Siirry suoraan sisältöön

Työvälineitä perheiden tukemiseksi sosiaali -ja terveysalallaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: R0369

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa ehkäisevän perhetyön/-hoitotyön menetelmiä
- käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä perheiden kanssa
- ymmärtääperheiden osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 15.12.2021

Ajoitus

08.02.2022 - 31.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Liisa Lassila
  • Anne Hiller-Ikonen
Vastuuopettaja

Liisa Lassila

Ryhmät
  • TOS221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa ehkäisevän perhetyön/-hoitotyön menetelmiä
- käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä perheiden kanssa
- ymmärtääperheiden osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu kontaktiopetuksena Tikkurilan kampuksella.

Sisältö:
Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ajattelutapa.
Ennaltaehkäisevät menetelmät perheiden
kanssa työskenneltäessä sosiaali- ja terveysalalla.
Lapset puheeksi menetelmä

Osaamistavoitteet:
Tunnistaa ehkäisevän perhetyön/-hoitotyön menetelmiä
Käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä perheiden kanssa
Ymmärtää perheiden osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

Toteutustapa:
Kontaktiopetus, ryhmä- ja yksilötehtävät

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kontaktikertoja on yhteensä 7. Yhden kontaktikerran poissaolo on sallittu (huom. ei pakollisilla kontaktikerroilla), mutta poissolosta tulee tehdä korvaava tehtävä.

Pakolliset kerrat kontaktikerroilla ovat: aloitustunti 9.2 (aamupäivä), oman pienryhmän esityskerta (9.3. tai 16.3.), sekä kouluttaja, perhe - ja paripsykoterapeutti Outi Ståhlbergin pitämät Lapset puheeksi menetelmän koulutuskerrat (1.3., 2.3. ja 15.3.).

Lapset puheeksi- menetelmästä (1.3., 2.3. ja 15.3.2022) saa erillisen Lapset puheeksi -todistuksen, kun on osallistunut kolmeen Outin pitämään koulutuskertaan (3X 4 h=12h).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetus 36 h
Tehtävät 99 h

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät arvioidaan: Hyväksytty ( H) ja hylätty (hyl) -periaatteella.

Kontaktikertoja on yhteensä 7. Yhden neljän tunnin kontaktikerran poissaolo on sallittu (huom. ei pakollisilla kontaktikerroilla), mutta poissolosta tulee tehdä korvaava tehtävä.

Pakolliset kerrat kontaktikerroilla ovat: aloitustunti 9.2 (aamupäivä), oman pienryhmän esityskerta (9.3. tai 16.3.), sekä kouluttaja, perhe - ja paripsykoterapeutti Outi Ståhlbergin pitämät Lapset puheeksi menetelmän koulutuskerrat (1.3., 2.3. ja 15.3.).

Lapset puheeksi- menetelmästä ( 1.3., 2.3. ja 15.3.2022) saa erillisen Lapset puheeksi-todistuksen, kun on osallistunut kolmeen Outin pitämään koulutuskertaan ( 3X 4 h=12h).


Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).



Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)