Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminenLaajuus (10 op)
Opinnon tunnus: R0094
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- jäsentää varhaiskasvatuksen arvopohjaa, päämääriä ja tietoperustaa
- huomioida kasvatuksessa lapsen ominaiset tavat toimia
- tunnistaa osallisuuden, yhteisöllisyyden ja dialogisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kasvussa,kehityksessä ja oppimisessa
- luoda edellytyksiä kasvatuskumppanuudelle ja yhteistyölle
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 18.01.2022
Ajoitus
02.02.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Pirjo Pohjasniemi
- Virpi Lund
Vastuuopettaja
Pirjo Pohjasniemi
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
Ryhmät
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- jäsentää varhaiskasvatuksen arvopohjaa, päämääriä ja tietoperustaa
- huomioida kasvatuksessa lapsen ominaiset tavat toimia
- tunnistaa osallisuuden, yhteisöllisyyden ja dialogisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kasvussa,kehityksessä ja oppimisessa
- luoda edellytyksiä kasvatuskumppanuudelle ja yhteistyölle
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan kokonaisuudessaan verkossa.
Opintojaksolla on yksilö- ja ryhmätehtäviä sekä iltaisin toteutettavia verkko-ohjauksia.
Canvas-oppimisympäristö aukeaa opintojakson alkessa, jolloin pääset näkemään opintojakson tarkan aikataulutuksen, materiaalit ja tehtävät. Huomioithan, että opiskelu edellyttää viikoittain säännöllistä opiskeluaikaa, verkkoympäristön käytön osaamista, tehtävien yhdessätekemistä (ryhmät) ja keskustelujen säännöllistä seuraamista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tiedot oppimateriaaleista löytyvät Canvas-oppimisympäristöstä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa.
Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa noin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinnoissa on seuraavat osiot:
- Varhaiskasvatuksen perusteet 3 op
- Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 3 op
- Lapsen osallisuus 2 op
- Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö 2 op
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 31.12.2021
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Englanti
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Complementary competence, bachelor's studies in English (CCS2), Health and welfare
Opettaja
- Kati Rintakorpi
- Henna Jalasmäki
Vastuuopettaja
Kati Rintakorpi
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
Ryhmät
-
SSYOD122Early Childhood Education and Care (ECEC)
-
CCS221SYComplementary competence (bachelor’s studies), S21, Health and welfare
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- jäsentää varhaiskasvatuksen arvopohjaa, päämääriä ja tietoperustaa
- huomioida kasvatuksessa lapsen ominaiset tavat toimia
- tunnistaa osallisuuden, yhteisöllisyyden ja dialogisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kasvussa,kehityksessä ja oppimisessa
- luoda edellytyksiä kasvatuskumppanuudelle ja yhteistyölle
Toteutustapa
The course is part of the qualification of an early childhood education teacher / socionom (varhaiskasvatuksen opettaja / sosionomi).
The lessons and workshops will take place on Tikkurila campus and Zoom 50 / 50. Attendance requirement at lessons and workshops will be 75% / 100% to achieve the versatile theoretical and practical skills required for an early childhood education teacher / socionom.
Laurea's lecturers and experts are responsible for teaching. The course includes individual, paired and small group assignments, working life cooperation, home study and knowledge sharing seminars. Instructions for the assignments will be available at Canvas workspace.
Aika ja paikka
Lessons and workshops on Tikkurila campus and Zoom 50 / 50. Once you have been approved to the course, you can view the study schedule in your Outlook calendar or in Tuudo or Pakki. You will find more detailed information about the deadlines at the first lesson.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mainly online materials.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
1) Early Childhood Education and Care (ECEC) quality and development project with ECEC professionals. The assignment examines the development recommendations of the National Education Evaluation Center (Karvi 2019), discusses the situation in practice (staff interviews) and reflects on the theory. The task is carried out in group and pair work. The assignment consists of an essay and a presentation of 15 minutes. The topic will be chosen by the group.
2) Child observation and parent cooperation task in a kindergarten. Individual work. Essay and child description. The description will be used as a reference in the process of the Child's Individual Curriculum (The Child's VASU) studies during this course.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
The time line of the course will be presented at the first lesson. After that you can find it in Canvas.
Sisältö ja sen jaksotus
Values and standards of early childhood education and care, 5 ECTS, including
1 ECTS The key documents
3 ECTS The key concepts
1 ECTS Operating culture and the learning community
Participation, agency and cooperation, 5 ECTS, including
2 ECTS Development of the child
3 ECTS Agency of the child and the family in Early Childhood Education and Care
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Attendance requirement at lessons and workshops will be 75% / 100%
Group essay, presentation based on the group essay, peer feedback, grade 1-5
Individual essay, grade 1-5