Siirry suoraan sisältöön

Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0204-3010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
8 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettajat
Sari Haapa
Miska Mustonen
Heidi Jokinen
Anne Kokko
Päivi Ylinen
Pia Lahtinen
Kaija Marttila
Kirsi Leinonen
Vastuuopettaja
Kirsi Leinonen
Opintojakso
R0204

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella, toimia ja toteuttaa terveydenhoitotyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä monialaisissa haasteellisissa asiakastilanteissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Muutos ja mahdollisuus. Terveyden edistämisen tutkimuksen arviointi. 2003. Sosiaali - ja terveysministeriön julkaisuja. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224252


Muita suositeltavia:
THL:n asiantuntijatyöryhmä (toim.) 2020. Väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen : Toimenpide-ehdotukset päättäjille. THL
Parikka, S. ym. 2021. Aikuisväestön hyvinvointi, terveys ja palvelut – FinSote 2020 : Aikuisten palvelukokemuksissa ja hyvinvoinnissa alueellisia eroja. THL. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731871
Jokela ym. 2021. Terveyden eriarvoisuus Suomessa: ehdotus seurantajärjestelmän kehittämiseen. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-656-5
Tiedä & Toimi. 2021. Kohti hyvinvoinnin ja terveyden tasa-arvoa kuntapäätöksillä. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3

Maijlander ym. 2021. Terveyden seuranta ja terveyserojen kaventaminen Suomessa: havaintoja terveyseroista ja käytännön toimista. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3

Toteutustapa

Toteutus koostuu: Orientaatio, verkko-luennot (Zoom), itsenäiset verkko-opinnot Canvasissa, seminaarit (Zoomi) sekä simulaatiot ja työpajat kampuksella. Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus, osasta luennoista tulee tallenne Canvasiin, seminaareissa vahva läsnäolosuositus.

Opintojakson osat:

Osa 1. Terveyden edistäminen ja uudistuva sosiaali- ja terveysala 3op:
- Terveyden edistämisen mallit
- Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA)
- Sotemuutoksen vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin
- Monialaiset terveyden edistämisen simulaatiot
Arviointi HYV-HYL/täydennettävä. Kirsi Leinonen

Osa 2. Terveyden edistämisen palvelujen kehittäminen ja yrittäjyys terveydenhuollossa 5op
- Terveyden edistämisen interventio (projekti) tehdään opiskelijatiimeissä (3-4 opiskelijaa) palvelumuotoilua hyödyntäen
- Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys
Arviointi T1-K5. Kirsi Leinonen

Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen 2op
- Hoitoelvytyksen ja akuuttihoitotyön työpaja
- Kliinisen osaamisen vahvistaminen simulaatio-oppimisympäristössä
- Vaativien lääkelaskujen osaamisen vahvistaminen (työpaja+ arvioitava tentti Hyv/Hyl. /100% oikein)
Vastuulehtori Kaija Marttila

4. MAPA-kertaus: yksi päivä jossa teoriaa ja käytännön harjoittelun kertausta. Minna Nikula ja Miska Mustonen

5. YleSH 180 op tietotesti, Kaija Marttila

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö ja TKI-yhteistyöhön järjestetään terveyden edistämisen projektin osalta, jossa palvelumuotoilu vahvana taustalla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Osat 1 ja 2

9.1.2023 Opintojakson orientaatio, yritysidea-tehtävänanto, projektitehtävän esittely ja ryhmien jakaantuminen (läsnäolo pakollinen) (Zoom) Kirsi Leinonen
23.1.2023 Palvelumuotoilu kehittämisen menetelmänä (Zoom) Kirsi Leinonen
20.2.2023 Terveyden edistämisen luento (Zoom) Kirsi Leinonen
27.2. Terveyden edistämisen mallit sekä vaikuttavuuden arviointi (Zoom) Kirsi Leinonen
6.3. Tiimikohtaista valmentavaa ohjausta (Zoom) Kirsi Leinonen
Monialaiset terveyden edistämisen simulaatiot (kampuksella) 9.3.2023, 10.3.2023, 13.3..2023 Kirsi Leinonen, Sari Haapa
20.3.2023 Päätösseminaari (Zoom) Kirsi Leinonen

Osa 3
Kliinisen osaamisen vahvistaminen, SH kertaavat työpajat koululla, pakollinen läsnäolo
Tarkista päivämäärät Pakissa /Canvaksen työtilassa
9.1.2023 klo 12.30-13.15 Info Zoomissa /Kaija Marttila
16.1.2023 Sairaalaelvytys-akuuttihoitotyö ryhmä A / Kaija Marttila, Anne Kokko ja Pia Lahtinen
17.1.2023 Sairaalaelvytys-akuuttihoitotyö ryhmä B /Kaija Marttila, Anne Kokko ja Pia Lahtinen
24.1.2023 Laaja-alaiset simulaatiot/ Itsenäistä työskentelyä ryhmät A/B /Kaija Marttila, Anne Kokko ja Pia Lahtinen
13.2.2023 Vaativa lääke- ja nestehoitotyö koko ryhmä Kaija Marttila ja Päivi Ylinen
21.3.3023 Valtakunnallinen 180op. koe/ Kaija Marttila
Uusinnat 20.4.2023 ja 11.5.2023
Mapa-kertaus: 14.2.2023

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Osa 1. Terveyden edistäminen ja uudistuva sosiaali- ja terveysala 3op: 80,1 h työskentelyä

Osa 2. Terveyden edistämisen palvelujen kehittäminen ja yrittäjyys terveydenhuollossa 5op: 133 h työskentelyä

Osa 3. Kliinisen osaamisen vahvistaminen, SH-kertaavat työpajat 2op. =53,4h työskentelyä

Mapa 8 h.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissä.

MAPA-kertaus (8h) -harjoituspäivässä pakollinen läsnäolo.

Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!

Siirry alkuun