Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0213-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
04.09.2019 - 10.12.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Liiketalouden koulutus (HLG2), Laurea Otaniemi
Opettajat
Johanna Lunkka
Marjo Ruuti
Päivi Williams
Vastuuopettaja
Marjo Ruuti
Opintojakso
R0213

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen

Aika ja paikka

Tunnit pidetään viikoittain Otaniemen kampuksella ajalla 4.9. - 5.11.2019.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita (Laureassa kirjana ja e-kirjana)
Yrityksen perustamisoppaat.
Ohjaajien luennot.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan Otaniemen kampuksella siten, että aamupäivät on varattu luennoille ja työpajoille, ja iltapäivät itsenäiseen ja ohjattuun tiimityöskentelyyn.
Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa tiimeissä. Projektin aikana syntyy ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään ja miten liiketoiminnan kehittämiseen liittyvät prosessit liittyvät toisiinsa. Projektin aikana tehdään vaiheittain liiketoimintasuunnitelma, johon kuuluu mm. toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas ja Value Propostion Canvas , markkinointi, liikeideaan liittyvien palvelu- tai tuotekonseptien ideointi ja testaus asiakkaiden parissa. Lisäksi tehdään hinnoitteluun, myyntiin ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla kehitetään pääsääntöisesti täysin uutta liikeideaa, mutta opiskelijan on myös mahdollista ehdottaa olemassa olevan yrityksen liikeidean kehittämistä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatio ja tiimit 4.9. klo 9 - 16
Palvelujen kehittäminen 11.9. klo 9 - 16
VPC ja BMC työpaja 18.9. klo 9 - 16
Tuotekonseptit ja hinnoittelu 25.9. klo 9 - 16
Tentti 10.10. klo 9 - 11
BMC ja VPC esittelyt 15.10. klo 9 - 16
Markkinoinnin suunnittelu ja laskelmat 23.10. klo 9 - 16
Klinikka 30.10. klo 9 - 12
Loppuesitykset ja arviointipalaverit tiimeittäin 5.11. klo 9 - 16

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projektiin liittyviä osatehtäviä palautetaan tiimeittäin keskimäärin kerran viikossa. Tiimisopimuksessa on tärkeää määritellä tasapuoliset vastuut projektin osatehtävistä.
Kalentereihin on viety tiimityöskentelyaikaa valmiiksi, mutta myös omaa työaikaa on hyvä varata joka viikko.
Tentti on henkilökohtainen suoritus, ja varsinainen tenttipäivä on opintojakson puolivälissä. Uusintatenttipäivät ovat marras- ja joulukuussa.

Sisältö ja sen jaksotus

Tunteja ja tehtävien palautuksia on viikoittain opintojakson aikana. Suurin osa tehtävistä tehdään tiimissä.

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun