Siirry suoraan sisältöön

Motivaatiolla muutokseen asiakas- ja esimiestyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9510-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Johtaminen ja kehittäminen sosiaali- ja terveysalan muutoksessa (SYA5), Laurea Leppävaara
Opettajat
Ossi Salin
Soile Juujärvi
Opintojakso
A9510

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- asiakaslähtöisen työskentelyn teoriaperustan
- rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
- ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
- motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
- reflektoida ja arvioida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
- hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan syksyllä 2021 kokonaan verkossa.
Verkko-opetuksen linkki:
https://laurea.zoom.us/j/8235851196

7.9.2021 klo 17-19
Opintojakson orientaatio

7.10.2021 klo 9-16.30
Yhteistyösuhteen rakentaminen
• Orientaatio opintojaksoon ja tehtäviin
• Tunneyhteyden rakentaminen
• Heijastava kuuntelu

13.11. klo 9-16.30
Muutokseen esiin kutsuminen
• Ratkaisukeskeinen työskentely
• Motivoivan haastattelun teoreettinen tausta
• Motivoivan haastattelun edistyneet taidot

3.12.2021
Muutoksen suunnittelu
• Motivoiva haastattelu ja ratkaisukeskeinen työskentely
• Tavoitteen asettelu ja muutoksen suunnittelu

Pienryhmät
7.12. kello 17-21 ryhmät 1-2
8.12 kello 17-21 ryhmät 3-4
9.12. kello 17-21 ryhmät 5-6
13.12. kello 17-21 ryhmät 7-8
14.12. kello 17-2 ryhmät 9-10

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Peruskirjallisuus:
Kiviaho, M. & Toivonen, V-M. (2011). Tässä suhteessa. Erilaisuus, yhteys ja yhteistyö. NLP vuorovaikutuskirja. Helsinki: ai-ai. (erityisesti luvut 6-8)
Koski-Jännes, A., Riittinen, L. & Saarnio, P. (2008). Kohti muutosta: motivointimenetelmiä päihde- ja käyttäytymisongelmiin. Helsinki: Tammi. (erityisesti luvut 1-3)
Oksanen, J. (2014). Motivointi työvälineenä. Jyväskylä: PS-kustannus
Aarninsalo, P. & Mattila, A-S.(2014). Ratkaisukeskeinen psykoterapia. Teoksessa M. Huttunen & H. Kalska (toim.) Psykoterapiat. Helsinki: Duodecim.

Täydentävä kirjallisuus:
Lähiopetuksen kansioissa olevat artikkelit:
Juujärvi, S. & Salin, O. (2019) Kohti motivoivaa ohjausta. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten itsearviointia ohjausosaamisestaan. Psykologia 54(2), 76-88.
Kim Berg, I. & Miller, W. (1994). Ihmeitä tapahtuu: periaatteita ja lähtökohtia (luku 1). Helsinki: Otava.
Arkowitz, H. & Miller, W. Learning, Applying, and ExtendinAarning Motivational Interviewing. Teoksessa H. Arkowitz, Westra, H. A & S. Rollick (2008). Motivational interviewing inthe treatment of psychological problems. Guilford Press
Angle, S. (2010). Piilevän motivaation jäljillä: Ratkaisukeskeinen elämäntapojen ja painonhallinnan ohjaus. Suomen lääkärilehti 2010/34, 2691-2696

Internet:
Käypähoito, Motivoiva haastattelu.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus;jsessionid=B58AE5B106A367E30EDD2C99228EA277?id=nix02109
Päidelinkki, Motivoiva haastattelu
https://www.paihdelinkki.fi/fi/tietopankki/tietoiskut/paihdetyon-menetelmat-ja-koulutus/motivoiva-haastattelu-motivoiva
Enhancing Motivation for Change in Substance Abuse Treatment. Chapter 3 - Motivational Interwieving as a Counseling Style. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK64964/

Toteutustapa

Ammatillinen asiantuntijuus sosiaali- ja terveysalan murroksessa edellyttää aidon asiakaslähtöisen työskentelyotteen vahvistamista ja asiakastyön taitojen syventämistä. Opintojaksolla harjoitellaan tunneyhteyden rakentamista, ratkaisukeskeistä työskentelyä ja motivoivan haastattelun menetelmää asiakastyön ja työyhteisöjen kehittämisen tarpeisiin. Opintojakson suorittaminen edellyttää aktiivista osallistumista lähiopetukseen ja oppimistehtävien työstämistä sen aikana. Opintojakso sisältää työskentelyä pienryhmissä.
Opintojakson tavoitteena on että opiskelija opintojakson jälkeen osaa
rakentaa tunneyhteyden vuorovaikutustilanteessa
tukea asiakasta tai alaista tavoitteiden asettamisessa
ratkaisukeskeisen työskentelyn taitoja
motivoida asiakasta tai alaista muutokseen
reflektoida omaa työskentelyään vuorovaikutussuhteessa
hyödyntää moniammatillista yhteistyötä asiakasprosessin eri vaiheissa

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kirjallisen tehtävän palautus 7.1. 2022

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun