Skip to main content

Development of Social and Health Care Services and Entrepreneurship (6 cr)

Code: SH00BT03-3024

General information


Enrollment
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
6 cr
Local portion
6 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Kirsi Ronkainen
Anja Mertanen
Teacher in charge
Kirsi Ronkainen
Groups
SHV223SN
Sairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S23, Tikkurila
Study unit
SH00BT03

Learning outcomes

The student is able to
- display intrapreneurship in their work
- work as part of a team to develop client-oriented and effective services
- critically evaluate the impact and influence of services promoting health and well-being and to recognise the needs for reform from the perspective of individuals, client groups and society
- commit as a part of a team to develop client-oriented and effective services
- plan, implement and evaluate an innovation project in their own field utilising multidisciplinary expert communities and networks
- employ applicable methods of research, development work and service design in an innovation project
- evaluate the results, process and outcome of an innovation project in relation to the set goals
- communicate product and service solutions and business ideas in a convincing manner
- produce high-quality and motivating guidance material for the customer and the work community
- identify the special features of entrepreneurship in the social and health care sector and the significance of entrepreneurship to the service system

Location and time

Alustava aikataulu, johon saattaa tulla muutoksia kumppanin kanssa käytävissä neuvotteluissa.

Materials

Esim.

Stickdorn, M. & Schneider J. 2010. This is service design thinking. Amsterdam : BIS Publishers.

Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This Is Service Design Doing. Sebastopol: O’Reilly, 26.

Koivisto & al, 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja. E-kirja. Helsinki: Alma Talent.

Ojasalo K., Moilanen T., Ritalahti J. 2014. Kehittämistyön menetelmät - uudenlaista osaamista liiketomintaan.Helsinki: Sanoma Pro.

Teaching methods

Opintojakso jakautuu kahteen kokonaisuuteen:

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op

Päivä- ja lähitoteutus: Tällä toteutuksella opintoja ei voi tehtä etänä, itsenäisesti eikä verkko-opintona.

2) Yrittäjyys 2 op

Aikataulullisesti joustava monimuotototeutus. Voit aloittaa opinnon jo lukukauden alussa.

OLETHAN YHTEYDESSÄ MAHDOLLISIMMAN PIAN VASTUUOPETTAJAAN; MIKÄLI OSALLISTUT VAIN TOISEEN OSATOTEUTUKSEEN.
---

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op

- Opinto on toteutustavaltaan yhdessä tehtävä projekti. Kehittämisprojekti tehdään kumppaniyrityksen/ työelämäkumppanin toimeksiannon pohjalta tiimityönä, joka on etukäteen aikataulutettu.
- Opinnolla on aikataulutettua lähiopetusta ja työpajoja koululla, tiimien ohjausta sekä tiimien itsenäistä työskentelyä.
- Opiskelijan on hyväksytyn suorituksen saamiseksi VÄLTTÄMÄTÖNTÄ (=pakollista) osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti tiiminsä kanssa. Opetus- ja ohjaustilanteita ei tallenneta. Mikäli poissaoloja kertyy, opettajalla on mahdollisuus pyytää täydentävää näyttöä opiskelijan osaamisesta tai opiskelija siirtyy toiselle toteutukselle suorittaakseen opinnot.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko ennen toteutuksen alkua.
- Tiimit muodostetaan opiskelijoiden ehdotusten pohjalta. Opettajan vastuulla on, että kaikille opiskelijoille löytyy tiimi.


Suoritukset

- Pakollinen orientaatiokerta (Huomioi tutkintosääntö).
- Palvelumuotoiluprojektin 4 kehittämisvaiheen toteutus ja niiden tuotokset ja tulokset.
- Loppuarviointi (sis. vertaisarvioinnin)
- Tietotesti (T1 - K5)

2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden opinnot rakentuvat ensin tehtävistä itsenäisistä tehtävistä JA opitun pohjalta käytävästä yhdestä n. 1,5 h tiimin yhteisestä ja nauhoitetusta lukupiirikeskustelusta.
- Opettaja muodostaa tiimit sen jälkeen, kun opintoihin osallistuvat opiskelijat ovat selvillä. Tiimijakoa ei tule muuttaa ilman neuvottelua opettajan kanssa.
- Opiskelijat sopivat tiimissä itsenäisesti aikataulun tehtävien ja lukupiirin toteutukseen.
- Opinnon toteutus perustuu Canvasiin rakennettuun oppimisympäristöön, joka avautuu n. 1 viikko lukukauden käynnistymisen jälkeen. Yrittäjyyden tehtävät voit aloittaa viikolta 3.

Employer connections

Varmistuu myöhemmin.

Exam schedules

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Ks. edellä projektin aikataulu ja ohjelma.
- Portfolion palautus.
- Tietotesti


2) Yrittäjyys 2 op
- Yrittäjyyden lukupiiri-tehtävän palautus ... mennessä.

International connections

Ei ole.

Completion alternatives

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op: Korkeakoulutasoiset palvelumuotoilun opinnot.

2) Yrittäjyys 2 op: Korkeakoulutasoiset yrittäjyyden opinnot tai yrittäjänä toimiminen.

Student workload

1) Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op
- Opiskelijan tulee varautua edistämään projektia läsnäolo- ja ohjauskerroilla sekä yhdessä tiiminsä kanssa sovittuina ajankohtina. Tiimitapaamisissa tulee olla läsnä. Tiiviin projektityön aikana täysipäiväinen harjoittelu tai työssäkäynti ei ole mahdollista.
- Ajankäyttö:
Lähiopetus, ohjaus 1,5 op
Tiimityöskentely 1,5 op
Opiskelijan itsenäinen opiskelu 1 op

2) Yrittäjyys 2 op
- Itsenäisesti tehtävät oppimistehtävät n. 50 h
- Lukupiirikeskustelu 2 h

Content scheduling

Ks. edellä ohjelma + sisältö

Evaluation scale

H-5

Further information

Palvelumuotoiluprojekti ja viestintä 4 op

On erittäin tärkeää varautua intensiiviseen tiimityöskentelyyn projektin aikana ja sopia ajoissa tiimin kanssa riittävästi työskentelyaikaa myös opetuskertojen välille.

Go back to top of page