Asiakkuuksien johtaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0290-TOH1811
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
14.05.2018 - 31.05.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
28.08.2018 - 16.11.2018
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- TKI-osuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 30 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata asiakkaan ostoprosessin ja osaa viestiä asiakkaalle tuotetuista hyödyistä
- analysoida ostokäyttäytymiseen liittyviä tekijöitä
- tunnistaa eri roolit yrityksen päättäjissä
- kerätä ja hyödyntää asiakastietoa
- luoda asiakkuuksien hallintasuunnitelman ja –organisaation
- valita myynnin ja markkinoinnin operatiiviset toimenpiteet
Aika ja paikka
Otaniemen kampus viikoilla 36-45. Tunnit pidetään maanantaisin tai tiistaisin viikoittain. Monimuoto-opiskelijoiden on mahdollista osallistua tunneille joka toinen viikko.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kurvinen, J. ja Seppä, M. B2B markkinoinnin ja myynnin pelikirja. Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin.
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Luku 6.
Muu myöhemmin ilmoitettava materiaali ja luennot.
Toteutustapa
Asiakkuuksien johtaminen opintojakson voi suorittaa joko kokonaan lähitoteutuksena tai lähi- ja verkkototeutuksen yhdistelmänä. Jälkimmäinen on tarkoitettu monimuoto-opiskelijoille.
Opiskelija perehtyy asiakkuuksien johtamisen keskeisiin käsitteisiin kuten CRM:iin, asiakkaan ostoprosessiin sekä sen vaikutukseen asiakastyössä, asiakkuuden eri tasoihin, asiakastiedon hyödyntämiseen päätöksen teossa sekä asiakasstragioihin ja tavoitteisiin. Painopiste on B2B -asiakkaissa. Opintojaksolla tutustutaan myös asiakkuuksien ja myynnin johtamisessa käytettäviin keskeisiin työkaluihin.
Opintojaksolla vierailee useita vieraspuhjia erilaisista myynnin ja markkinoinnin yrityksistä.
Opintojakson tehtäviä tehdään sekä tiimeissä, parityönä että itsenäisesti.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään yritysyhteistyötä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähitoteutus tunnit viikoilla 36-45 /
monimuotototeutus vkot 36-45 siten, että joka toisen tunnin tehtävät ja luennot on suoritettavissa verkossa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Tehtävät on jaksotettu opintojaksolle. Oppimispäiväkirjaa suositellaan pävitettävän jokaisen tunnin jälkeen. Tunti (verkko) osallistuminen on tärkeää, sillä oppimispäiväkirjassa reflektoidaan niillä läpikäytävää sisältöä.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojakso soveltuu hyvin opiskelijoille, jotka haluavat työskennellä asiakas-, myynti- ja markkinointitehtävissä kuten asiakas- tai myyntipäällikkönä, asiakasmarkkinoijana tai myynnin johtamis- ja kehittämistehtävissä.