Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS77-3038
Toteutuksen perustiedot
- Ajoitus
-
02.09.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 30
- Koulutus
- SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä (AVOSV3), Avoin AMK
- Opettajat
- Kirsi Tulus
- Lotta Tiikkainen
- Vastuuopettaja
- Lotta Tiikkainen
- Ryhmät
-
AVOSV3S24SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä, Avoin AMK, S24, Tikkurila
- Opintojakso
- SH00BS77
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- arvostaa asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- arvostaa asiakkaan läheisiä potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
- selittää pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- kuvata sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä
Toteutustapa
Opintojakso koostuu kolmesta eri osiosta:
1. Etiikka ja eettiset periaatteet. Tämän osion tarkoituksena on tutustua terveydenhuollon eettisiin kysymyksiin ja ohjeisiin sairaanhoitajan työssä.
2. Asiakas- ja potilasturvallisuus. Tämän osion tarkoituksena on tutustua Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaan ja sen toimeenpanon edellytyksiin sairaanhoitajan työssä.
3. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä Suomessa.
Opintojakso suoritetaan Digicampuksessa suorittamalla kurssi Orientaatio suomalaiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Kurssin lisäksi järjestetään kolme ohjauskertaa (lähi- tai etäopetus), joissa keskitytään kurssin osioihin opettajan ohjaamana. Lopputesti tehdään itsenäisesti opiskelijan valitsemana ajankohtana.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Voit valita milloin teet verkkokurssin. Se on kuitenkin suoritettava hyväksytysti vuoden 2024 aikana.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 3 op (81h opiskelijan työtä). Zoom-luennot ovat vapaaehtoisia. Verkkokurssi on kaikille SAILA-opiskelijoille pakollinen.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opiskelija osaa
(Etiikka)
kuvailla sairaanhoitajan eettisen toiminnan periaatteita ja toimia eettisten ohjeiden mukaisesti
kuvata kollegiaalisen toiminnan periaatteet ja toimia niiden mukaisesti
arvioida, miten eettiset ohjeet vaikuttavat omaan toimintaan
arvioida, mitä eettiset periaatteet ja arvot merkitsevät hoitotyössä.
(Asiakas- ja potilasturvallisuus )
kuvata, mitä asiakas- ja potilasturvallisuus sekä asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri tarkoittavat
tunnistaa potilasturvallisuuteen liittyvää sanastoa ja erotat eri käsitteet toisistaan
perustella miksi asiakas- ja potilasturvallisuus on keskeinen asia sairaanhoitajan työssä
tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuuden kolme osa-aluetta (hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääkehoidon turvallisuus) ja näitä vaarantavia tekijöitä
kuvata asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä näitä edistäviä tekijöitä
tietää, miten virheistä opitaan, kun edistetään potilasturvallisuutta ja potilasturvallisuuskulttuuria
erotella sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten työ- ja tehtäväkuvat, toimia oman ammattiroolin mukaisesti ja samalla edistää potilasturvallisuutta.
(Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä )
kuvata suomalaisen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän rakenteen.
kuvata eri sosiaali- ja terveyspalveluja tarjoavien tahojen tehtäviä osana asiakkaan ja potilaan hoitoketjua.
tunnistaa digitaalisten palveluiden keskeisyyden osana tämän päivän ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluita.
kohdata asiakkaan tai potilaan asiakaslähtöisesti.
tuntee digitaalisia palvelujärjestelmiä ja ymmärtää niiden roolin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä