Varhaiskasvatuksen lapsilähtöinen toiminta (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BU27-3007
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
05.02.2024 - 11.02.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
04.03.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 60
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Sanna Saraste
- Henna Jalasmäki
- Kaisa Salminen
- Vastuuopettaja
- Sanna Saraste
- Ajoitusryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
- Pienryhmät
- Koskee vain Avoimen AMK:n asiakkaita, älä ilmoittaudu tähän pienryhmään
- Opintojakso
- TO00BU27
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettisia lähtökohtia ja osaa hyödyntää niitä tukevia menetelmiä lapsen tarpeiden mukaisesti
- soveltaa varhaiskasvatuksen pedagogista ymmärrystä ja sosiaalipedagogista työotetta toiminnassaan
- hyödyntää pedagogisen dokumentoinnin mahdollisuuksia lapsilähtöisessä toiminnassa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida pedagogista, luovaa, eheyttävää, ilmiöpohjaista toimintaa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson Canvas-työtilassa ilmoitetaan käytettävät materiaalit ja kirjallisuus jakson alkaessa.
Toteutustapa
Opintojakso on 10 op kokonaisuus kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottaviin opintoihin. Opintojakso suoritetaan verkon kautta osallistumalla opintojakson aikataulun mukaisiin Zoom-verkkotapaamisiin ja suorittamalla opintojaksoon liittyviä tehtäviä.
Opintojakso toteutetaan vuorovaikutteisena verkkototeutuksena, jossa on verkkotapaamisia ja projektityöskentelyä varhaiskasvatuksessa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta.
Läsnäolovelvoite on kolmella verkkotapaamiskerralla. Vahva suositus on, että kaikkiin verkkotapaamisiin osallistutaan. Opinnossa on yksilö-, pari- ja ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävien palautteenannossa on käytössä itsearviointi, vertaispalaute, arviointitaulukko ja opettajan antama palaute.
Verkkotapaamisissa edellytetään mahdollisuutta käyttää tietokoneen kameraa ja mikrofonia.
Opintojakso koostuu kolmesta kokonaisuudesta, joihin liittyy verkkotapaamisia zoomin välityksellä, itsenäistä työskentelyä, verkkotehtäviä ja projektityöskentelyä. Opintojaksolla käytetään Canvas-työtilaa viestintään ja tehtävien palautukseen.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat hankkivat itse projektipaikkansa yksityisen tai kunnallisen varhaiskasvatuspalveluiden päiväkodista tai avoimesta varhaiskasvatuspalvelusta, kuten kerhotoiminta, asukas- ja leikkipuisto, avoin päiväkoti ja avoin varhaiskasvatustoiminta. Projektin voi tehdä myös harjoittelupaikassa tai omassa työpaikassaan.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Läsnäolovelvollisuus seuraavissa verkkotapaamissa:
6.3.2024 klo 16.00-18.00 Opintojakson aloitus
10.4.2024 klo 16.00-18.00 Verkkotapaaminen
22.5.2024 klo 16.15-18.30 Projektiesittelyt
Opiskelijan tulee olla läsnä opintojakson aloituksessa 6.3. klo 16-18 ja tehdä ennakkotehtävä varmistaakseen paikkansa opintojaksolla. Ennakkotehtävän ohjeistus annetaan opintojakson alkaessa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja Sanna Saraste sanna.saraste@laurea.fi tai opintopäälliköt. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson rakenne on seuraavanlainen:
1) Kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettiset lähtökohdat ja menetelmät
2) Pedagogisen ja sosiaalipedagogisen ymmärryksen soveltaminen
3) Luovan, eheyttävän ja ilmiöpohjaisen pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
Sisältö ja sen jaksotus
Tämä opintojakso muodostuu kolmesta moduulista ja niihin liittyvistä tehtävistä:
1) Kasvun, kehityksen ja oppimisen teoreettiset lähtökohdat ja menetelmät
Moduuliin kuuluu verkkoluentoja zoomin välityksellä, tehtäviä ja esseen kirjoittaminen.
2) Pedagogisen ja sosiaalipedagogisen ymmärryksen soveltaminen
Moduuliin kuuluu verkkotehtäviä sekä verkkomateriaaliin tutustumista.
3) Luovan, eheyttävän ja ilmiöpohjaisen pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi
Moduuliin kuuluu luovan pedagogisen toimintaprojektin tekeminen varhaiskasvatustoiminnassa. Projektin voi toteuttaa yksin tai parin kanssa. Projektipaikka hankitaan itse. Ohjausta projektin ideointiin, suunnitteluun ja tekemiseen sekä ohjausaikoja voi varata opintojakson opettajilta.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.
Toteutukselle on varattu paikkoja 10 Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.