Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilua käytännössä (10 op)

Toteutuksen tunnus: ML00BW68-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
12.09.2025 - 28.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Palveluliiketoiminnan koulutus (MLA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Susanna Ahonen
Sanna Antola
Vastuuopettaja
Susanna Ahonen
Ryhmät
MLA224SAM
Palveluliiketoiminnan koulutus, monimuotototeutus, S24, Leppävaara
Opintojakso
ML00BW68

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä
- organisoida työskentelyä toimien fasilitaattorina
- kehittää asiakasarvoa lisäävän palvelukonseptin hyödyntäen tulevaisuustietoa

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ojasalo, K., Moilanen, T., & Ritalahti, J. (2015). Kehittämistyön menetelmät: Uudenlaista osaamista liiketoimintaan (3.-4. painos.). Sanoma Pro Oy.
Forsberg, S., Koivisto, M., & Säynäjäkangas, J. (2019). Palvelumuotoilun bisneskirja. Alma Talent.
Stickdorn, M. S., Schneider, J., & Stickdorn, M. (2012). This Is Service Design Thinking: Basics-Tools-Cases. BIS Publishers.
Stickdorn, M. (2018). This Is Service Design Doing. O'Reilly Media, Inc.
Julkaistu myös E-kirjana. https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.4100000002045871?sid=5023997711
Muu materiaali jaetaan opintojaksolla.

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Opintojakso perustuu yhteiskehittämiseen, joka edellyttää aktiivista osallistumista tiimin toimintaan ja opetukseen.
Opintojakson työskentely toteutuu tiimityönä ja opintojakson arviointi muodostuu yhdestä kokonaisuudesta, joka sitoo yhteen opintojaksolla tehtävän palvelumuotoilutyön.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Palvelumuotoilun projekti toteutetaan yhteistyössä työelämän organisaatioiden kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Opintojaksolle on varattu kalentereihinne kolme lähiopetuspäivää ja Zoom- sessioita. Opintojakson laajuus on 270 h, joten sinulla on käytettävissä viikottain kolmen päivän verran aikaa opintojakson työskentelylle. Varaathan kalenteristasi sekä lähi- etä, että itsenäiseen tapaamiseen riittävästi aikaa!
Huomioi, että osa tapaamisista on varattu tiimityöskentelylle.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojakso toteutetaan suomeksi, mutta palvelumuotoilun kentällä on käytössä paljon kansainvälistä materiaalia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Kts. kohta toteutuksen tärkeät päivämäärät.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- suunnitella ja toteuttaa palvelumuotoiluprojektin hyödyntäen yhteiskehittämisen menetelmiä
- organisoida työskentelyä toimien fasilitaattorina
- kehittää asiakasarvoa lisäävän palvelukonseptin hyödyntäen tulevaisuustietoa
Opintojaksolla toteutaan käytännönläheinen palvelumuotoilun projekti, jossa opiskelijatiimit kehittävät tulevaisuusorientoituneita palveluideoita kumppaniorganisaation liiketoiminnan kehittämiseksi.
Opiskelijatiimit harjoittelevat palvelumuotoilun fasilitointia tukemalla yhteiskehittämisen prosessia
(valmennuspäivän suunnittelu, toteutus ja arviointi)
Palvelumuotoilun projektin portfoliosta palautetaan löydä, määritä, kehitä ja tuota -vaiheenpalautukset. Tämän lisäksi lopullinen kokoava palautus.
Itse-ja vertaisarviointia hyödynnetään osaamisen reflektoinnissa ja arvioinnissa.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvioitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun