Skip to main content

Client-oriented Social and Health Care Services (3 cr)

Code: SH00BS77-3038

General information


Timing
02.09.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
Nurses’ pathway to work in Finland (AVOSV3)
Teachers
Kirsi Tulus
Lotta Tiikkainen
Teacher in charge
Lotta Tiikkainen
Groups
AVOSV3S24
SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä, Avoin AMK, S24, Tikkurila
Study unit
SH00BS77

Learning outcomes

The student is able to
- value clients as experts and operators in their own lives
- value clients' significant others as an emotional resource
- describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse/public health nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- explain the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- describe electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data

Teaching methods

Opintojakso koostuu kolmesta eri osiosta:

1. Etiikka ja eettiset periaatteet. Tämän osion tarkoituksena on tutustua terveydenhuollon eettisiin kysymyksiin ja ohjeisiin sairaanhoitajan työssä.
2. Asiakas- ja potilasturvallisuus. Tämän osion tarkoituksena on tutustua Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaan ja sen toimeenpanon edellytyksiin sairaanhoitajan työssä.
3. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä Suomessa.

Opintojakso suoritetaan Digicampuksessa suorittamalla kurssi Orientaatio suomalaiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Kurssin lisäksi järjestetään kolme ohjauskertaa (lähi- tai etäopetus), joissa keskitytään kurssin osioihin opettajan ohjaamana. Lopputesti tehdään itsenäisesti opiskelijan valitsemana ajankohtana.

Exam schedules

Voit valita milloin teet verkkokurssin. Se on kuitenkin suoritettava hyväksytysti vuoden 2024 aikana.

Student workload

Opintojakso on 3 op (81h opiskelijan työtä). Zoom-luennot ovat vapaaehtoisia. Verkkokurssi on kaikille SAILA-opiskelijoille pakollinen.

Evaluation scale

Approved/Failed

Further information

Opiskelija osaa

(Etiikka)

kuvailla sairaanhoitajan eettisen toiminnan periaatteita ja toimia eettisten ohjeiden mukaisesti

kuvata kollegiaalisen toiminnan periaatteet ja toimia niiden mukaisesti

arvioida, miten eettiset ohjeet vaikuttavat omaan toimintaan

arvioida, mitä eettiset periaatteet ja arvot merkitsevät hoitotyössä. 


(Asiakas- ja potilasturvallisuus )

kuvata, mitä asiakas- ja potilasturvallisuus sekä asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri tarkoittavat

tunnistaa potilasturvallisuuteen liittyvää sanastoa ja erotat eri käsitteet toisistaan

perustella miksi asiakas- ja potilasturvallisuus on keskeinen asia sairaanhoitajan työssä

tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuuden kolme osa-aluetta (hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääkehoidon turvallisuus) ja näitä vaarantavia tekijöitä

kuvata asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä näitä edistäviä tekijöitä

tietää, miten virheistä opitaan, kun edistetään potilasturvallisuutta ja potilasturvallisuuskulttuuria

erotella sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten työ- ja tehtäväkuvat, toimia oman ammattiroolin mukaisesti ja samalla edistää potilasturvallisuutta.

(Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä )

kuvata suomalaisen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän rakenteen.

kuvata eri sosiaali- ja terveyspalveluja tarjoavien tahojen tehtäviä osana asiakkaan ja potilaan hoitoketjua.

tunnistaa digitaalisten palveluiden keskeisyyden osana tämän päivän ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluita.

kohdata asiakkaan tai potilaan asiakaslähtöisesti.

tuntee digitaalisia palvelujärjestelmiä ja ymmärtää niiden roolin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä

Go back to top of page