Sosiaali- ja terveysalan palveluiden kehittäminen ja yrittäjyys (6 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BT03-3024
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
-
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Kirsi Ronkainen
- Anja Mertanen
- Vastuuopettaja
- Kirsi Ronkainen
- Ryhmät
-
SHV223SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S23, Tikkurila
- Opintojakso
- SH00BT03
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- toimia antaen näyttöä sisäisestä yrittäjyydestä omassa työskentelyssään
- toimia antaen näyttöä sitoutumisestaan asiakaslähtöisten ja vaikuttavien palveluiden kehittämiseen
- kriittisesti arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta ja vaikutuksia sekä tunnistaa uudistamistarpeita yksilön, asiakasryhmien ja yhteiskunnan näkökulmasta
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida oman alansa innovaatioprojektin hyödyntäen monialaista asiantuntijayhteisöä ja –verkostoa
- käyttää soveltuvia tutkimus-, kehittämistyöntyön ja palvelumuotoilun menetelmiä innovaatioprojektissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- viestiä vakuuttavasti syntyneistä tuote- ja palveluratkaisuista ja liikeideoista
- osaa tuottaa laadukasta ja motivoivaa ohjausmateriaalia asiakkaan ja työyhteisön käyttöön
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Aika ja paikka
Alustava aikataulu, johon saattaa tulla muutoksia kumppanin kanssa käytävissä neuvotteluissa.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Esim.
Stickdorn, M. & Schneider J. 2010. This is service design thinking. Amsterdam : BIS Publishers.
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This Is Service Design Doing. Sebastopol: O’Reilly, 26.
Koivisto & al, 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. E-kirja. Helsinki: Alma Talent.
Ojasalo K., Moilanen T., Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - uudenlaista osaamista liiketomintaan.Helsinki: Sanoma Pro.
Toteutustapa
Opintojakso jakautuu kahteen kokonaisuuteen:
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
Päivä- ja lähitoteutus: Tällä toteutuksella opintoja ei voi tehtä etänä, itsenäisesti eikä verkko-opintona.
2) Yrittäjyys 2 op
Aikataulullisesti joustava monimuotototeutus. Voit aloittaa opinnon jo lukukauden alussa.
OLETHAN YHTEYDESSÄ MAHDOLLISIMMAN PIAN VASTUUOPETTAJAAN; MIKÄLI OSALLISTUT VAIN TOISEEN OSATOTEUTUKSEEN.
---
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Opinto on toteutustavaltaan yhdessä tehtävä projekti. Kehittämisprojekti tehdään kumppaniyrityksen/ työelämäkumppanin toimeksiannon pohjalta tiimityönä, joka on etukäteen aikataulutettu.
- Opinnolla on aikataulutettua lähiopetusta ja työpajoja koululla, tiimien ohjausta sekä tiimien itsenäistä työskentelyä.
- Opiskelijan on hyväksytyn suorituksen saamiseksi VÄLTTÄMÄTÖNTÄ (=pakollista) osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti tiiminsä kanssa. Opetus- ja ohjaustilanteita ei tallenneta. Mikäli poissaoloja kertyy, opettajalla on mahdollisuus pyytää täydentävää näyttöä opiskelijan osaamisesta tai opiskelija siirtyy toiselle toteutukselle suorittaakseen opinnot.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
- Tiimit muodostetaan opiskelijoiden ehdotusten pohjalta. Opettajan vastuulla on, että kaikille opiskelijoille löytyy tiimi.
Suoritukset
- Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
- Palvelumuotoiluprojektin 4 kehittämisvaiheen toteutus ja niiden tuotokset ja tulokset.
- Loppuarviointi (sis. vertaisarvioinnin)
- Tietotesti (T1 - K5)
2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden opinnot rakentuvat ensin tehtävistä itsenäisistä tehtävistä JA opitun pohjalta käytävästä yhdestä n. 1,5 h tiimin yhteisestä ja nauhoitetusta lukupiirikeskustelusta.
- Opettaja muodostaa tiimit sen jälkeen, kun opintoihin osallistuvat opiskelijat ovat selvillä. Tiimijakoa ei tule muuttaa ilman neuvottelua opettajan kanssa.
- Opiskelijat sopivat tiimissä itsenäisesti aikataulun tehtävien ja lukupiirin toteutukseen.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko lukukauden käynnistymisen jälkeen. Yrittäjyyden tehtävät voit aloittaa viikolta 3.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Varmistuu myöhemmin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Ks. edellä projektin aikataulu ja ohjelma.
- Portfolion palautus.
- Tietotesti
2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden lukupiiri-tehtävän palautus ... mennessä.
Kansainvälisyys toteutuksella
Ei ole.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op: Korkeakoulutasoiset palvelumuotoilun opinnot.
2) Yrittäjyys 2 op: Korkeakoulutasoiset yrittäjyyden opinnot tai yrittäjänä toimiminen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Opiskelijan tulee varautua edistämään projektia läsnäolo- ja ohjauskerroilla sekä yhdessä tiiminsä kanssa sovittuina ajankohtina. Tiimitapaamisissa tulee olla läsnä. Tiiviin projektityön aikana täysipäiväinen harjoittelu tai työssäkäynti ei ole mahdollista.
- Ajankäyttö:
Lähiopetus, ohjaus 1,5 op
Tiimityöskentely 1,5 op
Opiskelijan itsenäinen opiskelu 1 op
2) Yrittäjyys 2 op
- Itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät n. 50 h
- Lukupiirikeskustelu 2 h
Sisältö ja sen jaksotus
Ks. edellä ohjelma + sisältö
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
On erittäin tärkeää varautua intensiiviseen tiimityöskentelyyn projektin aikana ja sopia ajoissa tiimin kanssa riittävästi työskentelyaikaa myös opetuskertojen välille.