Siirry suoraan sisältöön

Varhaisen vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BL59-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 19.08.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.09.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Anne Hiller-Ikonen
Anne Pirinen
Vastuuopettaja
Anne Pirinen
Opintojakso
TO00BL59

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa vastasyntyneiden ja pienten lasten mielenterveyden ongelmia ja ehkäistä niitä
- havainnoida ja tukea vauvan ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- vahvistaa vanhempien voimavaroja
- vahvistaa vanhempien mentalisaatiokykyä

Aika ja paikka

Aloitus viikolla 39.
Tikkurilan kampus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

VARHAISEN VUOROVAIKUTUKSEN KIRJALLISUUTTA:
Viinikka Anne (toim.): Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. 2014.
· Gerhardt Sue: Rakkaus ratkaisee Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Edita. Helsinki 2008.
· Hughes Daniel A.: Tie traumasta tervehtymiseen Rakkauden herättäminen syvästi vaurioituneissa lapsissa. PT-Kustannus. Tampere 2006.
· Rusanen Erja: Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys. Finn Lectura. Porvoo 2011.
· Sinkkonen Jari & Kalland Mirjam (toim.): Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOYpro. Helsinki 2011.
- Davis Hilton: Miten tukea sairaan tai vammaisen lapsen vanhempia. Sipoo 2003.

Toteutustapa

Tikkurilan Laureassa monimuotototeutuksena
Kontaktiopetusta 3 x, muilta osin verkossa

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutukseen liittyy VaVu- haastattelu.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kontaktikertoja opintojaksolla on 3 x 4 h.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varhaisen vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen 5 op 135 h:
Tuntityöskentely 12 h
Teorian opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 66 h
Verkkokeskustelu - ja tehtävät 27 h
Haastattelu ja raportointi 30 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Vaativuustaso 2.
https://intra.laurea.fi/fi/opetus/koulutuksentoteutus/arviointi/_layouts/15/WopiFrame.aspx?sourcedoc=/fi/opetus/koulutuksentoteutus/arviointi/Documents/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.docx&action=default

Sisältö ja sen jaksotus

Raskaudenaikaiset mielikuvat ja niiden merkitys vanhempi-vauva suhteen kehittymisessä
Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
Kuuntelemisen taitojen harjoittelua
Auttamistaitojen harjoittelua
Auttamistyön tavoitteet ja vaiheet
Vanhemman ja auttajan välinen suhde
Auttajan ominaisuudet ja taidot
Ensimmäinen tapaaminen tavoitteet, sisältö ja taidot
Ongelman tutkiminen
Mielikuvat todellisuudesta ja olettamuksien testaaminen
Kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
Vanhempi vauva vuorovaikutuksen tarkkailu ja tukeminen
Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Siirry alkuun