Siirry suoraan sisältöön

Hoidon tarpeen arviointi ja päätöksenteko avoterveydenhuollossaLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: R0272

Laajuus

5 op

Vastuuhenkilö

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää monipuolisia havainnointi- ja tiedonkeruumenetelmiä sekä työkaluja eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
- integroida näyttöön perustuvan tiedon ja hoitosuositukset osaksi hoitotyön päätöksentekoa avoterveydenhuollossa
- käyttää sähköisiä työmenetelmiä ja mahdollisuuksia asiakaslähtöisesti hoidon tarpeen arvioinnin, päätöksenteon ja asiakasohjauksen tukena
- kuvata kuntalaisen palveluverkoston ja konsultoida muita asiantuntijoita
- ohjata asiakkaan oikea-aikaisesti ja sujuvasti oikeaan hoitopaikkaan tai toteuttamaan itsehoitoa kotona

Ilmoittautumisaika

11.09.2023 - 17.09.2023

Ajoitus

01.10.2023 - 31.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
  • Pirjo Huikko
Vastuuopettaja

Pirjo Huikko

Ryhmät
  • TOS223SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S23, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää monipuolisia havainnointi- ja tiedonkeruumenetelmiä sekä työkaluja eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
- integroida näyttöön perustuvan tiedon ja hoitosuositukset osaksi hoitotyön päätöksentekoa avoterveydenhuollossa
- käyttää sähköisiä työmenetelmiä ja mahdollisuuksia asiakaslähtöisesti hoidon tarpeen arvioinnin, päätöksenteon ja asiakasohjauksen tukena
- kuvata kuntalaisen palveluverkoston ja konsultoida muita asiantuntijoita
- ohjata asiakkaan oikea-aikaisesti ja sujuvasti oikeaan hoitopaikkaan tai toteuttamaan itsehoitoa kotona

Toteutustapa

-Opetuksessa hyödynnetään erilaisia menetelmiä: simulaatiota, työpajoja, luentoja,
verkko-opetusta. Vierailevia luennoitsijoita myös mukana esim. alumnit.

-Kaikille muille kerroille voi osallistua Zoomin kautta paitsi kliinisen tutkimisen harjoituskerta sekä simulaatio- ja caseharjoituskerta, joissa on pakollinen läsnäolo Otaniemen kampuksella. Näitä ei voi korvata korvaavilla tehtävillä.

-Työkirja (Hyväksytty - hylätty)

Opintojakson työtila Canvasissa aukeaa orientaatiopäivänä.

Huom!: Opiskelijalta edellytetään, että on suorittanut ennen opintojakson alkua ainakin 2.
moduulin opinnot hyväksytysti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimisympäristössä tutustuttavissa
Terveyskylä
Terveysportti
Käypähoito-suositukset

Korhonen, P., Mustajoki, S. ja Salonen, T. 2020. Potilaan tutkiminen. Duodecim. Saatavana myös Oppiportista.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yhteistyökumppaneina työelämän eri asiantuntijoita Hus:sta sekä perusterveydenhuolloista sekä Humakin tulkkausalan opiskelijat sekä lehtorit.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op:tä vastaa 135h opiskelijan työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson sisältö:
- Hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi sekä asiakasohjaus vastaanotolla, puhelimessa, verkossa
- Hoitotyön päätöksenteko hoitajavastaanotolla
- Esitiedot, anamneesi sekä potilaan kliininen tutkiminen
- Konsultointi ja moniammatillinen verkostotyö perusterveydenhuollossa

Lisätietoja opiskelijoille

HUOM: Opiskelijalta edellytetään, että on suorittanut ennen opintojakson alkua ainakin 2.
moduulin opinnot hyväksytysti.

HUOM! Opintojakso on täydentävä vanhan opsin mukaisesti opiskeleville suunnattu (ennen syksyä -21 aloittaneet). Ei korvaa uuden opsin mukaista opintojaksoa Hoidon tarpeen arviointi ja sähköinen asiointi sairaanhoitajan vastaanotolla.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laurean opetussuunnitelma on osaamisperustainen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa esitettyihin osaamistavoitteisiin. Opintojakson arviointiperusteet kuvataan opintojakson Canvas-työtilassa.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä ja harjoituksia, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylättyä tehtävää voi täydentää kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.) Pakollisia harjoituksia ei voi täydentää tai korvata kirjallisilla tehtävillä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.


VAATIVUUSTASO II
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

5 OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

3 OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

1 OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija kirjoittaa opintojakson aikana työkirjaa, mikä arvioidaan hyväksytty- hylätty arvioinnilla. Työkirjan palautus X.12.2023.

Ilmoittautumisaika

06.02.2023 - 12.03.2023

Ajoitus

01.04.2023 - 15.06.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Anne Suvitie
Vastuuopettaja

Anne Suvitie

Ryhmät
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää monipuolisia havainnointi- ja tiedonkeruumenetelmiä sekä työkaluja eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
- integroida näyttöön perustuvan tiedon ja hoitosuositukset osaksi hoitotyön päätöksentekoa avoterveydenhuollossa
- käyttää sähköisiä työmenetelmiä ja mahdollisuuksia asiakaslähtöisesti hoidon tarpeen arvioinnin, päätöksenteon ja asiakasohjauksen tukena
- kuvata kuntalaisen palveluverkoston ja konsultoida muita asiantuntijoita
- ohjata asiakkaan oikea-aikaisesti ja sujuvasti oikeaan hoitopaikkaan tai toteuttamaan itsehoitoa kotona

Toteutustapa

Opintojaksolla on aikataulutettua opetusta Tikkurilan kampuksella ja Zoomissa. Opintojaksolla hyödynnetään erilaisia oppimismenetelmiä ja -tehtäviä.
Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä ja itsenäistä työskentelyä.
Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista opiskeluun. Tehtävistä annetaan pienryhmille palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa ja itsearviointia.

Opintojaksolla on
Asiantuntijaluennot, työpajaopetus, simulaatiopäivä, case-seminaari, työkirja(HYV/TÄYD) sekä itsenäinen työskentely.

Opetusta on Zoomissa ja Tikkurilan kampuksella.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pasi Alanen, Juha Jormakka, Hanna Kotilainen, Simo Saikko, Juhani Seppälä. Oireista työdiagnoosiin. Sanoma Pro. Kaikki painokset sopivat.

Canvasista löytyvät materiaalit.

Alan ajankohtaiset artikkelit ja suositukset.

Oppiportti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaista suoritustapaa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö toteutuu asiantuntijaluennoitsijoiden kautta.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Läsnäolo kampuksella ja Zoomissa oppimistapaamisissa on suotavaa.Poissaoloihin ei tule korvaavia tehtäviä.

Simulaatiopäivä, työpaja sekä case-seminaarissa pakollinen läsnäolo.

6.4.2023 9.00-11.45 orientaatio, teoriaa, ZOOM
12.4 08.30-11.45 Kliininen tutkiminen I. Kampus.
13.4 08.30-11.45 Vierailevia luennoitsijoita, Etäratkaisut osana HTA:ta ZOOM
19.4 08.30 - 11.45 Kliininen tutkiminen II. Kampus.
27.4 8.30- 11.45 Työpaja + Case -seminaari (Läsnäolo)
4.5 8.30-11.45 Etävastaanotto HTA simulaatiot (Zoom)


Työkirjan palautus I 15.5.2023
Työkirjan palautus II 31.5.2023
Työkirjan palautus III 15.6.2023

Aloitus Zoomissa: 6.4.2023



Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa 27 h opiskelijan työtä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Arviointi: Hyväksytty/hylätty.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.(Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

12.09.2022 - 02.10.2022

Ajoitus

12.10.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
  • Pirjo Huikko
Vastuuopettaja

Pirjo Huikko

Ryhmät
  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää monipuolisia havainnointi- ja tiedonkeruumenetelmiä sekä työkaluja eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
- integroida näyttöön perustuvan tiedon ja hoitosuositukset osaksi hoitotyön päätöksentekoa avoterveydenhuollossa
- käyttää sähköisiä työmenetelmiä ja mahdollisuuksia asiakaslähtöisesti hoidon tarpeen arvioinnin, päätöksenteon ja asiakasohjauksen tukena
- kuvata kuntalaisen palveluverkoston ja konsultoida muita asiantuntijoita
- ohjata asiakkaan oikea-aikaisesti ja sujuvasti oikeaan hoitopaikkaan tai toteuttamaan itsehoitoa kotona

Toteutustapa

-Opetuksessa hyödynnetään erilaisia menetelmiä: simulaatiota, työpajoja, luentoja,
verkko-opetusta. Vierailevia luennoitsijoita myös mukana esim. alumnit.

-Kaikille muille kerroille voi osallistua Zoomin kautta paitsi kliinisen tutkimisen harjoituskerta sekä simulaatio- ja caseharjoituskerta, joissa on pakollinen läsnäolo Otaniemen kampuksella. Näitä ei voi korvata korvaavilla tehtävillä.

-Työkirja (Hyväksytty - hylätty)

Opintojakson työtila Canvasissa aukeaa 12.10 orientaatiopäivänä.

Huom!: Opiskelijalta edellytetään, että on suorittanut ennen opintojakson alkua ainakin 2.
moduulin opinnot hyväksytysti.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimisympäristössä tutustuttavissa
Terveyskylä
Terveysportti
Käypähoito-suositukset

Korhonen, P., Mustajoki, S. ja Salonen, T. 2020. Potilaan tutkiminen. Duodecim. Saatavana myös Oppiportista.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Yhteistyökumppaneina työelämän eri asiantuntijoita Hus:sta sekä perusterveydenhuolloista sekä Humakin tulkkausalan opiskelijat sekä lehtorit.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu syksy 2022:

12.10 klo 12.30 - 15.30 Orientaatio opintojaksoon Zoom

26.10 klo 8.30 - 11.30 Vierailijaluentoja Zoom

23.11 klo 8/8.30 - 13.00 Simulaatio- ja case-harjoitukset Otaniemen kampuksella 213 ja 009.

24.11 klo 8/8.30 - 13.00 Simulaatioharjoitukset Otaniemen kampuksella 213 ja 009 niille, jotka suorittavat opintojakson 3 op:n laajuisena.

30.11 klo 12.30 - 15.30 Vierailijaluentoja ja opintojakson päätös Zoom

A-ryhmään kuuluvat opiskelijat ovat aakkosten alkupäästä ja B-ryhmään kuuluvat opiskelijat ovat aakkosten loppupäästä. Tarkka ryhmäjako annetaan orientaatiokerralla.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op:tä vastaa 135h opiskelijan työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson sisältö:
- Hoidon tarpeen ja kiireellisyyden arviointi sekä asiakasohjaus vastaanotolla, puhelimessa, verkossa
- Hoitotyön päätöksenteko hoitajavastaanotolla
- Esitiedot, anamneesi sekä potilaan kliininen tutkiminen
- Konsultointi ja moniammatillinen verkostotyö perusterveydenhuollossa

Lisätietoja opiskelijoille

Vastuuopettaja: Anna-Kaisa Hankaniemi

HUOM: Opiskelijalta edellytetään, että on suorittanut ennen opintojakson alkua ainakin 2.
moduulin opinnot hyväksytysti.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Laurean opetussuunnitelma on osaamisperustainen ja osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmassa esitettyihin osaamistavoitteisiin. Opintojakson arviointiperusteet kuvataan opintojakson Canvas-työtilassa.

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä ja harjoituksia, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylättyä tehtävää voi täydentää kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.) Pakollisia harjoituksia ei voi täydentää tai korvata kirjallisilla tehtävillä.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä.


VAATIVUUSTASO II
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

5 OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

3 OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

1 OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opiskelija kirjoittaa opintojakson aikana työkirjaa, mikä arvioidaan hyväksytty- hylätty arvioinnilla. Työkirjan palautus 1.12.2022.