Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: SS00BZ37-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2024 - 01.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 30.04.2025
Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Porvoo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
- Opettajat
- Pihla Salemaa
- Pilvi Niemelä
- Minna Manelius
- Vastuuopettaja
- Pihla Salemaa
- Ryhmät
-
SSP224KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Porvoo
- Opintojakso
- SS00BZ37
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- kuvata erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- hyödyntää menetelmällisyyttä sosiaalialan asiakastyössä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen, suunnitelmallisen ja asiakaslähtöisen ohjausprosessin
- dokumentoida ja arvioida asiakastyötä ohjausprosessin eri vaiheissa
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Toteutuksen oppimateriaaleina ovat ainakin:
Raunio K. 2009. Olennainen sosiaalityössä (luvut 1-6).
Toikko T. 2005. Sosiaalityön ideat; johdatus sosiaalityön historiaan
Hirvonen, J. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen. Teoksessa: Hirvonen J. ym. (toim.). Sosionomit asiakastyön kentillä. Julkaisussa sivut. 13-33.
Helminen (toim.) (2016) Sosiaaliohjaus: lähtökohtia ja käytäntöjä.
Nivala & Ryynänen (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.
Näkki & Sayed (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.
Muu tenttimateriaali ja opintojakson lähdemateriaali esitellään opintojakson alkaessa Canvasissa.
Toteutustapa
Opintojaksolla perehdymme sosiaalialan asiakastyötä ohjaavan metodologiaan, työtä jäsentäviin teorioihin ja orientaatioihin sekä menetelmälliseen ohjaustyöskentelyyn. Lisäksi tutustumme asiakastyön dokumentointiin asiakasprosessin eri vaiheissa.
Opintojaksolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta sekä kampuksella että etänä. Lähiopetus toteutetaan Porvoon kampuksella. Etäopetusta ei tallenneta, etäluennot ovat yhteiset toisen toteutuksen kanssa.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, josta löytyy opintojakson oppimateriaali, ohjeistus oppimistehtäviin sekä päivitetty tieto opintojakson mahdollisista muutoksista. Canvas avautuu opiskelijoiden nähtäväksi opintojakson alkaessa.
Opintojaksolla on yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilö- ja/tai ryhmäkohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää vertaispalautteenantoa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään pienryhmissä Lbd – oppimisprojekti työelämään. Oppimisprojekti sisältää oman ohjaustyön suunnittelun, toteuttamisen sekä raportoinnin sosiaalialan toimintaympäristössä. Oppimisprojektin aikataulun pienryhmät laatiivat itsenäisesti. Lbd työskentelyyn kuuluu ohjaustapaamiset lehtorin kanssa.
Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä asiakastyön dokumentoinnin kirjaamiskoulutus yhteistyössä Laurean avainkumppani Oy Apotti Ab:n kanssa.
Lisäksi opintojaksolla on luentovieraina työelämän asiantuntijoita
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla on pakollisia läsnäolopäiiä Orientaation lisäksi tentit ( 2 kpl) , Ohjausosaamisen työpajapäivä. Apotti- koulutus sekä seminaarityöskenetely. Orientaatiossa muodostetaan pienryhmät, joissa työskennellään lukukauden aikana.
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 13.1.2025.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla ei tehdä kv- yhteistyötä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Mikäli suunnittelit opintojaksolle osaamisen näyttöä, ole siitä yhteydessä vastuulehtoriin heti ilmoittautimisesi hyväksynnän jälkeen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Toteutuksen kokonaistuntimäärä 267 tuntia jakautuu keskimäärin seuraavasti:
Luento-opetus 68 h
Toteutuksen tentit 8 h
Lbd – oppimisprojekti 82 h
Itsenäinen työskentely 109 h
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso jakautuu kolmeen arvioitavaan moduuliin:
1. Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot (3 op) sisältää luennot ja yksilötentin
2. Asiakastyön menetelmiä (5 op) sisältää luennot, ryhmätentin ja LbD-työskentelyn
3. Asiakasprosessi ja dokumentointi (2 op) sisältää luennot, Apottikoulutuksen ja oppimistehtävän
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.