Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: SS00BZ37-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

13.01.2025 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo

Opettaja

  • Sos Virtuaali
  • Pihla Salemaa
  • Pilvi Niemelä

Vastuuopettaja

Pihla Salemaa

Ryhmät

  • SSP224KA
    Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- kuvata erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- hyödyntää menetelmällisyyttä sosiaalialan asiakastyössä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- suunnitella ja toteuttaa tavoitteellisen, suunnitelmallisen ja asiakaslähtöisen ohjausprosessin
- dokumentoida ja arvioida asiakastyötä ohjausprosessin eri vaiheissa

Toteutustapa

Opintojaksolla perehdymme sosiaalialan asiakastyötä ohjaavan metodologiaan, työtä jäsentäviin teorioihin ja orientaatioihin sekä menetelmälliseen ohjaustyöskentelyyn. Lisäksi tutustumme asiakastyön dokumentointiin asiakasprosessin eri vaiheissa.

Opintojaksolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta sekä kampuksella että etänä. Lähiopetus toteutetaan Porvoon kampuksella. Etäopetusta ei tallenneta, etäluennot ovat yhteiset toisen toteutuksen kanssa.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, josta löytyy opintojakson oppimateriaali, ohjeistus oppimistehtäviin sekä päivitetty tieto opintojakson mahdollisista muutoksista. Canvas avautuu opiskelijoiden nähtäväksi opintojakson alkaessa.

Opintojaksolla on yksilö- ja pienryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilö- ja/tai ryhmäkohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Toteutuksen oppimateriaaleina ovat ainakin:

Raunio K. 2009. Olennainen sosiaalityössä (luvut 1-6).

Toikko T. 2005. Sosiaalityön ideat; johdatus sosiaalityön historiaan

Hirvonen, J. 2015. Avauksia sosiaaliohjauksen menetelmällisyyteen. Teoksessa: Hirvonen J. ym. (toim.). Sosionomit asiakastyön kentillä. Julkaisussa sivut. 13-33.

Helminen (toim.) (2016) Sosiaaliohjaus: lähtökohtia ja käytäntöjä.

Nivala & Ryynänen (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.

Näkki & Sayed (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.

Muu tenttimateriaali ja opintojakson lähdemateriaali esitellään opintojakson alkaessa Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Mikäli suunnittelit opintojaksolle osaamisen näyttöä, ole siitä yhteydessä vastuulehtoriin heti ilmoittautimisesi hyväksynnän jälkeen.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään pienryhmissä Lbd – oppimisprojekti työelämään. Oppimisprojekti sisältää oman ohjaustyön suunnittelun, toteuttamisen sekä raportoinnin sosiaalialan toimintaympäristössä. Oppimisprojektin aikataulun pienryhmät laatiivat itsenäisesti. Lbd työskentelyyn kuuluu ohjaustapaamiset lehtorin kanssa.

Opintojaksolla toteutetaan työelämäyhteistyössä asiakastyön dokumentoinnin kirjaamiskoulutus yhteistyössä Laurean avainkumppani Oy Apotti Ab:n kanssa.

Lisäksi opintojaksolla on luentovieraina työelämän asiantuntijoita

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksolla on pakollisia läsnäolopäiiä Orientaation lisäksi tentit ( 2 kpl) , Ohjausosaamisen työpajapäivä. Apotti- koulutus sekä seminaarityöskenetely. Orientaatiossa muodostetaan pienryhmät, joissa työskennellään lukukauden aikana.

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 13.1.2025.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla ei tehdä kv- yhteistyötä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Toteutuksen kokonaistuntimäärä 267 tuntia jakautuu keskimäärin seuraavasti:
Luento-opetus 68 h
Toteutuksen tentit 8 h
Lbd – oppimisprojekti 82 h
Itsenäinen työskentely 109 h

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso jakautuu kolmeen arvioitavaan moduuliin:

1. Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot (3 op) sisältää luennot ja yksilötentin

2. Asiakastyön menetelmiä (5 op) sisältää luennot, ryhmätentin ja LbD-työskentelyn

3. Asiakasprosessi ja dokumentointi (2 op) sisältää luennot, Apottikoulutuksen ja oppimistehtävän

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opintojakso jakautuu kolmeen moduuliin, joissa kaikissa on arvioitavia tehtäviä.

Moduuli 1: Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot (3 op)
Yksilötentti (HYL, 1-5)

Moduuli 2: Asiakastyön menetelmiä (5 op)
Ryhmätentti (HYL, 1 – 5)
LbD-työskentelyraportti (HYL, 1 - 5) - yksilötehtävä
Seminaarireflektio (HYL 1 - 5) - yksilötehtävä

Moduuli 3: Asiakasprosessi ja dokumentointi (2 op)
Apottikoulutukseen osallistuminen (HYV/HYL)
Oppimistehtävä (HYL, 1 - 5) - yksilötehtävä

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.