Siirry suoraan sisältöön

Kehontuntemus ja liike vuorovaikutuksen tukenaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: TO00BZ56

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida liikkeen ja kehollisen ilmaisun vuorovaikutuksellisia mahdollisuuksia
- hyödyntää kehotietoisuutta kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden
rakentamiseksi hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa ja käyttää liikettä, leikillisyyttä ja toiminnallisia menetelmiä itseilmaisun välineenä ja kuvata sen teoreettisia lähtökohtia

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 31.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Säde Siljamo
  • Marika Kivistö
Vastuuopettaja

Marika Kivistö

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida liikkeen ja kehollisen ilmaisun vuorovaikutuksellisia mahdollisuuksia
- hyödyntää kehotietoisuutta kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden
rakentamiseksi hyvinvoinnin näkökulmasta
- soveltaa ja käyttää liikettä, leikillisyyttä ja toiminnallisia menetelmiä itseilmaisun välineenä ja kuvata sen teoreettisia lähtökohtia

Toteutustapa

Kontaktiopetus koostuu kolmesta koulutuspäivästä (Hyvinkää ja Tikkurila) sekä ohjauksellisista verkkotapaamisista ja itsenäisestä työskentelystä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnolla on mahdollista tehdä pari- tai ryhmätyöskentelyä. Osa sisällöstä räätälöidään yhdessä opiskelijaryhmän kanssa.
Tällä opintojaksolla keskiössä ovat kehon kuuntelu sekä opiskelijan omille kokemuksille tilaa antava liikkeellinen työskentely. Pääset erilaisten kehovuorovaikutuksen, kehotietoisuuden ja liikeharjoitusten kautta vahvistamaan omaa hyvinvointiasi ja vuorovaikutusosaamistasi. Opit hyödyntämään erilaisia liikettä, leikillisyyttä ja kehotietoisuutta hyödyntäviä työtapoja myös asiakastyöpinnalla sovellettavaksi. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä liikunnallisuutta tai osaamista.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lindfors, B., Waldekranz, C., Ikonen, J., Häärä, K., Karhumäki, A., Lounela, M., . . . Söderholm, T. 2018. Keho ja mieli. Johdatus psykofyysiseen psykoterapiaan. 1. painos. Helsinki: Duodecim.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli harkitset opinnon vaihtoehtoisia suoritustapoja, olethan yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan.

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa. Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Soveltavan liikunnan symposio. Yhteisymmärrystä yhdyspinnoilla. 29.8.2024, Laurean Tikkurilan kampus, Vantaa

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

19.8.2024 08.30 - 10.00 Orientaatio
26.8.2024 08.30 - 15.45 Koulutuspäivä 1 Hyvinkäällä.
17.9.2024 8.30 - 15.45 Koulutuspäivä 2 Tikkurilassa
7.10.2024 08.30 - 15.45 Koulutuspäivä 3 paikka avoin (suunnitellaan yhdessä opiskelijaryhmän kanssa).
Koulutuspäivissä läsnäolovelvollisuus.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa. Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle ja suoritettava itsenäinen orientoiva tehtävä opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Sisältö ja sen jaksotus

Tällä opintojaksolla keskiössä ovat kehon kuuntelu sekä opiskelijan omille kokemuksille tilaa antava liikkeellinen työskentely. Pääset erilaisten kehovuorovaikutuksen, kehotietoisuuden ja liikeharjoitusten kautta vahvistamaan omaa hyvinvointiasi ja vuorovaikutusosaamistasi. Opit hyödyntämään erilaisia liikettä, leikillisyyttä ja kehotietoisuutta hyödyntäviä työtapoja esimerkiksi vireystilan säätelyssä, stressinhallinnassa ja rentoutumisessa. Perehdyt mielen ja kehon väliseen yhteyteen ja opit hyödyntämään yhteyttä tukevia prosesseja ja harjoituksia asiakastyöpinnalla ammatillista tietoperustaa hyödyntäen. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä liikunnallisuutta tai osaamista.
Toteutuksen osat: Liike ja kehovuorovaikutus (1 op) . Kehollisuus ja liike osallisuuden edistämisessä ja ohjaustyössä (2 op). Keho ja mieli hyvinvoinnin edistämisessä (1 op).

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.



Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakson arviointi rakentuu seuraavasti
Kehovuorovaikutus -tehtävä HYL, 1-5 (40% opinnon kokonaisarvosanasta)
Teemaohjaus HYV-HYL
Oppimispäiväkirja HYL, 1-5 (60% opinnon kokonaisarvosanasta)


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon tai sen osan uusiminen ja korottaminen tapahtuu tutkintosäännön mukaisesti. Aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon Canvasiin.