Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0213-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
13.05.2019 - 26.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
04.09.2019 - 10.12.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLG2), Laurea Otaniemi
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen
Aika ja paikka
Tunnit pidetään viikoittain Otaniemen kampuksella ajalla 4.9. - 5.11.2019.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita (Laureassa kirjana ja e-kirjana)
Yrityksen perustamisoppaat.
Ohjaajien luennot.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan Otaniemen kampuksella siten, että aamupäivät on varattu luennoille ja työpajoille, ja iltapäivät itsenäiseen ja ohjattuun tiimityöskentelyyn.
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Propostion Canvas , markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatio ja tiimit 4.9. klo 9 - 16
Palvelujen kehittäminen 11.9. klo 9 - 16
VPC ja BMC työpaja 18.9. klo 9 - 16
Tuotekonseptit ja hinnoittelu 25.9. klo 9 - 16
Tentti 10.10. klo 9 - 11
BMC ja VPC esittelyt 15.10. klo 9 - 16
Markkinoinnin suunnittelu ja laskelmat 23.10. klo 9 - 16
Klinikka 30.10. klo 9 - 12
Loppuesitykset ja arviointipalaverit tiimeittäin 5.11. klo 9 - 16
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen näyttö.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Projektiin liittyviä osatehtäviä palautetaan tiimeittäin keskimäärin kerran viikossa. Tiimisopimuksessa on tärkeää määritellä tasapuoliset vastuut projektin osatehtävistä.
Kalentereihin on viety tiimityöskentelyaikaa valmiiksi, mutta myös omaa työaikaa on hyvä varata joka viikko.
Tentti on henkilökohtainen suoritus, ja varsinainen tenttipäivä on opintojakson puolivälissä. Uusintatenttipäivät ovat marras- ja joulukuussa.
Sisältö ja sen jaksotus
Tunteja ja tehtävien palautuksia on viikoittain opintojakson aikana. Suurin osa tehtävistä tehdään tiimissä.
Arviointiasteikko
H-5