Osallistava draamaLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: TO00BZ58
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää sosiaalipedagogista työotetta osallisuuden rakentamiseksi draamamenetelmien keinoin
- hyödyntää erilaisia osallistavan draaman työtapoja asioiden ja ilmiöiden yhteiseen tutkimiseen ja ymmärtämiseen sekä hyvinvoinnin vahvistamiseen asiakastyössä
- suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään osallistavan draaman työtapoja
- toimia yhteisöllisyyden, kehittämisen ja sosiokulttuurisen innostamisen edistäjänä erilaisissa asiakasympäristöissä
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
01.04.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 25
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anu Hagman
- Jori Linnamäki
Vastuuopettaja
Anu Hagman
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää sosiaalipedagogista työotetta osallisuuden rakentamiseksi draamamenetelmien keinoin
- hyödyntää erilaisia osallistavan draaman työtapoja asioiden ja ilmiöiden yhteiseen tutkimiseen ja ymmärtämiseen sekä hyvinvoinnin vahvistamiseen asiakastyössä
- suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään osallistavan draaman työtapoja
- toimia yhteisöllisyyden, kehittämisen ja sosiokulttuurisen innostamisen edistäjänä erilaisissa asiakasympäristöissä
Toteutustapa
Opintojaksolla opiskellaan ja tutkitaan osallistavan draaman keinoja ohjaus- ja kasvatustyössä. Opiskelussa korostuu teorian ja käytännön tiivis vuorovaikutus sekä ryhmässä tapahtuva työskentely. Opintojaksolla paneudutaan erityisesti osallistavan draaman työtapoihin; prosessidraamaan, tarinateatteriin ja forum-teatteriin. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempia draama- tai teatterialan opintoja.
Jaksolla toteutetaan asiakasprojekti pienryhmissä, harjoitellaan draamatyöskentelyn ohjaamista omassa opiskeluryhmässä sekä perehdytään ajankohtaiseen kirjallisuuteen draaman soveltamisesta sosiaali- ja hyvinvointialan työhön.
Opintojakso koostuu
- kontaktiopetuksesta 2 op
- asiakasprojektista 2 op; ml. asiakasprojektisuunnitelman
- kirjallinen tehtävä + oppimiskooste portfolioon 1 op
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus, monitoimitila B403
Työelämäkumppanit, NuoRTO hanke ja Ysi ACT- hanke
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lähdekirjallisuus tehtäviin ja asiakasprojekteihin esitellään opintojakson alussa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiemman hankitun osaamiseen näyttöön ( HOT) ja työn opinnollistamiseen ( TOPI) liittyviä suoritusehdotuksia pyydetään opiskelijan toimittamaan ennen opintojakson aloitusta vastuulehtori Anu Hagmanille anu.hagman@laurea.fi Toimita myös tietoja / dokumentteja, mihin aiemmin hankittuun osaamiseesi liittyy ehdotuksesi.
Katso ohjeistuksia: Link.laurea.fi – Opintojen kulku – Opintojen suunnittelu - Hyväksiluvut ja näyttö sekä Työn opinnollistaminen, TOPI.
Link.laurea.fi - Hyväksiluvut ja näyttö - Hakeminen:
Hyväksiluvun hakeminen
Koko opintojakson hyväksilukua haet hyväksilukulomakkeella (oikealla valikossa). Liitä hakemukseesi dokumentit, joihin vetoat. Tarvittaessa liitteeksi tulee toimittaa myös korvaavien opintojen sisällön kuvaus. Opintojen osittaisesta hyväksiluvusta sovit opintojakson opettajan kanssa. Ulkomailla suoritettujen opintojen osalta sinun tulee tarvittaessa pystyä osoittamaan opintojen verrannollisuus (esimerkiksi korkeakoulutasoisuus, sisältö ja laajuus) suomalaiseen koulujärjestelmään. Tarvittaessa todistuksista tulee toimittaa virallinen käännös.
Toimita hakemus oman kampuksesi opintopäällikölle.
Osaamisen osoittaminen näytöllä:
Näytön avulla osaamisen osoittaminen kerryttää opintopisteitä normaalisti. Näyttö tarkoittaa, että osoitat osaamisesi sovitusti. Näytöllä voit osoittaa tutkinnon tavoitteiden mukaista osaamista riippumatta siitä, miten osaamisen olet hankkinut. Osaaminen voidaan osoittaa esimerkiksi työnäytteellä ja kirjallisella tehtävällä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Asiakasprojektit toteutetaan joko omassa työssä, tai sitten NuoRTO - hankkeen tai Ysi ACT- hankkeen työpajoissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärän jakautuminen opintopisteinä:
Kontaktitunnit 2 op
Asiakasprojekti 2 op
Kirjalliset tehtävät 1 op
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Huomioithan, että yhteisö-ja asiakasprojektit toteutetaan opintojakson lukujärjestyksen ulkopuolella yhteistyökumppaneille ja pienryhmällesi sopivana ajankohtana.
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä, käymme opintojakson alussa arviointikriteerit suhteessa opintojakson tavoitteisiin läpi.
Opintojakson arviointi:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen 60 %
Kirjalliset tehtävät hyv / hyl
Asiakasprojekti 40 %
Mikäli opiskelija on pois kontaktiopetuksesta enemmän, kuin 20 % hänen osallistumisen arviointi laskee numerolla.
Mikäli opiskleija on pois enemmän, kuin 40% kontaktiopetuksesta, hänen osallistumisen arviointi laskee kahdella numerolla.
Mikäli poissaoloja on yli puolet, joutuu opiskelija täydentämään opintojaan seuraavassa toteutuksessa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 1 -2 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa