Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin perusteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3043

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
6 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Laura Sippel
Lasse Kivinen
Vastuuopettaja
Lasse Kivinen
Ryhmät
HTA222SAM
Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus, monimuotototeutus, S22, Leppävaara
Opintojakso
HL00BQ78

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**

*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.

Aika ja paikka

Opetus toteutetaan Laurean Leppävaaran kampuksella. Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Aloituspäivän jälkeen ei uusia opiskelijoita oteta toteutukselle.
Opintojakson aloitus on 25.01.2023 16.00 - 18.00 (ZOOM-luento). https://applications.zoom.us/lti/rich/home/meeting/detail

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla hyödynnetään seuraavia kirjoja:

Yrityksen asiakasmarkkinointi. Bergström & Leppänen. 2015
Komulainen: Menesty digimarkkinoinnilla 2018
Aminoff, J. & Rubanovitsch M.2015 Ostovallankumous
Marko Filenius, Digitaalinen asiakaskokemus: menesty monikanavaisessa liiketoiminnassa
Kotler: Marketing 4.0 moving from traditional to digital 2016

Toteutustapa

Opintojakso suoritetaan lähtökohtaisesti lähitoteutuksena. Opintojaksolla on sekä ryhmätehtäviä että yksilötehtäviä. Opintojaksolla käytetään Canvas oppimisympäristöä. Mahdollisessa etätyöskentelyssä käytetään ZOOM etätyöskentelyohjelmia.

Pääasialliset teemat ovat markkinoinnin ja myynnin peruskäsitteet, asiakaskokemus sekä näihin liittyvät tehtävät.
Viestintä opintojakson aikana toteutetaan Canvasin keskustelualueella. Kiireellisissä tai henkilökohtaisissa tapauksissa sähköpostilla tai puhelimella.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään mahdollisesti markkinoinnin projektityötä hankkeelle.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson lähi- ja verkkotapaamiset sekä tehtävien palautuspäivät on määritelty opintojakson ajoitus -osuudessa. Tarkemmat ohjeet löytyvät Canvasin työtilasta. Suositeltava tarkennettu aikataulutus työskentelylle käydään läpi ensimmäisellä opetuskerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Näytöt suoritetaan Laurean normaalin käytännön mukaisesti. Katso lisätietoa Linkistä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka vastaa noin 270 tunnin työmäärää.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- Käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- Määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- Soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja
- Hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- Toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa

Lisäksi opintojaksoon kuuluu soveltava havainnointi- ja analyysitehtävä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Siirry alkuun