•Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito


Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
•selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
•selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
•selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
•tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
•suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
•suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvioinnin perusteena ovat:

1) Orientaatiotehtävän tekeminen (1/0= hyväksytty/hylätty)
2) Osoita osaamisesi -testi hyväksytysti suoritettuna ennen YleSh:ta (vähintään 50% vastauksista on oikein
3) YleSh -tietotesti (numeerinen arviointi/ painotus 50%)
4) LbD-muotoinen tehtävä: Hoitosuhteessa huomioitavaa (numeerinen arviointi Canvasin arviointiasteikon mukaisesti/painotus 50%)

Aktiivinen osallistuminen tunneille edistää oppimistasi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
* Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
* Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä
* Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla. * Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
* Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
* Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
* Toimia ryhmän jäsenenä.
* Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
* Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
* Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan. * Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
* Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloi-sessakin toimintaympäristössä.
* Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
* Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
* Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
* Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
* Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
* Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
* Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
* Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
* Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
* Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti.
* Edistää ryhmän toimintaa.
* Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Mikäli sinulla on opintojakso suorittamatta, se korvautuu opintojaksolla SH00BS88 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 6 op. Huomio, että opintopistemääräsi on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Lohja, sote

Toimipiste

Laurea Lohja

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
Opettaja
  • Anu Elorinne
Vastuuopettaja

Anu Elorinne

Ryhmät
  • SHF221KA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K21, Lohja

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
- selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
- selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
- tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
- suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu keväällä 2022 Lohjan kampuksella sekä Zoomissa. Huomioimme edelleen Korona tilanteen ja mahdolliset rajoitukset siihen liittyen. Tarkemmat tiedot paikkaan ja aikaan liittyen sekä Zoom-linkit löydät lukujärjestyksestä. Tarkemman infon opintojakson toteutuksesta ja suorituksista saat opintojakson aloituksessa 10.1.2022. HUOM! Tämä aloitus kerta on läsnä-olovelvoitteinen.


Oppimisalusta on kevään toteutuksessa Canvas joka avautuu opintojaksolle hyväksytyille opintojakson alkaessa.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutuu lukujärjestyksen mukaisesti kampuksella sekä Zoomissa. Mikäli Korona asettaa uusia rajoituksia siirretään opetus kokonaan verkkoon.

Opintojakson aloitus 10.1, työpajat 22.2, ylesh tentti ja näytö 7.3 sekä pienryhmätyöskentely 9.3 toteutuvat kampuksella. Nämä kaikki kerrat ovat läsnäolovelvoitteisia.

10.1 opintojakson aloitus on tutkintosäännön mukaisesti läsnäolovelvoitteinen. Mikäli sinulla ei ole mahdollisuutta osallistua aloitukseen, ilmoitus esteestä tulee ilmoittaa sähköpostilla opintojakson opettajalle ennen aloituskertaa. ( anu.h.elorinne@laurea.fi). Ilmoituksen jälkeen saat ohjeet kuinka aloituskerta korvataa. Korvaava suoritus tulee palauttaa viikon 2 loppun mennessä.

22.2 työpajaa ei voi korvata muulla kuin osallistumalla saman sisältöiseen työpajaan. Tästä suorituksesta sovittava erikseen opettajan kanssa. Huomioithan, että suoritus voi siirtyä seuraavalle lukukaudelle.

7.3 Ylesh tentti + näyttö. Varsinaisen toteutuskerran jälkeen kaksi uusinta mahdollisuutta. Näyttöjen uusinnat sovitaan erikseen opintojakson opettajan kanssa, tentti uusintaan yleisinä uusintatenttikertoina, joko huhti tai toukokuussa. Tenttiin ilmoittaudutaan noraalisti, ohjeet ja ilmoittautumislomake löytyvät opiskelija intrasta. Jos hyväksyttyä suoritusta ei ole uusintakertojen jälkeen siirtyy suoritus syksylle 2022 ja se toteutuu syksyn toteutusaikataulun mukaisesti.

7.3 ja 9.3 kertoja ei voi korvata muulla kuin osallistumalla samanlaiseen työpajaan sekä pienryhmätyöskentelyyn. Tästä suorituksesta sovittava erikseen opettajan kanssa. Huomioithan, että suoritus voi siirtyä seuraavalle lukukaudelle.

Työskentelet opintojakson aikana myös paljon itsenäisesti tai parisi kanssa. Varaa tälle opiskelulle aikaa riittävästi. Opintojakson laajuus on 5 op eli 135 tuntia työtä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.

Opintojakson varsinainen lähdekirjallisuus:

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.

Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)

Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)

Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)

(Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset) (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)

Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017. Psykiatria.
Duodecim. (Saatavissa ekirjana ja luettavissa Oppiportin kautta)

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opiskelijan on osallistuttava ensimmäiseen lähiopetus kertaan 10.1.2022 varmistaakseen paikkansa opintojaksolla. Mikäli opiskelija ei pysty osallistumaan aloitukseen, on hänen lähetettävä opettajille sähköpostitse tieto poissaolostaan ajoissa ennen aloitus kertaa.

Opintojakson orientaatiotehtävän suorittaminen ensimmäisen viikon aikana 10.1- 16.1.2022 on opiskelijan aktiivisuuden osoitus opintojaksolla mukanaolonsa.

Läsnäolovelvoitteiset kerrat:

Opintojakson aloitus 10.1
Työpajat 22.2
Tietotesti ( valtakunnallinen) + näyttö 7.3
Pienryhmätyöskentely 9.3

Zoom opetukset: osallistuminen vapaaehtoista mutta suositeltavaa. Mikäli et pääse osallistumaan Zoom opetukseen niin vastuu käsitellyn asian sisäistämisestä ja oppimisestä jää opiskelijalle itselleen. Osaaminen osoitetaan sitten ylesh tietotestissä sekä näytössä. Zoom opetuksia ei nauhoiteta. Varmistathan, että sinulla on toimiva kamera ja ääni koneessasi, tämä on edellytys Zoom opetuksen osallistumiseen.
17.1
18.1
31.1

Opintojakso päättyy . Mikäli et saa tehtyä/ palautettua kaikkia opintojaksoon kuuluvia tehtäviä kevään aikataulun mukaisesti siirtyy suorituksesi syksyn 2022 toteutukseen .

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimisympäristö Canvasissa opintojaksolla on 5 moduulia.

1. Aloita opinnot moduulista Orientaatio, sillä se auttaa sinua etenemään muihin moduuleihin.
2. Tee Johdanto mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyöhön moduulin tehtävät heti aloitus kerran jälkeen. (n. 0,25 op)
3. Moniammatillinen mielenterveystyö -moduulissa teet itsenäisesti tehtäviä, jotka valmentavat sinua Canvasin Osoita osaamisesi-testin tekoon (Kolme palautuspäivää opintojakson aikana. Opiskelijalla yksi suorituskerta ja kaksi uusintamahdollisuutta). Opit, myös millaista hoitoa ja tukea sairaanhoitajana annat eri häiriöistä ja sairauksista kärsiville potilaille. Teet moduulin aikana yksilö-, pari- tai pienryhmätehtäviä.Ole huolellinen ja varaa itsellesi aikaa opiskeluun. Moduuli on n. 3 op:n suuruinen. Tietotesti arvioidaan numeerisesti asteikolla TI-K5.

4. Moduulissa Päihdehoitotyö tarkastellaan niin alkoholismia kuin huumeriippuvuuttakin. Opit päihdehäiriöiden hoidon linjauksia sekä lääkehoidon kulmakiviä. Päihdehoitotyön osaamiseen liittyy useimmilla omien ennakkoluulojen työstäminen ja niistä tietoiseksi tuleminen. Kokonaisuuden laajuus on n. 1 op.

5. Kriisit ja kriisihoitotyö -moduulissa opiskelet itsenäisesti tietoa elämänkriiseistä ja traumaattisista kriiseistä sekä niiden hoitamisesta. Opit, miten toimia itsetuhoisen tai itsemurhaa yrittäneen potilaan kanssa. Moduulissa opiskellaan lisäksi lähisuhdeväkivallasta ja sen eri muodoista sekä siihen puuttumisesta hoitotyössä. Moduuli on n. 0,75 op:n laajuinen. Moduulin tehtävät ovat pohdintatehtäviä, eikä niitä kontrolloida tai kommentoida. Tarvitset kriisihoitotyön taitoja kaikkialla terveydenhuollossa.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson keskeinen sisältö:
•Mielenterveys käsitteenä
•Akuutti tai vakava sairastuminen kriisinä
•Riippuvuus ilmiönä
•Hoitosuhdetyöskentely, terapeuttiset lähestymistavat ja mielenterveys- ja päihdetyön menetelmät
•Mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavat suositukset, lainsäädäntö ja eettiset kysymykset
•Moniammatillinen tiimi- ja verkostoyhteistyö mielenterveys- ja päihdetyössä
•Mielenterveys- ja päihdepotilaan lääkehoito

Opintojakson tavoitteet:
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
•selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
•selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
•selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
•tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
•suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
•suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

Opiskeltavat asiat nivoutuvat monella tasolla toisiinsa, eikä niiden jaksotus ole kovin yksinkertaista. Suosittelemme etenemään aloittamalla moduulin I, jatkamalla sitten moduuliin II, mutta työskentelemällä samanaikaisesti moduulin IV sisältöjen parissa. Moduuli III on itsenäisempi osa, mutta sekin liittyy muuhun opintojakson sisältöön kiinteästi.

Lisätietoja opiskelijoille

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).


Opintojaksoon liittyvissä kysymyksissä voit olla yhteydessä opintojakson opettajaan sähköpostilla.

Anu Elorinne anu.h.elorinne@laurea.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arviointi perustuu Laurean yleisiin arviointikriteereihin. Opintojaksolla arvioidaan seuraavat osa-alueet:

1) Osoita osaamisesi -testi Hyväksytty / Hylätty

2) Hoitosuhdetyöskentelyyn liittyvä tehtävä(T1-K5)

3) Tietotesti ( = valtakunnallinen koe) ( T1-K5)

4) OSVE-näyttö Hyväksytty/ hylätty

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia yhteistyötahon kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
-toimia ryhmän jäsenenä
-suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti yhteistyötahon kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
RYHMÄTYÖTAIDOT JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa eettiset näkökulmat huomioiden

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Mikäli sinulla on opintojakso suorittamatta, se korvautuu opintojaksolla SH00BS88 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 6 op. Huomio, että opintopistemääräsi on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen.

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
  • Minna Pulli
  • Sanna Pirinen
Vastuuopettaja

Sanna Pirinen

Ryhmät
  • SHB221KN
    Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, K21, Hyvinkää

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- selittää keskeiset psykiatrian alaan kuuluvat häiriöt ja hoidon lääketieteelliset perusteet
- selittää tavallisimpien päihteiden vaikutusmekanismit
- selittää mielenterveys- ja päihdetyön toimintaperiaatteet
- tukea akuutissa kriisissä olevaa ja vakavasti sairastunutta asiakasta
- suunnitella, ylläpitää ja arvioida hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeasiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida mielenterveys- ja päihdeasiakkaan lääkehoitoa

Toteutustapa

Opintojaksoon liittyy lähiopetuksen lisäksi seuraavia osia:
- Verkkotehtäviä.
- Seminaarityö pienryhmässä.
- Simulaatiot pienryhmissä.
- yleSh näyttökoe: Tietotesti ja videoituun hoitotilanteeseen perustuva (OSVE) hoidollisen vuorovaikutuksen elementtien tunnistaminen ja arviointi.

Aika ja paikka

Hyvinkään kampus, kevät 2022.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.

Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)

Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)

Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)

(Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset) (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)

Lönnqvist J., Henriksson M & Marttunen M. 2017. Psykiatria.
Duodecim. (Saatavissa ekirjana ja luettavissa Oppiportin kautta)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos olet tehnyt aikaisemmin kesäopinnoissa Psykiatria 1 op verkkokurssin, vastaa tämä suoritus opintojakson itsenäisesti suoritettavia lääketieteellisiä verkkotehtäviä Canvasissa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson ja III-moduulin aloituskerta, pakollinen osallistuminen. (Laurean tutkintosäännön mukaan ensimmäisellä lähiopetuskerralla on oltava läsnä -näin varmistat paikkasi opintojaksolla).

Simulaatiopäivät, pakollinen osallistuminen. Yksi simulaatiopäivä/ opiskelija. Jako pienryhmiin muodostetaan opintojaksolle ilmoittautumisen jälkeen. Pakollinen läsnäololtaan, ei voi suorittaa korvaavilla tavoilla muutoin kuin osallistumalla seuraavan ryhmän mukana seuraavalla lukukaudella.

Seminaaripäivä, pakollinen osallistuminen.

YleSh tietotesti ja videonäyttö, pakollinen osallistuminen.

Opintojakson suorittaminen edellyttää pääsääntöistä osallistumista lähiopetukseen. Poissaoloista tehdään aihetta vastaavat verkkotehtävät Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson osat arvioidaan:
- simulaatioon osallistuminen hyv-hyl
- seminaarityö hyl-K5
- yleSH tietotesti hyv- K5
- yleSH videonäyttö hyv-hyl
- lisäksi hyväksytty suoritus edellyttää pääsääntöistä osallistumista lähiopetuksiin.
Opintojakson arvosana muodostuu seminaarityön ja tietotestin arvosanoista (+ muiden osien hyväksytyllä tasolla suorittamista).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
-käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään
-etsiä tietoa eri tietolähteistä
-raportoida.
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta.
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
-noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja – tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla.
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä.
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti.
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan.
Arvioidaan soveltuvin osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden.

Lisätiedot

Opetussuunnitelmamme on muuttunut vuonna 2021. Tämä opintojakso ei enää ole tarjolla. Mikäli sinulla on opintojakso suorittamatta, se korvautuu opintojaksolla SH00BS88 Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 6 op. Huomio, että opintopistemääräsi on uuden opetussuunnitelman opintojen mukaan isompi kuin aikaisemmassa opetussuunnitelmassa. Käy keskustelua opettajatuutorisi kanssa opintojen kokonaisuuteen liittyen.