Monimuotoinen perheLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: B0287
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- jäsentää perheen hyvinvointiin liittyviä haasteita tämän päivän yhteiskunnassa
- jäsentää perheen monimuotoisuutta ja sisäisiä suhteita
- havaita lapsen ja perheen tuen tarpeita varhaisessa vaiheessa
- käyttää verkostomaisia ja voimavarakeskeisiä työmenetelmiä perheen tukemisessa
Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 05.12.2021
Ajoitus
01.03.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Liisa Lassila
- Anne Pirinen
Vastuuopettaja
Anne Pirinen
Ryhmät
-
SSVOPS21Sosionomikoulutus, Avoin AMK polkuopinnot, monimuotototeutus, S21, Tikkurila
-
USV1722KUSosionomitutkinnon ydinosaamisen kokonaisuus
-
TOS221SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- jäsentää perheen hyvinvointiin liittyviä haasteita tämän päivän yhteiskunnassa
- jäsentää perheen monimuotoisuutta ja sisäisiä suhteita
- havaita lapsen ja perheen tuen tarpeita varhaisessa vaiheessa
- käyttää verkostomaisia ja voimavarakeskeisiä työmenetelmiä perheen tukemisessa
Toteutustapa
Verkossa: toteutuksessa mukana työelämäedustajien luentoja, yksilö- ja ryhmätyötehtävät.
Aika ja paikka
Verkko-opetus
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Erilaiset perhetyön järjestöt
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson toteutus kevätlukukaudella 2022 verkkototeutuksena.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus verkossa 1 op
Reflektiotehtävä 2 op, yksilötehtävä, Hyv/Hyl
Ryhmätehtävä 2 op, T1-K5
Sisältö ja sen jaksotus
Tavoitteet:
Opiskelija osaa
- jäsentää perheen hyvinvointiin liittyviä haasteita tämän päivän yhteiskunnassa
- jäsentää perheen monimuotoisuutta ja sisäisiä suhteita
- havaita lapsen ja perheen tuen tarpeita varhaisessa vaiheessa
- käyttää verkostomaisia ja voimavarakeskeisiä työmenetelmiä perheen tukemisessa
Sisältö:
Perhe yhteiskunnassa, perhepoliittiset kysymykset
Perheet eri elämänvaiheissa
Adoptioperheet, kahden kulttuurinen perheet, lapsettomat perheet, leskiperheet, sateenkaariperheet, uusperheet, sijaisperheet, kaksos- ja kolmosperheet, lapsikuolemaperheet, yhden vanhemman perheet
Perheiden elämänkriisit ja erityiskysymykset
Lisätietoja opiskelijoille
Verkko-opetuskertoja on yhteensä 7. Hyväksytty suoritus edellyttää vähintään viiteen verkko-opetukseen osallistumista sekä tehtävien tekemistä hyväksytysti. Korvaavuustehtäviä ei oteta vastaan.
Osalla verkko-opetuskerroista on pakollinen läsnäolovelvollisuus (aloituskerta ja kaksi viimeistä kertaa).
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
[Ohje: Kirjaa tähän arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta. Tarkista, että opinnon tiedoista arvioinnissa käytettävä vaativuustaso. Soveltumattomia kriteereitä voi jättää pois, mutta kriteereitä ei ole tarkoituksenmukaista muuten muokata]
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.