Siirry suoraan sisältöön

Kosmetiikkabrändi (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BW46-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.01.2025 - 08.06.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat
Opettajat
Auli Hietanen
Jussi Järvi
Vastuuopettaja
Auli Hietanen
Ryhmät
TOP224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Palvelualat
Opintojakso
TO00BW46

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida kosmetiikkabrändejä
- yhdistää bränditeorioita kosmetiikan markkinointiin
- suunnitella kosmetiikkabrändiin liittyvät osatekijät, jotka tuottavat asiakkaalle lisäarvoa
- ottaa huomioon pakkauksen ja pakkausmateriaalien merkityksen tuotteelle, jakelulle ja ympäristölle
- soveltaa kestävän kehityksen ja vastuullisuuden periaatteita
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja lanseerausprosessiin ja brändin markkinointiviestintään

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opetusmateriaali löytyy Canvas-työtilasta. Lisäksi kannattaa lukea opintojaksoa tukevaa kirjallisuutta http://libguides.laurea.fi/kauneudenhoitoala -sivustolta.

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Opintojakson esityskerroilla on pakollinen läsnäolo ja niiltä poissaoleminen vaikuttaa arvosanaan. Pakollinen läsnäolo perustuu opintojakson tavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään ryhmän valitsemasta kosmetiikabrändeistä brändianalyysi, jonka perusteella suunnitellaan brändikirja. Lisäksi opintojaksolla pidetään lukupiiri aiheeseen liittyvästä kirjallisuudesta ja tehdään pakkauksiin liittyviä tehtäviä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen ajantasaiset kontaktit löytyvät Pakista. Opintojakson esityskerroilla on pakollinen läsnäolo ja niiltä poissaoleminen laskee arvosanaa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä. Eli 10 op on 270 tuntia työtä. Vain osa tästä työstä kuluu kontakteissa. Suurin osa opiskelijan työstä tapahtuu kontaktien ulkopuolella yksin ja ryhmässä, joten varaa omaan aikatauluusi tilaa näitä varten.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso jakautuu brändiin ja kosmetiikkapakkauksiin.
Sisältö
• kosmetiikkabrändianalyysi ja brändimarkkinoinnointi
• brändin lanseeraus ja markkinoinnin kilpailukeinojen soveltaminen brändin lanseerausprosessiin
•pakkauksen tehtävät ja pakkaussuunnittelu
•pakkausmateriaalit
•kestävä kehitys, kiertotalous sekä vastuullisuus

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tämä toteutus on ensisijaisesti suunnattu kauneudenhoitoalan opiskelijoille.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Opintojakson osan arvosanaa ei voi korottaa.

Siirry alkuun