Client-oriented Social and Health Care Services (3 cr)
Code: SH00BS77-3038
General information
- Timing
-
02.09.2024 - 31.12.2024
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 30
- Degree programmes
- Nurses’ pathway to work in Finland (AVOSV3)
- Teachers
- Kirsi Tulus
- Lotta Tiikkainen
- Teacher in charge
- Lotta Tiikkainen
- Groups
-
AVOSV3S24SAILA Sairaanhoitajan laillistamisväylä, Avoin AMK, S24, Tikkurila
- Study unit
- SH00BS77
Learning outcomes
The student is able to
- value clients as experts and operators in their own lives
- value clients' significant others as an emotional resource
- describe the main concepts in a professional relationship and interaction between the client and the nurse/public health nurse in face-to-face and online interaction
- act in a preventive manner while taking the level of risk into account in challenging situations with clients or in situations that pose a risk of violence
- explain the main features of social and health care organisations, the ways in which services are provided and organised, and the organisations’ guidance and supervision in Finland
- describe electronic service paths as part of the service system
- describe the legislation and information guidance that regulates health care
- describe the data protection and data security requirements of social and health care in creating, using, storing and disposing of patient data
Teaching methods
Opintojakso koostuu kolmesta eri osiosta:
1. Etiikka ja eettiset periaatteet. Tämän osion tarkoituksena on tutustua terveydenhuollon eettisiin kysymyksiin ja ohjeisiin sairaanhoitajan työssä.
2. Asiakas- ja potilasturvallisuus. Tämän osion tarkoituksena on tutustua Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaan ja sen toimeenpanon edellytyksiin sairaanhoitajan työssä.
3. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä Suomessa.
Opintojakso suoritetaan Digicampuksessa suorittamalla kurssi Orientaatio suomalaiseen sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Kurssin lisäksi järjestetään kolme ohjauskertaa (lähi- tai etäopetus), joissa keskitytään kurssin osioihin opettajan ohjaamana. Lopputesti tehdään itsenäisesti opiskelijan valitsemana ajankohtana.
Exam schedules
Voit valita milloin teet verkkokurssin. Se on kuitenkin suoritettava hyväksytysti vuoden 2024 aikana.
Student workload
Opintojakso on 3 op (81h opiskelijan työtä). Zoom-luennot ovat vapaaehtoisia. Verkkokurssi on kaikille SAILA-opiskelijoille pakollinen.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opiskelija osaa
(Etiikka)
kuvailla sairaanhoitajan eettisen toiminnan periaatteita ja toimia eettisten ohjeiden mukaisesti
kuvata kollegiaalisen toiminnan periaatteet ja toimia niiden mukaisesti
arvioida, miten eettiset ohjeet vaikuttavat omaan toimintaan
arvioida, mitä eettiset periaatteet ja arvot merkitsevät hoitotyössä.
(Asiakas- ja potilasturvallisuus )
kuvata, mitä asiakas- ja potilasturvallisuus sekä asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri tarkoittavat
tunnistaa potilasturvallisuuteen liittyvää sanastoa ja erotat eri käsitteet toisistaan
perustella miksi asiakas- ja potilasturvallisuus on keskeinen asia sairaanhoitajan työssä
tunnistaa asiakas- ja potilasturvallisuuden kolme osa-aluetta (hoidon turvallisuus, laiteturvallisuus, lääkehoidon turvallisuus) ja näitä vaarantavia tekijöitä
kuvata asiakas- ja potilasturvallisuutta sekä näitä edistäviä tekijöitä
tietää, miten virheistä opitaan, kun edistetään potilasturvallisuutta ja potilasturvallisuuskulttuuria
erotella sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten työ- ja tehtäväkuvat, toimia oman ammattiroolin mukaisesti ja samalla edistää potilasturvallisuutta.
(Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä )
kuvata suomalaisen sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän rakenteen.
kuvata eri sosiaali- ja terveyspalveluja tarjoavien tahojen tehtäviä osana asiakkaan ja potilaan hoitoketjua.
tunnistaa digitaalisten palveluiden keskeisyyden osana tämän päivän ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluita.
kohdata asiakkaan tai potilaan asiakaslähtöisesti.
tuntee digitaalisia palvelujärjestelmiä ja ymmärtää niiden roolin sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmässä