Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin perusteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3054

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.01.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 100
Koulutus
Liiketalouden koulutus (HLD2), Laurea Verkkokampus
Opettajat
Hanna Schroderus
Eija Lipasti
Anna-Maija Tapojärvi
Ajoitusryhmät
Avoin AMK 1 (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
HLD224KA
Liiketalouden koulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus
Pienryhmät
Avoin AMK 1
Opintojakso
HL00BQ78

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**

*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia kirjoja
Yrityksen asiakasmarkkinointi. Bergström & Leppänen. 2015
Huomisen asiakas. Korkiakoski, K. & Viita, H. 2023
Menesty digimarkkinoinnilla. Komulainen. 2018
Ostovallankumous. Aminoff, J. & Rubanovitsch M.2015


Opintojaksolla on käytössä myös muita materiaaleja, jotka on ilmoitettu opintojakson työtilassa.

Toteutustapa

Markkinoinnin perusteet opintojakso HL00BQ78-3054 toteutetaan verkkototeutuksena Canvasissa (oppimisympäristö). Opintojakson työtila avautuu 29.1.2024.

Opintojakson ja orientaatiotehtävän esittely tapahtuu Zoomissa 5.2.2024 klo 17.00-18.00. Tapaamisen Zoom -osoite löytyy Pakista. HUOM! Opiskelijan tulee suorittaa orientaatiotehtävä aikataulun mukaisesti varmistaaksensa paikkansa opintojaksolla. Orientaatiotehtävä on palautettava viimeistään 12.2.2024.

Opintojaksolla on sekä ryhmätehtäviä, paritehtäviä että yksilötehtäviä. Opinto suoritetaan tehtäväpalautusten aikataulu huomioiden/ määräaikaan mennessä. Opinnolla on myös aikataulutettua ohjausta verkossa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

5.2 Verkkotapaaminen, opintojakson esittely, 17-18 (Zoom)
12.2. Orientaatiotehtävän palautus (Canvas) Opiskelijan tulee suorittaa orientaatiotehtävä aikataulun mukaisesti varmistaaksensa paikkansa opintojaksolla.
12.2 Verkkotapaaminen, 17-19 (Zoom)
19.2.Tehtävä 1.1.Aikataulusuunnitelma ryhmätehtävään
11.3. Verkkotapaaminen, 17-19 (Zoom)
18.3 Tehtävän 1.2. palautus (Canvas)
8.4. Verkkotapaaminen, 17-19 (Zoom)
8.4. Tehtävän 2.1. palautus (Canvas)
6.5 Tehtävän 3.1. palautus (Canvas)
13.5. Tehtävän 3.2. palautus (Canvas)
16.5. Opintojakson palaute (Canvas)
20.5. Verkkotapaaminen, opintojakson päätös 17-18 (Zoom)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.”

Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tunnin keskimääräistä työmäärää.

Sisältö ja sen jaksotus

Verkkotapaamisten aikataulut sekä tehtävien deadlinet löytyvät Pakista.

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- Käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- Määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- Soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja
- Hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- Toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa

Lisäksi opintojaksoon kuuluu soveltava analyysitehtävä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Varmistaakseen paikkansa tällä opintojaksolla opiskelijan tulee suorittaa orientaatiotehtävä aikataulun mukaisesti.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy opintojakson työtilasta Canvasista.

Siirry alkuun