Työvälineitä perheiden tukemiseksi sosiaali -ja terveysalallaLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: R0369
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ehkäisevän perhetyön/-hoitotyön menetelmiä
- käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä perheiden kanssa
- ymmärtääperheiden osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 15.12.2021
Ajoitus
08.02.2022 - 31.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Liisa Lassila
- Anne Hiller-Ikonen
Vastuuopettaja
Liisa Lassila
Ryhmät
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- tunnistaa ehkäisevän perhetyön/-hoitotyön menetelmiä
- käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä perheiden kanssa
- ymmärtääperheiden osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Toteutustapa
Opintojakso toteutuu kontaktiopetuksena Tikkurilan kampuksella.
Sisältö:
Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ajattelutapa.
Ennaltaehkäisevät menetelmät perheiden
kanssa työskenneltäessä sosiaali- ja terveysalalla.
Lapset puheeksi menetelmä
Osaamistavoitteet:
Tunnistaa ehkäisevän perhetyön/-hoitotyön menetelmiä
Käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä perheiden kanssa
Ymmärtää perheiden osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Toteutustapa:
Kontaktiopetus, ryhmä- ja yksilötehtävät
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kontaktikertoja on yhteensä 7. Yhden kontaktikerran poissaolo on sallittu (huom. ei pakollisilla kontaktikerroilla), mutta poissolosta tulee tehdä korvaava tehtävä.
Pakolliset kerrat kontaktikerroilla ovat: aloitustunti 9.2 (aamupäivä), oman pienryhmän esityskerta (9.3. tai 16.3.), sekä kouluttaja, perhe - ja paripsykoterapeutti Outi Ståhlbergin pitämät Lapset puheeksi menetelmän koulutuskerrat (1.3., 2.3. ja 15.3.).
Lapset puheeksi- menetelmästä (1.3., 2.3. ja 15.3.2022) saa erillisen Lapset puheeksi -todistuksen, kun on osallistunut kolmeen Outin pitämään koulutuskertaan (3X 4 h=12h).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 36 h
Tehtävät 99 h
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tehtävät arvioidaan: Hyväksytty ( H) ja hylätty (hyl) -periaatteella.
Kontaktikertoja on yhteensä 7. Yhden neljän tunnin kontaktikerran poissaolo on sallittu (huom. ei pakollisilla kontaktikerroilla), mutta poissolosta tulee tehdä korvaava tehtävä.
Pakolliset kerrat kontaktikerroilla ovat: aloitustunti 9.2 (aamupäivä), oman pienryhmän esityskerta (9.3. tai 16.3.), sekä kouluttaja, perhe - ja paripsykoterapeutti Outi Ståhlbergin pitämät Lapset puheeksi menetelmän koulutuskerrat (1.3., 2.3. ja 15.3.).
Lapset puheeksi- menetelmästä ( 1.3., 2.3. ja 15.3.2022) saa erillisen Lapset puheeksi-todistuksen, kun on osallistunut kolmeen Outin pitämään koulutuskertaan ( 3X 4 h=12h).
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. (Laurean tutkintosääntö.)