Draaman pedagogiset mahdollisuudetLaajuus (10 op)
Opinnon tunnus: R0142
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi draaman keinoin
- osaa suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään draaman keinoja
- osaa soveltaa draaman ja teatterin kieltä tekemällä näkyväksi ja tutkimalla yhteisön vaikeiksi ja tärkeiksi koettuja kysymyksiä
- osaa toimia draaman ja sosiaalialan työn innostajana, menetelmien kehittäjänä ja vaikuttajana sosiaalisen asiantuntijuuden kentässä
Ilmoittautumisaika
06.02.2023 - 12.02.2023
Ajoitus
20.03.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anu Hagman
- Jori Linnamäki
Vastuuopettaja
Anu Hagman
Ryhmät
-
TOS222SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi draaman keinoin
- osaa suunnitella, ohjata ja arvioida ryhmäprosesseja, joissa hyödynnetään draaman keinoja
- osaa soveltaa draaman ja teatterin kieltä tekemällä näkyväksi ja tutkimalla yhteisön vaikeiksi ja tärkeiksi koettuja kysymyksiä
- osaa toimia draaman ja sosiaalialan työn innostajana, menetelmien kehittäjänä ja vaikuttajana sosiaalisen asiantuntijuuden kentässä
Toteutustapa
Opintojaksolla opiskellaan ja tutkitaan draaman ja teatterin keinoja ohjaus- ja kasvatustyössä sekä tutustutaan ryhmäprosessien tunnistamiseen, ohjaamiseen ja kehittämiseen. Opiskelussa korostuu teorian ja käytännön tiivis vuorovaikutus sekä ryhmässä tapahtuva työskentely. Opintojaksolla saa yleiskäsityksen draaman eri genreistä sekä dramaturgisesta ajattelusta. Jaksolla opiskellaan erityisesti osallistavan draaman työtapoja. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempia draaman tai teatteritaiteen opintoja.
Jaksolla toteutetaan yhteisö- ja asiakasprojekteja pienryhmissä, harjoitellaan draamatyöskentelyn ohjaamista oman ryhmän kanssa sekä perehdytään ajankohtaiseen kirjallisuuteen draaman tutkimuksesta ja soveltamisesta. Jaksolla tapahtuvaa oppimista koostetaan portfolioon.
Opiskelija voi suunnata opintonsa ja projektityöskentelyn oman kiinnostuksen ja suuntautumisen mukaisesti esim. varhaiskasvatukseen tai kuntoutukseen.
Opintojakso koostuu kolmesta kokonaisuudesta:
Kontaktiopetus 3 op
Asiakas- ja yhteisöprojektit 4 op
Kirjalliset tehtävät ja portfolio 3 op
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus / monitoimitila B403 ja muut mahdolliset tilat
Työelämäkumppanit
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lähdekirjallisuus tehtäviin ja projekteihin liittyen esitellään kontaktiopetuksessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aiemman hankitun osaamiseen näyttöön ( HOT) ja työn opinnollistamiseen ( TOPI) liittyviä suoritusehdotuksia pyydetään opiskelijan toimittamaan ennen opintojakson aloitusta vastuulehtori Anu Hagmanille anu.hagman@laurea.fi Toimita myös tietoja / dokumentteja, mihin aiemmin hankittuun osaamiseesi liittyy ehdotuksesi.
Katso ohjeistuksia: Link.laurea.fi – Opintojen kulku – Opintojen suunnittelu - Hyväksiluvut ja näyttö sekä Työn opinnollistaminen, TOPI.
Link.laurea.fi - Hyväksiluvut ja näyttö - Hakeminen:
Hyväksiluvun hakeminen
Koko opintojakson hyväksilukua haet hyväksilukulomakkeella (oikealla valikossa). Liitä hakemukseesi dokumentit, joihin vetoat. Tarvittaessa liitteeksi tulee toimittaa myös korvaavien opintojen sisällön kuvaus. Opintojen osittaisesta hyväksiluvusta sovit opintojakson opettajan kanssa. Ulkomailla suoritettujen opintojen osalta sinun tulee tarvittaessa pystyä osoittamaan opintojen verrannollisuus (esimerkiksi korkeakoulutasoisuus, sisältö ja laajuus) suomalaiseen koulujärjestelmään. Tarvittaessa todistuksista tulee toimittaa virallinen käännös.
Toimita hakemus oman kampuksesi opintopäällikölle.
Osaamisen osoittaminen näytöllä:
Näytön avulla osaamisen osoittaminen kerryttää opintopisteitä normaalisti. Näyttö tarkoittaa, että osoitat osaamisesi sovitusti. Näytöllä voit osoittaa tutkinnon tavoitteiden mukaista osaamista riippumatta siitä, miten osaamisen olet hankkinut. Osaaminen voidaan osoittaa esimerkiksi työnäytteellä ja kirjallisella tehtävällä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Tikkurilan kampus / monitoimitila B403 ja muut mahdolliset tilat
Työelämäkumppanit
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Pakollinen läsnäolo on opintojakson aloituksessa ja lopetuksessa, ohjausharjoitteluissa sekä kulttuurisen vanhustyön seminaarissa 4.5.2023.
Kontaktiopetusta toteutetaan kevätlukukaudella, 20.3 -30.5.2023 välisenä aikana
Opetusta on 1 -2 päivänä viikossa, alussa tiiviimmin.
Opintojakson alussa opiskelija tekee pienimuotoisen ennakkotehtävän oman oppimisen tueksi. Tehtävässä kartoitetaan opiskelijoiden tarpeita ja kokemusta / osaamista opintojaksoon liittyen.
Draama on olemukseltaan kokemuksellista, yhteisöllistä ja yhteisiin prosesseihin perustuvaa, joten oppiminen edellyttää kontaktiopetuksen. Läsnäolovaade opintojaksolla on 80 %
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärän jakautuminen opintopisteinä:
Kontaktitunnit 3 op
Kirjalliset tehtävät 3 op
Asiakas- ja yhteisöprojektit 4 op
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Huomioithan, että yhteisö-ja asiakasprojektit toteutetaan opintojakson lukujärjestyksen ulkopuolella yhteistyökumppaneille ja pienryhmällesi sopivana ajankohtana.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla saa yleiskäsityksen draaman eri genreistä sekä dramaturgisesta ajattelusta. Jaksolla opiskellaan erityisesti osallistavan draaman työtapoja. Opintojaksolle osallistuminen ei edellytä aikaisempia draaman tai teatteritaiteen opintoja.
Jaksolla osallistutaan ryhmän yhteiseen työskentelyyn, toteutetaan yhteisö- ja asiakasprojekteja pienryhmissä, harjoitellaan draamatyöskentelyn ohjaamista oman ryhmän kanssa sekä perehdytään ajankohtaiseen kirjallisuuteen draaman tutkimuksesta ja soveltamisesta. Jaksolla tapahtuvaa oppimista koostetaan portfolioon.
Opiskelija voi suunnata opintonsa ja projektityöskentelyn oman kiinnostuksen ja suuntautumisen mukaisesti esim. varhaiskasvatukseen tai aikuissosiaalityöhön
Lisätietoja opiskelijoille
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä, käymme opintojakson alussa arviointikriteerit suhteessa opintojakson tavoitteisiin läpi.
Opintojakson arviointi:
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen 50 %
Kirjalliset tehtävät 25 %
Asiakas- ja yhteisöprojektit 25 %
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 1 -2 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa