Kulttuuriset kohtaamiset ja kotoutumisen tukeminenLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: R0434
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia monikulttuurisessa työympäristössä kulttuurisensitiivisellä työotteella
- analysoida kotoutumisen ja kotouttamisen merkitystä ja prosesseja yksilöiden, yhteisöjen ja yhteiskunnan näkökulmasta
- käyttää erilaisia sosiokulttuurisuuteen nojaavia menetelmiä tukiessaan kotoutumista yksilö ja –yhteisötasolla
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
12.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Iris Summanen
- Elina Kauhanen
Vastuuopettaja
Iris Summanen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5. Avoin AMK: 5.)
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Pienryhmät
- Avoin AMK
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia monikulttuurisessa työympäristössä kulttuurisensitiivisellä työotteella
- analysoida kotoutumisen ja kotouttamisen merkitystä ja prosesseja yksilöiden, yhteisöjen ja yhteiskunnan näkökulmasta
- käyttää erilaisia sosiokulttuurisuuteen nojaavia menetelmiä tukiessaan kotoutumista yksilö ja –yhteisötasolla
Toteutustapa
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, joka tallennetaan ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojaksolla toteutetaan työelämäprojekti maahanmuuttaneiden parissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Toteutuksella tutustutaan erilaisiin aihepiiriin liittyviin tutkimuksiin kirjallisuuspiiri-työskentelyssä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla toteutetaan työelämäprojekti maahanmuuttaneiden parissa. Vaihtoehtoisesti opiskelijat voivat toimia vertaistutoreina kenialaisille fysioterapeuttiopiskelijoille.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Monikulttuurisuus työympäristössä
-Kulttuurisensitiivinen työote
-Tulkkaus
Kotoutumisen tukeminen
-Kotoutumisen merkitys ja prosessit yksilöiden, yhteisöjen ja yhteiskunnan näkökulmasta
-Akkulturaatioteoria
Sosiokulttuurisuus kotoutumisen tukemisessa
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa].
Avoimen AMK:n opiskelijoille on varattu toteutukselta viisi paikkaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ajoitus
30.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Maire Antikainen
Vastuuopettaja
Maire Antikainen
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia monikulttuurisessa työympäristössä kulttuurisensitiivisellä työotteella
- analysoida kotoutumisen ja kotouttamisen merkitystä ja prosesseja yksilöiden, yhteisöjen ja yhteiskunnan näkökulmasta
- käyttää erilaisia sosiokulttuurisuuteen nojaavia menetelmiä tukiessaan kotoutumista yksilö ja –yhteisötasolla
Toteutustapa
Opintojakso soveltuu kaikille niille, joilla työtehtävien yhtenä ulottuvuutena on tukea rakentavia kulttuurisia kohtaamisia ja integroitumista, kotoutumista uuteen maahan.
Kulttuuriset kohtaamiset ja kotoutumisen tukeminen 5 op -opintojakso toteutetaan syksyllä 2022. Verkkototeutuksena tapahtuvalla opintojaksolla pääsee syventämään teoreettista ja menetelmällistä osaamista kulttuurisissa kohtaamisissa ja kotoutumisen tukemisessa. Tässä kokonaisuudessa toteutetaan LbD-projekti, jonka voi toteuttaa itse valitsemallaan paikkakunnalla. Opintojen toteutus edellyttää sen suorittamista annetun ajankohdan mukaisesti.
Opintojakson tehtävät mahdollistavat sellaisen tekemisen ja asioiden syventämisen ja laajentamisen, mikä pohjautuu opiskelijan aikaisemmalle osaamiselle.
Vaikka tämän opintojakson voi suorittaa itsenäisenä osanaan, on suositeltavaa, että opintojaksolle osallistuvat ovat perehtyneet monikulttuurisuutta käsitteleviin perusteisiin; mm. kulttuuri- ja kulttuuri-identiteetti, muuttoliike ja yhdenvertaisuus -teemoihin. Opintojakso toteutuu verkkototeutuksena ja se sisältää yhteistoiminnallista opiskelua mm. luennoilla ja Canvasissa. Opintojen toteutus edellyttää sen suorittamista annetun ajankohdan mukaisesti.
Varmistaakseen opintojaksolle osallitsumisensa opiskelija tekee opintojakson alussa etukäteistehtävän, joka ohjeistetaan jo ennen opintojakson alkua.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Saatavilla Canvasissa opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
LbD / Kotoutumisen tukeminen opiskelijan valitsemassa ympäristössä. Vaikka opintojaksolla esitellään mahdollisia työelämäkumppaneita, opiskelijalta odotetaan oma-aloitteisuutta hankkia sellainen työelämäkumppani/ toimintaympäristö, jossa voi kohdata joko kokonaista ryhmää tai yksittäistä maahan muuttanutta henkilöä viisi (5) toimintakertaa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso toteutetaan syksyllä 2022. Orientaatio 5.9. (videoidaan) ja koska siinä ei ole läsnöolovelvollisuutta, varmistaakseen opintojaksolle osallistumisensa opiskelija tekee opintojakson alussa etukäteistehtävän, joka ohjeistetaan jo ennen opintojakson alkua.
Seminaari ja oppimisen reflektio opintojakson lopulla 22.11. (läsnäolovelvollisuus) ZOOM:ssa.
Opintojaksolla on teemallisia keskusteluluentoja (nauhoitetaan) ja ohjausaikoja, joihin osallistuminen on toivottavaa.
ZOOM (https://laurea.zoom.us/my/mairenantikainen).
Sisältö ja sen jaksotus
AMMATILLISET KÄYTÄNNÖT TYÖSSÄ MAAHAN MUUTTANEIDEN KANSSA 1 op ja
KOTOUTUMISEN JA YHTEISKUNNAN VASTAANOTTAVUUS LbD 4 op
Opintojakson aluksi työstetään teemoja ja toiminnallisia tapoja, jotka tarjoavat valmiuksia LbD:n menetelmälliseen toteuttamiseen. Opintojakson loppupuolelle sijoittuvassa LbD:n kokonaisuudessa perehdytään kotoutumisen tukemiseen niin teoreettisen kirjallisuuden kuin tutkimusten avulla ja toteutetaan kotoutumista tukevia projekteja.
Opintojaksoon kuuluva Kotoutumisen tukeminen LbD toteutetaan (mahdollisuuksien mukaan) joko yksilötyönä tai pienryhmässä. LbD:n kukin toteuttaa omalla valitsemallaan paikkakunnalla. Tehtävä ohjeistetaan opintojakson orientaatiossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]