Kuvallisen ilmaisun pedagogiset mahdollisuudet (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0143-TOS1811
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
14.05.2018 - 31.05.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
20.08.2018 - 10.12.2018
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 9 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 22
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Satu Bethell
- Vastuuopettaja
- Satu Bethell
- Ajoitusryhmät
- Pienryhmä A (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmä B (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Pienryhmä A
- Pienryhmä B
- Opintojakso
- R0143
Tavoitteet
Opiskelija
- omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden rakentamiseksi kuvallisen ilmaisun keinoin
- hallitsee kuvallisen ilmaisun toimintatapoja ja teoreettisia lähtökohtia sosiaalialan viitekehyksessä
- hahmottaa oman kuvallisen työskentelyn kautta kuvallisen työskentelyn mahdollisuuksia yksilön elämässä
- luo oman näkemyksensä kuvallisten toimintatapojen yhteisöllisistä, yhteiskunnallisista ja globaaleista mahdollisuuksista
Aika ja paikka
Laurea Tikkurila Kampus.
Tarkempi aikataulu löytyy Pakista ja kurssin alettua Optimasta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettaja antaa tarkemman kirjallisuusluettelon kurssin alussa.
Toteutustapa
Kurssi muodostuu taidepainotteisesta kontaktiopetuksesta ja toiminnallisesta LbD pohjaisesta asiakasprojektista, joka toteutetaan opiskelijan vapaasti valittavassa paikassa kurssin aikana. Tavoitteena on, että työskentelyssä painottuvat asiakaslähtöisyys, sosiaalipedagoginen näkökulmaja osallisuus asiakastyössä kuvallista ilmaisua hyödyntäen.
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija:
• omaksuu sosiaalipedagogisia työskentelymalleja kasvun ja kehityksen sekä osallisuuden tukemiseksi kuvallisen ilmaisun keinoin
• hallitsee kuvallisen ilmaisun erilaisia toimintatapoja ja teoreettisia lähtökohtia sosiaalialan viitekehyksessä
• hahmottaa oman kuvallisen työskentelyn kautta kuvallisen työskentelyn mahdollisuuksia yksilön elämää tukevana kuntoutusmuotona
• luo oman näkemyksensä kuvallisten toimintatapojen yhteisöllisistä ja yhteiskunnallisista mahdollisuuksista
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Kurssin aikana opiskelija toteuttaa toiminnallisen ja työelämälähtöisen projektin valitsemiensa sosiaalialan asiakkaiden kanssa. Jos opiskelija suorittaa kurssin osana varhaiskasvatuksen/LTO-opintoja, tulee työelämäprojekti toteuttaa alle kouluikäisten lasten kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetuksen osuus 5 op
Asiakastyöprojekti 3 op
Oppimistehtävät 2 op
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Lähiopetuksessa on läsnäolovelvollisuus 75 %, joka tarkoittaa, että poissaoloja voi olla yhteensä 16h (yksi opetuskerta, aamu-/iltapäivä on 4 h). Yli 16h poissaolot vaikuttavat alentavasti opintojakson kokonaisarvosanaan yhdellä numerolla.