Siirry suoraan sisältöön

Lapsiperheen terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BT14-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2023 - 28.04.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettajat
Elina Kauhanen
Anna-Kaisa Hankaniemi
Päivi Ylinen
Riikka Ketonen
Vastuuopettaja
Anna-Kaisa Hankaniemi
Ryhmät
STG223KAM
Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, K23, Otaniemi
Opintojakso
ST00BT14

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen voimavaralähtöistä ohjausta ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä neuvolaikäisen lapsen terveydenhoitajatyössä
- vahvistaa ja tukea tunnetaitoja ja vanhemmuutta lapsiperheissä
- kartoittaa ja tukea lapsiperheen mielenterveyttä, voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä
- arvioida lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden merkitystä lapsen terveydelle ja hyvinvoinnille
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- noudattaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali on ilmoitettu Canvasissa.

Toteutustapa

Aikataulu:


Oppimisympäristönä Canvas.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Alumnit
Espoon, Vantaan ja Helsingin kaupungit

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa sekä oppimisympäristö Canvasissa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelija voi tehdä Ahot-hakemuksen, mikäli hänellä on aiempia teoriopintoja neuvolaikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seurannasta ja tukemisesta sekä vanhemmuuden vahvistamisesta tai aiempaa koulutusta ja kokemusta varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista ja vv:n vahvistamisesta. Työkokemusta tai harjoittelua tulee olla lastenneuvolatyöstä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa:

-suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen voimavaralähtöistä ohjausta ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
-soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä neuvolaikäisen lapsen terveydenhoitajatyössä
-arvioida lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden merkitystä lapsen terveydelle ja hyvinvoinnille
-käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
-noudattaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Siirry alkuun