Skip to main content

Introduction to Evidence-based Nursing (3 cr)

Code: SH00BY54-3012

General information


Enrollment
27.11.2023 - 03.12.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2024 - 31.07.2024
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
1 cr
Virtual proportion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Porvoo
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo (Finnish)
Teachers
Anne Maijala
Monika Cseh
Anja Mertanen
Teacher in charge
Anne Maijala
Groups
SHP224KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K24, Porvoo
Study unit
SH00BY54

Learning outcomes

The student is able to
- define the meaning of evidence-based information and how it is produced, summarised and distributed
- describe the nurse's/public health nurse's role in evidence-based care and commit to implementing it
- describe the significance of different types of information in client contacts and evidence-based nursing in health care services
- search for information in the most common nursing and other health science databases
- critically assess and apply national and international research data
- describe the basic Information related to copyright and mark reference sources
- apply the basics of reporting and scientific writing
- present information in different ways, taking the target group and its needs into account
- acquire basic presentation skills and use them in practise
- display a positive attitude towards research and evidence-based nursing
- discuss the significance of human rights, values of nursing, ethical principles and instructions in nursing and their own work
- recognise the existence of ethical conflicts and propose justified solutions to them

Materials

Korhonen, A., Korhonen, T., Jylhä, V. & Holopainen, A. 2018. Näyttöön perustuva toiminta: Tarpeesta tuloksiin. [Helsinki]: Skhole Oy.

Lauri, S. 2003. Näyttöön perustuva hoitotyö. Helsinki: WSOY.

www.hotus.fi

Laurea AMK. 2023. Lähdeviitteiden ja lähteiden merkintätavat Laurea-ammattikorkeakoulussa. Laurea Intranet.

Leino-Kilpi, H. & Välimäki, M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8. uud. p. Helsinki: Sanoma Pro.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Exam schedules

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Näyttöön perustuva hoitotyö 1op= 27h opiskelijan työtä (lähiopetus, Canvas-tehtävät ja testit)

Hoitotyön filosofiset ja eettiset perusteet 1op= 27h opiskelijan työtä (lähiopetus, Canvas-tehtävät ja testit)

Kirjallinen ja suullinen viestintä 1op= 27h opiskelijan työtä (itsenäinen ja ryhmätyöskentely)

Content scheduling

Näyttöön perustuva hoitotyö (1 op)
Perehdyt tehtävien ja aineistojen sekä lähitapaamisten avulla hoitotieteeseen ja näyttöön perustuvaan hoitotyöhön.

Hoitotyön filosofiset ja eettiset perusteet (1 op)
Opiskelet itsenäisesti ja parin kanssa tekemällä tehtäviä aineistojen avulla sekä osallistumalla verkkokeskusteluun.

Kirjallinen ja suullinen viestintä (1 op)
Harjoittelet hoitotyön asiantuntijaviestintää: harjoittelet lähteiden referointia ja tutkivaa kirjoittamista sekä suullista esittämistä.
Tehtävänä on kirjoittaa tutkielmatyyppinen essee valitusta hoitotyön eettisestä haasteesta yhdessä parin kanssa ja tehdä lisäksi suullinen esitys pienryhmässä.
Kaksi oman osaamisen kehittämistä tukevaa testiä: oikeakielisyystesti sekä lähteet ja viitteet -testi.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa

Go back to top of page