Siirry suoraan sisältöön

Asiakkuus- ja projektiosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0212-3028

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 29.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.01.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
7 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 55
Koulutus
Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Harri Ruoslahti
Lasse Kivinen
Eveliina Hytönen
Vastuuopettaja
Lasse Kivinen
Opintojakso
R0212

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- toimia projekteissa ja projektiryhmän jäsenenä oma-aloitteisesti, vastuullisesti, tietoturvallisesti sekä tavoitteellisesti työvälineitä hyödyntäen
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti alan käsitteitä käyttäen

Aika ja paikka

Aloitus Leppävaarassa 18.01.2021 12.45 - 15.15. Verkkotapaamisia pidetään ZOOM:issa. Ohjeistus ja linkit niihin annetaan opintojakson alkaessa. Työtilana on Canvas-työtila.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

A. Tenttikirja: Bergström Seija, Leppänen Arja (2015). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. (myös vanhempi painos käy) https://laurea.finna.fi/Record/laurus.85655

B. Suositeltava kirjallisuus:
Kettunen: Onnistu projektissa.
Ojasalo K., Moilanen, Ritalahti (2014). Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. SanomaPro. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.84006

C. Muu lähdeaineisto ja luennot.

Luettava ja vaadittava kirjallisuus täsmennetään opintojakson alussa.

Toteutustapa

Opintojakso on jaettu kolmeen kokonaisuuteen: asiakkuusosaaminen, projektiosaaminen, projektin raportointi. Kokonaisuudet menevät ja niitä käsitellään osittain päällekkäin.


Opintojakso toteutetaan lähi- ja verkkotapaamisilla, työpajoilla, yksilö- ja ryhmätehtävillä, jotka arvioidaan. Projektityöskentely tapahtuu pääosin lähitapaamisten välisinä aikoina.
Jaksolla toteutetaan tiimityönä yritykselle markkinointiin ja asiakkuuksiin liittyvä projekti, jossa analysoidaan yrityksen nykyistä markkinointia ja kehitetään jotakin sen osa-aluetta käyttäen kehitystyön menetelmiä. Projektiryhmätyöllä ja projektin toteutuksella on opintojakson arvioinnissa suuri painoarvo

Jo olemassa oleva osaaminen voidaan huomioida tutkinnossa osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta. Tämä voi tulla kyseeseen mikäli oletat, että olet hankkinut opintojakson sisältöä vastaavan osaamisen muualla (esim työelämä, opinnot muualla). Perehdy siinä tapauksessa Laurea LINK- sivustoilla olevaan HOT-prosessiin. Mikäli haluat HOT- prosessiin niin ilmoita tästä viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla opintojakson lehtoreille.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/opintojensuunnittelu/aiemmanosaamisenhyvaksyminenahot/Sivut/default.aspx

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijaryhmän tulee hankkia itselleen opintojakson alussa asiakkaan ts. yrityskumppanin, jolle projekti tehdään.
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa mm.:
- tuntee projektityöskentelyn periaatteet
- kehittää tuote/palvelukonsepteja asiakaslähtöisesti
- kartoittaa asiakastarpeita
- tietää mitä tarkoitetaan projektilla ja mitä vaiheita projektissa on
- tietää projektiryhmässä työskentelevien eri roolit
- pitää ja osallistua projektikokouksiin mm. perustamiskokous
- laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa projektin sen perusteella.
- opiskelija osaa raportoida projektin tuloksista asiakkaalle sekä kirjallisesti että suullisesti.
- käyttää erilaisia projektityöskentelyä edistäviä työkaluja
Sisältönä mm.
- asiakasymmärryksen luominen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa
- asiakaslähtöisyys
- asiakkuusosaaaminen
- asiakasarvo
- markkinointi
- projektikokousten pitäminen ja kokouspöytäkirjojen laadinta
- projektityöskentely ja -raportointi

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Projektiryhmät (4-5 henkeä) muodostetaan ensimmäisellä kerralla, joten kaikkien läsnäolo silloin on välttämätöntä. Opiskelijat ovat itse vastuussa ryhmäytymisestään. Ryhmät hankkivat itselleen yhteistyökumppanin kehittämisprojektiaan varten. Yhteistyökumppanin haku kannattaa aloittaa jo ennen opintojaksona alkua.

Tarkempi ohjelma sekä käytänteet esitellään aloituspäivänä ja julkaistaan myös Optimassa. Muutokset alustavaan ohjelmaan ovat mahdollisia. Muutoksista pyritään ilmoittamaan ajoissa opiskelijoille mm. Optiman tai tuntiperuutusviestien kautta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mikäli olet jo työskennelly tai tehnyt opiskeluja projektien kanssa niin tämä voidaan lukea hyväksi. Nämä tapaukset pitää pystyä osoittamaan ja aina keskustellaan erikseen lehtorien kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä eli n. 270 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella tuote/palvelukonsepteja asiakaslähtöisesti
- kartoittaa asiakastarpeita ja kehittää liiketoimintaa asiakaslähtöisesti
- laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa projektin sen perusteella. Opiskelija osaa raportoida projektin tuloksista asiakkaalle sekä kirjallisesti että suullisesti.
- käyttää erilaisia projektityöskentelyä edistäviä työkaluja
Sisältönä mm.
- asiakasymmärryksen luominen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa
- monikanavainen asiakasviestintä
- erilaisten projektityöskentelyssä hyödyllisten työvälineinen tehokas käyttö

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun