Siirry suoraan sisältöön

Laadun- ja tiedonhallinta kliinisessä hoitotyössä (5 op)

Toteutuksen tunnus: SY00BW89-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2.5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Hoitotyön kliininen asiantuntijuus (SYV8), Laurea Tikkurila
Opettajat
Outi Ahonen
Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Mika Alastalo
Ryhmät
SYV825SJ
Hoitotyön kliininen asiantuntijuus, yamk, S25, Tikkurila
Opintojakso
SY00BW89

Tavoitteet

Opiskelija osaa:

• Soveltaa tietouttaan sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallinnan ja tietojohtamisen prosesseista kliinisen hoitotyön kehittämisessä
• Analysoida kriittisesti asiakkaan hoidosta dokumentoidun tiedon luomaa kuvaa toiminnan laadusta, tuloksista ja kehittämistarpeista
• Analysoida ja hyödyntää eri tavoin dokumentoitua tietoa päätöksenteossa ja tuottaa tietoa päätöksenteon tueksi
• Analysoida ja hyödyntää mittareita ja indikaattoritietoa seuratakseen ja arvioidakseen palveluiden ja interventioiden tuloksia
• Kehittää ja edistää hoidon laadun sekä asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista näyttöön perustuen

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hujala & Taskinen, 2020. Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere University Press. 978-952-359-022-9.pdf (tuni.fi)

Malmivaara, 2022. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveydenhuollossa, Duodecim.

Lisäksi Canvas-työtilassa jaettava materiaali, kuten artikkelit ja raportit

Toteutustapa

Opintojakso sisältää kolme opetustapaamista, jotka toteutetaan etäyhteydellä. Viimeisessä opetustapaamisessa opiskelijat jakavat harjoitustehtävässä oppimaansa toisilleen.

Opintojaksoon kuuluu opintojakson teemaan johdatteleva ennakkotehtävä, pienryhmätehtävä ja yksilötehtävänä toteutettava harjoitustyö (hoitotyösensitiiviset mittarit ja tulokset) ja (tiedonhallinnan elementit omassa yksikössä).

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson harjoitustehtävä toteutetaan LbD-tehtävänä omaan organisaatioon.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakso on viiden opintopisteen laajuinen.

Sisältö ja sen jaksotus

- Hoidon laatu (näyttöön perustuva hoitotyö)
- Hoitotyösensitiivinen laatu/tulokset
- Kustannusvaikuttavuus
- Asiakas- ja potilasturvallisuus
- Indikaattorit – PROM, PREM
- Tietojohtaminen ja tiedonhallinta

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Siirry alkuun