Samanlaisia, erilaisia - monenlaisia mahdollisuuksia (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8287-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.05.2023 - 04.06.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
30.08.2023 - 30.11.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Anne Maijala
- Elina Kauhanen
- Kaisa Porkka-Toivonen
- Vastuuopettaja
- Elina Kauhanen
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK
- Opintojakso
- G8287
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ihmisen kasvun ja kehityksen erityisiä haasteita ja tuntee niihin liittyviä palvelujärjestelmiä
- tukea asiakkaiden erilaista tapaa oppia ja toimia
- ohjata kuntouttavaa toimintaa asiakkaan tarpeiden mukaisesti
- kohdata ja ratkaista haasteellisen käytöksen tilanteita
Aika ja paikka
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajien ja ulkopuolisten asiantuntijoiden luennot sekä mahdollinen muu materiaali.
Toteutustapa
Opintojaksolla perehdytään eri-ikäisten erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden monialaiseen tukeen ja ohjaukseen erilaisissa toimintaympäristöissä.
Opintojakso koostuu opettajien ja eri alojen asiantuntijoiden luennoista ja koulutuksesta. Opintojakso on asiantuntijapainotteinen.
Opintojakso sisältää:
- Orientaatio ja yksi puolen päivän luento (Zoomissa)
- Monialaiset erityiskasvatuksen asiantuntijapäivät 20.-21.9.2023 Otaniemen kampuksella, läsnäolovelvollisuus
-Tukiviittomakoulutus Otaniemen kampuksella 26.10.2023, läsnäolovelvollisuus.
-Multisenso-verkostopäivä 3.11.2023 Helsingissä tai vaihtoehtoisesti Apuvälinemessut 9.-11.11.2023 Tampereella (opiskelija osallistuu yhtenä päivänä)
-Ryhmäprojektien purkupäivä 7.11.2023 (Zoomissa), läsnäolovelvollisuus
-Monialaisten ryhmien tapaamiset oman aikataulun mukaan.
Opettajien pitämät luennot ja monialaiset erityiskasvatuksen päivät pyritään tallentamaan.
Opintojakson tehtävät:
Oppimispäiväkirja (hyl-5)
Ryhmätyö (hyv-hyl)
Sähköisenä oppimisympäristönä toimii Canvas, jossa myös opintojaksoon liittyvä ohjaus ja viestintä tapahtuu.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelijat tekevät opintojakson aikana tutustumiskäynnin johonkin erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden tukemiseen erikoistuneeseen toimintaympäristöön, esim. järjestöt, koulut, päiväkodit, asumispalveluyksiköt, työ- tai päivätoiminta ym.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ks. opintojakson toteutustapa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on viisi opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
- Ihmisen kasvun ja kehityksen erityiset haasteet (esim. kehitys-, liikunta- ja aistivammat, neuropsykiatriset häiriöt ja autismikirjon häiriöt) sekä niihin liittyvät palvelujärjestelmät
- Erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden kuntoutumisen ja oppimisen monialainen tukeminen ja ohjaaminen erilaisissa arjen toimintaympäristöissä
- Haasteellisen käytöksen tilanteiden kohtaaminen ja ratkaiseminen
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Toteutukselle on varattu 5 paikkaa avoimen AMK:n opiskelijoille.