Johdanto näyttöön perustuvaan hoitotyöhön (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BY54-3012
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
27.11.2023 - 03.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Porvoo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
- Opettajat
- Anne Maijala
- Monika Cseh
- Anja Mertanen
- Vastuuopettaja
- Anne Maijala
- Ryhmät
-
SHP224KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K24, Porvoo
- Opintojakso
- SH00BY54
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
- kuvata sairaanhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
- kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
- hakea tietoa yleisimmistä hoitotieteellisisistä ja muista terveystieteiden tietokannoista
- arvioida ja soveltaa kriittisesti kansallista ja kansainvälistä tutkimustietoa
- kuvata tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
- soveltaa perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
- esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
- esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
- tuoda esille myönteisen asenteen tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
- keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
- tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Korhonen, A., Korhonen, T., Jylhä, V. & Holopainen, A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta: Tarpeesta tuloksiin. [Helsinki]: Skhole Oy.
Lauri, S. 2003. Näyttöön perustuva hoitotyö. Helsinki: WSOY.
www.hotus.fi
Laurea AMK. 2023. Lähdeviitteiden ja lähteiden merkintätavat Laurea-ammattikorkeakoulussa. Laurea Intranet.
Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.
Toteutustapa
Monimuotototeutus:
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Näyttöön perustuva hoitotyö 1op= 27h opiskelijan työtä (lähiopetus, Canvas-tehtävät ja testit)
Hoitotyön filosofiset ja eettiset perusteet 1op= 27h opiskelijan työtä (lähiopetus, Canvas-tehtävät ja testit)
Kirjallinen ja suullinen viestintä 1op= 27h opiskelijan työtä (itsenäinen ja ryhmätyöskentely)
Sisältö ja sen jaksotus
Näyttöön perustuva hoitotyö (1 op)
Perehdyt tehtävien ja aineistojen sekä lähitapaamisten avulla hoitotieteeseen ja näyttöön perustuvaan hoitotyöhön.
Hoitotyön filosofiset ja eettiset perusteet (1 op)
Opiskelet itsenäisesti ja parin kanssa tekemällä tehtäviä aineistojen avulla sekä osallistumalla verkkokeskusteluun.
Kirjallinen ja suullinen viestintä (1 op)
Harjoittelet hoitotyön asiantuntijaviestintää: harjoittelet lähteiden referointia ja tutkivaa kirjoittamista sekä suullista esittämistä.
Tehtävänä on kirjoittaa tutkielmatyyppinen essee valitusta hoitotyön eettisestä haasteesta yhdessä parin kanssa ja tehdä lisäksi suullinen esitys pienryhmässä.
Kaksi oman osaamisen kehittämistä tukevaa testiä: oikeakielisyystesti sekä lähteet ja viitteet -testi.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa