Skip to main content

Competence in Customer Relationships and Projects (10 cr)

Code: R0212-3028

General information


Enrollment
23.11.2020 - 29.11.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.01.2021 - 31.07.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
7 cr
Virtual proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 55
Degree programmes
Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Harri Ruoslahti
Lasse Kivinen
Eveliina Hytönen
Teacher in charge
Lasse Kivinen
Study unit
R0212

Learning outcomes

The student is able to
- evaluate prerequisites for customer-oriented operation, and different customer needs and solutions
- act in a customer-oriented manner in sales situations
- show initiative in projects and as a member of a project group in a responsible and goal-oriented way complying with information security regulations and taking advantage of the tools available
- communicate orally and in writing using field-specific concepts

Location and time

Aloitus Leppävaarassa 18.1.2021 12.45 - 15.15. Verkkotapaamisia pidetään ZOOM:issa. Ohjeistus ja linkit niihin annetaan opintojakson alkaessa. Työtilana on joko Canvas-työtila.

Materials

A. Tenttikirja: Bergström Seija, Leppänen Arja (2015). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. (myös vanhempi painos käy) https://laurea.finna.fi/Record/laurus.85655

B. Suositeltava kirjallisuus:
Kettunen: Onnistu projektissa
Rubanovitsch - Aalto: Myy enemmän – myy paremmin
Ojasalo K., Moilanen, Ritalahti (2014). Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. SanomaPro. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.84006

C. Muu lähdeaineisto ja luennot.

Luettava ja vaadittava kirjallisuus täsmennetään opintojakson alussa.

Teaching methods

Opintojakso on jaettu kolmeen kokonaisuuteen: asiakkuusosaaminen, projektiosaaminen, projektin raportointi. Kokonaisuudet menevät ja niitä käsitellään osittain päällekkäin.


Opintojakso toteutetaan lähi- ja verkkotapaamisilla, työpajoilla, yksilö- ja ryhmätehtävillä jotka arvioidaan. Projektityöskentely tapahtuu pääosin lähitapaamisten välisinä aikoina.
Jaksolla toteutetaan tiimityönä yritykselle markkinointiin ja asiakkuuksiin liittyvä projekti, jossa analysoidaan yrityksen nykyistä markkinointia ja kehitetään jotakin sen osa-aluetta käyttäen kehitystyön menetelmiä. Projektiryhmätyöllä ja projektin toteutuksella on opintojakson arvioinnissa suuri painoarvo

Jo olemassa oleva osaaminen voidaan huomioida tutkinnossa osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen kautta. Tämä voi tulla kyseeseen mikäli oletat, että olet hankkinut opintojakson sisältöä vastaavan osaamisen muualla (esim työelämä, opinnot muualla). Perehdy siinä tapauksessa Laurea LINK- sivustoilla olevaan HOT-prosessiin. Mikäli haluat HOT- prosessiin niin ilmoita tästä viimeistään ensimmäisellä lähiopetuskerralla opintojakson lehtoreille.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opintojenkulku/opintojensuunnittelu/aiemmanosaamisenhyvaksyminenahot/Sivut/default.aspx

Employer connections

Opiskelijaryhmän tulee hankkia itselleen opintojakson alussa asiakkaan ts. yrityskumppanin, jolle projekti tehdään.
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa mm.:
- tuntee projektityöskentelyn periaatteet
- suunnitella tuote/palvelukonsepteja asiakaslähtöisesti
- kartoittaa asiakastarpeita
- tietää mitä tarkoitetaan projektilla ja mitä vaiheita projektissa on
- tietää projektiryhmässä työskentelevien eri roolit
- pitää ja osallistua projektikokouksiin mm. perustamiskokous
- laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa projektin sen perusteella.
- opiskelija osaa raportoida projektin tuloksista asiakkaalle sekä kirjallisesti että suullisesti.
- käyttää erilaisia projektityöskentelyä edistäviä työkaluja
Sisältönä mm.
- asiakasymmärryksen luominen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa
- asiakaslähtöisyys
- asiakkuusosaaaminen
- asiakasarvo
- markkinointi
- projektikokousten pitäminen ja kokouspöytäkirjojen laadinta
- projektityöskentely ja -raportointi

Exam schedules

Projektiryhmät (4-5 henkeä) muodostetaan ensimmäisellä kerralla, joten kaikkien läsnäolo silloin on välttämätöntä. Opiskelijat ovat itse vastuussa ryhmäytymisestään. Ryhmät hankkivat itselleen yhteistyökumppanin kehittämisprojektiaan varten. Yhteistyökumppanin haku kannattaa aloittaa jo ennen opintojaksona alkua.

Tarkempi ohjelma sekä käytänteet esitellään aloituspäivänä ja julkaistaan myös Optimassa. Muutokset alustavaan ohjelmaan ovat mahdollisia. Muutoksista pyritään ilmoittamaan ajoissa opiskelijoille mm. Optiman tai tuntiperuutusviestien kautta.

Completion alternatives

Mikäli olet jo työskennelly tai tehnyt opiskeluja projektien kanssa niin tämä voidaan lukea hyväksi. Nämä tapaukset pitää pystyä osoittamaan ja aina keskustellaan erikseen lehtorien kanssa.

Student workload

Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä eli n. 270 tuntia.

Content scheduling

Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella tuote/palvelukonsepteja asiakaslähtöisesti
- kartoittaa asiakastarpeita ja kehittää liiketoimintaa asiakaslähtöisesti
- laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa projektin sen perusteella. Opiskelija osaa raportoida projektin tuloksista asiakkaalle sekä kirjallisesti että suullisesti.
- käyttää erilaisia projektityöskentelyä edistäviä työkaluja
Sisältönä mm.
- asiakasymmärryksen luominen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa
- monikanavainen asiakasviestintä
- erilaisten projektityöskentelyssä hyödyllisten työvälineinen tehokas käyttö

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page