Opinnäytetyö (15 op)
Toteutuksen tunnus: R0045-SFG1811
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
14.05.2018 - 31.05.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
28.08.2018 - 31.12.2018
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 15 op
- TKI-osuus
- 15 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Kati Nykänen
- Johanna Stepanoff
- Heikki Penttilä
- Irma Karhu
- Pauliina Louhiala
- Tapani Risto
- Johanna Leskelä
- Opintojakso
- R0045
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- esittää perusteltuja työelämää koskevia kehittämisehdotuksia
- käsitteellistää työelämän ilmiöitä tutkittuun tietoon perustuen
- käyttää sopivia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä uuden tiedon tuottamiseksi
- toimia kehittämishankkeissa yhteistoiminnallisesti ja vastuullisesti työelämän ja muiden yhteistyökumppanien kanssa
- arvioida omaa toimintaansa ja omia ratkaisujaan kriittisesti
- hallita kokonaisuuksia sekä esittää asiansa loogisesti ja perustellen
Aika ja paikka
ONT päivät kerran kuukaudessa, jolloin fysioterapian hankekokoukset, katso lukujärjestys.
Lisäksi työpajat:
- tiedonhaun pajat; osallistuminen kahteen pajaan (suositus: työn alkuvaiheessa ja fokuksen tarkennuttua)
- menetelmätyöpajat ont-päivinä
- kirjoittamisen pajat
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opinnäytetyöprosessin kuvaus ja ohjeet Link:ssä
Airaksinen, T. & Vilkka, H. 2004. Toiminnallinen opinnäytetyö. Helsinki: Tammi.
Bazeley, P. 2013. Qualitative Data Analysis, Practical Strategies. SAGE.
Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2008. Tutki ja kirjoita. Helsinki: Tammi.
Kananen, J. 2008. KVALI. Kvalitatiivisen tutkimuksen teoria ja käytänteet. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2008. KVANTTI. Kvantitatiivinen tutkimus alusta loppuun. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2012. Kehittämistutkimus opinnäytetyönä : kehittämistutkimuksen kirjoittamisen käytännönopas. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Kananen, J. 2013. Case-tutkimus opinnäytetyönä. Jyväskylä: Jyväskylän ammattikorkeakoulu.
Metsämuuronen, J. 2001. Laadullisen tutkimuksen perusteet. Helsinki: International Methelp.
Ojasalo, K., Moilanen, T.& Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmiät. Uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOY.
Silverman, D. 2013. Doing Qualitative Research. SAGE
Lähdeviitteiden ja lähteiden merkintätavat Laureassa. (Link FI)
Opinnäytetyöpohja LINKissä > Dokumenttipohjat (tai Opinnäytetyö)
Plagioinnin (eli luvaton tekstin lainaaminen) tunnistamiseen käytetään Urkund-ohjelmaa. Urkundkäyttöohje opiskelijalle > Laurea Link ja Plagiointitapausten käsittely Laureassa Link FI > Plagiointi
Toteutustapa
Opinnäytetyö tehdään itsenäisesti tai parityönä opiskelijan oman aikataulun mukaan. Opiskelijalle nimetään työn ohjaaja, kun hän on palauttanut alustavan suunnitelman. Ohjausprosessi etenee opiskelijan ja ohjaajan keskenään sopimalla tavalla.
Opinnäytetyönprosessi on kuvattu Link:ssä ja siihen sisältyy mm.:
Opinnäytetyö alkaa aiheen valinnasta ja aiheanalyysistä. Tutustu prosessin etenemiseen
LINK > Opinnäytetyö.
Opinnäytetyö laatimiseen kuuluu toisen opinnäytetyön kirjallinen ja suullinen opponointi, oman työn esittely kaksi kertaa opinnäytetyön prosessin aikana 1. suunnitelmavaiheessa ja 2. julkaisuvaiheessa. Lisäksi arviointikeskustelu ja kypsyysnäytteen tekeminen.
Opinnäytetyö on pääosin itsenäistä työskentelyä. Jokaisella opinnäytetyöllä on oma ohjaaja. Ohjausajoista ja ohjausmenetelmistä sovitaan oman opinnäytetyön ohjaajan kanssa erikseen, mutta ohjaukset pääsääntöisesti Otaniemen ONT-päivinä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opinnäytetyöltä odotetaan selkeää yhteyttä työelämän kehittämiseen. Tavoitteena voi olla esimerkiksi palvelun, toimintamallien tai uuden työkulttuurin kehittäminen. Opinnäytetyö voi olla osa ammattikorkeakoulun tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Opiskelija vastaa aiheen sekä toimeksiantajan löytämisestä opinnäytetyölleen. Työelämäkumppanuus toteutuu yleensä erilaisissa hankkeissa ja kehittämisprojekteissa. Työelämän edustaja osallistuu opinnäytetyön ohjaukseen erikseen sovitulla tavalla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opiskelija suunnittelee työnsä toetuksen aikataulun ja osallistuu seminaareihin aikataulun mukaisesti pääsääntöisesti Otaniemen ONT-päivinä.Kts. lukujärjestys ja ilmoittaudu näihin.
Link:stä löytyy tietoa valmistumiseen liittyvistä aikatauluista ja deadlineista. Tutustu valmistumisen deadlineihin ja vaatimuksiin jo työn suunnitteluvaiheessa ja ota ne huomioon suunnitellessasi omaa aikataulua.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laureassa opinnäytetyön voi tehdä joko toiminnallisena opinnäytetyönä tai tutkimuksellisena opinnäytetyönä. Kuvaukset löytyvät Laurean opinnäyteyönohjeistosta, Laurea Linkistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1 opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opinäytetyöprosessi on kuvattu Laurea Linkissä. Opinnäytetyön 15 op toteutuu seuraavien vaiheiden kautta:
1. Suunnitelmavaihe
2. Toteutusvaihe
3. Julkaisuvaihe (arviointivaihe)
Arviointiasteikko
H-5
Esitietovaatimukset
Opinnäytetyön aloittamisen edellytys on, että opiskelija on suorittanut tai hänellä on käynnissä opintojakso Tutkimukselliset kehittämistyön menetelmät (tai opintojakso Tutkimus- ja kehittämismenetelmät) tai hänellä on vastaavaa osaamista, joka on osaamisen näytön tai hyväksiluvun kautta tunnustettu osaksi tutkintoa.