Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS77-3038

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
02.09.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä (AVOSV3), Avoin AMK
Opettajat
Kirsi Tulus
Lotta Tiikkainen
Vastuuopettaja
Lotta Tiikkainen
Ryhmät
AVOSV3S24
SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä, Avoin AMK, S24, Tikkurila
Opintojakso
SH00BS77

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvostaa asiakasta oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- arvostaa asiakkaan läheisiä potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja vuorovaikutuksen keskeiset lähtökohdat kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
- selittää pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- kuvata sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä

Toteutustapa

Opintojakso koostuu kolmesta eri osiosta:

1. Etiikka ja eettiset periaatteet. Tämän osion tarkoituksena on tutustua terveydenhuollon eettisiin kysymyksiin ja ohjeisiin sairaanhoitajan työssä.
2. Asiakas- ja potilasturvallisuus. Tämän osion tarkoituksena on tutustua Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaan ja sen toimeenpanon edellytyksiin sairaanhoitajan työssä.
3. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä Suomessa.

Opintojakso suoritetaan Digicampuksessa suorittamalla kurssi Orientaatio suomalaiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Kurssin lisäksi järjestetään kolme ohjauskertaa (lähi- tai etäopetus), joissa keskitytään kurssin osioihin opettajan ohjaamana. Lopputesti tehdään itsenäisesti opiskelijan valitsemana ajankohtana.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Voit valita milloin teet verkkokurssin. Se on kuitenkin suoritettava hyväksytysti vuoden 2024 aikana.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 3 op (81h opiskelijan työtä). Zoom-luennot ovat vapaaehtoisia. Verkkokurssi on kaikille SAILA-opiskelijoille pakollinen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Opiskelija osaa

(Etiikka)

kuvailla sairaanhoitajan eettisen toiminnan periaatteita ja toimia eettisten ohjeiden mukaisesti

kuvata kollegiaalisen toiminnan periaatteet ja toimia niiden mukaisesti

arvioida, miten eettiset ohjeet vaikuttavat omaan toimintaan

arvioida, mitä eettiset periaatteet ja arvot merkitsevät hoitotyössä. 


(Asiakas- ja potilasturvallisuus )

kuvata, mitä asiakas- ja potilasturvallisuus sekä asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri tarkoittavat

tunnistaa potilasturvallisuuteen liittyvää sanastoa ja erotat eri käsitteet toisistaan

perustella miksi asiakas- ja potilasturvallisuus on keskeinen asia sairaanhoitajan työssä

tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuuden kolme osa-aluetta (hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääkehoidon turvallisuus) ja näitä vaarantavia tekijöitä

kuvata asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä näitä edistäviä tekijöitä

tietää, miten virheistä opitaan, kun edistetään potilasturvallisuutta ja potilasturvallisuuskulttuuria

erotella sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten työ- ja tehtäväkuvat, toimia oman ammattiroolin mukaisesti ja samalla edistää potilasturvallisuutta.

(Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä )

kuvata suomalaisen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän rakenteen.

kuvata eri sosiaali- ja terveyspalveluja tarjoavien tahojen tehtäviä osana asiakkaan ja potilaan hoitoketjua.

tunnistaa digitaalisten palveluiden keskeisyyden osana tämän päivän ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluita.

kohdata asiakkaan tai potilaan asiakaslähtöisesti.

tuntee digitaalisia palvelujärjestelmiä ja ymmärtää niiden roolin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Siirry alkuun